Overigens is er wel wat te zeggen over die max snelheid.
Nou ja, max. snelheid is het verkeerde woord. Je fietst zo snel als je kunt en in NL heeft een fiets geen max.snelheid. Daar heeft de wetgever gewoon niet bij stilgestaan.
fietsersbond.nl schreef:Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.
Wel met de kanttekening dat dit alleen geldt buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom als er geen extra snelheidsbeperking is.
Bij de 30km zones en woonerven is de fiets wel in de wetgeving opgenomen. Maar de wetgever heeft er blijkbaar nooit aan gedacht dat een fiets ook harder dan 50kmh kan
Een legale e-bike is voor de wet gewoon een fiets, dus met een legale e-bike mag je gewoon 60kmh door de stad scheuren
Maar ondersteunt je e-bike t/m 30kmh, dan ben je de pineut (ook als je 20kmh rijdt?).
Beetje scheef is het dus wel.
Waar het volgens mij scheef gaat is dat er niet wordt gehandhaafd op snelheid (zoals dat bij bromfietsen na 50 jaar eindelijk wel gebeurt) én er geen verschil wordt gemaakt tussen een omafiets en een racefiets.
Bij een stadsfiets is de 25kmh grens zo gek nog niet (misschien zelfs te snel).
Maar wat te denken van oom Jan die een elektrische racefiets koopt om met zn (jongere, fittere, gezondere) fietsmaten van de fietsclub lekkere tochten te maken?
Totaal nutteloos, oom Jan rijdt op eigen kracht nog wel 40kmh (OK, korte stukjes) en met ondersteuning van 25kmh kan hij niets. En zn fietsmaten rijden ook allemaal sneller dan 25kmh, op hun analoge fiets en volkomen legaal.
Hier is ondersteuning tot 25kmh dus volkomen buiten de werkelijkheid.
Dus hoewel de wet heel duidelijk(?) is, is de werkelijkheid gewoon veel genuanceerder.
Een e-mtb hangt hier een beetje tussen de stadsfiets en de racefiets in, maar is ontegenzeggelijk een sportfiets waarmee regelmatig de 25kmh overschreden wordt.
Maar eerlijk is eerlijk 25kmh is op de e-mtb een realistischere limiet dan op de e-racefiets.
Toch heb je wel eens dat je tegen die limiet aan hikt.
Ik bijvoorbeeld als ik met het fietsclubje hier rijdt. Daar zitten een paar semi profs tussen die met gemak harder dan 30kmh over de trails vliegen.
Als ik alleen rij heb ik aan 25kmh genoeg, maar tijdens die ritjes ga ik dood als mn fiets telkens bij 25kmh afhaakt. Moet ik dan maar thuis blijven? Of telkens de laatste zijn, iedereen ophouden? Niet leuk.
De wetgever staat buiten de realiteit en de techniek biedt oplossingen.
Iedereen die nu snel met zn internet oordeel klaar staat moet nog maar eens goed nadenken, of gewoon een paar jaartjes wachten tot de beentjes niet meer zo fris zijn als vroeger.
En bedenk, de max. snelheid van de ondersteuning verleggen is anders dan opvoeren.
De motor gaat niet meer vermogen leveren, het wordt geen crossmotor, maar het motortje slaat alleen iets later af.
En het blijft een fiets, je moet (ook) zelf trappen. Zonder eigen input sta je gewoon stil
Ik denk eerder dat het gedrag rondom een "opgevoerde" e-bike een probleem is.
Je kan (moet) je afvragen of die persoon op een gewone fiets beter te hebben is.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.