E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Op vlak terrein zijn de snelheidsverschillen niet zo groot. Maar als je op een steile klim rijdt waar je moet pushen om het te halen kan het snelheidsverschil echt groot zijn en schrik je je rot als er één zonder waarschuwing voorbij komt blazen. Uiteindelijk komt het aan op het rijgedrag, maar dit geldt voor alle fietsers, met of zonder ondersteuning.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Precies....dat heeft inderdaad meer met de mentaliteit van de rider te maken dan de e-bike :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Over het algemeen positieve ervaringen met E-MTB’ers. Op zowel Schoorl als Spaarnwoude. Meeste hebben gewoon een relaxte instelling en willen gewoon plezier hebben. Enkele uitzonderingen heb je altijd. Maar als je E-biker vervangt door; BMW-rijder, Audi-rijder, wielrenner, etc. etc. vervangt kan je hetzelfde redeneren. Het is altijd het individu en niet het middel waarop diegene zich vervoert.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Cycleintothewind schreef: di 29 november 2022, 23:07 Over het algemeen positieve ervaringen met E-MTB’ers. Op zowel Schoorl als Spaarnwoude. Meeste hebben gewoon een relaxte instelling en willen gewoon plezier hebben. Enkele uitzonderingen heb je altijd. Maar als je E-biker vervangt door; BMW-rijder, Audi-rijder, wielrenner, etc. etc. vervangt kan je hetzelfde redeneren. Het is altijd het individu en niet het middel waarop diegene zich vervoert.
Amen ! :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Grappig al die ervaringsdeskundige ... Ik kan veel van jullie ervaringen niet bevestigen. Ik rij veel op Noordwijk; dit is een kort rondje welke erg druk kan zijn. Ik heb nog geen negatieve ervaringen mogen beleven in deze drukke omgeving. Natuurlijk heb ik wel eens een discussie met mede MTB fanaten; maar de meningen van analoge bikers is meestal geschoold op on- ervarenheid met deze tak van sport. De discussie eindigt eigenlijk altijd positief waarbij men meestal erg nieuwsgierig is naar het rijden op een E-MTB.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

van de week kwam ik een E-biker tegen op spaarnwoude, niet normaal wat een snelheidsverschil omhoog. Je bent zeker frisser voor de afdalingen...

maar nu vond ik wel dat in de klimmen die E-bike behoorlijke sporen trekt in het parcours. (was in m'n tweede rondje dus kon goed het verschil zien). Ik zou zeggen net zo veel als de motoren die ik de week ervoor had gevraagd niet op het parcour te rijden. Is dit iets wat de routebouwers ook zo ondervinden?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik begrijp dat nooit zo goed. Waarom zou een e-bike dan zoveel verschil maken met sporen trekken? Om die 8kg die hij meer op de weegschaal legt? Het is nu ook niet zo dat wij spinnend naar boven klimmen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

guntherrex schreef: vr 24 februari 2023, 11:02 van de week kwam ik een E-biker tegen op spaarnwoude, niet normaal wat een snelheidsverschil omhoog. Je bent zeker frisser voor de afdalingen...

maar nu vond ik wel dat in de klimmen die E-bike behoorlijke sporen trekt in het parcours. (was in m'n tweede rondje dus kon goed het verschil zien). Ik zou zeggen net zo veel als de motoren die ik de week ervoor had gevraagd niet op het parcour te rijden. Is dit iets wat de routebouwers ook zo ondervinden?
Je reed achter de fietser toen die de betreffende sporen "trok"? Of je zag tijdens je tweede rondje sporen die er het eerste rondje nog niet waren en trekt dan de conclusie dat die door een e-mtb gemaakt zijn?

Je kunt het vermogen van een terreinmotor (tientallen pk's/Kw's) echt niet vergelijken met die paar Watt van een e-bike. Sporen in een klim trekken kan alleen maar als de ondergrond amper grip biedt en je doorslipt. Wat met een analoge fiets in die omstandigheden ook gebeurd, alleen moet je meestal wat eerder van de fiets als het erg steil is.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de getraindheid en skills van de rijder. En ook in dat opzicht is het op een e-mtb niet anders als op een analoge bike, er zijn nog steeds klims die je ook met ondersteuning niet vanzelfsprekend haalt. Die grens ligt alleen wat verder weg.
Maar je achterwiel laten spinnen puur door even stevig te trappen gaat echt niet zomaar (ik ga er even vanuit dat er geen slick achterop ligt ;-)).

Ik denk zelfs dat er klims zijn waar je met een e-mtb minder erosie veroorzaakt als een rijder op een analoge mtb. Je kunt namelijk veel egaler rond trappen dan wanneer je zonder ondersteuning aan het harken bent op een steile klim, dus de kracht wordt veel gelijkmatiger op de ondergrond overgebracht.

Overigens, er bevinden zich onder de e-bikers natuurlijk net zulke horken als onder de analoge bikers. Helaas verpesten die het voor degenen die zich wel normaal kunnen gedragen, what else is new... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

we waren de enige twee fietsers op dat moment, uiteraard zat ik maar heel kort achter hem :winkie: , die afstand liep snel uit. maar de sporen vielen me echt op. (de motoren waren trouwens geen crossers maar wat (vermoedelijk) amsterdams scootertuig met roof boxers en hoodie jasjes)

De granulaat stukken daar kan je met wat enthousiast aanzetten inderdaad wel op slippen, ik kan me voorstellen dat dat met dubbele kracht op de pedalen nog een stukje makkelijker gaat. Maar waren lange strepen van meerdere meters (je zou bijna zeggen remsporen, maar dan in de klimmen)

was vooral benieuwd of de e-bikers dit herkennen zo, het was me nog niet eerde ropgevallen. misschien was het een opgeleukt apparaat want hij ging echts als de brandweer.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

guntherrex schreef: vr 24 februari 2023, 13:46

was vooral benieuwd of de e-bikers dit herkennen zo, het was me nog niet eerde ropgevallen. misschien was het een opgeleukt apparaat want hij ging echts als de brandweer.
Nope, ik herken het totaal niet. Op mijn thuisrondje zit een klim op een skiheuvel die ik daar meestal enkele keren achter elkaar neem en nog nooit gezien dat ik mijn fiets meer afdruk geeft dan analoge fietsen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Gaan we e-bikes digitale fietsen noemen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit een digitale motor in, a la Dyson :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Jij wilt ze stofzuigers gaan noemen? :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In ieder geval geen cross motoren :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooie imagoboost voor e-bikers, routes stofzuigen terwijl je fietst ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie