Woon-werk fiets zonder accu...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Het gaat hier over een ritje van 10km enkele reis..

zelf doe ik 20km enkele reis en woonwerk al heel wat jaren. uiteindelijk wil je een fiets die je gewoon altijd kan pakken zonder gezeur en weer of geen weer. Na heel wat ww fietsen versleten te hebben heb ik uiteindelijk een singlespeed opgebouwd en dat was een beste beslissing. met terugtraprem omdat dat in een fietsenstalling het minst kwetsbaar is. en efficiënt is het zeker.
Ik kleed mij om op werk dus zweten is bij mij niet zo'n punt. voor slecht 10 km zou ik mij ook niet in een fietspakkie hijsen.
Afbeelding

zou ik een hele luxe woonwerkfiets willen dan zou ik er nu eentje bouwen met Rohloff naaf. of een Santos crosslite of racelite of beter nog een Avaghon Grave met spatbordjes of zo iets aanschaffen. Maar wie doet nou zo iets voor slechts 10 km? Dat zou dan gewoon mijn excuus zijn om er een te kopen en vervolgens lekker breed inzetten.

Mw de Poldertoerist doet haar woonwerk (vergelijkbare afstand met wat jij dus doet) op een 3 speed nexus fixie look a like met een bullshorn stuur dat is best een lekker vlot fietsje, de 2e versnelling heeft haast geen weerstand, maar wind in de rug of heel hard tegen kan je nog een tandje terug. Nexus 3 is best efficiënt hoor.
Afbeelding


Dat werkt voor die afstand echt perfect en nog een leuke fiets (is persoonlijk natuurlijk) ook. bij haar hebben we er ook nog een voordragertje (smal retro) opgezet en ze heeft een rugtas die je ook aan een drager kan hangen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat je nooit afkomt van "lichtelijk bezweet" bij hogere temperaturen. Welk soort analoge fiets je ook rijd.

Zelf fiets ik 14 km enkele reis op een 9 kg wegende gravelbike maar ook met 5 graden Celsius kom ik licht bezweet aan.

Een lichtere fiets maakt vaak ook weer dat je harder gaat fietsen. Waardoor je zweetafvoer weer gelijk word.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Ik doe mijn woon werk ritjes (22 tot 27 km enkele reis, afhankelijk van de route die ik kies) op een planet x free ranger - gravel fiets (die ik ook gebruik als racefiets) 1*11 afgemonteerd en doet het prima. Is snel als het moet, - als je een aanbieding treft - zeer betaalbaar en geschikt voor allerlei spatborden/ dragers etc. Ben er erg blij mee, mijn race fiets ging ter ziele en dit is een hele fijne vervanger die echt alles wel kan :-q

En zweten, ja dat doe ik.. en ik kan iet douchen op kantoor, wel neem ik een handdoek mee, en kan ik me rustig aankleden.. Schone kleren, drogen en deo doet wonderen.

Een derailleur fiets zal altijd meer onderhoud vragen dan een naaf fiets, maar als ik heel eerlijk ben, is het onderhoud dat ik er aan verricht ook wel minimaal.. Over een tijdje moet de ketting en cassette vervangen worden... dat doe je dan en daarna ben je weer voor x duizend km klaar.. Af en toe remmen nalopen, doekje dr over her en der. Dat was het wel.. nog geen 10 min per week..
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

14km enkele reis en geen douchemogelijkheden hier..... gebruik nu mijn oude Surly Ogre met 1x9 met poldercassette en 2.35 Big Apples.
Ik denk dat het vooral de banden zijn die zorgen dat het geheel behoorlijk traag voelt en is.......

Dus ik twijfel tussen snellere banden of toch een Bafang setje :tong
Everybody bought a new bike!
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

asphaltdude schreef: di 13 september 2022, 13:21 14km enkele reis en geen douchemogelijkheden hier..... gebruik nu mijn oude Surly Ogre met 1x9 met poldercassette en 2.35 Big Apples.
Ik denk dat het vooral de banden zijn die zorgen dat het geheel behoorlijk traag voelt en is.......

