Hellingen - wie mag het beste spoor?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Gisteren reden er op een bepaald moment twee bikers een stukje voor mij, richting een klimmetje met een lengte van een meter of 50. Mul zand, een paar meter breed met aan de linkerzijkant een hard spoor. Meer dan 10 procent. De twee voor mij begonnen in het hardere spoor en op dat moment kwamen er drie andere bikers vanaf de top naar beneden. Ook in dat spoor. Ik hoor de voorste van die drie roepen dat die andere twee aan de kant moesten (hij gaf niet aan waarom, maar ik neem aan dat dat was omdat het pad voor hun rechts was).
De klimmers gingen opzij en ze stonden gelijk geparkeerd.

Eigenlijk vind ik dat in zo'n situatie de klimmers recht hebben op het beste stuk van de helling. Fietsers die naar beneden gaan, hebben veel meer mogelijkheden om te blijven rollen.

Wat vinden jullie? Zijn er regels of etiquette?
________
Mijn fiets
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik denk niet dat er regels zijn, maar ik hou zelf in alle gevallen bij tegenliggers gewoon rechts aan. Wie er stijgt of daalt maakt me niet uit, maar ik zal eerder zelf dalend even het losse spoortje kiezen wanneer ik daarmee kan voorkomen dat iemand die omhoog aan het ploeteren is af moet stappen.

Lijkt me het meest sympathiek, logisch en voorkomt elke vorm van discussie.
Ik denk niet dat we daar regeltjes voor nodig hebben.

Wanneer iemand luid begint te schreeuwen dat ik aan de kant moet wordt de kans dat ik dat ook doe overigens wel heel rap kleiner..... :winkie: Maar goed, dat maak ik eigenlijk nooit mee.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In principe houd je rechts aan, ook onverhard, als je elkaar nadert, op elkaar afrijdt. Dus als je dan naar rechts de minder goede lijn op moet, dan heb je die keer pech gehad. Volgende keer weer beter.

En de inhaler 'verleent voorrang', houdt rekening met de langzaamste. Wel aardig als je als langzamere opzij gaat natuurlijk, waar/als dat kan, maar: de inhaler moet zijn snelheid aanpassen, eventueel even inhouden, en wachten op het moment dat inhalen goed kan. Dus er ruim genoeg omheen, niemand het pad afdrukken of afsnijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het is, ook met MTB-en, gewoon etiquette dat de klimmer voorrang heeft op de afdaler. Als de afdaler in het voorbeeld blijkbaar niet met spontane trailfeatures in de afdaling zoals tegenliggers om kan gaan rijdt hij te hard voor zijn kunnen. Er zijn 100 situaties te bedenken waarom een daler juist voorrang heeft maar de basis blijft gelijk. Dit is gewoon trail etiquette die over de hele wereld wordt gehanteerd, geen reden om daar in NL van af te gaan wijken.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Degene die het hardste schreeuwt/de grootste Bokito is/denkt te zijn mag voor
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nou, als er iemand out-of-control omlaag komt denderen, dan doe ik, uit lijfsbehoud, wel een stapje opzij. :winkie:

Maar, net als in het overige verkeer, hebben klimmers voorrang
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Bram87 schreef: ma 27 september 2021, 13:17 het is, ook met MTB-en, gewoon etiquette dat de klimmer voorrang heeft op de afdaler. Als de afdaler in het voorbeeld blijkbaar niet met spontane trailfeatures in de afdaling zoals tegenliggers om kan gaan rijdt hij te hard voor zijn kunnen. Er zijn 100 situaties te bedenken waarom een daler juist voorrang heeft maar de basis blijft gelijk. Dit is gewoon trail etiquette die over de hele wereld wordt gehanteerd, geen reden om daar in NL van af te gaan wijken.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het lijkt mij dat iedereen gewoon rechts aanhoud net als in het verkeer. Anders ga je geheid ongelukken krijgen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Misschien een domme vraag, maar was dit op een vaste route? Was deze route 2 richtingen op te fietsen? Of ging de daler / klimmer tegen de rij richting in?

Buiten dat hou ik zelf ook gewoon altijd rechts aan, of ik nou klim of daal, lijkt voor iedereen het meest logisch, niet iedereen zal een klimmer voorrang geven namelijk.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

38x10 schreef: ma 27 september 2021, 13:27 Maar, net als in het overige verkeer, hebben klimmers voorrang
Verdiep je voor de grap maar 's in bovenstaande bewering... :wink:
Dat is namelijk maar in een paar bergachtige landen een verkeersregel, en beslist niet in alle bergachtige landen.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

In de bergen krijgt klimmend verkeer voorrang. B.v je Maakt voor een vrachtwagen ruimte om de bocht te nemen .

Voor mtb-ers gaat het zelfde op. De klimmer moet kunnen blijven rijden. Is dat links op het pad, dan geef je als daler ruimte. Hoe de daler dat doet dat is voor eigen rekening. Stoppen of wijken van z'n voorkeurslijn. Opstarten na de stop is, de remmen los en verder rollen.

Anticipeer op wat er voor je gebeurt en gun de klimmer z'n uitdaging en voortgang.

We zijn niet bekend met het mtb-en in de heuvels op 2 richting paden. En doen wat het beste uitkomt. En vergeten hoe dat ook alweer in de auto in de bergen geregeld toegepast werd.

De situatie is van een tegenligger in afdaling/klim is uitzonderlijk. Omdat de meeste bikers op 1 richting mtb-parkoersen rijden, en zich verder nooit op de fiets verplaatsen.
Komt 1 van die "meeste" biker op een 2 richting pad. Dan is het vaak ik, ikke....en de rest kan...en hij jakkert verder...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Rilson schreef: ma 27 september 2021, 13:42 Misschien een domme vraag, maar was dit op een vaste route? Was deze route 2 richtingen op te fietsen? Of ging de daler / klimmer tegen de rij richting in?
Geen domme vraag; het was niet op een route (voor de kenners: Zwolse Bos, bult 1 van de 3 Gezusters, richting zuiden ;) ).

Ik wou nog geen waardeoordeel geven, maar ik vond het behoorlijk asociaal van de schreeuwende afdaler. Gewoon rekening houden met elkaar en je verplaatsen in de situatie van de ander. Hoe moeilijk kan het zijn om even door het rulle af te dalen? Ze hadden nog geen snelheid toen ze op de top waren en ze konden al wel die klimmers zien.
________
Mijn fiets
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik ken de situatie ter plekke niet maar zoals jij het omschrijft zou ik als afdaler dan gewoon effe boven wachten, mijn bedankje in ontvangst nemen en tevreden weer verder gaan. :-q
Niks van aantrekken, en zeker je dag niet door laten verpesten joh. Idioten kom je overal wel 's tegen, het enige waar je invloed op hebt is hoe je er zelf mee om gaat.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Met een beetje begrip voor elkaar, en fatsoen komen we er meestal wel uit, zit ik op een (technische) klim en komt me iemand tegenmoet die moeite heeft dan stap ik graag opzij,hetzelfde geldt andersom. Maar in principe vind ik ook dat de klimmer voorrang heeft.En als ik een keer tegen de route infiets (ja, ben ook geen heilig boontje😇) dan heeft diegene die de route volgt altijd voorrang.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

KTManiac schreef: ma 27 september 2021, 13:46
38x10 schreef: ma 27 september 2021, 13:27 Maar, net als in het overige verkeer, hebben klimmers voorrang
Verdiep je voor de grap maar 's in bovenstaande bewering... :wink:
Dat is namelijk maar in een paar bergachtige landen een verkeersregel, en beslist niet in alle bergachtige landen.
Waar is het andersom dan? Ik heb best wel wat gereden in de bergen, in verschillende landen, en ben eigenlijk niet anders gewend (of het nou een regel of etiquette is weet ik eigenlijk niet). Als daler heb je veel meer overzicht en is het over het algemeen een stuk makkelijker wegkomen nadat je even stil hebt gestaan.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

38x10 schreef: ma 27 september 2021, 15:15
KTManiac schreef: ma 27 september 2021, 13:46
Verdiep je voor de grap maar 's in bovenstaande bewering... :wink:
Dat is namelijk maar in een paar bergachtige landen een verkeersregel, en beslist niet in alle bergachtige landen.
Waar is het andersom dan? Ik heb best wel wat gereden in de bergen, in verschillende landen, en ben eigenlijk niet anders gewend (of het nou een regel of etiquette is weet ik eigenlijk niet). Als daler heb je veel meer overzicht en is het over het algemeen een stuk makkelijker wegkomen nadat je even stil hebt gestaan.
Over t algemeen geef ik je gelijk, maar heb (in de bergen) ook wel afdalingen gedaan (schotter en losliggend gesteente)waar snel tot stilstand komen waarschijnlijk een val betekend had.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie