E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Ik ga een e-mtb kopen. Mijn canyon Neuron wil ik vervangen voor een elektrisch exemplaar. Deze geeft tot 25 km/u. En daar zit precies mijn twijfel. Ik zie ook e-mtb’s met ondersteuning tot 45 km/u.

Wie heeft ervaring met deze keuze? Wie kan mij advies geven?
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 18 september 2022, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Helaas voor jou loopt dit uit op een welles nietes discussie, dus naar de Lounge verplaatst. Open gerust een nieuw topic en laat dan de snelheid buiten de vraagstelling
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

45 km/h zijn alleen speed pedelics. Totaal andere categorie dan een E-mtb. Die zijn allemaal 25 km/h.
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Thanks, inderdaad. Punt is alleen dat er ook mtb’s verkocht worden met trapondersteuning tot 45. Ik ben heel erg benieuwd wat redenen zijn waarom mensen deze categorie kopen. Wat voor en nadelen zijn. Voordeel voor mij zou namelijk kunnen zijn dat ik de fiets ook af en toe voor woon-werk kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Voor de snelheidslimiet wordt er onderscheid gemaakt tussen e-bikes en speed pedelecs: Een gewone e-bike mag tot 25 kilometer per uur trapondersteuning geven. Een speed pedelec mag maximaal 45 kilometer per uur rijden met meetrappen en dit mag alleen op de rijbaan zo ver bij mij bekend? Voor speed pedelecs gelden sinds 2017 de brommerregels. En in meeste natuur gebieden/trails niet toegestaan.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Verder heb je ook nog R-pedelecs, die gaan boven de 55 km/h. Ooit eens proef gereden, ging tot 75 km/h.

Dat een "gewone" e-mtb begrensd is tot 25 km/h weer houdt mij er een aan te schaffen. Ja, inderdaad ze zijn te foppen en lopen dan tegen de 50. Op de openbare weg mag dat niet. Naar wat ik begrepen heb in de bossen wel.

Maar, ik ben nog niet gehandicapt genoeg om een e-mtb aan te schaffen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met iets dat harder kan dan 25km/u mag je het bos niet in. Simpel.



Op momenten dat je in het terrein harder gaat dan 25km/u heb je die ondersteuning ook niet nodig, dus ondersteuning tot 25km/u is in principe hard zat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef: za 17 september 2022, 16:39 Met iets dat harder kan dan 25km/u mag je het bos niet in. Simpel.



Op momenten dat je in het terrein harder gaat dan 25km/u heb je die ondersteuning ook niet nodig, dus ondersteuning tot 25km/u is in principe hard zat.
En je hebt een kentekenplaat nodig. Want verplicht. Of er zit een illegale opvoerset op.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ghost-biker schreef: za 17 september 2022, 15:10

Maar, ik ben nog niet gehandicapt genoeg om een e-mtb aan te schaffen.

Afbeelding
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Lars TB schreef: za 17 september 2022, 16:39 Met iets dat harder kan dan 25km/u mag je het bos niet in. Simpel.



Op momenten dat je in het terrein harder gaat dan 25km/u heb je die ondersteuning ook niet nodig, dus ondersteuning tot 25km/u is in principe hard zat.
In de bossen zijn geen wettelijke snelheden. Je mag daar zo snel als je kan / wil. Er zijn gebieden waar geen gemotoriseerd verkeer mag komen. Maar dat is dan weer fossiel gemotoriseerd.

Omdat het mij vaak nog lukt om boven de 25 km/h te rijden heb ik idd op dat moment geen ondersteuning nodig. Maar dan heb je weer last van die motor. Er zijn van die dagen dat het door mijn beperkingen (handicap) niet lukt, en dan is zo'n motortje toch wel fijn om oa de groep bij te kunnen houden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ghost-biker schreef: za 17 september 2022, 18:17
Lars TB schreef: za 17 september 2022, 16:39 Met iets dat harder kan dan 25km/u mag je het bos niet in. Simpel.



Op momenten dat je in het terrein harder gaat dan 25km/u heb je die ondersteuning ook niet nodig, dus ondersteuning tot 25km/u is in principe hard zat.
In de bossen zijn geen wettelijke snelheden. Je mag daar zo snel als je kan / wil. Er zijn gebieden waar geen gemotoriseerd verkeer mag komen. Maar dat is dan weer fossiel gemotoriseerd.

Omdat het mij vaak nog lukt om boven de 25 km/h te rijden heb ik idd op dat moment geen ondersteuning nodig. Maar dan heb je weer last van die motor. Er zijn van die dagen dat het door mijn beperkingen (handicap) niet lukt, en dan is zo'n motortje toch wel fijn om oa de groep bij te kunnen houden.
Je lijkt me de regelgeving niet scherp te hebben. Met een brommer mag je het bos niet in.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Lars TB schreef: za 17 september 2022, 16:39 Met iets dat harder kan dan 25km/u mag je het bos niet in. Simpel.
Dan moet ik maar afscheid nemen van mijn analoge hardtail :roll:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Effe gewoon praktisch.
Een tijd geleden was ik met een gezelschap aan het mtb. Er zat 1 elektrische mtb bij.
Lekker kringelen over de paden. Maar op de stukken waar het lekker rolde kon hij niet bij houde want dat onderste zijn elektrische mtb niet……
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
HansGSX-R
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 6 april 2022, 18:07
Mijn mountainbike: Cube stereo hybrid 140 hpc race

byorka schreef: za 17 september 2022, 19:48 Maar op de stukken waar het lekker rolde kon hij niet bij houde want dat onderste zijn elektrische mtb niet……
Die vat ik niet (er vanuit gaande dat onderste, ondersteunde zou moeten zijn), er is ondersteuning van de motor tot c.a. 25 km/u, geen beperking. Ook met een emtb kun je zo hard als je wilt, maar alles boven de 25 km/u zul je zelf moeten bijtrappen :D
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

I_do schreef: za 17 september 2022, 18:34
Ghost-biker schreef: za 17 september 2022, 18:17

In de bossen zijn geen wettelijke snelheden. Je mag daar zo snel als je kan / wil. Er zijn gebieden waar geen gemotoriseerd verkeer mag komen. Maar dat is dan weer fossiel gemotoriseerd.

Omdat het mij vaak nog lukt om boven de 25 km/h te rijden heb ik idd op dat moment geen ondersteuning nodig. Maar dan heb je weer last van die motor. Er zijn van die dagen dat het door mijn beperkingen (handicap) niet lukt, en dan is zo'n motortje toch wel fijn om oa de groep bij te kunnen houden.
Je lijkt me de regelgeving niet scherp te hebben. Met een brommer mag je het bos niet in.
Zoals ik al aangaf fossiel gemotoriseerd mag niet waar dat staat aangegeven, elektrisch dus wel. Maar mijn bos mag je gewoon met je brommer in hoor.
Laatst gewijzigd door Ghost-biker op za 17 september 2022, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie