Hoe om te gaan met loslopende honden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Kapitein Iglo schreef: do 28 juli 2022, 10:04
JoopO schreef: do 28 juli 2022, 10:01 De conclusie mag inmiddels duidelijk zijn. Ik zie geen enkel besef bij hondeneigenaren wat hun loslopende hond, of hond aan een 10 meter-lijn, kan veroorzaken. Geen besef, of gewoon het accepteren van de risico's. Betekent dus dat je je er maar moet op instellen dat je op de openbare weg en op de MTB-routes aangevallen kunt worden door Bello (hij doet niets hoor), of kunt vallen door een hondenlijn of overstekende hond. Wisten we natuurlijk al, maar wordt nu nog eens duidelijk bevestigd. Jammer.
Jammer is vooral de generalisering die je ervan maakt. Ik denk dat het bij MTB-ende hondenbezitters nogal mee valt. Maar ja, die vallen je niet op omdat die wèl rekening houden met het effect van hun hond op de fietsende medemensch :bier:
Dan heb je zeker de discussie hiervoor niet gelezen?
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Lezen is sowieso erg lastig voor veel mensen, ik bedoel, je moest eens weten hoe lastig het is om je kat aan te lijnen....
Geen hond die dat voor elkaar krijgt. :winkie:
mountainbiken: It's ok to be crap
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

JoopO, jij bent vanmorgen nogal van het trekken van conclusies :D Ik heb het zeker wel gelezen maar ik haal er een andere boodschap uit.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

maverick76 schreef: do 28 juli 2022, 09:34 Sowieso had de TS het onderwerp beter "honden" kunnen noemen.
IK GA HELEMAAL NIKS AAN DIT ONDERWERP AANPASSEN :evil:

Geen last van aangelijnde honden en ook niet die met een heel lang draadje. Ik heb alleen een probleem met loslopende honden die reageren op mij als fietser en die niet onder controle worden gehouden door hun baasjes.

Dus
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Was dit het laatste woord van de TS? Ik gooi er met alle liefde een slotje op hoor :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Kapitein Iglo schreef: do 28 juli 2022, 10:58 Was dit het laatste woord van de TS? Ik gooi er met alle liefde een slotje op hoor :lol:
Doe maar. De adviezen zijn gegeven en daar ga ik het mee proberen. Als er reden is om dit weer op te rakelen begin ik wel weer opnieuw. Of er moet iemand zijn die toch nog wat zinnigs heeft toe te voegen :lol:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Kapitein Iglo schreef: do 28 juli 2022, 10:22 JoopO, jij bent vanmorgen nogal van het trekken van conclusies :D Ik heb het zeker wel gelezen maar ik haal er een andere boodschap uit.
Een kleine bloemlezing van wat reacties:
Als wandelaar en hondeneigenaar vinden wij het trouwens zeer prettig als je ruim van tevoren kenbaar maakt dat je er aan komt. Bellen is dan zeker niet onbeleefd.
Vooral als ineens een fietser of hardloper strak ons in wilt halen, (dat je ze letterlijk aan kan raken) dan is standaard reactie van onze hond, "Baasje verdedigen"
Dus die gaat in verdediging modes en probeert ons te bewaken, waardoor ze dus heel luid gaat blafen of gromen en indien nodig lekker stukje vlees happen.
Nhee hoor, dat is gewoon een instinct van de hond, daar verander je niks aan.
Hond: "Er rent iemand op baasje af" en als jij beslist om precies een half meter van ons in te halen van achter is dat je eigen verantwoordelijkheid als ze per ongeluk uit "reactie" je hapt.
Als je ziet dat wij een hond hebben, loop er dan iets meer omheen dan gebeurt er niks.
Zelf een hond en nooit moeite met honden. Je houding en reactie bepaalt hoe de hond reageert. En bedenk ook dat hoe goed een hond getraind is het nog steeds bepaalde instincten heeft.
Als jij niet snapt dat een hond z'n baasjes wil verdedigen en zeker wanneer jij rakelings passeert dan snap je het echt zelf niet.
Het gaat voor 99% goed. Soms, heel soms rent ie nog op iemand af. Fietsers negeert ie inmiddels (bijna altijd). Dat moet je ze leren. Het goede belonen, het foute afleren. Ik kan het hem alleen maar leren als hij fouten kan maken. Dus soms is iemand ongevraagd proefpersoon.
Wat ik in mijn eigen buurt ervaar is dat in een losloopgebied fietsers bijna altijd verrekken om maar even de voeten stil te houden. Zelfs speedfietsen komen met volle vaart langs.
Nee mijn hond zal overigens nooit bijten .. maar goed dat zeggen ze allemaal zal ik wel weer horen. Maar wel enthousiast meerennen totdat je even stopt dan is de lol eraf. Mocht het gebeuren dat de hond uit zichzelf terugkomt krijgt deze een beloning (snoepje) want straffen werkt niet.
Hoe zal jij het vinden, als er telkens fietsers strak langs je heen fietsen vanaf achteren, zonder dat jij ze door hebt. dan schrik jij je ook rot.
Doe dit is meerdere malen op 1 dag, ik denk dat jij ook maximaal gefrustreerd raakt.
Ik weet niet welke boodschap jij daar uithaalt?

En dit zijn dan mensen die zelf fietsen. Vergoelijken van het instinctieve gedrag van de hond, fietsers moeten maar zus en zo.
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de hondeneigenaar. Klaar.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Misschien lees ik selectief, jij misschien ook - maar met dat laatste ben ik het volledig eens: de eigenaar is gewoon verantwoordelijk voor het eigen doen en laten, en dat van de hond. En aangezien TS heeft gegeven een slotje te willen, bij deze.

Een ieder is bedankt voor de input en aandacht.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten