de "Attack houding"......

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Die attack-houding is toch ook gewoon alleen je knieën niet op slot en je armen wat wijd?
Niet die overdreven poep-houding toch? Die is trouwens ook ruk vol te houden voor je kuiten...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

DuReal schreef: do 15 september 2022, 09:57 Dit is een welkome nuancering van je start post waar ik het helemaal mee eens ben. :-q
In mijn start post stond het ook, wellicht wat minder duidelijk
..... ook wel kikkerhouding genoemd, een "houding" die geen houding is
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:


Deze vat het wel redelijk samen.

Vooral niet (wat wel veel geleerd wordt) als basis beginnen in de "armen wijd, rug laag, knieën ver gebogen" houding, maar die alleen gebruiken als dat nodig is.
Verder vooral ontspannen op de fiets staan en klaar zijn voor wat komen gaat. Waarbij je dus in de basis (daarom heb ik het vaak over een basis houding) met licht gebogen armen en benen op de fiets staat, voor je uit kijkend zodat je kunt anticiperen en je lichaamsgewicht kunt aanpassen waar nodig.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: do 15 september 2022, 10:27 Ik ben op de MTB een laatbloeier die pas op zijn 40e is begonnen en heb dus veel lessen en clinics gevolgd.
Ik ben mij ervan bewust dat ik nooit zo zal leren MTBen als mensen die heel veel jonger zijn begonnen, maar het allergrootste verschil zit volgens mij niet zozeer in de technische skills als wel in vermogen het terrein in een split second te kunnen lezen.

Ik heb ook de aanvalshouding geleerd, maar ALLEEN voor bij een hindernis, maar als je het terrein minder goed kunt lezen loop je het risico dat je meer in die houding zit dan nodig. Verder, en ik weet niet of meer mensen daar last van hebben: de TFF,s zijn in nederland nogal spaarzaam verdeeld, waardoor ik er ook niet lekker in kom, want het is ineens een trucje dat je moet doen ipv een doorlopend gebeuren.

Wij zitten nu in Ierland en hebben vd week bij Ballyhoura wat rode routes gereden en een dagje met een gids die paadjes kent die niet in de routes zitten waarbij je goed 20-30 minuten kunt dalen.
Het was regenachtig regenachtig, deels glad en deels halve beken waardoor we afdaalde, kortom alles waar ik GEEN fan van ben, maar als ik ff de tijd heb om erin te komen gaat het steeds soepeler en heb je bij steeds minder dingen die aanvalshouding nodig en steeds soepeler meer ontspannen ging rijden.
In Nederland waar je dan dat ene verdwaalde ding in een route hebt is dat in ieder geval voor mij gek genoeg veel lastiger.
Mooie inzichten, thx :-q

Denk inderdaad dat veel beginners alvast "voor de zekerheid" in die houding gaan zitten, wat natuurlijk contra productief is.

MVMVML schreef: do 15 september 2022, 10:31 Die attack-houding is toch ook gewoon alleen je knieën niet op slot en je armen wat wijd?
Niet die overdreven poep-houding toch? Die is trouwens ook ruk vol te houden voor je kuiten...
Dat is (in mijn beleving) gewoon de basis houding op de MTB, die hele "Attack houding" is geen houding die je iemnad aan moet leren maar gewoon het resultaat van een serie van bewegingen om een obstakel te nemen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik dacht dat je met attack houding bedoelde wat DH racers doen, die leunen niet achterover om het zo maar even te zeggen.
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Attackhouding, attackhouding....
Het gaat erom dat je losjes op je pedalen staat danwel op je fiets zit, met armen en knieen oha ietsje gebogen, in ieder geval niet gelocked. En het is niet 1 houding, de ondergrond bepaalt grotendeels hoe je je beweegt boven je fietst, hoe je je fiets onder je laat bewegen. Het is een dynamisch iets. Soms ziet het er ff uit als een 'kikkerhouding', of 'attackhouding', maar vaker ook niet. Als je maar klaar bent voor wat het parcours je voorschotelt. En op een simpel parcours blijf je lekker met je kont op het zadel zitten.
'Hoe het eruit ziet' hangt af van type fiets (op een steile XC fiets met weinig zadeldrop zit je al snel in iets wat eruit ziet als de attackhouding, wil je toch snel beneden kunnen komen), op een DH bike met een diep gedropt zadel kun je veel rechterop blijven, dat oogt meteen weer anders. Dus type fiets (geometrie), lengte vork, lengte stuurpen, breedte stuur... het maakt allemaal uit bij hoe het oogt. Idem je eigen stijl en lichaamsbouw.

Voor mij wil attackhouding zeggen: die houding die maakt dat je klaar bent voor alles wat je bergaf of op een technische trail tegen kunt gaan komen. Zadel laag genoeg, ontspannen zit met de ellebogen en knieen los (en dan zijn ze dus wat gebogen), gewicht vooral op je trappers rustend (niet op je zadel/kont dus), zodat je snel je gewicht en zwaartepunt (laag) kun verplaatsen, je snel je fiets onder je kunt manouevreren, om zo de komende obstakels te kunnen verwerken.
Rijder en fiets zijn dan steeds in balans, en het oogt steeds anders, het is iets dynamisch, niet iets statisch.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@YoEddy,
De lijn ZIEN en instinctief weten hoe je daarmee moet dealen ipv een bak en wortels, stenen, kuilen etc waarbij je geen idee hebt hoe daar voorbij te komen maakt dat jij veel langer in je relaxed stand staat en ik waarschijnlijk eerder naar een veel actievere houding moet.

Ik surf al ruim 40jaar, golfsurfen, windsurfen,suppen, tegenwoordig wingfoilen. Altijd op zee aan het klooien en kan dat dus veel beter lezen dan de meesten en veel beter dan de Missus die voornamelijk in de vakanties surft. Die pakt regelmatig een golf waarbij ik van te voren al zie dat die het niet wordt, en als ze hem al heeft gaat ze ook nog de verkeerde kant omdat dat vermogen om in een split second alles te overzien er nog niet is. Waarschijnlijk kijk jij net zo naar andere MTBers en Hidde over een paar jaar zo van nou die ouwe snapt er echt niks van.

De kanttekening is, dat toen we gisteren het water uit gingen ik dacht dat zij wellicht een off-day had want ze had in mijn ogen geen golf behoorlijk gereden, de mooiste structureel gemist en er heel veel op dr kop gehad, maar bij navraag zij het super vond! Kortom, ook als het er technisch van geen kant klopt, staat het de lol/positieve beleving niet in de weg :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: do 15 september 2022, 11:24 @YoEddy,
De lijn ZIEN en instinctief weten hoe je daarmee moet dealen ipv een bak en wortels, stenen, kuilen etc waarbij je geen idee hebt hoe daar voorbij te komen maakt dat jij veel langer in je relaxed stand staat en ik waarschijnlijk eerder naar een veel actievere houding moet.

Ik surf al ruim 40jaar, golfsurfen, windsurfen,suppen, tegenwoordig wingfoilen. Altijd op zee aan het klooien en kan dat dus veel beter lezen dan de meesten en veel beter dan de Missus die voornamelijk in de vakanties surft. Die pakt regelmatig een golf waarbij ik van te voren al zie dat die het niet wordt, en als ze hem al heeft gaat ze ook nog de verkeerde kant omdat dat vermogen om in een split second alles te overzien er nog niet is. Waarschijnlijk kijk jij net zo naar andere MTBers en Hidde over een paar jaar zo van nou die ouwe snapt er echt niks van.
........ nu al :-{ :lol:
Jurf schreef: do 15 september 2022, 11:24 De kanttekening is, dat toen we gisteren het water uit gingen ik dacht dat zij wellicht een off-day had want ze had in mijn ogen geen golf behoorlijk gereden, de mooiste structureel gemist en er heel veel op dr kop gehad, maar bij navraag zij het super vond! Kortom, ook als het er technisch van geen kant klopt, staat het de lol/positieve beleving niet in de weg :)
De lol is er zeker, ik vind het alleen zonde als ik het idee heb dat mensen iets niet correct wordt aangeleerd. Kijk gewoon naar de basis van hoe iemand rijdt en ga vandaar uit schaven ipv een soort "algemene regel voor iedereen" ....... dat is in het gewone onderwijs trouwqens niet anders :roll: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik voel een nieuwe mountainbike.nl/forum "let's ride clinic which is not a clinic" opkomen :wink: (of anders gezegd, een soort let's ride met onderweg wat tips van de ervaren rijders)
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ik ben idd wel erg benieuwd naar de alwetende forummers :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb het ook al een paar keer aangehaald. Attack-houding is gewoon fout, tenzij je een obstakel nadert of zo, of een racerun op de DH aan het doen bent.

Kijk naar Matthieu van der Poel, staand, staan, op vrijwel ieder moment dat hij niet aan het trappen is. Dat is de houding die je aan moet nemen in vrijwel alle omstandigheden. Je duikt alleen even in elkaar bij een drop of zo.


Dit is dus niet de attack-houding:
DuReal schreef: do 15 september 2022, 09:57 Ja wat een incapabele mafklappers die kikkers..

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dutch schreef: do 15 september 2022, 12:12 ik ben idd wel erg benieuwd naar de alwetende forummers :-q
Als dat je verwachting is kun je beter thuis blijven :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zelf merk ik voordeel van als ik mijn rug ontspannen maar wel recht houd, onderarmen horizontaal en vingers vlak boven de toetsen. Bij lange posts moet ik oppassen dat ik niet te dicht met mijn neus op het beeldscherm ga zitten.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: do 15 september 2022, 12:33 Zelf merk ik voordeel van als ik mijn rug ontspannen maar wel recht houd, onderarmen horizontaal en vingers vlak boven de toetsen. Bij lange posts moet ik oppassen dat ik niet te dicht met mijn neus op het beeldscherm ga zitten.
:lol: :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gesloten