Dus ik twijfel tussen snellere banden of toch een Bafang setje :tong
Ik kan je thunderburts aanraden, in de 2.1 maat. 3 bar erin en gaan mit der Banaan.
Doen het ook nog redelijk als er wat klei op het fietspad ligt (zoals nu tijdens de kool campagne), in skinwall vind ik het er grappig uitzien.

Continental snelle bandjes zou ik zeer zeker afraden, die zijn bij mij 3x uit de velg geklapt waarbij 2x met 6bft in de rug 40+kmh.
Is allemaal goed gegaan maar je kunt niet altijd op geluk hopen, dat wordt namelijk ooit een teleurstelling :winkie:
Continental geeft trouwens op geen enkele manier thuis, LBS heeft nieuwe band gegeven, laatste keer was heel duidelijk een breuk in de hieldraad zichtbaar. Dus niet thuis voor de band maar ook niet voor de 2 NOX velgen die aan poeier waren.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

29km enkele reis (niet elke dag) en dit doe ik met een endurance racer, dan ben ik binnen het uur op het werk maar dan zweet ik wel. Voor mij geen probleem want ik kan hier douchen. Allemaal door het bos over mooie fietspaden dus dat scheelt ook, als ik het tempo iets naar beneden zou gooien en maar 10km zou moeten fietsen dan weet ik zeker dat dit zonder zweten lukt. Het gaat zo makkelijk snel op zo'n fietsje dat ook als je ontspannen trapt je al op 24/25 km/h zit. In de winter spatbordjes erop en gaan.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Merijn. schreef: ma 12 september 2022, 14:01 Geen MTB, dus maar even in de Lounge hoek:

Sinds een paar maanden zit ik in de gelukkig situatie dat ik net geen 10km hoef te fietsen naar het werk. Dat doe ik ondertussen op een Marktplaats-Batavus stad/toerfiets met Nexus 8 versnellingen en 10.000+ km ervaring, maar ben me aan het oriënteren voor iets anders/nieuws.
8<
Iemand ervaringen met dat type fietsen? Of tips wat mogelijk aansluit bij bovengenoemde wensen?
Vanwege nette kleding en onderhoud liever geen open kettingkasten/derailleurs. En er moet een bagagedrager zijn voor een fietstas ivm laptop etc.[/size]
Hee da's een leuk topic. Ik heb ook net een ouwe gare stadsfiets verruild voor een Kreidler Raise RT7S met belt, schijfremmen, naafdynamo & 8 Alfine naafversnellingen. Ik wilde graag iets met een riem ipv. ketting, maar ik hoef maar een km of 7 voor woon-werk. Een fiets van > 1.000 € kon ik daarom niet verantwoorden tegenover de huisraad-commissie. De Kreidler (ja ik moest ook eerst denken aan de vetkuiven-brommers :roll: ) vond ik schappelijk geprijsd op marktplaats en niet te ver weg ook nog. Ik ben er heel blij mee want al fietsend hoor ik helemaal NIKS. Heerlijk.
Enige nadeel is dat het zo lekker fietst dat ik steeds sneller wil en zo alsnog bezweet aankom :lol:

Er zit een heel klein (ielig bijna) bagage rekje op. Ik zou er nog geen kind achterop durven nemen - hoeft ook niet, die fietsen zelf maar. Mijn werktas (met laptop) heeft van die haakjes dus die kan ik er aan de zijkant aanhangen.

Het liefst zou ik op m'n MTB ook af zijn van zo'n knarsende ketting maar dat kan ik voorlopig niet betalen. :tong

Edit: Ik had ook naar Cube gekeken, zoiets:
https://www.cubikes.nl/Cube-Travel-Pro-Belt-H50
Mij te duur maar opzich wel betaalbaar. Alleen dat eeuwige zwart is niet goed voor m'n winter depressie.
Op marktplaats zoeken met "belt" of "riem" in de fietsrubriek.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... belt-drive
Laatst gewijzigd door Tarwetijger op di 13 september 2022, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik doe een paar keer per week een kleine 20km woon-werk op de gravelfiets. Regio Arnhem dus met wat heuveltjes en dan is helemaal zweetloos eigenlijk nooit aan de orde. Maar als ik rustig aan doe dan kan ik volstaan met een handdoek, ander shirt en deo. Nadeel van de gravelfiets is het ontbreken van spatborden en verlichting. Cube heeft een paar versies van hun Nuroad die ze als FE aanduiden en die wel voorzien zijn van spatborden, verlichting en een bagagedrager. Zit je nog wel met een derailleuraandrijving. Zo'n fiets met een lichtlopende versnellingsnaaf en riemaandrijving zou voor mij ideaal zijn.

De lichtere fietsen die wel een riemaandrijving hebben liggen niet voor het oprapen. Als alternatief voor de Koga die TS noemt zou je kunnen kijken naar de Cube Travel. Dan heb je een Alfine naaf, riemaandrijving en verder alles wat je van een woon-werk fiets mag verwachten voor flink wat minder duiten dan de Koga en zo rond de 14kg.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

klaast schreef: di 13 september 2022, 16:18 De lichtere fietsen die wel een riemaandrijving hebben liggen niet voor het oprapen. Als alternatief voor de Koga die TS noemt zou je kunnen kijken naar de Cube Travel. Dan heb je een Alfine naaf, riemaandrijving en verder alles wat je van een woon-werk fiets mag verwachten voor flink wat minder duiten dan de Koga en zo rond de 14kg.
Alfine, dat heb ik ook. Is dat beter dan Nexus? Zoals Deore vs. XT zeg maar?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Tarwetijger schreef: di 13 september 2022, 16:27
Alfine, dat heb ik ook. Is dat beter dan Nexus? Zoals Deore vs. XT zeg maar?
Zo wordt het wel in de markt gezet. Maar wat het verschil precies is tussen de laatste Nexus 8 en de Alfine 8 is nogal onduidelijk. Ik vond iig nogal tegenstrijdige meningen toen ik het een tijdje terug probeerde te achterhalen. De reden dat ik Alfine noemde is dat dat nou eenmaal op die fietsen zit. Was niet direct bedoeld als aanbeveling.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

volgens mij is een alfine oliegesmeerd en een nexus met vet..
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Dat is ook wat ik op internet tegenkwam, maar of het merkbaar verschil oplevert: zal ook veel marketing zijn.

Wel interessant om zo wat variaties van die riem aandrijving tegen te komen. Dat Koga duur is, wist ik al. Maar was toevallig een merk/model wat ik bij een fietsenhandel zag staan, dus als voorbeeld noemde. :-q
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Poldertoerist schreef: di 13 september 2022, 17:02 volgens mij is een alfine oliegesmeerd en een nexus met vet..
Alfine 11 wel ja, Alfine 8 en Nexus niet.

Je zou ook naar bijvoorbeeld een gebruikte idworx Easy Rohler met kettingkast kunnen kijken. Komen soms prima betaalbaar voorbij en zijn dan niet altijd zo duur en rap weg als een Santos. Terwijl de afmontage vaak niet veel afwijkt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Leuk topic! Toevallig ben ik twee jaar geleden overgestapt van derailleur naar riem en heb ik daar af en toe nog spijt van.
Het is vele malen makkelijker qua schoonmaken, maar mijn shimano naafje loopt wel merkbaar een stuk zwaarder. Dat scheelt zo 3-4km/u voor mijn gevoel.

Mijn woon werker voor 1 keer in de week 20km is een cube hyde pro uit 2020.
Destijds was deze als enige riem aandrijver te koop bij mijn LBS, dus heb ik er zelf spatborden en bagagedragers op gezet.
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie