(Gebrek aan) Verlichting

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Het wordt er niet duidelijker op.
Vorsprung durch Pedantik.
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Alien,

Het gaat mij er niet om om de schuldvraag vast te stellen.

Ik wilde dit verhaal eigenlijk beknopt houden.

Kern van mijn verhaal:
Ik zag een ongeval gebeuren met veel schade en letsel tot gevolg.
Dat ongeluk had m.i. gemakkelijk voorkomen kunnen worden door gebruik te maken van een fietspad en verlichting.

Boodschap van mijn verhaal:
Zorg dat jou dat niet ook overkomt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: ma 24 januari 2022, 20:40 Het wordt er niet duidelijker op.
Omdat hij geen verlichting voerde :winkie:


Om een fietser in te halen, of om uit te wijken voor een fietser, of om afstand te houden, moet je de fietser ZIEN.

Dit was gewoon WTF !?!? BOEM!!!!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Bettina,

Ik ben het niet met je oneens. Integendeel.

Maar er zijn al snel mensen die in zo’n geval (ook dit geval) de aangereden fietser als (enige) schuldige aanwijzen. En dat is meestal niet het geval.

Ook automobilisten moeten ervoor zorgen dat hun dit niet “overkomt”. En fietsers moeten geen illegale verlichting voeren die andere weggebruikers verblinden en daarmee voor (levens)gevaarlijke situaties zorgen. En de overheid moet handhaven on een gedragsverandering teweeg te brengen.
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De welles/nietes discussie op basis van aannames mag nu wel stoppen. Beetje opgeschoond en on-topic verder aub.

Thx.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Alien schreef: di 25 januari 2022, 08:34Ook automobilisten moeten ervoor zorgen dat hun dit niet “overkomt”.
Makkelijk gezegd. Maar in de praktijk is het natuurlijk een illusie dat je altijd zou kunnen voorkomen dat je iets dergelijks overkomt. Gedrag van idioten in het verkeer is nu eenmaal niet te voorspellen en er is evenmin altijd op te anticiperen.
Alien schreef: di 25 januari 2022, 08:34En fietsers moeten geen illegale verlichting voeren die andere weggebruikers verblinden en daarmee voor (levens)gevaarlijke situaties zorgen.
Eens.
Alien schreef: di 25 januari 2022, 08:34En de overheid moet handhaven on een gedragsverandering teweeg te brengen.
Wat moet die overheid doen dan? Een gescheiden fietspad aanleggen bijvoorbeeld? O wacht...

Het probleem zit gewoon bij de weggebruikers. Die moeten hun gezonde verstand gebruiken. Als die fietser zijn eigen veiligheid niet totaal vergeten was, had dit topic uberhaupt niet bestaan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Marcobiker schreef: di 25 januari 2022, 09:30
Alien schreef: di 25 januari 2022, 08:34En de overheid moet handhaven on een gedragsverandering teweeg te brengen.
Wat moet die overheid doen dan? Een gescheiden fietspad aanleggen bijvoorbeeld? O wacht...
Een gescheiden fietspad aanleggen is niet “handhaven”.

Wat de overheid zou moeten doen, is handhaven op gedrag, en niet (vrijwel) alleen op de gevolgen van dat gedrag.

In mijn andere thuis, Duitsland, gebeurt dat wél, en het verschil is enorm. Duitsland heeft een puntensysteem voor verkeersovertredingen, en een paar keer een fietser te krap passeren kost je uiteindelijk domweg je rijbewijs. In Nederland levert zoiets, zelfs als het voor de neus van een diender gebeurt, hooguit een slappe waarschuwing op, maar meetal niet meer dan schouderophalen. In Duitsland blijven automobilisten rustig honderden meters achter je rijden als er geen ruimte is om in te halen. Zonder al teveel te mokken, want zulk gedrag is intussen zó normaal geworden, dat men zich nauwelijks kan voorstellen dat je dat níet zou doen.

In Zeeland, waar ik ook veel fiets, kijk ik bij kruisingen en rotondes standaard naar de nummerplaten. Witte platen? Die gaat keurig stoppen en mij mijn voorrag verlenen. Gele platen? In de remmen, want ze rijden je dood.

Dit geldt overigens ook voor andere weggebruikers, waaronder fietsers. Aan het begin van het rijden-met-licht-seizoen zie ik bijna altijd wel controles op (fiets)verlichting langs mijn woon-werk-route. En dan niet alleen óf je licht hebt, maar ook of die aan de regels voldoet. Zo niet: afstappen en wellicht een boete. Gevolg? In Duitsland kom ik nauwelijks fietsers tegen met allesverblindende kerstverlichting op hun fiets. In Nederland eerder regel dan uitzondering.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alien schreef: di 25 januari 2022, 10:04In Zeeland, waar ik ook veel fiets, kijk ik bij kruisingen en rotondes standaard naar de nummerplaten. Witte platen? Die gaat keurig stoppen en mij mijn voorrag verlenen. Gele platen? In de remmen, want ze rijden je dood.
Dat kan vervelend worden wanneer het wit met rode letters was in plaats van wit met zwarte :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dan draai ik om en spoed me naar huis! 🇧🇪 😱 🤣
Vorsprung durch Pedantik.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Allemaal leuk en aardig maar wat heeft dat met dit voorval te maken? Nederlandse fietsers halen soms levensgevaarlijke stunts uit, de situatie zoals geschetst in dit topic is daar imho een voorbeeld van. Je kunt naar automobilisten wijzen, je kunt naar de overheid wijzen maar wat heb je daaraan als je zelf in de kreukels ligt en dat makkelijk had kunnen vermijden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marcobiker schreef: ma 24 januari 2022, 18:34
kermit schreef: ma 24 januari 2022, 17:45 In de openingspost staat nog niets over een fysiek van de rijweg gescheiden fietspad.
En er wordt wel een zinsbouw in gebruikt die suggereert dat beide fietsers op de rijbaan naast elkaar reden, zie rood gemaakte tekst (dat het niet zo was wordt pas later in het topic verduidelijkt).

Op basis van die informatie is de opmerking van Alien geen onzin imo. Want de openingspost is zo te interpreteren dat de fietsers blijkbaar naast elkaar op de rijbaan reden, er staat notabene letterlijk "ook op de rijweg".
Als je uitgaande van die setting de verlichte fietser inhaalt op een nette manier zou de naast hem rijdende onverlichte fietser niet geraakt zijn.
Dan laat je wel het hele stuk tekst waaruit blijkt dat het fietspad naast de weg (en dus niet op de weg) lag (zie hieronder) buiten beschouwing :D
Bettina schreef: zo 23 januari 2022, 14:24 Op weg naar mijn werk bevindt zich naast de weg een mooi fietspad.
Toch rijden regelmatig fietsers en vooral wielrenners naast het fietspad, op de rijweg dus.
Vorige week reed er ook een wielrenner.
Die reed niet op het fietspad, maar NAAST het fietspad, op de rijweg.
Uiteraard ligt een fietspad naast de weg, ik ben ze nog niet midden op de rijbaan tegengekomen.
Maar of het een vrijliggend fietspad was of alleen door belijning aangegeven staat er dus niet. Waardoor ik het niet onbegrijpelijk vond wat Alien zei.
In de loop van dit topic komt er vervolgens nog druppelsgewijs info bij, zoals dat het om een tegemoetkomende auto ging en geen inhalende.

Eigenlijk gaat het topic inmiddels "nergens" meer over, en al helemaal niet over de kern van wat ts wilde aankaarten: zorg dat je zichtbaar bent op je fietsje. Het is nu een soort taalkundig gemuggezift geworden, waartoe ik me -ik heb al spijt- ook heb laten verleiden.
Hier wilde ik het dus ook maar bij laten.

Of het topic op een bepaald moment al dan niet dicht gaat laat ik graag aan het oordeel van mijn collega over (sorry George ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Tja, zo gaat dat, op een discussieforum. Zou anders ook wel een saaie boel worden…

V: “Is mijn ketting te lang?” [plaatje]
A: “Ja.”

Zo. Discussie gesloten.

🤣
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

kermit schreef: di 25 januari 2022, 11:10 Uiteraard ligt een fietspad naast de weg, ik ben ze nog niet midden op de rijbaan tegengekomen.
Maar of het een vrijliggend fietspad was of alleen door belijning aangegeven staat er dus niet. Waardoor ik het niet onbegrijpelijk vond wat Alien zei.
In de loop van dit topic komt er vervolgens nog druppelsgewijs info bij, zoals dat het om een tegemoetkomende auto ging en geen inhalende.

Eigenlijk gaat het topic inmiddels "nergens" meer over, en al helemaal niet over de kern van wat ts wilde aankaarten: zorg dat je zichtbaar bent op je fietsje. Het is nu een soort taalkundig gemuggezift geworden, waartoe ik me -ik heb al spijt- ook heb laten verleiden.
Hier wilde ik het dus ook maar bij laten.

Of het topic op een bepaald moment al dan niet dicht gaat laat ik graag aan het oordeel van mijn collega over (sorry George ;-)).
Wel grappig - je voegt eerst nog een hele berg "taalkundig gemuggezift" toe, om daarna de discussie te sluiten. Doe dan het één of het ander.

Maar goed, ik geloof het wel, want gezien het selectief verwijderen van posts van vanmorgen is mij de lust tot discussiëren sowieso wel vergaan in dit topic.
George schreef: di 25 januari 2022, 10:24Nederlandse fietsers halen soms levensgevaarlijke stunts uit, de situatie zoals geschetst in dit topic is daar imho een voorbeeld van. Je kunt naar automobilisten wijzen, je kunt naar de overheid wijzen maar wat heb je daaraan als je zelf in de kreukels ligt en dat makkelijk had kunnen vermijden?
Dat is wat mij betreft een prima afsluiter van dit topic.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ga er maar een punt achter zetten voor iedereen die er niets meer over wil zeggen toch nog gaat posten ;)
Gesloten