E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Tenzij je dus met een opgevoerde ebike rijdt of een speed pedelec zonder kenteken, waarvoor overigens wel een verplichte WA verzekering nodig is.
Een MTB die 45 km /u kan is dus een speed pedelec en moet een kenteken en de daarbij behorende verplichtingen dragen. Een (25km/u)e-bike opvoeren zal je duur komen te staan indien je een ongeluk veroorzaakt.
En ja ik reed vroegâh ook op een Honda MB8 met gewoon een bromfietsplaat en gelukkig nooit daarmee een ongeluk gehad of veroorzaakt.....maar wat ging dat ding snel..... :winkie:
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 19 september 2022, 16:25 Een MTB die 45 km /u kan is dus een speed pedelec en moet een kenteken en de daarbij behorende verplichtingen dragen.
.... en mag hopelijk het bos niet in op basis van artikel 461 :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Misschien een misverstand; een speed pedelec is geen brommer die 45 km/u rijdt zonder daar iets voor te doen. Je moet nog altijd trappen en ik kan uit ervaring vertellen dat ik met mijn speed pedelec waarmee ik naar mijn werk rij, twintig km verderop, ik zelden 45 km/u weet te halen. Meestal 35 en als ik door smalle kronkelige bospaden (schelpenpaden) moet, is een dergelijke snelheid al levens gevaarlijk.
Mijn vraag is dan: waarom wil je ze niet in het bos hebben?
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik wil ze best in het bos hebben, maar de eigenaar van het terrein niet omdat ze de boel omploegen met die 750 Watt motor :wink:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelec

Regels voor speed-pedelecs
U moet een aantal regels volgen als u een speed-pedelec gebruikt.
Voor een speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor de bromfiets.

Een speed-pedelec heet ook wel high speed e-bike.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dat lijkt me wel meevallen. Een motor aangedreven fiets zal dat ongetwijfeld doen, maar we hebben het hier over trapondersteuning, die ook afhankelijk is van de eigen geleverde trapkracht. Ik denk dat een jonge flink gespierde mountainbiker dan net zo goed het bos om ploegt.
Ik heb een keer op de route van Staphorst een elektrisch aangedreven fiets gezien, die zonder dat daarvoor getrapt hoefde te worden met een noodgang van meer dan 30 voorbij kwam; die dingen moeten inderdaad niet toegelaten worden. Is op dit forum ook wel een draadje over geweest.
door Koban » ma 19 september 2022, 16:56

Regels voor speed-pedelecs
U moet een aantal regels volgen als u een speed-pedelec gebruikt.
Voor een speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor de bromfiets.

Een speed-pedelec heet ook wel high speed e-bike.
Jep, dat betekent dus kentekenplaat en verzekering, alsmede een goedgekeurde helm, wat een mtb-helm nooit zal zijn. De reden dat je met je brommer de natuur niet in mag heeft te maken met geluidoverlast en uitlaatgassen; iets dat een ebike nooit zal doen.
mountainbiken: It's ok to be crap
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 19 september 2022, 16:59Ik heb een keer op de route van Staphorst een elektrisch aangedreven fiets gezien, die zonder dat daarvoor getrapt hoefde te worden met een noodgang van meer dan 30 voorbij kwam
Ik vermoed dat als je niet hoeft te trappen om vooruit te komen het geen fiets meer is voor de wet. Waarschijnlijk valt hij dan onder de regels voor bromfietsen?

Maar wat ik al zei, je kunt de regeltjes tot in detail doorspitten, je kunt ook je eigen gezonde verstand en morele kompas gebruiken.
Lijdt iemand anders schade door jouw toedoen en reed je op een niet legale e-bike zul je zelf moeten betalen want elke verzekeraar zal de regeltjes erbij halen om niet uit te hoeven keren. Zeker in het geval van letselschade wordt dat al snel een bedrag wat veel mensen niet kunnen betalen. Dat moet je toch niet willen, want hoe belangrijk is het nu helemaal dat je een paar km sneller kunt trappen voordat die motor niet meer meehelpt...

Er zijn maar een paar situaties waarin ik tegen die "te lage" limiet aanloop:
- op singletracks waar ik net wat vlotter dan die 25km/h doorheen zou kunnen sturen. Dan hou ik de fiets net onder die grens, meestal zijn dat maar korte stukjes.
- op afdalingen die niet steil genoeg zijn om door de zwaartekracht boven de 25km/h te rijden. Dan trap ik me even kapot om dat toch te doen, of ik laat het erbij (afhankelijk van hoe fris ik me dan nog voel :D ).
Denk niet dat het meer als 10% van mijn totale rijtijd zal zijn, so be it. De overige 90% haal ik de maximale fun uit de fiets :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 19 september 2022, 16:59 Dat lijkt me wel meevallen. Een motor aangedreven fiets zal dat ongetwijfeld doen, maar we hebben het hier over trapondersteuning, die ook afhankelijk is van de eigen geleverde trapkracht. Ik denk dat een jonge flink gespierde mountainbiker dan net zo goed het bos om ploegt.
Ik heb een keer op de route van Staphorst een elektrisch aangedreven fiets gezien, die zonder dat daarvoor getrapt hoefde te worden met een noodgang van meer dan 30 voorbij kwam; die dingen moeten inderdaad niet toegelaten worden. Is op dit forum ook wel een draadje over geweest.
door Koban » ma 19 september 2022, 16:56

Regels voor speed-pedelecs
U moet een aantal regels volgen als u een speed-pedelec gebruikt.
Voor een speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor de bromfiets.

Een speed-pedelec heet ook wel high speed e-bike.
Jep, dat betekent dus kentekenplaat en verzekering, alsmede een goedgekeurde helm, wat een mtb-helm nooit zal zijn. De reden dat je met je brommer de natuur niet in mag heeft te maken met geluidoverlast en uitlaatgassen; iets dat een ebike nooit zal doen.
In jouw gedachtengang mag je met een elektrische brommer dus wel het bos in?
Een speed pedelec valt gewoon in de regelgeving onder een brommer, dus gemotoriseerd verkeer.
Daar mag je het bos niet mee in.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Volgens mij zei ik dat niet. Een speed pedelec is geen elektrische brommer. Vanwege z’n snelheid wordt hij voor de wet daaronder geschaard en dat betekent dat je verlichting, een spiegel, een goedgekeurde helm en een kentekenplaat moet hebben. Succes als je dat op je MTB wil bevestigen en rijden. Oh ja, je moet ook een bel of een claxon hebben…..om van die goedgekeurde helm nog maar te zwijgen.

En wat is dan precies het verschil tussen de e-bike en de speed pedelec? (20 km/u en verder niks)
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 19 september 2022, 23:01 En wat is dan precies het verschil tussen de e-bike en de speed pedelec? (20 km/u en verder niks)
Idd, een factor 3 verschil in motorvermogen ongeveer :bier:
Everybody bought a new bike!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

asphaltdude schreef: ma 19 september 2022, 23:18
ManWithTheGoldenBike schreef: ma 19 september 2022, 23:01 En wat is dan precies het verschil tussen de e-bike en de speed pedelec? (20 km/u en verder niks)
Idd, een factor 3 verschil in motorvermogen ongeveer :bier:
Plus het feit dat je in het bezit moet zijn van een Bromfietsrijbewijs type AM.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Qprs schreef: ma 19 september 2022, 10:38
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 september 2022, 20:26 Overigens is er wel wat te zeggen over die max snelheid.
Nou ja, max. snelheid is het verkeerde woord. Je fietst zo snel als je kunt en in NL heeft een fiets geen max.snelheid. Daar heeft de wetgever gewoon niet bij stilgestaan.
Oom agent heeft me ooit verteld dat je niet harder mag dan de maximale snelheid. Dus 30kmpu in een 30 zone, 80kmpu wanneer je naast een 80 weg rijdt. Een fietspad geeft je geen vrijbrief. In Zuid-Limburg wordt nog wel eens gecontroleerd op snelheid ivm akelige ongelukken.
Dan moet je me ook compleet quoten, want
ik schreef:Wel met de kanttekening dat dit alleen geldt buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom als er geen extra snelheidsbeperking is.
Bij de 30km zones en woonerven is de fiets wel in de wetgeving opgenomen.
Buiten woonerven en 30km zones kan oom agent alleen zeggen dat je gevaarlijk bezig bent, art.5.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 september 2022, 20:26 Ik bijvoorbeeld als ik met het fietsclubje hier rijdt. Daar zitten een paar semi profs tussen die met gemak harder dan 30kmh over de trails vliegen. Als ik alleen rij heb ik aan 25kmh genoeg, maar tijdens die ritjes ga ik dood als mn fiets telkens bij 25kmh afhaakt. Moet ik dan maar thuis blijven? Of telkens de laatste zijn, iedereen ophouden? Niet leuk.
Qprs schreef: ma 19 september 2022, 10:38 Het is ook niet leuk om iemand achter je te hebben die boven zijn eigen kunnen gaat rijden om je bij te houden, daar heb ik al veel ritjes door verpest zien worden. Is het een ramp om die semi-profs niet te kunnen volgen? Ze zijn 20(?) jaar jonger, trainen 4000% meer... :wink:
Ja en nee.
Ik woon sinds een paar jaar in een buitenland en als we ergens gaan rijden waar ik (nog) niet bekend ben blijf ik graag bij de groep. Dus ik vind het best een probleem
Natuurlijk wachten ze wel, maar het is niet leuk als je steeds de laatste bent, ondanks je ondersteuning.
De opzet van ondersteuning is toch dat het de mogelijkheden van opa net wat vergroot. Dus lullig als het dan alsnog gelimiteerd is.
Het ding voegt 250W aan jouw eigen vermogen toe, maar als je nog niet compleet invalide bent en de optelsom van jouw benen en die 250W boven de 25kmh komt, heb je geen "recht" meer op die 250W.
KLIK, zoek het zelf maar uit.
Ja koekkoek, als ik het zelf nog kon hing er geen 8kg extra materiaal aan mn fiets :wink:

De tijd dat ik met 20kmh gem. over de Alpen en Ardennen vloog ligt alweer een tijdje achter me, dus ja, die mannen zijn een stuk jonger en ze fietsen ook meer uren dan ik. Maar het is mooi dat de techniek een oplossing heeft en ik nog lekker mee kan.
Helaas scheert de wetgever stadsfietsen en sportfietsen over één kam en moet ik iets illegaals doen om volledig van deze mooie uitvinding te genieten.

Ik snap de grens van 25kmh voor een stadsfiets, die op het fietspad gebruikt wordt en waar hoogstwaarschijnlijk een bejaarde aan het stuur zit.
Maar een racefiets, en in iets mindere mate een mtb, zijn fietsen die zonder motor de 25kmh makkelijk overschrijden, dus daar is die grens niet reëel.
Wel makkelijk te handhaven natuurlijk, maar volkomen los van de materie.

Moraal vh verhaal:
Niet iedere derestricted e-biker is asociaal.
(Maar iedere asociaal zal z'n e-bike derestricten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

intruder1400 schreef: za 17 september 2022, 14:36 . En daar zit precies mijn twijfel. Ik zie ook e-mtb’s met ondersteuning tot 45 km/u.

Wie heeft ervaring met deze keuze? Wie kan mij advies geven?

En dat was/is de vraagstelling , echter ben ik wel benieuwd , welke EMTB er verkocht wordt , legaal , met trapondersteuning tot 45Km/h .Misschien heb je voorbeeld hiervan ?

Ik kan een EMTB niet zo voor me halen met een kenteken plaat erop , zichtbaar aan de achterkant , ben wel benieuwd hoe dat type er eruit ziet .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bulls had er wel eentje in het assortiment een paar jaar geleden. Met een soort beugel bij het achterwiel waar dat nummerplaatje op geschroefd zat.

Plaatje gevonden:Afbeelding
Ik ben benieuwd hoe dat met die voorderailleur gaat als je toevallig net druk op het pedaal hebt en de turbo stand ingeschakeld is :o :D

45km/h lijkt mij niet handig op mtb-routes, dat is een snelheid die op een analoge bike ook voor goed getrainde fietsers nagenoeg niet haalbaar is en waarmee je dus flink afwijkt van de gebruikelijke snelheden. Dat is met een gewone e-mtb niet het geval, een goed getrainde biker op een analoge fiets rijdt mij gewoon los.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Bij 45 km/u houdt de ondersteuning op en heb je toch ineens een zware fiets die je op die snelheid moet zien te houden, als je niet windje mee heuvel naar beneden rijdt.
Had ik al gezegd dat je ook een goedgekeurde helm moet hebben?
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie