E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Ik was een van de jonge honden die indertijd als eersten in Nederland een “kinderfiets met dikke banden” kocht.
Een Giant Escaper in wadjang kleuren.
Het kreng was uitgerust met een Deore LX groep mét Biopace kettingbladen, koste klauwen geld en het was een hardtail met voor een fietspomp ipv een vork.
Had ik er lol mee? SURE!! Weliswaar regelmatig op mijn bek omdat Giant heel handig de uitvalnaven naar voren liet wijzen zodat ik regelmatig het achterwiel naar de achterbrug in trok. (Super als je BAMMMM stop staat! Succes verzekerd!! :-D )
Nu 40 jaar zoiets later …. Ouwe zak, maar zie er prima uit! Voel me super! Alleen 40 jaar sporten (fietsen, lopen, powerliften, karate) hebben hun tol geëist.
Zoals de Orthopeed zei “ik kan zien en voelen dat u zeer goed getraind bent, maar uw gewrichten zijn versleten”
Verder nog wat geleuter over kunstkniëen en dat je daar mee oook niet kunt doen wat je wilt.
Bottomline? Hoop voor de pussies en aanverwante figuren hier die NU nog okee zijn dat ze niet teveel sporten….
Ze zouden och germ over een aantal jaren oook zo maar gerubriceerd worden tot “onechte fietsers die niet in het bos horen”
Heren puristen! Probeer het eens ook al is het moeilijk in te zien dat er meer smaken dan alleen “puur” zijn!
LIVE AND LET LIVE! (En hoop dat je in shape blijft!)
Ondertussen fiets ik naast mijn overige sporten 3x per week op mijn E-bike en prijs mezelf gelukkig dat ik nog fietsen kan
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je ergens een accu aan koppelt levert het meteen een zekere spanning op zo te lezen...

Ik kan me goed voorstellen dat mensen voor een e-bike kiezen. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen er bezwaren tegen hebben. Het zou mooi zijn als hierover geschreven kan worden zonder elkaar in de haren te vliegen. Leven en laten leven inderdaad.

Thx.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ongeveer zoiets ja....leven en laten leven :-q dat staat vooral voorop :D
En ik heb en blijf er moeite mee hebben dat het E tijdperk helemaal verkeerd is ingericht :( en het gebruik daarvan maakt het nog erger :((
± 14 jaar geleden kreeg ons achter buurvrouw een scootmobiel geen mens was meer veilig op de stoep :(
En dan heb je twee kleine meiden die graag stoepkrijten met buurt vriendinnetjes.....ik kan je vertellen dan ben je als ouder echt niet happy :-{ dat mens reed zo hard over de stoep en door de bochten dat ik dacht dit gaat binnenkort mis en legt ze met scootmobiel en en al op d'r kant :roll:
Ja hoor kort daarna was het zover.....einde gevaar :-q nooit meer terug gezien :-q ( ze woonde er nog wel hoor) :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

George schreef: do 13 oktober 2022, 09:39 Als je ergens een accu aan koppelt levert het meteen een zekere spanning op zo te lezen...

Ik kan me goed voorstellen dat mensen voor een e-bike kiezen. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen er bezwaren tegen hebben. Het zou mooi zijn als hierover geschreven kan worden zonder elkaar in de haren te vliegen. Leven en laten leven inderdaad.

Thx.
Wel de bedoeling George! Anders is de accu leeg hahaha

Die bezwaren berusten imo op onbekendheid met de E-bike en onbekendheid met lichamelijk ongemak.
Ook ik was tot voor kort een van de mannen die een E-bike als “onecht” beschouwde.
Dit ondanks dat ik het plezier zag bij mensen die het mountainbiken herontdekten met een mtb.
Het was pas toen de uitvoeringen met lichte motortjes en bijbehorende lichte accuutjes uitgebracht werden dat ik enige persoonlijke interesse begon te ontwikkelen die simultaan met het verergeren van mijn klachten door slijtage van mijn gewrichten ontstond..
Ik begrijp de mensen wel die met Strava aan voorbij geknald worden door zo’n “neppert” of nóg vervelender zwoegend en pompend zich naar boven zijn het worstelen en gevolgd blijken te worden door een ouwe van 120 met rollator op de rug gebonden, rechtopzittend met een handje aan het stuur die dan net op het laatste steile stukje inhaalt..
Hahahs die oudjes zeggen wel meestal vriendelijk goededag, kunnen ze ook nog want ze zijn niet buiten adem natuurlijk.
Hoe dan ook ik kom allerlei soorten e-bikes tegenwoordig in de natuur tegen.
Voor mij is iedereen gewoon op zijn of haar manier lekker bezig en dus ook welkom. (Ja oook toen ik nog fervent zonder ondersteuning kon fietsen)
Zolang een mtb’r de kluit niet belazerd, ik hoor wel van sneuvelende Strava records dan zal het mij verder een reet roesten.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Mario070 schreef: do 13 oktober 2022, 10:01 Ongeveer zoiets ja....leven en laten leven :-q dat staat vooral voorop :D
En ik heb en blijf er moeite mee hebben dat het E tijdperk helemaal verkeerd is ingericht :( en het gebruik daarvan maakt het nog erger :((
± 14 jaar geleden kreeg ons achter buurvrouw een scootmobiel geen mens was meer veilig op de stoep :(
En dan heb je twee kleine meiden die graag stoepkrijten met buurt vriendinnetjes.....ik kan je vertellen dan ben je als ouder echt niet happy :-{ dat mens reed zo hard over de stoep en door de bochten dat ik dacht dit gaat binnenkort mis en legt ze met scootmobiel en en al op d'r kant :roll:
Ja hoor kort daarna was het zover.....einde gevaar :-q nooit meer terug gezien :-q ( ze woonde er nog wel hoor) :lol: :wink:
Mijn dochter en haar kinderen en ik zei de gek met mijn vrouw liepen afgelopen door het bos vanuit Berg naar het Geuldal.
Wat bleek (wist ik maar even niet aan gedacht)
De Bart Brentjens tocht was die dag.
Dan loop je dus daar over een officieel wandelpad en dan komen van die ASO’s op hun mountainbike met hele groepen schreeuwend dat je moet schuiven, scheldend als dat niet snel genoeg gaat en zonder in te houden met snelheden heuvelaf van 40-50 plus plat op het stuur liggend rakelings langs je omlaag gevlogen…..
Geen E-bikes en zelfs een gepassioneerd biker als ik wordt dan gewoonweg pissig.
Veiligheid beste Mario komt voort uit gedrag en interactie nergens anders uit.
Als ik een (groepje)wandelaar(s) tref dan rem ik altijd af tot bijna stapvoets voordat ik weer versnel.
Soms moeilijk te blijven doen als het erg druk is, maar gelukkig zijn de ST’s waar ik dan op weg naar toe ben meestal rustig en kan je lekker doortrappen.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Nog een duit in het zakje:

Als de oudere mtb'er langzaam is en de strava-fanatici in de weg rijden is het niet goed en als ze mee komen door een hulp-motortje en niet meer in de weg rijden, belazeren ze de kluit.... zo blijven we inderdaad bezig.

Ik rij vanwege de kosten nog even door zonder motortje en geniet van de paddestoelen die op dit moment ineens in grote aantallen in het bos te vinden zijn en wordt door vrijwel iedereen gepasseerd. Ik vind dat niet erg; ik was namelijk geen wedstrijd aan het doen. Ik doe namelijk waar m.i. moutainbiken voor bedoeld is: having fun. En dat gun ik ook iedere mede bosgebruiker.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Spec4ever schreef: do 13 oktober 2022, 10:21 Veiligheid beste Mario komt voort uit gedrag en interactie nergens anders uit.
Dat heb ik toch ook geschreven een aantal posts terug :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spec4ever schreef:Mijn dochter en haar kinderen en ik zei de gek met mijn vrouw liepen afgelopen door het bos vanuit Berg naar het Geuldal.
Wat bleek (wist ik maar even niet aan gedacht)
De Bart Brentjens tocht was die dag.
Dan loop je dus daar over een officieel wandelpad en dan komen van die ASO’s op hun mountainbike met hele groepen schreeuwend dat je moet schuiven, scheldend als dat niet snel genoeg gaat en zonder in te houden met snelheden heuvelaf van 40-50 plus plat op het stuur liggend rakelings langs je omlaag gevlogen…..
Geen E-bikes en zelfs een gepassioneerd biker als ik wordt dan gewoonweg pissig.
Dat is een heel ander probleem, een heel andere situatie.
De BBC is een wedstrijd en als deelnemer mag je dan verwachten geen voetgangers op het parcours aan te treffen.
Gebeurt dat toch, dan is het logisch dat je schrikt of boos wordt.
Vraag even aan Alonzo wat hij vond van die takelwagen op de baan :wink:
De organisatie hoort de wandelaars tegen te houden, of op zn minst te wijzen op de situatie en de gevaren.
Als ze dat niet kunnen, dan moeten ze de stopwatch aan de wilgen hangen.
Mario schreef:± 14 jaar geleden kreeg ons achter buurvrouw een scootmobiel geen mens was meer veilig op de stoep :(
En dan heb je twee kleine meiden die graag stoepkrijten met buurt vriendinnetjes.....ik kan je vertellen dan ben je als ouder echt niet happy :-{ dat mens reed zo hard over de stoep en door de bochten dat ik dacht dit gaat binnenkort mis en legt ze met scootmobiel en en al op d'r kant :roll:
Ja hoor kort daarna was het zover.....einde gevaar :-q nooit meer terug gezien :-q ( ze woonde er nog wel hoor) :lol: :wink:
Ja, die elektrificatie leidt ook "wel eens" tot problemen.
Het lijkt wel alsof hun enige doel in het leven nog is om ons ook zo snel mogelijk in een scootmobiel te krijgen :evil:
Niet allemaal hoor, maar de nette scootmobiel rijders vallen natuurlijk niet op.
Nu heb ik tijdens mijn woonwerk ritjes ook wel een aantal keer zo'n scootmobiel incl rijder onder een auto zien liggen :o , dus ik ben bang dat het voor een deel ook onhandigheid is.
Maar daar heb je weinig aan als je tijdens het winkelen ondersteboven wordt gereden. In het Kruidvat nog wel!
Enig voordeel was dat het wel lekker dicht bij de pleisters was :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

ManWithTheGoldenBike schreef: do 13 oktober 2022, 10:26 Nog een duit in het zakje:

Als de oudere mtb'er langzaam is en de strava-fanatici in de weg rijden is het niet goed en als ze mee komen door een hulp-motortje en niet meer in de weg rijden, belazeren ze de kluit.... zo blijven we inderdaad bezig.
Hahaha ja tis ook nooit goed zo gesteld.
Persoonlijk denk ik als eenieder gewoon eerlijk is en zich aanpast aan de ander dat er niets aan de hand zou moeten zijn.
Maar goed purisme zullen we altijd houden en dat in alle sporten en hobbies die we beoefenen.
Ik blijf lekker fietsen, hetzij met de niet-gemotoriseerde FS (steeds minder) hetzij met de E-FS.
De laatste nóg met zeer lichte vaak uitgeschakelde ondersteuning maar als dat ooit te weinig wordt dan zal ik niet schromen om een E-bike met 200Nm aan te schaffen.
Ik rij vanwege de kosten nog even door zonder motortje en geniet van de paddestoelen die op dit moment ineens in grote aantallen in het bos te vinden zijn en wordt door vrijwel iedereen gepasseerd. Ik vind dat niet erg; ik was namelijk geen wedstrijd aan het doen. Ik doe namelijk waar m.i. moutainbiken voor bedoeld is: having fun. En dat gun ik ook iedere mede bosgebruiker.
Fietsend “wandelen” ook een vorm van recreatie, wellicht wat minder prestatiegericht, maar waarom niet, zoals gezegd als je maar fun hebt.
(Ik ga er dan wel vanuit dat je niet de smalle trails opzoekt? Hoewel je daar uiteraard ook alle recht toe hebt)

Mario070 schreef: do 13 oktober 2022, 10:36 Dat heb ik toch ook geschreven een aantal posts terug :wink:
Ja maar vervolgens generaliseer je, dáár had mijn opmerking betrekking op, niet iedereen gedraagt zich verkeerd, egoistisch, asociaal en ik ben er vervolgens zeker van dat in beide “groepen” het percentage foute figuren ongeveer gelijk zal zijn.

ThaSingleTrackMastah schreef: do 13 oktober 2022, 12:16
Dat is een heel ander probleem, een heel andere situatie.
De BBC is een wedstrijd en als deelnemer mag je dan verwachten geen voetgangers op het parcours aan te treffen.
Gebeurt dat toch, dan is het logisch dat je schrikt of boos wordt.
Vraag even aan Alonzo wat hij vond van die takelwagen op de baan :wink:
De organisatie hoort de wandelaars tegen te houden, of op zn minst te wijzen op de situatie en de gevaren.
Als ze dat niet kunnen, dan moeten ze de stopwatch aan de wilgen hangen.
We hebben die dag onze normale weekendwandeling (rond de 21Km) gemaakt waarbij we regelmatig het parcours moesten kruisen of zelfs (zo kort mogelijk) moesten volgen,
We werden niet een keer erop gewezen dat het parcours was, niet een keer tegengehouden of wat dan ook.
Een enkele keer een verkeersregelaar om overig verkeer tegen te houden als een geasfalteerde weg gekruist werd, maar verder dus niet.
De organisatie heeft in ieder geval wederom gezorgd voor verminderde goodwill bij de niet-fietsende dorpspopulatie
(De dorpen in het Geuldal hebben natuurlijk ook wel bovengemiddeld veel te stellen met fietsevenementen en het deels daarmee gepaard gaande fenomeen van bezoekende ASO’s.)
Maar goed eigenlijk is dit allemaal redelijk OT.
Excuus @TS!
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Even iets waar ik gister onder het fietsen ( op mijn starre hardtail singlespeed ) over na aan het denken ging;

Ik zal eerst de situatie uitleggen. Ik fietste bergop op de paarse route de klim op de Hoge Hoenderberg, voor velen een lastig stijl technisch klimmetje. Op de starre singlespeed dus een hele taaie rakker.

Achterop mij kwamen twee E-mtb'ers, ik op m'n laatste kracht t laatste stukje heuvel aan het op fietsen, roepen ze dat ik aan de kant moest.
Ik had nog niet de lucht meer om te reageren, maar kon op het smalle pad ook niet aan de kant, bijna boven kreeg ik nog een schreeuw dat ik aan de kant moest. Eenmaal boven op het brede pad stoven de heren mij voorbij om vervolgens met een dikke 40+ per uur bijna een wandelend gezin ondersteboven te rijden. :evil:

Waar ik dus in mijn uppie over na aan het denken was, dit kan natuurlijk nooit lang goed gaan.
Van de gemiddelde nieuwe fietser koopt 40 - 50 % een E-mtb? ( meer of minder? )
Als we toestaan dat er snelheden in het bos gereden worden van rond de 50 km per uur, is het naar mijn idee dan een kwestie van tijd dat de routes / bossen gewoon verboden worden voor (E)- mtb'ers?
Voor mij zijn dit dus de nieuwe crossmotoren maar dan zonder fossiele brandstof en heeft niets meer met MTB'en te maken en is het mijn mening dat deze niet in het bos thuis horen.
Natuurlijk rijdt niet iedereen als een lompe hork en zijn er ook analoge fietsers die zich niet weten te gedragen, maar waarom zou je je MTB 50 willen laten lopen? Of gooi ik nu een knuppel in dit topic?
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb in de Nijmeegse bossen ook al meer dan eens ervaring gehad met Ebikes die ruim boven 25kmu op de klimmen passeerden, waarvan 1 droplul die volle vaart rakelings tussen mij en een medefietser doorknalde. Op de UHR heb ik van dat soort types veel minder last, maar bij Nijmegen lijken ze alles op alles te zetten om het bos toch echt dicht te laten gooien voor fietsers ofzo. En I know, het is niet de ebike maar de rijder, maar op de een of andere manier heb ik veel minder last van analoge fietsers die met 40 omhoog knallen.
Dat je dan als singespeeder ook nog eens wordt gesommeerd op die befaamde kutklim ruimte te maken voor iemand die vooral dankzij de Eneco/Essent/Nuon daar omhoog komt is natuurlijk helemaal schofterig.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

suravida schreef: ma 17 oktober 2022, 15:24 Ik heb in de Nijmeegse bossen ook al meer dan eens ervaring gehad met Ebikes die ruim boven 25kmu op de klimmen passeerden, waarvan 1 droplul die volle vaart rakelings tussen mij en een medefietser doorknalde. Op de UHR heb ik van dat soort types veel minder last, maar bij Nijmegen lijken ze alles op alles te zetten om het bos toch echt dicht te laten gooien voor fietsers ofzo. En I know, het is niet de ebike maar de rijder, maar op de een of andere manier heb ik veel minder last van analoge fietsers die met 40 omhoog knallen.
Dat je dan als singespeeder ook nog eens wordt gesommeerd op die befaamde kutklim ruimte te maken voor iemand die vooral dankzij de Eneco/Essent/Nuon daar omhoog komt is natuurlijk helemaal schofterig.
Ja vreemd is dat op de RvN, die ervaring krijg ik ook steeds vaker. Ik vraag me oprecht af hoe de verhoudingen liggen in aantallen qua E-mtb of gewone. En wat ik me nog meer afvraag, hoe ziet dit er over pak em beet 5 à 10 jaar eruit? Als het dezelfde trend wordt als bij de stadsfietsen zijn er over 10 jaar geen analoge MTB's meer :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Eikels gonna eikel.
Laatst was er met een MTB reis 1 ebiker (op een gruwelijk dikke ebike) mee.
Hij gedroeg zich netjes, je vergat gewoon dat er een ebike mee was.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

ik heb gisteren mijn eerste ritje op mijn nieuwe e-bike gemaakt. Ik vroeg me tijdens het fietsen wel een paar keer af of er bepaalde ongeschreven regels zijn. Het voelde een beetje lullig om iemand op een lange klim in te halen, al was het er breed genoeg. Misschien had ik gewoon nog een beetje last van e-bike schaamte.
Nou heb ik hem gekocht om alleen in het buitenland/bergen mee te rijden. Nu wilde ik alleen testen. Dus vaak zal het niet voorkomen.
Plaats reactie