Hoe veel harder ja je op een dure (race)fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het zijn ook geen gemiddelde snelheden over een hele rit he. Het is een gemiddelde van meerdere metingen bij een bepaald wattage.
Hieronder het stukje van het artikel waar de cijfers vandaan komen.
‘Beter’, ‘minder’, ‘sneller’ en dat in procenten; wat doet dat in kilometers per uur?

Als iemand van 91 kilo op de Triban en Cervélo 210 watt vermogen zou zetten, gaat de goedkoopste fiets 30,2 kilometer per uur en de duurste 33,1. Bij een wattage van 300 levert dat voor de Cervélo een snelheid op van 43,4 kilometer per uur, waar de Triban 37,8 zou doen. Gaat het, met enige aanloop, omhoog een viaduct op met een vermogen van 289 watt, dan ‘klimt’ de Triban met 30,8 kilometer per uur waar de Cervélo 34,1 haalt.
Dit zijn dus snelheden die zijn afgeleid van percentages. Die percentages zijn weer afgeleid van de gemiddeldes die zijn gemeten over verschillende ritten. Beetje flauw wel, dus een klein korreltje zout kan geen kwaad.

Iedereen die regelmatig op de fiets zit kan wel kortstondig (zeg een paar minuten) 300/91=3.3W/kg trappen denk ik. Als je daarmee dan 37 gaat of 43 is wel behoorlijk.
Ook bij de 210/91=2.3W/kg vind ik 3km/u verschil best noemenswaardig. Ik trek mijn portemonnee er zeker niet voor, maar toch, noemenswaardig.

Natuurlijk kun je niet zomaar euros tegenover prestaties uitzetten als je inzoomt op onderdelen. Een setje andere banden levert zeker bij deze extreme prijsrange verschillen het meest op voor het minste geld. Daar tegenover staat ongetwijfeld de schakelgroep, die levert misschien wel het minste op per euro.
Daarom is het juist wel opmerkelijk dat het verband tussen prijs/prestaties uit deze test recht evenredig lijkt te zijn.

Overigens bedoelde ik dat er nu verschillende typen fietsen werden vergeleken. Als je aero met aero vergelijkt, dan is de fiets in ieder geval als concept en qua inzetgebied gelijk. Als je een pro aero fiets naast een pro klim fiets zet en gaat vergelijken in deze test zal er ook een verschil uit komen. Ook weer dat korreltje zout dus.

Ik ga vanavond eerst maar weer eens aan mijzelf werken. 20km/u op mijn goedkope en dus hopeloos inefficiënte gravelbike. Nu al zin in.
Af en toe denk ik wel eens aan snelle slick banden voor op de gravelbike, maar dan beuk ik weer ergens een singletrack op en dan ben ik weer genezen.
Plaats reactie