Vignetten plakken

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 augustus 2022, 12:24 Moet je wel extra zuinig zijn op je helm...
Hoeveel helmen verbruik jij dan per jaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

XC helm, trail helm, full face, en dan ben ik nog niet gevallen.
Soms kop ik een laaghangende tak weg.
Maar vooral, als je helm vol stickers zit, dan zou je ook nog eens extra in de verleiding kunnen komen om 'm na een incident toch te blijven gebruiken.

Ik mag hier zonder vignetten rijden, maar mocht het zover komen, dan gingen ze in een mapje in m'n portemonnee of telefoon.
Ik zou ze niet plakken.
Kunnen die dingen niet via een app?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Snelle Buffer schreef: vr 12 augustus 2022, 09:41 daar heb ik de app voor , dus niks plakken :wink: :bier:
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 augustus 2022, 14:06 Kunnen die dingen niet via een app?
Dat vroeg ik me dus ook al een tijdje af.

Misschien dat het met de auto wel kan en met de fiets niet omdat daar het mobiel bereik slecht is?

In principe is dat ook gelul, want een QR-code op naam via een app of digitaal is betrouwbaarder dan een sticker.

Als je de sticker op een helm of fiets plakt kan in prinicipe iedereen met dat vignet rijden, wat me uiteraard niet de bedoeling lijkt.

Bij NM bestel je een vignet op naam en als je hem bij een verkooppunt haalt moet je ook n.a.w. invullen/ achterlaten.

Echter op de UHR kan je gewoon anoniem een universele sticker kopen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben tegen vignetten op naam, en ook tegen het min of meer verplicht mee moeten nemen van een telefoon voor zoiets.
Die kleine stickertjes zijn prima wat mij betreft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 augustus 2022, 14:06

Kunnen die dingen niet via een app?
Een app voor de vignetten laten bouwen en onderhouden kost nog al wat.
Die kosten zullen dan zeer waarschijnlijk ik het vignet verwerkt worden....
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Ik heb laatst sticker voor UHR gehaald. Dacht ideaal zo’n sticker, maar wat plakt die sticker slecht. Met het opplakken bleven de hoekjes al niet mooi zitten om mijn zadel pen. (Ja netjes schoon gemaakt voor het plakken)

Nu maar gewoon in mijn rugzak gestopt.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

kermit schreef: vr 12 augustus 2022, 15:41 Ik ben tegen vignetten op naam, en ook tegen het min of meer verplicht mee moeten nemen van een telefoon voor zoiets.
Die kleine stickertjes zijn prima wat mij betreft.
Dus jij hebt geen vignet van NM?

Gewoon oprecht benieuwd.
Nu hoef je je niet te legitimeren als ze om je vignet vragen (en daar is ook niets mis mee, ik ben hier voorstander van) maar NM weet in principe dat er een aan jou persoon is verkocht.

Zoals ik al zei, zou een QR code ook afdoende zijn (die kan je ook uitprinten)

Het voordeel van een QR code is dat je daar je vignetten onder zou kunnen brengen en zo dus maar 1 ding nodig hebt.

Brengt kosten met zich mee, maar dat is een ander verhaal.
Ik vind het namelijk vervelend dat je een UHR vignet niet digitaal kan bestellen en via de post kan krijgen.
Het hele sticker opsturen verhaal zou al overbodig worden als er onder je QR code een vinkje komt dat je betaald hebt

Maar goed, niet iedereen vind dat wenselijk blijkbaar
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Die van NM heb ik gewoon gekocht bij Mantel, dus niks op naam. En hou het primair ajb bij een sticker, ik wil niet afhankelijk zijn van zo’n digitale app. (Zei hij die op zijn Garmin Edge vertrouwt en met Sram Axs rijdt😂)
carbon bike, titanium collarbone...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

:D

Precies ! Ook ik ben tegen vignet op naam, QR, app, etc (dan maar liever zwart rijden en bij een bekeuring dan pech, hebben ze alsnog mijn gegevens :lol: ), maar ik laad wel alles in Strava en heb een Garmin Edge :-q

Btw mijn vignetten zitten in mijn telefoonhoesje.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nespresso schreef: za 13 augustus 2022, 09:01 Die van NM heb ik gewoon gekocht bij Mantel, dus niks op naam. En hou het primair ajb bij een sticker, ik wil niet afhankelijk zijn van zo’n digitale app. (Zei hij die op zijn Garmin Edge vertrouwt en met Sram Axs rijdt😂)
Dat vignet van NM kan je anoniem kopen in de winkel , maar de smartphone gaat wel mee , al is het maar in noodgeval !, en de meeste rijden stiekum wel met een smartphone , gezien de AXS'en en Stravaatjes , Garminetjes ect .

Het hoeft niet xo te zijn dat je bij een QR code , je gevens moet " achterlaten" er zijn ook QR's die je gewoon kan scannen met de smartphone en dan gewoon via de bank app betaald , daarbij mogen de aanbieders geen info ontvangen van persoonsgegevens , maar of dat ook zo is in praktijk ?, en hoeveel hebben er niet " smart" apparaten thuis ??, en ik denk onbewust een heeeeeele boel en tegenwoordig kan het ook niet anders , tanken bv bij de Tango doe je ook met de telephone of kaart en wat gebeurd er dan met je gegevens ???? :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Datgene wat waarmee je na 5x doorklikken in de kleine letters met hebt ingestemd (ofwel dat deel dat geen mens leest). Maar geen consent met betrekking tot GDPR kan heeeeel kostbaar worden voor een bedrijf.


Maar vanuit een organisatie geredeneerd:
wat schiet je op met een app waar je het vignet in registerert, etc...? Het maken ervan kost geld, het onderhoud ervan kost geld, zorgen dat alles GDPR-technisch is dichtgetimmerd kost geld, etc... wat het alleen maar duurder en complexer maakt.

Wanneer je je hoofddoel ook met een simpele sticker kan bereiken en je niet al die kosten en complexiteit hebt en daarmee die sticker eigenlijk ook zo goedkoop kunt houden dat het het de moeite van het "frauderen" niet loont, dan lijkt me dat eerlijk gezegd een no-brainer...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

cheeta schreef: za 13 augustus 2022, 11:00 wat schiet je op met een app waar je het vignet in registerert, etc...? Het maken ervan kost geld, het onderhoud ervan kost geld, zorgen dat alles GDPR-technisch is dichtgetimmerd kost geld, etc... wat het alleen maar duurder en complexer maakt.
Het is wellicht het benzine vs EV auto verhaal. Ja een EV heeft een initieel hogere aanschaf en milieu belasting, maar daarna zijn de kosten minimaal. Die stickers moet je blijven produceren en verdelen en ook al kosten ze maar een paar cent, het blijft optellen. Het onderhoud aan een app is minimaal, bij een nieuw OS even kijken of het nog werkt. Voila. Als ze me goede requirements geven maak ik die app wel voor ze, kost dan 99 euro per jaar om in de app store to mogen staan.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zit er dan een print optie in de app ?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

[quote=Peelrijder post_id=2689634 time=1660343346 user_id=53000]
[quote=kermit post_id=2689580 time=1660311710 user_id=3313]
Ik ben tegen vignetten op naam, en ook tegen het min of meer verplicht mee moeten nemen van een telefoon voor zoiets.
Die kleine stickertjes zijn prima wat mij betreft.
[/quote]

Dus jij hebt geen vignet van NM?[/quote]Jawel, maar niet op naam...

En dat bijna iedereen een smartphone bij zich heeft klopt, maar nu is dat nog een keuze en geen verplichting om legaal zo'n route te rijden.

Maar de belangrijkste reden om niet digitaal te gaan is dat stickers plakken zo leuk is :tong :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

zonoskar schreef: za 13 augustus 2022, 12:21
cheeta schreef: za 13 augustus 2022, 11:00 wat schiet je op met een app waar je het vignet in registerert, etc...? Het maken ervan kost geld, het onderhoud ervan kost geld, zorgen dat alles GDPR-technisch is dichtgetimmerd kost geld, etc... wat het alleen maar duurder en complexer maakt.
Het is wellicht het benzine vs EV auto verhaal. Ja een EV heeft een initieel hogere aanschaf en milieu belasting, maar daarna zijn de kosten minimaal. Die stickers moet je blijven produceren en verdelen en ook al kosten ze maar een paar cent, het blijft optellen. Het onderhoud aan een app is minimaal, bij een nieuw OS even kijken of het nog werkt. Voila. Als ze me goede requirements geven maak ik die app wel voor ze, kost dan 99 euro per jaar om in de app store to mogen staan.

Je denkt dat de clicks op je app/smartphone (of überhaupt dat de app aan staat op je smartphone) of de device/server waarop de app draait verder geen stroom gebruikt ?

EV aanschaf en milieubelasting is pas na +/- 8 jaar neutraal, precies zo'n beetje als de accu aan vervanging toe gaat zijn... Maar goed dat is een andere discussie. Wat ik wil zeggen, is dat digitalisering niet altijd maar de oplossing is voor kosten en milieubelasting.

Recent reed ik door Slovenië heen, daar heb je een vignet voor nodig. Twee jaar geleden kocht je die gewoon aan de pomp in Oostenrijk en klaar. Nu kreeg ik geen vignet, maar alleen het bonnetje dat ik betaald had. Maar de bon moest wel op naam. Why ? Waarom moet ik in geval van digitalisering ook maar meteen mijn naam en gegevens af staan. Kijk privacy hebben we niet meer, maar om ook nu weer mijn privacy op te geven aan een MTB vignetje... :-{

Nee hoor, geef mij maar dat stickertje. Plak het of je fiets, helm of desnoods je achterste en lekker fietsen maar.
Plaats reactie