Waarom “urban” niet enorm populair?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Willem Altes schreef: ma 29 augustus 2022, 21:24 Afgelopen week was er in Amsterdam een 'Urban Sports Week'. Dit was een foto uit de aankondiging:
Afbeelding

Dit hier beschouwen ze als hun Walhalla:

https://www.youtube.com/watch?v=_BRXnuUXeK8
En dan op een dirtjumper een bowl gaan rijden :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Peelrijder schreef: ma 29 augustus 2022, 21:17 Urban rijden is leuk als je weinig tot geen opties hebt.

Maar om de goede vrede te bewaren lijkt me het geen goed plan, wij zijn ook niet blij met de honden/ wandelaars/ scootmobiels/ trailrunners op de vaste routes, je zou dan niks beter zijn dan de groep waar je over klaagt.

Ik woon godzijdank in een soort 'Walhalla aan keuzes' met 20 vaste routes binnen een uur fietsafstand om er te komen.
Je moet ook niet gaan fietsen waar je mensen hindert natuurlijk.

Ik heb ook best een hoop vaste routes in directe omgeving maar die dagen je fiets techniek uiteraard op geen enkel vlak uit. Vandaar wissel ik het graag af met wat urban wat je ook zo nog even kan doen na het eten bijvoorbeeld.

Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

yo-eddy schreef: ma 29 augustus 2022, 21:42…denk inderdaad dat veel oudere MTB'ers (en daar zit dit forum en het land vol mee) niet persé aan hun techniek willen werken, die gaan liever klagen bij een beheerder of onderhoudsploeg :bier:
Wát een b*llshit zeg… :~

Ik ben zo’n oude lul (56), en daag mezelf nog vaak genoeg uit om technisch (conditioneel heb ik allang de handdoek gegooid) stappen te maken. En dat lukt (op kleine schaal) nog vrij aardig ook als ik dat mag zeggen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

En nog even voor alle duidelijkheid, het is geen discussie wat beter is (urban vs bos) maar alleen waarom urban weinig word gedaan.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik woon aan het bos en de UHR routes liggen redelijk om de hoek. Daarom komt Urban rijden niet eens in mij op.

Wel een interessante gedachte als je die luxe niet hebt om dan Urban te gaan rijden. Hoewel voor mij MTB en bos inherent aan elkaar zijn, ongeacht wonen aan het bos of niet. Als ik door de stad wil rijden of de asfalt paden ga bezoeken pak ik eerder graag mijn racefiets :winkie: :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Door de stad rijden op een racefiets komt dan weer helemaal niet in mij op :bier:

De afwisseling vind ik wel leuk, alleen wordt er hier weinig over gebabbeld inderdaad.
Hoe steiler de trap hoe leuker, met doorgaans ook leuke reacties overigens.
Natuurlijk niet Fabio style een trap af vliegen, maar ik drink dan ook geen red Bull.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

MacReal schreef: ma 29 augustus 2022, 22:59 Door de stad rijden op een racefiets komt dan weer helemaal niet in mij op :bier:

De afwisseling vind ik wel leuk, alleen wordt er hier weinig over gebabbeld inderdaad.
Hoe steiler de trap hoe leuker, met doorgaans ook leuke reacties overigens.
Natuurlijk niet Fabio style een trap af vliegen, maar ik drink dan ook geen red Bull.
Wellicht toch eens een Red Bulletje proberen dan :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ga het liefst vrij fietsen, MTB-en, puur natuur. Hoe minder verhard hoe beter, en buiten de vaste routes kom je de meest uitdagende trails tegen, de mooiste paden.
Dus met Urban heb ik niets. Beton, veel mensen en verkeer, da’s voor mij geen MTB-beleving.

Niks mis met een trap op of af rijden overigens, mocht ik er een tegen komen, als ik toch eens een dorp of stad moet doorkruisen. Maar een (wandel)trap in de natuur vind ik nog wat leuker.

Maar in Zuid L eo valt gelukkig zat vrij te rijden.
Wel leuk voor af en toe: de ‘urban jungle’ van Luik doorkruisen… Maar die stad kent leuke steile hellingen, en je rijdt er zo van de natuur de stad in en omgekeerd… Die stad is ‘mooi van lelijkheid’, en naar en van Luik valt er ook genoeg ‘echt’ te MTB-en.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Zit de hele week al in de stad. Dus wil er graag juist eens uit dan met de fiets.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

MacReal schreef: ma 29 augustus 2022, 18:49 https://youtu.be/j9sHHRqkPus

Het wordt tijd deze ride weer eens af te stoffen :bier:
Het is tijd, nu je verhuist bent, die weer eens te organiseren!
:-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien komt het doordat ik in de Randstad ben opgegroeid en in de stad heb leren "mountainbiken".

Dat ik hierdoor het plezier heb ontwikkeld.

Maar ik begrijp uit de reacties dat het een niche is.

En natuurlijk rij ik liever in het bos maar ik mis daar wel enige uitdaging op de Nederlandse routes qua techniek.

Al lijk ik ook wel veel door reacties heen te horen "onbekend maakt onbemind".
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

maverick76 schreef: ma 29 augustus 2022, 22:46 En nog even voor alle duidelijkheid, het is geen discussie wat beter is (urban vs bos) maar alleen waarom urban weinig word gedaan.
Je ziet argumenten als 'wil liever in het bos etc zijn', 'er is meer te doen in het bos', etc. Allemaal legitiem wat mij betreft.
Ik wil daar nog aan toevoegen:
- je moet de features in de stad ook echt 'zien'.... Ze liggen vaak verscholen, met een ander doel, en dan ziet men minder snel de MTB mogelijkheid ervan
- de meeste 'features' in de stad zouden al heel snel te indrukwekkend (laten we het maar zo zeggen) voor vele rijders kunnen zijn. Je moet eens zien hoe matig men een betonnen drop van 30cm neemt. Laat staan eentje van 50cm ...

FYI ik begeleid wekelijks een groepje oudere-idioten door de omgeving van Hoofddorp ... en pak in de bebouwde kom, wat onontkoombaar is hier in de buurt, heel vaak dergelijke dingen mee of oefen daar met ze op. Het niveau is soms schrikbarend matig :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

PaneVino schreef: di 30 augustus 2022, 07:51een betonnen drop van 30cm neemt.
Da's toch gewoon een overmaats stoeprand afrijden...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat ik de gemiddelde groep hier ook verkeerd inschat.

Ik organiseer af en toe wat ritjes voor groepjes in de stad of dorp om een beetje te oefenen maar deze deelnemers zijn in de leeftijd tussen 25 en 35. Deze groep is echt razend enthousiast op deze manier van rijden en leren.

Als je 20/30 jaar ouder bent dan snap ik best dat dat urban nou niet heel aanlokkelijk klinkt. De valangst en minder snel aanleren van dingen helpen ook niet mee.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik denk dat je als onderwerp beter had kunnen kiezen "wie rijdt hier nog meer urban" ?

Nu krijg je toch vergelijkende antwoorden.

Het is inderdaad een niche. En de gedachte om een trap af te denderen is zeker wel eens in mij opgekomen. Maar daar schaar ik mij zeker niet onder de urban rijders mee :wink:
Plaats reactie