60+ hoekje

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog tips & trics om pensioen naar voren te halen?
Ben nu 57 en heb het wel een beetje gehad.....
Punt 1
(Dit gaat pijn doen en het is waarschijnlijk al te laat)
Geef niet al je geld uit aan dure fietsen.
Los zo snel mogelijk je hypotheek af.
Leen geen geld voor dure auto's.
Punt 2
Verkoop alles in NL (of B).
Met een beetje geluk mag dat nog steeds belastingvrij.
Punt 3
Koop in Z-Europa een huisje zonder hypotheek. Op internet zijn veel succesverhalen te vinden over Spanje. Ben je dwars (dus je hebt een iPhone en een iMac) dan gok je op Italië of Griekenland.
Punt 4
Afhankelijk van wat je bij 2 en 3 overhoudt moet je nog wat inkomsten genereren. Omdat het leven in Z-Europa goedkoper is, hoeft dat geen groot inkomen te zijn.
Als je tijdens de corona ook thuis kon werken, dan kan dat in principe vandaag ook vanuit je huisje in Z Europa. Overtuig je werkgever.
Heb je goed geboerd, dan kan je de tijd tot je pensioen (makkelijk) overbruggen met 2-3+opgebouwde reserves.

Omdat niemand kan garanderen dat je de 67 en een paar maanden haalt, is het altijd een goed idee om zo snel mogelijk te stoppen.
Doorwerken voor een groter huis of een duurdere auto kan je wel eens heel duur komen te staan.

Tot slot:
Hang je aan vrienden of familie, dan gaat het niet lukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een vereiste is toch wel een redelijk inkomen wat je ook al heel lang hebt waardoor je ook een degelijke pensioenopbouw hebt gehad.
Altijd een prutsalarisje gehad? Meerdere keren van pensioenfonds gewisseld? Vergeet eerder met pensioen dan maar... geloof me, als ik het me kon veroorloven zou ik het gisteren nog doen.

Maarre, terug over 60+ : nog een paar maanden en ik mag bij die club ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4832
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dan al? Dat had ik je serieus niet gegeven.
Had je hooguit op mijn leeftijd geschat.(55)

Nou goed, age is just a number. Enjoy!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik geef het mezelf ook niet, maar mijn fysieke mogelijkheden denken er anders over ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Allen als er een 60+ groep zonder E-bikes komt, overweeg ik te volgen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pinonoir schreef: wo 23 maart 2022, 00:05 Allen als er een 60+ groep zonder E-bikes komt, overweeg ik te volgen.
Succes ! Die zul je vast nog vinden, maar is een uitstervend ras op de mtb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, op onze leeftijd krijg je ook de wijsheid om in te zien dat je mag genieten zonder daar kapot voor te moeten gaan ;-)
De Calvinistische insteek laat ik aan anderen over :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Zodiac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 4 september 2021, 14:25
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Team - Red Scott Scale 965

Oei, dan doe ik het verkeerd. Ben pas met 64 begonnen met MTB en leef mij uit tot ik omval. En dat gebeurt regelmatig met die SPD pedalen. :(
Maar geniet volop van uitdagingen.
gr Jan
Met remmen kom je niet verder.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bert l. schreef: do 17 maart 2022, 19:43Fred vroeg er zelluf om, dus
Fred (mtb-sport) schreef: do 17 maart 2022, 18:50Inmiddels 60+ :(( , dus nog extra groepje?
Geen idee wat hier verder opgeschreven zou moeten worden....
Jeetje, ik roep weer eens wat en gelijk een nieuw topic.
Tja 60+ doet mij toch wel “zeer”, meer dan toen ik 50+ werd. Acceptatie dat sommige (fiets)dingen meer zo gaan als ik gewild had.
Maar als hier in Tenerife hotelgasten (Nijlpaarden in lycra bij het zwembad) je complimenteren dat je de Teide opfietst is dat leuk, maar ook weer een schrale troost.
Overigens ben ik er wel achter: Hoe langzamer je fietst hoe meer je kan genieten van de omgeving………..
Verder van enkeling nu het fietsen door wat “dingetjes” wat lastiger gaat, het advies gekregen om eens aan een e-bike te denken. Standaard antwoord is dan: Telt Etap ook?
Zo dat was voor even mijn eerste bijdrage ingegeven door Bert :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, to "E" or not to "E", that's the question ;-)

Die simpel genoeg te beantwoorden is overigens. Gewoon kijken waar je het meest van geniet.
Ik geniet meer van lekker vlot bochtjes nemen dan van halfdood van m'n fiets vallen terwijl ik amper een bocht zo hard heb kunnen nemen dat er nog wat uitdaging in zit. Vroeger ging dat nog samen, nu niet meer (overigens zit dat misschien wel meer in het slikken van betablokkers dan dat leeftijd de belangrijkste oorzaak is).

Op de (gravel)racer kan ik gewoon het tempo wat lager houden om de inspanning te doseren, mountainbikend lukt dat niet.Tenzij je op het gemakkie door een bos toeren ook heel leuk vindt natuurlijk, maar ik wil ook graag iets van een kick voelen. Dat is weer mogelijk met "E".
Gelukkig, want nog niet eens zoveel jaar geleden lag dat heel anders...

Verder probeer ik het ouder worden maar een beetje te negeren, voor zover mogelijk :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik word op de weg of gravelbike ook door iedereen ingehaald, maar zo'n lichtlopend fietsje geeft je meer het idee dat het nog vlot gaat en je geniet ook van de omgeving. Met de mtb op een route heb je toch je aandacht nodig voor alle bochtjes en rolt zo'n mtb toch een beetje als tank door het vlakke land, dan is een beetje de gang erin houden lastiger als je ouder word en komt E meer tot zijn recht vind ik.

In de praktijk vind ik een uurtje mtb zonder E op mijn lokale rondje nog steeds leuk ( zelfs star en singlespeed) maar ik ga geen uur (of meer) in een auto zitten om ergens anders een uurtje te mtn-en op redelijk tempo en veel langer trek ik het niet. Met E lukt dat wel, langere klimmen ook en buitenland ook.
Met betablokker of andere medische "rem" erop zit je voor je 60e waarschijnlijk al in dit stadium, maar boven de 60 lopen we er uiteindelijk allemaal wel tegenaan. Frustreert mij ook heel erg....maar that's life en ontkenning helpt niet.

Je steeds maar moeten verdedigen omdat je een E-mtb hebt zou niet nodig moeten zijn, in serieuze mtb-gebieden in het buitenland is een E-mtb heel gewoon en pakt de rest een lift omhoog, jong en oud. E en nonE gemixed in een groepje gaat uitstekend, dus waar zeuren we over?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De e-mtb zal uiteindelijk ook hier steeds meer geaccepteerd worden. Maar er zullen waarschijnlijk ook altijd mensen blijven die vinden dat je alles op eigen kracht moet doen. Dat kan ook leuk zijn hoor, ik vond het vroeger ook leuk om mezelf compleet leeg te rijden in een uurtje knallen.
Met die betablokkers lukt dat niet meer, zodra ik met open mond moet gaan rijden weet ik dat dat niet lang gaat duren. En ik ben nog niet zo oud dat ik tevreden ben om met een slakkegangetje door het bos te toeren.

Ik kan nog wel genieten van een analoog stukje biken, maar hoe gek het misschien klinkt: het liefst op een route met wat hoogteverschil. Steeds op en af op die korte bultjes hier in Brabant is veel te explosief voor mij, dat trek ik niet meer. Op het gemakkie een klim rijden op de UHR of Nijmegen gaat wel, en dan heb ik toch de lol van met een beetje vaart de afdalingen doen.
Analoog rijden met anderen doe ik niet meer, dan rijd ik mezelf in de eerste vijf km al kapot om een beetje in de buurt te blijven terwijl de rest al keuvelend van me wegrijdt. Daar zie ik echt de lol niet van in.

Dus rijd ik alleen wissel ik analoog en e-mtb af, ga ik met anderen zullen ze moeten accepteren dat ik wat hulp meebreng :wink:

Op de wegfiets rijd ik meestal zo tussen de 25 en 30km/h, beetje afhankelijk van de afstand die ik wil rijden en hoe de wind staat :D
Op onze vlakke wegen kun je heel makkelijk je inspanning doseren, waar je bij mtb-en toch gedwongen wordt af en toe dieper te gaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor wat betreft het sportieve deel vind ik dat je het op eigen kracht moet doen.
Maar lol hebben mag best met wat hulp :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2118
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Hoewel ik pas over 9 jaar in dit topic thuis hoor, is het errug leerzaam.

Hoewel dicht tegen de Balkenende norm aan, een vroeg pensioen zie ik zelf niet gebeuren. Dat gaat mij teveel belasting kosten :-{

Wel is het duidelijk dat ik dus mag gaan sparen voor een e-mtb, maar het moment dat ik op een e-mtb ga stappen, stel ik het liefst zo lang mogelijk uit natuurlijk. De vraag is alleen, heb ik dan tegen die tijd nog de keuze :wink:

Overigens, hoewel ik een e-mtb volledig accepteer... zie ik het nog eerder gebeuren dat ik dan zou stoppen :o
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Eindelijk een thuisbasis gevonden :winkie: :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie