Paarden in het bos

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Zouden de kuddeleiders zich eigenlijk niet moeten gaan afvragen of het wel verantwoord is om met een paard ergens te gaan rijden waar je ook andere weggebruikers kunt tegenkomen? Of dat nu op een bospad is doet dan natuurlijk niet terzake. Stel dat Jan en Corrie, ANWB stel bij uitstek, op hun e-bike heerlijk aan rondrijden zijn en ze een paard met kuddeleider van achteren naderen. Moeten die zich ook zorgen gaan maken of zijn het specifiek alleen mountainbikers die zo'n uitwerking op paarden hebben?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

We kunnen het natuurlijk heel ingewikkeld maken en voor elke situatie een gebruiksaanwijzing vragen.

We kunnen ook ons gezond verstand gebruiken en denken: een paard is een schrikdier, dus zorg dat je tijdig aangeeft dat je eraan komt en passeer rustig om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ingewikkelder dan dat is het niet.

En voor degenen die het echt niet snappen, dat geldt als je op je mtb zit, op je Segway staat, je nieuwe ruimtecapsule aan het uitproberen bent en voor alle andere denkbare vormen van transport.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

Dice Oldskool schreef: di 1 maart 2022, 02:19 Zouden de kuddeleiders zich eigenlijk niet moeten gaan afvragen of het wel verantwoord is om met een paard ergens te gaan rijden waar je ook andere weggebruikers kunt tegenkomen? Of dat nu op een bospad is doet dan natuurlijk niet terzake. Stel dat Jan en Corrie, ANWB stel bij uitstek, op hun e-bike heerlijk aan rondrijden zijn en ze een paard met kuddeleider van achteren naderen. Moeten die zich ook zorgen gaan maken of zijn het specifiek alleen mountainbikers die zo'n uitwerking op paarden hebben?
Alles wat je niet hoort aankomen is gevaarlijk in het verkeer….daarom hebben electrische autos ook vaak een extra geluidje ingebouwd….

Ik moet wel eerlijk zeggen dat Jan en Corrie nog nooit op het ruiterpad hebben geprobeerd mij met een noodvaart in te halen terwijl er eigenlijk niet genoeg ruimte is zodat Jan dan bijna aan mijn stijgbeugel blijft hangen terwijl Corrie haar best moet doen om op de fiets te blijven zitten omdat het inderdaad wel wat krapjes was….met mountainbikers heb ik deze ervaring wel.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Mag je op een ruiterpad überhaupt wel fietsen?

In gebieden van PWN en Staatsbosbeheer weet ik zeker dat het niet mag. Bovendien lijkt mij zo’n ruiterpad buitengewoon vervelend om op te fietsen.

Als fietser is het vervelend om dichtbij gepasseerd te worden door een auto. Kan mij voorstellen dat, dat voor een ruiter net zo goed geldt. Maar de personen die zich zo gedragen, zijn zo als persoon, dat staat buiten hun vervoersmiddel. Als dezelfde mensen in een auto zitten, zijn het de bumpersklevers en mensen die anderen geen ruimte geven. Hangt beetje samen met, vol land, individualistische samenleving, een stukje egoïsme en bij sommigen narcisme.

Als wij op zondagochtend met een klein groepje in het PWN rijden (waar het dan echt druk is), heb ik nog nooit iets raars gezien qua gedrag tussen ruiters en fietsers. Soms zie je elkaar laat, door de bosjes maar dat heeft nog nooit aanleiding gegeven tot rare uitspattingen.

Één keer, een paard die zijn ruiter eraf gooide, ondanks wij ruim twee meter voor het ruiterpad stilstonden. Maatje van mij pakte de teugels van het paard, zodat die er in ieder geval niet vandoor ging. Ik heb de ruiter overeind geholpen (die was vooral boos van de schrik en dat laat je dan gewoon even gaan. 30 seconde later was alles weer koek en ei) en 5 minuten later was iedereen weer onderweg.

Dus beste Horselover, ik denk dat iedereen je hier op het forum wel begrijpt, maar dat de mensen die jij probeert aan te spreken, zichzelf van niks wat aantrekken en hier ook niet op het forum komen (ze weten toch alles al beter).
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dice Oldskool schreef: di 1 maart 2022, 02:19 Zouden de kuddeleiders zich eigenlijk niet moeten gaan afvragen of het wel verantwoord is om met een paard ergens te gaan rijden waar je ook andere weggebruikers kunt tegenkomen? Of dat nu op een bospad is doet dan natuurlijk niet terzake. Stel dat Jan en Corrie, ANWB stel bij uitstek, op hun e-bike heerlijk aan rondrijden zijn en ze een paard met kuddeleider van achteren naderen. Moeten die zich ook zorgen gaan maken of zijn het specifiek alleen mountainbikers die zo'n uitwerking op paarden hebben?
Mijn paard maakte een duidelijk onderscheid tussen mountainbikers en de Jan's en Corrie's van deze wereld. Mountainbikers moet je najagen, want leuk, en Jan en Corrie zijn te traag om ook maar enige uitdaging te vormen. Anders werd het als Jan of Corrie eventjes de paraplu uit gingen klappen....dat scheen heel gevaarlijk te zijn....

Natuurlijk is er een zekere verantwoordelijkheid van de ruiter en ja, het is ook iets dat je je als ruiter af moet vragen, maar een beetje rekening houden met het gedrag van paarden, is dat zo veel gevraagd? We zijn dan ook gestopt met paarden laten uitstappen langs de vluchtstrook....
mountainbiken: It's ok to be crap
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Cycleintothewind schreef: di 1 maart 2022, 13:04 Mag je op een ruiterpad überhaupt wel fietsen?
In sommige bossen wel en in sommige bossen niet.

Als je alleen op aangegeven paden mag fietsen dan alleen als dat ruiterpad ook een mtb pad is (komt wel ‘s voor).
Als je vrij mag fietsen dan mag dat ook op een ruiterpad.
Hoe rustiger het bos hoe groter de kans is dat het wel mag en dan is de kans ook groter dat het ruiterpad nog redelijk te fietsen is.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Als ik de laatste pagina's van dit topic lees, is het met gelijk weer duidelijk waarom dit andere topic zo'n lang leven beschoren is :cry: Blijkbaar voelen sommigen zich nogal aangesproken...

Ik wilde een hele verhaal schrijven, maar Kermit heeft het al mooi samengevat:
kermit schreef: di 1 maart 2022, 10:08We kunnen het natuurlijk heel ingewikkeld maken en voor elke situatie een gebruiksaanwijzing vragen.

We kunnen ook ons gezond verstand gebruiken en denken: een paard is een schrikdier, dus zorg dat je tijdig aangeeft dat je eraan komt en passeer rustig om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ingewikkelder dan dat is het niet.

En voor degenen die het echt niet snappen, dat geldt als je op je mtb zit, op je Segway staat, je nieuwe ruimtecapsule aan het uitproberen bent en voor alle andere denkbare vormen van transport.
Zo moeilijk is het toch niet?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Van paarden op zich nooit last, ga er altijd vanuit dat er een incapabel figuur op zit, kan het alleen maar meevallen. Weinig verschil met andere weggebruikers eigenlijk :lol:
Waar ik me wel over verbaas is dat het blijkbaar oké is om een compleet mestquotum op fietspaden achter te laten.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

Nee, Nomad030, mest achter laten is niet ok. Je hoort even af te stappen en het in de berm te schoppen. Paardenmest is dan na een regenbuitje verdwenen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Marcobiker schreef: di 1 maart 2022, 16:53 Als ik de laatste pagina's van dit topic lees, is het met gelijk weer duidelijk waarom dit andere topic zo'n lang leven beschoren is :cry: Blijkbaar voelen sommigen zich nogal aangesproken...

Ik wilde een hele verhaal schrijven, maar Kermit heeft het al mooi samengevat:
kermit schreef: di 1 maart 2022, 10:08We kunnen het natuurlijk heel ingewikkeld maken en voor elke situatie een gebruiksaanwijzing vragen.

We kunnen ook ons gezond verstand gebruiken en denken: een paard is een schrikdier, dus zorg dat je tijdig aangeeft dat je eraan komt en passeer rustig om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ingewikkelder dan dat is het niet.

En voor degenen die het echt niet snappen, dat geldt als je op je mtb zit, op je Segway staat, je nieuwe ruimtecapsule aan het uitproberen bent en voor alle andere denkbare vormen van transport.
Zo moeilijk is het toch niet?
Dan mag jij me mensen aanwijzen die hebben aangegeven het daar niet mee eens te zijn.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

I_do schreef: wo 2 maart 2022, 08:59
Marcobiker schreef: di 1 maart 2022, 16:53 Als ik de laatste pagina's van dit topic lees, is het met gelijk weer duidelijk waarom dit andere topic zo'n lang leven beschoren is :cry: Blijkbaar voelen sommigen zich nogal aangesproken...

Ik wilde een hele verhaal schrijven, maar Kermit heeft het al mooi samengevat:

Zo moeilijk is het toch niet?
Dan mag jij me mensen aanwijzen die hebben aangegeven het daar niet mee eens te zijn.
Grappig dat je me woorden in de mond legt die ik niet geschreven heb, maar negeert wat ik wél schrijf.

Ik mag hopen dat iedereen het daarmee eens is - en ernaar handelt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Horselover schreef: wo 2 maart 2022, 08:55 Nee, Nomad030, mest achter laten is niet ok. Je hoort even af te stappen en het in de berm te schoppen. Paardenmest is dan na een regenbuitje verdwenen.
Heb je zelf het idee dat dit idee van je breed gedeeld en uitgevoerd wordt door ruiters?


Los daarvan, diskwalificeer je je vervoermiddel niet door het een schrikdier te noemen? Voorspelbaarheid nastreven is namelijk een groot voordeel van verkeersregels.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik hoop dat de topic starter geen verkeerd beeld krijgt van een aantal reacties op dit onderwerp.

Ik snap en de meeste snappen dat hij enkel advies geeft over hoe je het beste een paard met ruiter kan passeren als je op de fiets bent.

Niets meer niets minder. Niemand word hier aangesproken en niemand is hier goed of fout. Enkel advies en vraag om een stukje inlevingsvermogen.

Enuh, (biologische) paardenmest is uitermate geschikt als bodemverbeteraar, just saying. :bier:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Horselover
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 februari 2022, 13:52

nomad030 schreef: wo 2 maart 2022, 09:57
Horselover schreef: wo 2 maart 2022, 08:55 Nee, Nomad030, mest achter laten is niet ok. Je hoort even af te stappen en het in de berm te schoppen. Paardenmest is dan na een regenbuitje verdwenen.
Heb je zelf het idee dat dit idee van je breed gedeeld en uitgevoerd wordt door ruiters?


Los daarvan, diskwalificeer je je vervoermiddel niet door het een schrikdier te noemen? Voorspelbaarheid nastreven is namelijk een groot voordeel van verkeersregels.

Ik vrees dat niet alle ruiters hun mest opruimen. Dat vind ik jammer want het is niet nodig om te laten liggen.

Ik heb mijn paard geen schrikdier genoemd, dat is iemand anders in dit topic geweest. Paarden zijn wel vluchtdieren van nature maar als je je paard goed traint en een goede leider bent voor je paard, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Niet ieder paard is geschikt om mee buiten te rijden. Sommige staan echt te hoog in het bloed waardoor ze als een bommetje af kunnen gaan.

Mijn paard is heel koel in het hoofd en zeer geschikt als buiten-vervoersmiddel.
Dat neemt niet weg dat het vervelend is om met plotseling opduikende mountainbikers geconfronteerd te worden. Zekers als ze zo dicht langs komen dat het onveilig is. Een paard kan altijd een stapje opzij doen en een valpartij heb je dan zo.
Ik schrik misschien wel harder dan mijn paard… ik vind het in ieder geval heel vervelend als fietsers mij snel en strak passeren en dan slingered hun best moeten doen om hun fiets recht te houden.
Mijn paard slaat niet op hol en doet niet gek. Maar als een pad smal is en de fietsers gaan snel rakelings langs, is dat gewoon niet zo handig.
Als je even roept dat je er aan komt, dan kan ik aan de kant of in de berm gaan staan. Voor iedereen veiliger.

Ik ga er vanuit dat ruiters die buiten rijden hun paard onder controle hebben en weten wat ze doen. Dus paarden zijn heus geen ongeleide projectielen waar iedereen giga afstand van moet houden. Het gaat mij om het redelijke…. Als ik je niet aan hoor komen, kan ik niet aan de kant. En als je heel dicht langs fietst, is er een kans op een valpartij, is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jurf schreef: zo 27 februari 2022, 14:49 De paden waar echt niks meer van te maken lijkt transformeren we tot modderpad voor van die wappies die enige vorm van trail respect onzin vinden en lekker willen rammen in blubber tot voorbij de assen. :winkie:
Hear hear! :bier:
Plaats reactie