(Gebrek aan) Verlichting
Alien,
Het gaat mij er niet om om de schuldvraag vast te stellen.
Ik wilde dit verhaal eigenlijk beknopt houden.
Kern van mijn verhaal:
Ik zag een ongeval gebeuren met veel schade en letsel tot gevolg.
Dat ongeluk had m.i. gemakkelijk voorkomen kunnen worden door gebruik te maken van een fietspad en verlichting.
Boodschap van mijn verhaal:
Zorg dat jou dat niet ook overkomt.
Het gaat mij er niet om om de schuldvraag vast te stellen.
Ik wilde dit verhaal eigenlijk beknopt houden.
Kern van mijn verhaal:
Ik zag een ongeval gebeuren met veel schade en letsel tot gevolg.
Dat ongeluk had m.i. gemakkelijk voorkomen kunnen worden door gebruik te maken van een fietspad en verlichting.
Boodschap van mijn verhaal:
Zorg dat jou dat niet ook overkomt.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Omdat hij geen verlichting voerde
Om een fietser in te halen, of om uit te wijken voor een fietser, of om afstand te houden, moet je de fietser ZIEN.
Dit was gewoon WTF !?!? BOEM!!!!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bettina,
Ik ben het niet met je oneens. Integendeel.
Maar er zijn al snel mensen die in zo’n geval (ook dit geval) de aangereden fietser als (enige) schuldige aanwijzen. En dat is meestal niet het geval.
Ook automobilisten moeten ervoor zorgen dat hun dit niet “overkomt”. En fietsers moeten geen illegale verlichting voeren die andere weggebruikers verblinden en daarmee voor (levens)gevaarlijke situaties zorgen. En de overheid moet handhaven on een gedragsverandering teweeg te brengen.
Ik ben het niet met je oneens. Integendeel.
Maar er zijn al snel mensen die in zo’n geval (ook dit geval) de aangereden fietser als (enige) schuldige aanwijzen. En dat is meestal niet het geval.
Ook automobilisten moeten ervoor zorgen dat hun dit niet “overkomt”. En fietsers moeten geen illegale verlichting voeren die andere weggebruikers verblinden en daarmee voor (levens)gevaarlijke situaties zorgen. En de overheid moet handhaven on een gedragsverandering teweeg te brengen.
Vorsprung durch Pedantik.
De welles/nietes discussie op basis van aannames mag nu wel stoppen. Beetje opgeschoond en on-topic verder aub.
Thx.
Thx.
- Marcobiker
- Mountainbike Junk
- Berichten: 380
- Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
- Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition
Makkelijk gezegd. Maar in de praktijk is het natuurlijk een illusie dat je altijd zou kunnen voorkomen dat je iets dergelijks overkomt. Gedrag van idioten in het verkeer is nu eenmaal niet te voorspellen en er is evenmin altijd op te anticiperen.
Eens.
Wat moet die overheid doen dan? Een gescheiden fietspad aanleggen bijvoorbeeld? O wacht...
Het probleem zit gewoon bij de weggebruikers. Die moeten hun gezonde verstand gebruiken. Als die fietser zijn eigen veiligheid niet totaal vergeten was, had dit topic uberhaupt niet bestaan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Een gescheiden fietspad aanleggen is niet “handhaven”.Marcobiker schreef: ↑di 25 januari 2022, 09:30Wat moet die overheid doen dan? Een gescheiden fietspad aanleggen bijvoorbeeld? O wacht...
Wat de overheid zou moeten doen, is handhaven op gedrag, en niet (vrijwel) alleen op de gevolgen van dat gedrag.
In mijn andere thuis, Duitsland, gebeurt dat wél, en het verschil is enorm. Duitsland heeft een puntensysteem voor verkeersovertredingen, en een paar keer een fietser te krap passeren kost je uiteindelijk domweg je rijbewijs. In Nederland levert zoiets, zelfs als het voor de neus van een diender gebeurt, hooguit een slappe waarschuwing op, maar meetal niet meer dan schouderophalen. In Duitsland blijven automobilisten rustig honderden meters achter je rijden als er geen ruimte is om in te halen. Zonder al teveel te mokken, want zulk gedrag is intussen zó normaal geworden, dat men zich nauwelijks kan voorstellen dat je dat níet zou doen.
In Zeeland, waar ik ook veel fiets, kijk ik bij kruisingen en rotondes standaard naar de nummerplaten. Witte platen? Die gaat keurig stoppen en mij mijn voorrag verlenen. Gele platen? In de remmen, want ze rijden je dood.
Dit geldt overigens ook voor andere weggebruikers, waaronder fietsers. Aan het begin van het rijden-met-licht-seizoen zie ik bijna altijd wel controles op (fiets)verlichting langs mijn woon-werk-route. En dan niet alleen óf je licht hebt, maar ook of die aan de regels voldoet. Zo niet: afstappen en wellicht een boete. Gevolg? In Duitsland kom ik nauwelijks fietsers tegen met allesverblindende kerstverlichting op hun fiets. In Nederland eerder regel dan uitzondering.
Vorsprung durch Pedantik.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dat kan vervelend worden wanneer het wit met rode letters was in plaats van wit met zwarte
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Allemaal leuk en aardig maar wat heeft dat met dit voorval te maken? Nederlandse fietsers halen soms levensgevaarlijke stunts uit, de situatie zoals geschetst in dit topic is daar imho een voorbeeld van. Je kunt naar automobilisten wijzen, je kunt naar de overheid wijzen maar wat heb je daaraan als je zelf in de kreukels ligt en dat makkelijk had kunnen vermijden?
-
- Moderator
- Berichten: 16807
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Uiteraard ligt een fietspad naast de weg, ik ben ze nog niet midden op de rijbaan tegengekomen.Marcobiker schreef: ↑ma 24 januari 2022, 18:34Dan laat je wel het hele stuk tekst waaruit blijkt dat het fietspad naast de weg (en dus niet op de weg) lag (zie hieronder) buiten beschouwingkermit schreef: ↑ma 24 januari 2022, 17:45 In de openingspost staat nog niets over een fysiek van de rijweg gescheiden fietspad.
En er wordt wel een zinsbouw in gebruikt die suggereert dat beide fietsers op de rijbaan naast elkaar reden, zie rood gemaakte tekst (dat het niet zo was wordt pas later in het topic verduidelijkt).
Op basis van die informatie is de opmerking van Alien geen onzin imo. Want de openingspost is zo te interpreteren dat de fietsers blijkbaar naast elkaar op de rijbaan reden, er staat notabene letterlijk "ook op de rijweg".
Als je uitgaande van die setting de verlichte fietser inhaalt op een nette manier zou de naast hem rijdende onverlichte fietser niet geraakt zijn.Bettina schreef: ↑zo 23 januari 2022, 14:24 Op weg naar mijn werk bevindt zich naast de weg een mooi fietspad.
Toch rijden regelmatig fietsers en vooral wielrenners naast het fietspad, op de rijweg dus.
Vorige week reed er ook een wielrenner.
Die reed niet op het fietspad, maar NAAST het fietspad, op de rijweg.
Maar of het een vrijliggend fietspad was of alleen door belijning aangegeven staat er dus niet. Waardoor ik het niet onbegrijpelijk vond wat Alien zei.
In de loop van dit topic komt er vervolgens nog druppelsgewijs info bij, zoals dat het om een tegemoetkomende auto ging en geen inhalende.
Eigenlijk gaat het topic inmiddels "nergens" meer over, en al helemaal niet over de kern van wat ts wilde aankaarten: zorg dat je zichtbaar bent op je fietsje. Het is nu een soort taalkundig gemuggezift geworden, waartoe ik me -ik heb al spijt- ook heb laten verleiden.
Hier wilde ik het dus ook maar bij laten.
Of het topic op een bepaald moment al dan niet dicht gaat laat ik graag aan het oordeel van mijn collega over (sorry George ).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Marcobiker
- Mountainbike Junk
- Berichten: 380
- Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
- Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition
Wel grappig - je voegt eerst nog een hele berg "taalkundig gemuggezift" toe, om daarna de discussie te sluiten. Doe dan het één of het ander.kermit schreef: ↑di 25 januari 2022, 11:10 Uiteraard ligt een fietspad naast de weg, ik ben ze nog niet midden op de rijbaan tegengekomen.
Maar of het een vrijliggend fietspad was of alleen door belijning aangegeven staat er dus niet. Waardoor ik het niet onbegrijpelijk vond wat Alien zei.
In de loop van dit topic komt er vervolgens nog druppelsgewijs info bij, zoals dat het om een tegemoetkomende auto ging en geen inhalende.
Eigenlijk gaat het topic inmiddels "nergens" meer over, en al helemaal niet over de kern van wat ts wilde aankaarten: zorg dat je zichtbaar bent op je fietsje. Het is nu een soort taalkundig gemuggezift geworden, waartoe ik me -ik heb al spijt- ook heb laten verleiden.
Hier wilde ik het dus ook maar bij laten.
Of het topic op een bepaald moment al dan niet dicht gaat laat ik graag aan het oordeel van mijn collega over (sorry George ).
Maar goed, ik geloof het wel, want gezien het selectief verwijderen van posts van vanmorgen is mij de lust tot discussiëren sowieso wel vergaan in dit topic.
Dat is wat mij betreft een prima afsluiter van dit topic.George schreef: ↑di 25 januari 2022, 10:24Nederlandse fietsers halen soms levensgevaarlijke stunts uit, de situatie zoals geschetst in dit topic is daar imho een voorbeeld van. Je kunt naar automobilisten wijzen, je kunt naar de overheid wijzen maar wat heb je daaraan als je zelf in de kreukels ligt en dat makkelijk had kunnen vermijden?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Ik ga er maar een punt achter zetten voor iedereen die er niets meer over wil zeggen toch nog gaat posten