E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Snelle Buffer schreef: zo 18 september 2022, 14:01
Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 12:47 Je hebt overduidelijk nog nooit gehoord van inbeslagname door Ome agent en het technisch centrum van Ome agent :lol: :lol: :lol:
En helaas zijn er veel te weinig Ome agenten :(
:-D Ja , en dan gaat ome agent 3x trappen op de rollenbank om zo de snelheid te bepalen ? :lol: ,Ik zie dat niet zo snel gebeuren , en al helemaal niet dat ze staan te controleren en dat ze elke " verdachte" EMTB, in beslag gaan nemen en afvoeren , controleren ect ....Inderdaad daar hebben ze geen personeel voor :winkie: (en daar heb je het weer : verdacht , dus eerst constateren en dan innemen)

Maar je hebt gelijk Mario :wink: : Suprised :


even later :roll:




oooh F**k , die lasergun hé... :((
Blijft leuk zinloos :wink:
Maar moeilijk = niet onmogelijk en ik heb het niet over verdacht :roll:
Heb je geen Google....vraag het aan en je leest wat er van straat wordt gehaald :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat het niet meer over een nieuwe fiets gaat, maar over wel of niet begrenzen van de trapondersteuning heb ik dit topic naar de lounge verplaatst
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ghost-biker schreef: zo 18 september 2022, 10:07 Een 25 km/h versie heeft geen type goedkeuring zoals een speedbike.

Maak je van een 25 km/h versie een speedbike middels een chip en je veroorzaakt een ongeluk dan ben je de sjaak. In Belgie heeft een man huis en haard moeten verkopen om de tegen partij te kunnen betalen. Je bent dus niet verzekerd.
En als ik nu met mijn mtb tegen een wandelaar knal, welke verzekering dekt dat dan?
Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 09:33 En ook nog.....E-bike's mogen wat mij betreft op 17km/u gezet worden :-q die 25 km/u slaat natuurlijk helemaal nergens op :(
Een gemiddelde normale fietser rijdt 15 tot 20km/u dus 17 km/u was en is gewoon prima geweest, blijkbaar moest het sneller ivm de verkoop en was het hoogstwaarschijnlijk niet zo'n Hype geweest het E-biken :wink:
Een behoorlijk grote groep rijdt rond de 25 op een gewone fiets hoor, zeker de woon-werk fietsers. Zeggen dat 17km/u prima is voor e-bikes is zeggen dat je liever geen e-bikes hebt. 17 zou zelfs voor mijn vriendin te traag zijn, de meeste van onze vrienden rijden harder zonder ondersteuning als we naar de stad gaan.. 25 is helemaal prima.
Waar woke is, is vuur
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Makkelijk schreef: zo 18 september 2022, 19:52
Ghost-biker schreef: zo 18 september 2022, 10:07 Een 25 km/h versie heeft geen type goedkeuring zoals een speedbike.

Maak je van een 25 km/h versie een speedbike middels een chip en je veroorzaakt een ongeluk dan ben je de sjaak. In Belgie heeft een man huis en haard moeten verkopen om de tegen partij te kunnen betalen. Je bent dus niet verzekerd.
En als ik nu met mijn mtb tegen een wandelaar knal, welke verzekering dekt dat dan?
Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 09:33 En ook nog.....E-bike's mogen wat mij betreft op 17km/u gezet worden :-q die 25 km/u slaat natuurlijk helemaal nergens op :(
Een gemiddelde normale fietser rijdt 15 tot 20km/u dus 17 km/u was en is gewoon prima geweest, blijkbaar moest het sneller ivm de verkoop en was het hoogstwaarschijnlijk niet zo'n Hype geweest het E-biken :wink:
Een behoorlijk grote groep rijdt rond de 25 op een gewone fiets hoor, zeker de woon-werk fietsers. Zeggen dat 17km/u prima is voor e-bikes is zeggen dat je liever geen e-bikes hebt. 17 zou zelfs voor mijn vriendin te traag zijn, de meeste van onze vrienden rijden harder zonder ondersteuning als we naar de stad gaan.. 25 is helemaal prima.
“En als ik nu met mijn mtb tegen een wandelaar knal, welke verzekering dekt dat dan?”

Gewoon je aansprakelijkheidsverzekering, omdat je dan niks doet wat volgens de wet verboden is.

Of je moet 1 van de velen sufferds zijn die niet in het bezit is van een gewone wa verzekering.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Overigens is er wel wat te zeggen over die max snelheid.
Nou ja, max. snelheid is het verkeerde woord. Je fietst zo snel als je kunt en in NL heeft een fiets geen max.snelheid. Daar heeft de wetgever gewoon niet bij stilgestaan.
fietsersbond.nl schreef:Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.
Wel met de kanttekening dat dit alleen geldt buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom als er geen extra snelheidsbeperking is.
Bij de 30km zones en woonerven is de fiets wel in de wetgeving opgenomen. Maar de wetgever heeft er blijkbaar nooit aan gedacht dat een fiets ook harder dan 50kmh kan :lol:
Een legale e-bike is voor de wet gewoon een fiets, dus met een legale e-bike mag je gewoon 60kmh door de stad scheuren :winkie:
Maar ondersteunt je e-bike t/m 30kmh, dan ben je de pineut (ook als je 20kmh rijdt?).
Beetje scheef is het dus wel.

Waar het volgens mij scheef gaat is dat er niet wordt gehandhaafd op snelheid (zoals dat bij bromfietsen na 50 jaar eindelijk wel gebeurt) én er geen verschil wordt gemaakt tussen een omafiets en een racefiets.

Bij een stadsfiets is de 25kmh grens zo gek nog niet (misschien zelfs te snel).
Maar wat te denken van oom Jan die een elektrische racefiets koopt om met zn (jongere, fittere, gezondere) fietsmaten van de fietsclub lekkere tochten te maken?
Totaal nutteloos, oom Jan rijdt op eigen kracht nog wel 40kmh (OK, korte stukjes) en met ondersteuning van 25kmh kan hij niets. En zn fietsmaten rijden ook allemaal sneller dan 25kmh, op hun analoge fiets en volkomen legaal.
Hier is ondersteuning tot 25kmh dus volkomen buiten de werkelijkheid.
Dus hoewel de wet heel duidelijk(?) is, is de werkelijkheid gewoon veel genuanceerder.

Een e-mtb hangt hier een beetje tussen de stadsfiets en de racefiets in, maar is ontegenzeggelijk een sportfiets waarmee regelmatig de 25kmh overschreden wordt.
Maar eerlijk is eerlijk 25kmh is op de e-mtb een realistischere limiet dan op de e-racefiets.
Toch heb je wel eens dat je tegen die limiet aan hikt.
Ik bijvoorbeeld als ik met het fietsclubje hier rijdt. Daar zitten een paar semi profs tussen die met gemak harder dan 30kmh over de trails vliegen.
Als ik alleen rij heb ik aan 25kmh genoeg, maar tijdens die ritjes ga ik dood als mn fiets telkens bij 25kmh afhaakt. Moet ik dan maar thuis blijven? Of telkens de laatste zijn, iedereen ophouden? Niet leuk.

De wetgever staat buiten de realiteit en de techniek biedt oplossingen.
Iedereen die nu snel met zn internet oordeel klaar staat moet nog maar eens goed nadenken, of gewoon een paar jaartjes wachten tot de beentjes niet meer zo fris zijn als vroeger.
En bedenk, de max. snelheid van de ondersteuning verleggen is anders dan opvoeren.
De motor gaat niet meer vermogen leveren, het wordt geen crossmotor, maar het motortje slaat alleen iets later af.
En het blijft een fiets, je moet (ook) zelf trappen. Zonder eigen input sta je gewoon stil :wink:

Ik denk eerder dat het gedrag rondom een "opgevoerde" e-bike een probleem is.
Je kan (moet) je afvragen of die persoon op een gewone fiets beter te hebben is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 september 2022, 20:26 Ik denk eerder dat het gedrag rondom een "opgevoerde" e-bike een probleem is.
Je kan (moet) je afvragen of die persoon op een gewone fiets beter te hebben is.
Het probleem is dat een e-bike veel sneller 'minder te tolereren' gedrag toestaat. Dat etterbakje gaat echt niet slippen op de route als hij steeds de fiets zelf op gang moet brengen. Bijvoorbeeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Slippen gaat alleen met de rem, niet met de 250W motor, en die rem zit op iedere MTB.

Maar het zijn natuurlijk wel de etterbakken die het verpesten en de etterbakken zullen ook eerder de begrenzing verwijderen of opschroeven.

En dan wordt het een beetje een "Guns don't kill people, people kill people" verhaal, waarvan we weten dat het tegelijk waar en onwaar is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wildfire schreef: zo 18 september 2022, 20:19 Gewoon je aansprakelijkheidsverzekering, omdat je dan niks doet wat volgens de wet verboden is.
Of je moet 1 van de velen sufferds zijn die niet in het bezit is van een gewone wa verzekering.
Dat is niet per se heel gewoon hoor. Het is ook geen "wa" verzekering, want er is niks wettelijks aan het hebben van die verzekering. Een "wa" verzekering is iets voor automobilisten. Lang niet iedereen heeft een aansprakelijkheidsverzekering, ik heb het een groot gedeelte van mijn leven niet eens gehad omdat ik niet wist dat het bestond. Maar dan nog is het de vraag in elke mate die verzekering bijvoorbeeld letselschade dekt. Of heb je dan ook weer rechtsbijstand nodig.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een WA-verzekering is juist helemaal niet iets voor automobilisten maar voor iedereen om dat je overal per ongeluk iets kan overkomen.
Een beker omgooien op een glazen tafel bij je buren bijvoorbeeld waarbij de tafel aan diggelen ligt.

Dat er ook een wa-verzekeringsvorm speciaal voor automobilisten is dat klopt.

Rechtsbijstand dekt helemaal niets, dat is een vorm van hulp als je met een rechterlijk probleem zit en het niet zelf wil of kunt aanpakken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En we weten allemaal dat verzekeraars niet uit zullen keren als ze eronder uit kunnen komen. Dus als je met een illegaal derestricted ebike een ongeluk maakt heb je grote kans dat dat als reden voor niet uitkeren aangepakt wordt.

Ik rijd inmiddels ruim vier jaar e-mtb en begrijp de behoefte aan een net wat hogere begrenzing heel goed (30km/h zou wat mij betreft ideaal zijn). Maar vanwege bovenstaande èn omdat ik niet bij wil dragen aan een negatief imago van e-bikers en mountainbikers in het algemeen houd ik mijn ondersteuning op de wettelijke 25km/h.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 september 2022, 20:26 Overigens is er wel wat te zeggen over die max snelheid.
Nou ja, max. snelheid is het verkeerde woord. Je fietst zo snel als je kunt en in NL heeft een fiets geen max.snelheid. Daar heeft de wetgever gewoon niet bij stilgestaan.
Oom agent heeft me ooit verteld dat je niet harder mag dan de maximale snelheid. Dus 30kmpu in een 30 zone, 80kmpu wanneer je naast een 80 weg rijdt. Een fietspad geeft je geen vrijbrief. In Zuid-Limburg wordt nog wel eens gecontroleerd op snelheid ivm akelige ongelukken.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 september 2022, 20:26 Ik bijvoorbeeld als ik met het fietsclubje hier rijdt. Daar zitten een paar semi profs tussen die met gemak harder dan 30kmh over de trails vliegen. Als ik alleen rij heb ik aan 25kmh genoeg, maar tijdens die ritjes ga ik dood als mn fiets telkens bij 25kmh afhaakt. Moet ik dan maar thuis blijven? Of telkens de laatste zijn, iedereen ophouden? Niet leuk.
Het is ook niet leuk om iemand achter je te hebben die boven zijn eigen kunnen gaat rijden om je bij te houden, daar heb ik al veel ritjes door verpest zien worden. Is het een ramp om die semi-profs niet te kunnen volgen? Ze zijn 20(?) jaar jonger, trainen 4000% meer... :wink:
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Los van exact omschreven snelheidslimieten, er is toch ook een soort van vangnetregel die stelt dat je anderen niet in gevaar mag brengen met jouw (verkeers)gedrag? Daar kan ook op gehandhaafd worden, zelfs al rijd je niet sneller dan wat er op een bord staat wat daar toevallig neergepoot is.

In theorie dan, want ik heb het gevoel dat handhaven sowieso erg laag op de prioriteitenlijst staat als ik zo eens om me heen kijk in het verkeer... :roll: :D

Maar meer algemeen, je kunt alles wat je doet of denkt te mogen aan regeltjes ophangen.
Je kunt ook je eigen morele kompas eens aanzetten en bedenken wat je gedrag voor anderen tot gevolg heeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TSTM rijdt echt niet boven zijn kunnen :roll: en al helemaal geen ritje verpesten :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Mario070 schreef: zo 18 september 2022, 13:25]

Wel leuk deze altijd weer terugkerende discussie :D
Maar TS doet hier een vergelijking wat natuurlijk geen vergelijking is :-{
Het is onder dit topic al genoemd.....je vergelijkt een fiets met een brommer en dat gaat niet TS :roll:
Dus er is dan ook geen ervarings keuze omdat je simpelweg niet met een brommer door het bos mag krossen waar je met je E-fiets (mtb) wel mag krossen in NL :-q
Duidelijk verhaal. Dat maakt het voor mij niet interessant om een mtb met elektrische trapondersteuning tot 45 km/u te kopen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Elvander schreef: ma 19 september 2022, 08:22 Een WA-verzekering is juist helemaal niet iets voor automobilisten maar voor iedereen om dat je overal per ongeluk iets kan overkomen.
Een beker omgooien op een glazen tafel bij je buren bijvoorbeeld waarbij de tafel aan diggelen ligt.
Nee
Wat je daar bedoelt is geen WA maar een AVP = Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren.

Die vergoedt allerlei door jou veroorzaakte schade waar jij aansprakelijk voor bent, maar juist GEEN schade door motorvoertuigen.
Een AVP is niet verplicht, en kost maar een paar tientjes per jaar.

WA = Wettelijke Aansprakelijkheid voor auto = verplicht

WA en AVP worden helaas vaak door elkaar gehaald.
Makkelijk schreef: ma 19 september 2022, 07:25 Lang niet iedereen heeft een aansprakelijkheidsverzekering, ik heb het een groot gedeelte van mijn leven niet eens gehad omdat ik niet wist dat het bestond. Maar dan nog is het de vraag in elke mate die verzekering bijvoorbeeld letselschade dekt. Of heb je dan ook weer rechtsbijstand nodig.
Als ik per ongeluk iemand overhoop fiets, ben ik aansprakelijk voor de schade die hij/zij heeft geleden.
En een AVP vergoedt precies zulke dingen. TENZIJ ik de voorwaarden van de AVP overtreed, bv door op een opgevoerde ebike te fietsen. Dan ben ik nog steeds wel aansprakelijk, maar gaat mijn verzekering niet uitkeren dus mag ik zelf lappen.


En fiets ik met mijn fietsclub in peloton, en breng ik daarbij een clubgenoot ten val, dan ben ik daar over het algemeen NIET aansprakelijk voor, want 'sport- en spelsituatie' , 'risicoaanvaarding' etc en keert mijn AVP dus uiteraard ook niet uit.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie