Nerding Out: Why You Shouldn't Worry Too Much About Weight

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef:
Da's een van de ervaringen waardoor ik uiterst sceptisch ben als mensen gewichten gaan roepen, ook al claimen ze dat op basis van een digitale weegschaal. Digitaal is niet hetzelfde als geijkt ;-)
Daar heb je helemaal gelijk in, daarom vergelijk ik mijn digitale weegschaal met de geijkte van mijn plaatselijke slager. :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie posts over het ijken van je weegschaal in een topic "you shouldn't worry too much about weight" :bier: :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik 'worry' er niet over, ik doe er datgene mee (qua mijn eigen gewicht en mijn fiets) zodat t voor mij goed voelt.
:D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Geen flauw benul wat mijn fiets weegt. Is dat belangrijk?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Giant-E schreef: di 26 oktober 2021, 16:32 Geen flauw benul wat mijn fiets weegt. Is dat belangrijk?
Voor jou blijkbaar niet, houden zo :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hierarchie voor de gemiddelde niet profmountainbiker: (Volgens mijn nederige mening)

Berijder < Geometrie < Voorvork < Banden < Wielen < remmen < gewicht < achtervering < aandrijving < afmontage

Uitgaande van een mountainbike die ook enigszins als zodanig wordt gebruikt (dus geen veredelde gravelbike) Wat mij betreft zou er nog een dropper mogen tussen geometrie en voorvork.

Nou ben ik zelf een dikke pad met weinig talent bergop of bergaf, maar ondertussen wel redelijk wat ervaring op veel verschillende fietsen. Alle fietsen die waren gemaakt om licht te zijn die ik heb gereden waren bergop misschien een tikje vlotter maar bergaf gewoon te slecht om mijn beperkte rijkwaliteiten te compenseren. Fietsen die volgens velen te zwaar waren (Surly Krampus bijvoorbeeld) reden dan weer overal eigenlijk wel lekker.

2 weken geleden mijn nieuwe stalen full suspension voor het eerst gereden bij Finale Ligure na daarvoor in 3 maanden tijd slechts 2x te hebben gefietst. Fully was de zwaarste tot nu toe (16.5kg ongeveer) met zwaar lopende banden en een extra tandwiel bij het draaipunt. Bedacht om vooral in bikeparks te gebruiken en zeker niet om er meer dan een paar meter mee omhoog te fietsen.
Helaas moet je rondom Finale toch ook best af en toe een stuk omhoog, en vaak steil en ook best vaak rauw onverhard. Tot mijn eigen verbazing klimt de fiets echter beter dan mijn vorige lichtere fully, en ook lekkerder dan mijn 4 kilo lichtere hardtail. Het is uiteraard niet een knalbak die je staand omhoog beukt, maar hij liet zich erg lekker rotsige doubletracks ophijsen, supersteile rockgardens omhoog waren ook geen probleem, en zelfs lange asfaltklimmen liepen prima. Een groot deel van de onderdelen kwam van mijn oude fully af, dus daar zat geen verschil, en de demper deed het een stuk minder lekker dan de demper op de vorige. Achterband was nu een Big Betty ipv een NoNi, dus dat zal ook niet hebben geholpen. Conclusie: de geometrie moet wel beter zijn geweest. De zithoek was steiler en de reach langer waardoor ik beter zat. Daarnaast lijkt de positie van de idler pulley ook goed gekozen waardoor de vering redelijk actief blijft zonder overmatig te deinen bij het bergop fietsen. Enige moment waarop je merkte dat hij wat zwaar is was als ik eerst Heckler zijn Deviate van de aanhanger afhaalde en daarna mijn Vertigo. :winkie:
Al met al een aangename verassing, en ik denk dat ik er maar een setje snellere banden voor ga halen zodat ik meer in NL mee kan rijden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo een Big Betty weegt alleen al 1215 gram schoon aan de haak, dus daar kan je met een band voor Nederlandse ipv Ligurische trails veel grammen op winnen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik moet ook zeggen dat het erg ligt aan hoe je fietst. Als je “gewoon” je Nederlandse mtb rondjes fietst dan maakt het niet zo gek veel uit. Maar als je zoals ik veel bunnyhopt, wheelies etc maakt dan is een lichtere fiets meer van belang.

Ik wil met mijn 67 kg geen fiets meer rijden over de 14 kg.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed punt, op de Nederlandse paden is het leuker fietsen met een minder zware fiets. Rondje Amerongen met Alpenbanden is vooral frustrerend omdat je dan in de afdalingen mee moet gaan trappen. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

suravida schreef: wo 27 oktober 2021, 20:18 Goed punt, op de Nederlandse paden is het leuker fietsen met een minder zware fiets. Rondje Amerongen met Alpenbanden is vooral frustrerend omdat je dan in de afdalingen mee moet gaan trappen. :lol:
Gelukkig zijn de afdalingen hier nooit zo lang😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

maverick76 schreef: wo 27 oktober 2021, 18:34 Ik moet ook zeggen dat het erg ligt aan hoe je fietst. Als je “gewoon” je Nederlandse mtb rondjes fietst dan maakt het niet zo gek veel uit. Maar als je zoals ik veel bunnyhopt, wheelies etc maakt dan is een lichtere fiets meer van belang.

Ik wil met mijn 67 kg geen fiets meer rijden over de 14 kg.
Helemaal mee eens. Hoe actiever je op je fiets zit, met veel pompen, hoppen, etc, hoe meer je een lichtere fiets kunt waarderen. Zo'n kilogrammetje verschil is dan echt veel op den duur.

Waar een lichte fiets ook heel erg fijn is: lange hike a bike secties, met je fiets in je nek.

Dus, lekker wel worry'en over gewicht :tong
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

DaanJ schreef: do 28 oktober 2021, 09:14 Dus, lekker wel worry'en over gewicht :tong
Zegt de man met een stalen frame van 3 kilo :bier:

Toegegeven, hij rijdt Singlespeed, ik snap nu dat dat is om het gewicht van de drivetrain minimaal te houden :-q
Verder onderschrijf ik 100% het universele mensenrecht om inconsequent te zijn en van gedachten te veranderen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

DaanJ schreef: do 28 oktober 2021, 09:14Waar een lichte fiets ook heel erg fijn is: lange hike a bike secties, met je fiets in je nek.
Ik heb nog wel ergens een foto van je die dat illustreert :winkie:
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Heckler40 schreef: do 28 oktober 2021, 10:41
Zegt de man met een stalen frame van 3 kilo :bier:

Toegegeven, hij rijdt Singlespeed, ik snap nu dat dat is om het gewicht van de drivetrain minimaal te houden :-q
Exact, zo'n frame moet je ergens compenseren. Dat gewicht van die cassettes tegenwoordig is toch niet normaal meer? Om over die vreselijk lange derailleurs maar te zwijgen... :D
George schreef: do 28 oktober 2021, 11:34 Ik heb nog wel ergens een foto van je die dat illustreert :winkie:
Hahaha, dat was precies waar ik aan moest denken. Wat een lijdensweg met die 17+ kg fiets :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Alle 3 ook niet de lichtste bouw zo te zien. :bier:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie