Nerding Out: Why You Shouldn't Worry Too Much About Weight

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Goed artikel over gewicht op Pinkbike:

Within a category (XC bikes, enduro bikes etc.), the gap between a light or a heavy one is about 1kg (2.2lb), and that's about the amount of weight you could save from a typical mid-range bike by throwing money at it. So how much difference does 1kg make?

https://www.pinkbike.com/news/why-you-s ... -much.html
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Voorbeeld 1:

20 seconden op een klim van een half uur.


Climbing

When climbing, the energy required to overcome gravity is equal to the height of the climb times the system weight - the weight of the bike, kit and the rider combined. Let's say an average rider weighs 80kg, plus 5kg of kit and a 15kg bike, which gives a total system weight of 100kg (these are just rough numbers). So adding 1kg to the bike increases the total system weight by 1%. The time taken to complete a climb depends on the power to weight ratio, so adding 1% to the system weight means it will take 1% longer to complete a climb, or 1% more power to maintain the same pace. So for a half-hour climb, it would take 20 seconds longer carrying an extra kilogram at the same power.




Game on...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Is Robin van Berkel nog actief op dit forum? :bier:
Everybody bought a new bike!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ach dan maakt een kilo lichter wel meer uit dan een lockout (die ook weer een paar honderd gram kan wegen alles bij elkaar).
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

asphaltdude schreef: do 21 oktober 2021, 07:15 Is Robin van Berkel nog actief op dit forum? :bier:
:lol: :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is Robin die biker die op de meest bizarre plaatsen gaten ging boren om zodoende weer 12 gram gewicht te sparen?
Soort van bike-anorexia. Misschien is dat wel overgeslagen van bike naar biker.
Jefro98 schreef: do 21 oktober 2021, 07:06 Voorbeeld 1:

20 seconden op een klim van een half uur.


Climbing

When climbing, the energy required to overcome gravity is equal to the height of the climb times the system weight - the weight of the bike, kit and the rider combined. Let's say an average rider weighs 80kg, plus 5kg of kit and a 15kg bike, which gives a total system weight of 100kg (these are just rough numbers). So adding 1kg to the bike increases the total system weight by 1%. The time taken to complete a climb depends on the power to weight ratio, so adding 1% to the system weight means it will take 1% longer to complete a climb, or 1% more power to maintain the same pace. So for a half-hour climb, it would take 20 seconds longer carrying an extra kilogram at the same power.




Game on...
Voor een wedstrijdrijder kan dit, samen met diens extra getrainde kuiten, precies het verschil maken tussen podiumplaats 1, 2 of 3.
Mij maakt het geen zak uit.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Jan Willem schreef: do 21 oktober 2021, 09:28 Voor een wedstrijdrijder kan dit, samen met diens extra getrainde kuiten, precies het verschil maken tussen podiumplaats 1, 2 of 3.
Dat zijn de "marginal gains" waar ze het dan over hebben.

Voor de mindere goden zoals velen hier op het forum valt er meer te winnen in de kilo's die op de fiets zitten. Daarom heb mijzelf op een quinoa-dieet gezet (ik mag alles hebben, behalve quinoa :P ), en rij ik op een stalen fiets met plus-sized banden
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik merk meteen als ik aangekomen ben, mijn fiets is gelukkig altijd op hetzelfde gewicht😉. Het gemakkelijkste fiets ik als ik zo rond de 62-63 kg zit, vanaf 65kg gaat t bij mij moeilijker en als (wat door medische omstandigheden wel eens voorkomt) ik rond de 68-69 kg zit ben ik voor mijn gevoel ,vooral als het omhoog gaat, niet voorruit te branden. Maar ik realiseer me ook dat van 62kg naar 69kg in mijn geval ook, pak 'm beet ,10% gewichtsverschil is.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Relativeren van gewicht is heel terecht

Net terug van een week shuttlen in Finale Ligure met een bike van dik 15? kilo. Niets gemerkt van het gewicht anders dan in en uithangen op de trailer 8) We hebben in Finale ook her en der 3-400 hm omhoog gepeddeld, dat gaat niet op tijd of snelheid. Het is vooral zaak om boven aan de trail klaar te staan voor nog een downhill met heart rate 160-180. En dan is de fitness van de berijder en bodyweight veel belangrijker dan een kilo-tje meer of minder op de bike. Dat is ook het soort biken wat PB doet.

Dat gezegd, ik ben wel eens op vlakke NL singletracks van een bike van 12,5 kg op een van ruim onder de 10 kg overstapt. En dan voelde ik wel degelijk een verschil in beleving tussen die twee (beide hardtails: Cotic Solaris en Open).

En wat ik voel is niet de energie nodig om die extra kg voort te bewegen als in het klim voorbeeld van PB. Als je rechtdoor over een breed pad rijdt is het verschil bijna nul. Ik zoek dat gevoel eerder in het dynamische gewicht, wat je voelt als je de bike manouvreert. En daarbij moet je dan vooral ook het roterend gewicht in de wielen in de gaten houden. Het overwinnen van de traagheid van het gyroscopisch effect van de wielen als je van links naar rechts door een twisty sectie slingert. Dat voel ik veel duidelijker dan een kilo aan onderdelen op en aan het frame.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een lichtere fiets (vooral lichtere wielen) voelt levendiger aan.
Dat kan het fietsplezier wel positief beinvloeden.
(En daarmee indirect ook de prestaties)
Maar natuurkunde liegt niet.
Op de stopwatch mag je er geen wonderen van verwachten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 24 oktober 2021, 14:05 Een lichtere fiets (vooral lichtere wielen) voelt levendiger aan.
Dat kan het fietsplezier wel positief beinvloeden.
(En daarmee indirect ook de prestaties)
Maar natuurkunde liegt niet.
Op de stopwatch mag je er geen wonderen van verwachten.
Precies.
Levendiger, vlotter, speelser, ‘lichter’ aanvoelen, da’s voor mij ook meer fun (stopwatch boeit me niet).
Lichte wielset beinvloedt dat gevoel relatief het meest.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 24 oktober 2021, 14:05 Een lichtere fiets (vooral lichtere wielen) voelt levendiger aan.
Dat kan het fietsplezier wel positief beinvloeden.
(En daarmee indirect ook de prestaties)
Maar natuurkunde liegt niet.
Op de stopwatch mag je er geen wonderen van verwachten.
Lichtere(stijvere) wielen dat merk ik vooral met versnellen, bij (tussen) sprintjes en bij het versnellen na bochten. Een zwaarder wiel zou wel makkelijker z'n snelheid behouden,maar of dat in ongelijk terrein geldt geloof ik niet zo,op de racefiets voel ik dat wel. En (theoretisch??) Zou je vering beter werken met een lichter wiel vanwege het lagere ongeveerde gewicht. Een lichtere fiets kun je wel makkelijker van lijn laten veranderenen over een obstakel 'heen tillen' (al fietsend bedoel ik dan, hè😉) en voelt idd. levendiger aan.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zou je verbazen hoe speels een e-mtb van 22,5kg nog kan aanvoelen... (als je er eenmaal aan gewend bent).
Dus gemiep over twee ons wielset en dan een totaal anders aanvoelende fiets, mmm. Daar ben ik sceptisch over.
Ik heb analoge bikes van bijna tien kilo lichter gereden die een minder speels karakter hadden.

En ik heb ook op slingerende singletracks nooit het gevoel dat het aan de fiets ligt als ik iemand niet kan bijhouden, da's toch echt de rijder (zoals eigenlijk altijd, op die marginal gains tussen twee absolute toprijders na).

En ja, natuurlijk voelen die 22,5kg niet aan als een fiets van 12,5kg. Maar saai, doods of een rijdende olietanker? Echnie.
Niet alleen voor de snelheid maar ook voor het rijkarakter is een beetje gewichtsverschil niet doorslaggevend.

Hadden we het woord geometrie al genoemd? ;-) :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: ma 25 oktober 2021, 10:27 Het zou je verbazen hoe speels een e-mtb van 22,5kg nog kan aanvoelen... (als je er eenmaal aan gewend bent).
Dus gemiep over twee ons wielset en dan een totaal anders aanvoelende fiets, mmm. Daar ben ik sceptisch over.
Ik heb analoge bikes van bijna tien kilo lichter gereden die een minder speels karakter hadden.

En ik heb ook op slingerende singletracks nooit het gevoel dat het aan de fiets ligt als ik iemand niet kan bijhouden, da's toch echt de rijder (zoals eigenlijk altijd, op die marginal gains tussen twee absolute toprijders na).

En ja, natuurlijk voelen die 22,5kg niet aan als een fiets van 12,5kg. Maar saai, doods of een rijdende olietanker? Echnie.
Niet alleen voor de snelheid maar ook voor het rijkarakter is een beetje gewichtsverschil niet doorslaggevend.

Hadden we het woord geometrie al genoemd? ;-) :D
Ik heb nog nooit op een -bike gereden, maar kan me voorstellen dat je dat niet 1 op 1 kan vergelijken. En denk dat de nadelen van een E-bike (zwaarder en logger) weggestreept kunnen worden tegen;
bredere banden;meer grip.
Lager zwaartepunt door de motor; meer controlle. En natuurlijk het duwtje in de rug 😉.
Denk dat je dan eerder dezelfde fietsen met elkaar zou moeten vergelijken, met verschillende opbouw waardoor je 3-4 kilo gewichtsverschil krijgt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dezelfde fiets met andere opbouw 3 a 4kg verschil? Hoe dan?
Plaats reactie