E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Herkenbaar; ik zat op een klimmetje ook een keer achter 2 analoge mtbers en heb netjes gewacht met inhalen en "sorry" gezegd omdat ik op een E-mtb zat. Het rijdt ook in Nederland lekker op zo'n E-mtb, maar het voelt soms wel lullig. Overigens zijn er zat vlakke rondjes waar ik regelmatig door fitte jonge gasten wordt ingehaald. Het blijft wel een zware tank als je boven de 25km/uur gaat.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je geen eikel bent is er uiteraard geen enkel probleem als je me inhaalt op de Ebike. (Als zou het fijn zijn als de gemiddelde Ebike rijder daarna niet in de weg gaat rijden op de afdaling ;-) )

En uiteraard gaan eikels eikelen. Maar dat hadden ze zonder ebike niet op dezelfde manier kunnen doen, dus die trapondersteuning maakt de drempel een heel stuk kleiner voor eikels om zich op asociale wijze in het bos te begeven. En ja, ook voor de ebikes waren er mannen met teveel haast en een te kort lontje, maar die waren vooral in een treintje te vinden op de lange rechte 1.0 routes. Die paar rijders die nu zonder ondersteuning op ebike snelheden naar boven knallen zitten meestal met hun profploeg in het buitenland, of rijden me gewoon netjes voorbij.

Ik ben overigens helemaal niet tegen Ebikes, ik vindt het briljante alternatieven voor andere soort uplifts, maar dat is een manier van gebruik die we in NL simpelweg vrijwel niet hebben.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Rilson schreef: ma 17 oktober 2022, 15:37 Ja vreemd is dat op de RvN, die ervaring krijg ik ook steeds vaker. Ik vraag me oprecht af hoe de verhoudingen liggen in aantallen qua E-mtb of gewone. En wat ik me nog meer afvraag, hoe ziet dit er over pak em beet 5 à 10 jaar eruit? Als het dezelfde trend wordt als bij de stadsfietsen zijn er over 10 jaar geen analoge MTB's meer :winkie:
Afgelopen zomer eens een half uurtje bovenaan het Traumapad zitten wachten terwijl mijn medefietsers nog een keer omlaag en omhoog gingen, en toen was meer dan drie kwart van wat er naar boven kwam gefietst met ondersteuning, en een derde kwam zo hard omhoog dat ik vermoed dat die flink meer dan 25 reden.

Verder ben ik bang ik dat als de ontwikkelingen zo doorgaan er over 5 a 10 jaar niet meer gefietst mag worden in het bos daar. 1x een ebiker die met 40 een kind omver kegelt (en ik heb dit al een paar keer net goed zien gaan) en de tegenstanders hebben goede argumenten om de boel dicht te gooien.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tjonge.....ik had deze discussie ff gemist. Wat ik me wel afvraag is of iedere "mening" is gebaseerd op ervaring met een E-mtb?

Die 25km/u max ( en 250W) is gewoon een EU norm, waardoor je met een elektromotortje niet als motorvoertuig wordt gezien, kun je vanalles van vinden maar dat werkt blijkbaar vrij aardig en gaan we hier zeker niet veranderen.

Die E-mtb dingen zijn bedacht voor "mtb" gebieden, bergen, waar het dus regelmatig fors omhoog en omlaag gaat.
Omhoog > 25km/uur lukt alleen op erg simpele trails en met ERG grote batterijen aan boord. Omlaag maakt die wel of geen 25 km/u begrenzer niks uit, dan bepaalt de trail je snelheid. Dat je in (vrij leeg) Spanje liever 30km/u rijdt op een vlakker stukje zal geen drama zijn.

Als we in overvol Nederland massaal met 25km/u E-MTB's het bos in gaan, zal dat nog meer gezeur geven als nu al het geval is........maar kunnen we ons nog beroepen op die EU wetgeving en die ons gelijk scharen aan alle andere E-bikers op wegen en paden.

Gaan we lekker illegaal opvoeren/derestricten dan is het gewoon 1-2 jaar "lol" en wordt wordt vervolgens mtb-en in bossen gewoon verboden......oom agent gaat echt niet staan kijken of er E of niet-E mtb-ers op de routes rijden en heeft al genoeg gezeik over die aso-mtb-ers gehad. Dan gaat de boel gewoon dicht en mogen we alleen op asfalt en grind "fiets"paden tussen de E-bikende bejaarden en racefietsers door het bos. Wandelaars blij, paardrijders blij, natuurbeweging blij, trailrunners blij........

Het lijkt me dus vooral niet slim om met >25km/u E-mtb's te gaan rijden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wijze woorden :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

suravida schreef: ma 17 oktober 2022, 17:12Ik ben overigens helemaal niet tegen Ebikes, ik vindt het briljante alternatieven voor andere soort uplifts, maar dat is een manier van gebruik die we in NL simpelweg vrijwel niet hebben.
Ja maar, als die zielige fietsfabrikanten het in NL moeten hebben van die 5% potentiele klanten met een beperking, serieus overgewicht of geen watt's meer door leeftijd verkopen ze toch helemaal niets meer? Dus: omarm dat ding met ondersteuning!

Serieus: Nederland is kwa markt zo klein dat we wel allemaal aan de e-mtb MOETEN omdat er over een aantal jaar geen analoge MTB meer gemaakt en verkocht wordt. Kan je alleen nog terecht bij die enkele custom framebouwer (hoewel, wat doen Reynolds en Columbus dan?)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

suravida schreef: ma 17 oktober 2022, 17:12 Als je geen eikel bent is er uiteraard geen enkel probleem als je me inhaalt op de Ebike. (Als zou het fijn zijn als de gemiddelde Ebike rijder daarna niet in de weg gaat rijden op de afdaling ;-) )
:lol: .......ik zie je er al achter hangen op die afdaling

Verder +1 en +1
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

baron062 schreef: ma 17 oktober 2022, 18:14
suravida schreef: ma 17 oktober 2022, 17:12Ik ben overigens helemaal niet tegen Ebikes, ik vindt het briljante alternatieven voor andere soort uplifts, maar dat is een manier van gebruik die we in NL simpelweg vrijwel niet hebben.
Ja maar, als die zielige fietsfabrikanten het in NL moeten hebben van die 5% potentiele klanten met een beperking, serieus overgewicht of geen watt's meer door leeftijd verkopen ze toch helemaal niets meer? Dus: omarm dat ding met ondersteuning!

Serieus: Nederland is kwa markt zo klein dat we wel allemaal aan de e-mtb MOETEN omdat er over een aantal jaar geen analoge MTB meer gemaakt en verkocht wordt. Kan je alleen nog terecht bij die enkele custom framebouwer (hoewel, wat doen Reynolds en Columbus dan?)
Gravel-bikes en E-mtb's kun je ook mooi custom bouwen :winkie:
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 17 oktober 2022, 17:36 Tjonge.....ik had deze discussie ff gemist. Wat ik me wel afvraag is of iedere "mening" is gebaseerd op ervaring met een E-mtb?

Die 25km/u max ( en 250W) is gewoon een EU norm, waardoor je met een elektromotortje niet als motorvoertuig wordt gezien, kun je vanalles van vinden maar dat werkt blijkbaar vrij aardig en gaan we hier zeker niet veranderen.

Die E-mtb dingen zijn bedacht voor "mtb" gebieden, bergen, waar het dus regelmatig fors omhoog en omlaag gaat.
Omhoog > 25km/uur lukt alleen op erg simpele trails en met ERG grote batterijen aan boord. Omlaag maakt die wel of geen 25 km/u begrenzer niks uit, dan bepaalt de trail je snelheid. Dat je in (vrij leeg) Spanje liever 30km/u rijdt op een vlakker stukje zal geen drama zijn.

Als we in overvol Nederland massaal met 25km/u E-MTB's het bos in gaan, zal dat nog meer gezeur geven als nu al het geval is........maar kunnen we ons nog beroepen op die EU wetgeving en die ons gelijk scharen aan alle andere E-bikers op wegen en paden.

Gaan we lekker illegaal opvoeren/derestricten dan is het gewoon 1-2 jaar "lol" en wordt wordt vervolgens mtb-en in bossen gewoon verboden......oom agent gaat echt niet staan kijken of er E of niet-E mtb-ers op de routes rijden en heeft al genoeg gezeik over die aso-mtb-ers gehad. Dan gaat de boel gewoon dicht en mogen we alleen op asfalt en grind "fiets"paden tussen de E-bikende bejaarden en racefietsers door het bos. Wandelaars blij, paardrijders blij, natuurbeweging blij, trailrunners blij........

Het lijkt me dus vooral niet slim om met >25km/u E-mtb's te gaan rijden.
Dit vat dus zo’n beetje samen wat ik in die andere topic bedoelde. 👍🏻
Toen wist ik nog niet van het bestaan van deze discussie. Maar we zijn als MTB-er al jaren bezig om ons imago op te krikken, ik hoop dat een paar opgevoerde E-MTB-ers dat niet in korte tijd om zeep gaan helpen. Want idd als je de wet gaat overtreden hebben ‘ze’ wel weer een gegronde rede om op te treden, in welke vorm dan ook.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

baron062 schreef: ma 17 oktober 2022, 18:14
Serieus: Nederland is kwa markt zo klein dat we wel allemaal aan de e-mtb MOETEN omdat er over een aantal jaar geen analoge MTB meer gemaakt en verkocht wordt. Kan je alleen nog terecht bij die enkele custom framebouwer (hoewel, wat doen Reynolds en Columbus dan?)
Zoals er ook nog een markt is voor analoge auto's gok ik dat er ook een markt zal blijven voor analoge fietsen. Wellicht dat de meeste Enduro en trailfietsen van de grote fabrikanten uiteindelijk allemaal een motor krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat de analoge fiets helemaal uitsterft. Mits het bos tenminste niet op slot gaat....
Columbus doet ook in buizen voor meubels volgens mij, en doet Reynolds ook niet iets met motor of autoframes?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Columbus en Reynolds gaan gewoon brackets voor Bosch, Shimano, Yamaha en Bafang leveren.

En downtubes waar een accu in past.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Drie jaar geleden in Sospel was 85% van de verkochte MTB’s al electrisch. Begrijpelijk en dat zal niet minder zijn geworden.
In de VS zijn ook de pedelecs nu als gemotoriseerd gecategoriseerd waardoor onderscheid in toegang kan worden toegepast. Zou voor Nederland een goede zaak zijn.
Mooi produkt, hoewel ik een crossmotor leuker vind.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Mijn echtgenote heeft ook een e-bike zodat we deze hobby samen kunnen beleven en een beetje aan elkaar gewaagd zijn. Helemaal prima dus. Maar vandaag werd ik in een steile singletrack klim opzij gejaagd en voorbij gevlogen door zo'n (opgevoerde?) e-bike, met zo'n superieure houding van "ik ben snel en jij bent een loser". Als je je nu nog verbeeldt dat je met van der Poel aan het duelleren bent, houd het dan bij een gewone MTB zou ik zeggen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-? Waar maak je je druk om ..........lijkt meer frustratie :roll:
Je zal wel vaker worden ingehaald , en ? ......lekker genieten :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

In mijn omgeving (West Brabant) rijden uiteraard ook Emtb's. Ik rij hier regelmatig en heb nog op geen enkel moment daarvan overlast ervaren. Laat staat dat ik kon bepalen of er wel niet een begrenzer op zat. We rijden hier gelukkig niet zo op een kluitje.

Ook met een 25 km Emtb kan je je als hufter gedragen, zeker als je ook nog eens niet kan sturen.

Voorlopig zijn 45 km fietsen alleen als speed pedelec toegestaan. In mijn omgeving zie ik het probleem dus niet, ik denk de meeste fietsen zijn met 25 km begrenzer.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie