E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Ik heb hier nog een zelfgebouwde monkey bike staan
52V 1000W middenmotor het ding loopt op de kleine krans 74km/h op vlakke weg.
De grote kransjes zijn niet bruikbaar het ding trekt zo mega hard op dat ie achterover klapt, zelfs als ik met mijn 100kg over het stuur hang.
Uiteraard heeft het ding duimgas.
Als ik me goed herinner iets van 200+Nm
Wel lachen, maar echt geen fiets meer te noemen.

On topic.
Persoonlijk rij ik met een Levo SL expert (met carbon velgen en XX1 AXS drivetrain)
Die SL heeft een heel licht motortje, maar ik vind het ding geniaal.
Prima ondersteuning, ik kom overal boven, je kunt er mee fietsen zonder de motor in te schakelen (dat kost minder dan een Watt vermogen) en áls je al een keer vol vermogen inschakelt dan merk je dat echt wel.
Prettige van dit systeem is dat de accu ook lekker klein is en de fiets als een mtb blijft aanvoelen met net 17kg totaalgewicht.
Als je in het bos ondersteuning boven de 10-15km/h nodig hebt dan ben je volgens MIJ niet meer aan het mountainbiken.
Ik zie het gebruik van die ondersteuning puur als een prettige feature voor als ik het een keer niet trek, dan kom ik tenminste fietsend thuis of boven op de helling ipv dat ik moet afstappen, maar ik kom dan nooit met snelheden van 25kmh (laat staan sneller) waar ik zijn wil.
Desalniettemin moet iedereen weten hoe die recreëert in de natuur en/of hoe die de ondersteuning gebruikt.
Mag duidelijk zijn dat ik in het 25km/h kamp zit :winkie:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En meestal ben je voor dergelijke ongelukken, in clubverband, via de vereniging verzekerd :-q

Het snelheidsverschil op het fietspad wordt telkenmaal groter. En er wordt, althans in Utrecht, nooit gehandhaafd. En gebruikers weigeren zich over het algemeen aan t passen. Het ding kan 25 en dus mot ie 25. 'Elke' VanMoof bijvoorbeeld is opgevoerd en rijdt dus 32.
Dit alle ten nadelen van mijn 9 jarige dochter die zelfstandig naar en van school begint te fietsen en mijn 80 jarige vader op zijn driewieler die niet heel veel kracht meer in de benen heeft.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Met alle respect voor je 80-jarige vader; er zijn er ook van rond die leeftijd die op een ebike met 25 km/u rijden, maar ook het reactievermogen van die leeftijd hebben…..

Maar dan even wat anders; ik reed vroegâh gewoon in Den Haag met mijn Puchie over het fietspad met 45 km/u en toen was er geen enkele aandrang om de brommers naar de rijbaan te verhuizen. Wil niet zeggen dat het toen allemaal beter was, maar er zullen altijd snellere fietsers e.d. zijn. Punt is dat er wat netter gereden moet worden door iedereen.

Terug naar het onderwerp: dat geldt dus ook op de MTB routes; beetje geven en nemen en vooral rekening met elkaar houden. Wat ook gezegd mag worden tegen die piloten die op hun hardtail zo snel mogelijk willen rijden.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom is het zo dom dat onze wetgevers de stads e-bikes over dezelfde kam scheren als de sportieve e-bikes.
Maar dit was lekker makkelijk
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Alles met een motor mag niet op een mtb-route :evil:

Piloten met hardtails die in het 25km/u kamp zitten daarintegen wel :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je moet met de tijd meegaan Geert. :bier:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het woord "ondersteuning" is totaal niet op z'n plaats en voor mij zelfs totaal misplaatst, een E-bike heeft niets met ondersteuning te maken en of zelfs gehad :(
Nu is het zo... beweeg je met je duim, pols, voet of whatever een hendel dan ben je een gemotoriseerd.....maar doe je het met je benen dan is plots "ondersteuning" :~
Voor mij blijft het een gemotoriseerd voertuig.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zoals zovelen heeft ook Mario zijn vooroordeel klaar zonder ook maar enige kennis en ervaring met een E-mtb.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mario070 schreef: wo 12 oktober 2022, 09:47 totaal niet op z'n plaats en voor mij zelfs totaal misplaatst,
Dat is nu precies het gevoel dat ik ook had...

... bij het betoog dat volgde.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

20 jaar mechatronica en ik zou dan niet weten wat een E-mtb is :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
Over vooroordelen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het probleem zit 'm ook niet in de E
Maar waar ik mij wel aan stoor = de categorie wet en regelgeving :( voor wie het nog niet begrepen heeft, waar ik het zo nu en dan over heb....onder de verschillende E topics :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Koban schreef: wo 12 oktober 2022, 12:05 Zaterdag zo’n 50km en 1800hm, zondag 40km en 1500hm. Rustig omhoog en lekker naar beneden stuiteren. Vals spelen of niet? Ik had meer dan genoeg Fun !
Spijker op de kop!
Zaterdagochtend zelf even naar Ibbenburen geweest om ook even 2 uurtjes te spelen. Technisch klimmen en dalen, feestje wat mij betreft. En zoals je zelf weet is je eigen input nog behoorlijk groot, het is niet dat het allemaal vanzelf gaat. De opmerking van vals spelen is gewoon kinderachtig en totaal misplaatst. Kan mij niet herinneren dat ik met wedstrijden bezig was tegen analoge bikers die alles op eigen kracht moeten doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de wet- en regelgeving is vooral op gemak gebaseerd.
Gooi alles maar op een hoop.
Net als de meningen en vooroordelen.

Waarom is het helemaal OK om met 40 over de weg te rijden of met 30 door het bos, als je zelf trapt?
Maar niet als er een klein motortje meehelpt?

Als Mario jarenlang ervaring heeft met mechatronics, dan weet hij hoe weinig je kunt verwachten uit een accu van 0,625 of 0,75 kWh
Er zit geen magische energie vermenigvuldiging tussen accu en motor waardoor het ineens een crossmotor wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ja, het is in zoverre vals spelen dat "opa" nu nog door het bos kan rijden in plaats van achter de geraniums zitten.
Vroeger of later komt iedereen aan de beurt en is de marathon conditie verdwenen als sneeuw voor de zon.
Bij de een is het de conditie, bij de ander de kniegewrichten, bij de volgende zijn het de beenspieren die niet meer meewerken.
Ideaal dat er e-bikes bestaan.
Als je dat vals spelen noemt, ga je gang.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie