Hellingen - wie mag het beste spoor?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Met de MTB op het onverhard geef ik dalend verkeer voorrang, ik wil niet iemand z'n afdaling vergallen :bier:
Immers wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet en ieder excuus voor een rustmoment in de klim....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ik haal mijn inspiratie uit bergen van water, ongeveer zo hoog als de meeste klimmetjes in NL :wink:

Bij het surfen stuurt de golfrijder om de uit peddelende surfer heen, uphill heeft voorrang over downhill.
Maar het mes snijdt aan 2 kanten, peddelen alleen in de channels, niet in de critical section van de break.

Problemen met golfsurfen onstaan vooral als 2 rijders dezelfde golf af willen, en Bokito's heb je overal 8)

Enjoy!!


Deze nog, als het gat over echt klimmen voor niet-klimmers:
The best part of climbing as a non-climber is that we are out there, doing it. Hell yeah, it’s going to take a little longer to get up there but we will do it. We don’t stop, we don’t put a foot down. We suffer like you-know-who on you-know-what but we still do it with a stupid smiles on our faces.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Vroeger, toen de route op de Veluwe nog tweerichtingsverkeer was en er aan de zuidkant uitdagende klimmen/afdalingen in de route zaten, toen hield ik daar rechts aan. Die paden waren niet overal overzichtelijk en je kon zo iemand tegenkomen. Dan werkt rechts aanhouden best goed.
Verder is het voor mij een kwestie van rekening met elkaar houden. Soms kun je als klimmer makkelijk even aan de kant gaan, soms is het handiger als de daler dat doet.
Als iemand schreeuwt of tegen de route in gaat dan ga ik niet aan de kant. Het eerste heb ik nooit gelukkig nooit meegemaakt, het tweede een enkele keer.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Leven en laten leven !,

Das met alles zo , verkeer , werk ect .

Ik snap niet dat men zich hier over druk kan maken , ga je nu alles wat " verkeerd" gaat in bv het verkeer evalueren ?, ja je kan voorrang" nemen" met alle gevolgen van dien of gewoon afwachten dat je voorrang krijgt ....,

:D Ik denk dat de " strava ridders" de grootste mond hebben en hun spoor opeisen :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als ik afdaal heb ik het makkelijk. Stijgers staan geparkeerd en moeten lopend verder.
Vorige week heb ik beide meegemaakt. Als stijger kreeg ik voorrang omdat ik anders om zou vallen. De dalers hielden een beetje in en konden hun weg vervolgen. Omgekeerd heb ik een paar dagen later meegemaakt. Toen liet ik de wederpartij voor.
Etiquette dus. Nooit schreeuwen. Nooit schreeuwen dat iemand anders aan de kant moet
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Azurri schreef: ma 27 september 2021, 15:27
38x10 schreef: ma 27 september 2021, 15:15

Waar is het andersom dan? Ik heb best wel wat gereden in de bergen, in verschillende landen, en ben eigenlijk niet anders gewend (of het nou een regel of etiquette is weet ik eigenlijk niet). Als daler heb je veel meer overzicht en is het over het algemeen een stuk makkelijker wegkomen nadat je even stil hebt gestaan.
Over t algemeen geef ik je gelijk, maar heb (in de bergen) ook wel afdalingen gedaan (schotter en losliggend gesteente)waar snel tot stilstand komen waarschijnlijk een val betekend had.
Heel bot gezegd: dan ga je te hard voor die situatie of is je materiaal niet geschikt voor wat je doet. Je kunt natuurlijk niet stellen dat een klimmer of ieder ander tegemoet komend verkeer maar gevaar moet lopen omdat jij eraan komt. Op een bikepark waar een bord staat dat je moet oppassen voor laagvliegende bikers is dat een ander verhaal. Dat is een aangegeven gebied met aangepaste regels. Maar overal waar je rijdt waar ook anderen zijn moet je rekening kunnen houden met de veiligheid van die mensen. Ik heb op dat soort trails (hard) afgedaald maar rij altijd zo dat ik kan stoppen of uitwijken als er iets op de trail is. Er rollen genoeg rotsblokken van zo'n berg af en die gaan helemaal niet voor je opzij. Zelfs niet als je het vriendelijk vraagt.

Voor klimmers maak je gewoon ruimte want niemand heeft er wat aan als zij geparkeerd staan op de helling. Als iemand dan ook nog omvalt kan jij (of die achter je) daar ook weer rekening mee gaan houden. Voor de doorstroming loont het om ze voorrang te geven. In veel gevallen waar het wat steiler is heeft de klimmer niet eens de mogelijkheid opzij te gaan want hij gaat te langzaam en heeft niet genoeg kracht en/of tractie om zomaar een uitwijkmanoeuvre uit te voeren. Gaat in zo'n situatie als TS beschreef iemand bovenaan al schreeuwen dat iedereen opzij moet scoort hij bij mij zeker geen punten. Die heeft de situatie dus blijkbaar duidelijk genoeg overzien maar is niet bereid rekening te houden met mensen die in een lastigere situatie zitten. Als je het mij vraagt moet die biker wachten tot de afdaling vrij is als hij er hard af wil of anders er rekening mee houden dat hij z'n snelheid en lijn moet aanpassen. Anderen dwingen opzij te gaan is sowieso helemaal not done, zelfs als je in jouw ogen op de verkeerde plek rijden. Als dat te moeilijk is heeft hij op die plek niets te zoeken en zou ik aanraden een clinic te gaan volgen om de etiquette te leren en z'n stuur- en remtechniek te verbeteren.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Oli4k schreef: di 28 september 2021, 09:05
Azurri schreef: ma 27 september 2021, 15:27

Over t algemeen geef ik je gelijk, maar heb (in de bergen) ook wel afdalingen gedaan (schotter en losliggend gesteente)waar snel tot stilstand komen waarschijnlijk een val betekend had.
Heel bot gezegd: dan ga je te hard voor die situatie of is je materiaal niet geschikt voor wat je doet. Je kunt natuurlijk niet stellen dat een klimmer of ieder ander tegemoet komend verkeer maar gevaar moet lopen omdat jij eraan komt. Op een bikepark waar een bord staat dat je moet oppassen voor laagvliegende bikers is dat een ander verhaal. Dat is een aangegeven gebied met aangepaste regels. Maar overal waar je rijdt waar ook anderen zijn moet je rekening kunnen houden met de veiligheid van die mensen. Ik heb op dat soort trails (hard) afgedaald maar rij altijd zo dat ik kan stoppen of uitwijken als er iets op de trail is. Er rollen genoeg rotsblokken van zo'n berg af en die gaan helemaal niet voor je opzij. Zelfs niet als je het vriendelijk vraagt.

Voor klimmers maak je gewoon ruimte want niemand heeft er wat aan als zij geparkeerd staan op de helling. Als iemand dan ook nog omvalt kan jij (of die achter je) daar ook weer rekening mee gaan houden. Voor de doorstroming loont het om ze voorrang te geven. In veel gevallen waar het wat steiler is heeft de klimmer niet eens de mogelijkheid opzij te gaan want hij gaat te langzaam en heeft niet genoeg kracht en/of tractie om zomaar een uitwijkmanoeuvre uit te voeren. Gaat in zo'n situatie als TS beschreef iemand bovenaan al schreeuwen dat iedereen opzij moet scoort hij bij mij zeker geen punten. Die heeft de situatie dus blijkbaar duidelijk genoeg overzien maar is niet bereid rekening te houden met mensen die in een lastigere situatie zitten. Als je het mij vraagt moet die biker wachten tot de afdaling vrij is als hij er hard af wil of anders er rekening mee houden dat hij z'n snelheid en lijn moet aanpassen. Anderen dwingen opzij te gaan is sowieso helemaal not done, zelfs als je in jouw ogen op de verkeerde plek rijden. Als dat te moeilijk is heeft hij op die plek niets te zoeken en zou ik aanraden een clinic te gaan volgen om de etiquette te leren en z'n stuur- en remtechniek te verbeteren.
De afdalingen waar ik t over had, weet ik zeker dat niemand(ook niet lopend) mij tegemoet zou kunnen komen :wink: Hooguit kruipend op handen en voeten, :winkie:
En schreeuwen doe ik hooguit uit angst🤣 niet om iemand aan de kant te jagen!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Azurri schreef: di 28 september 2021, 10:34 En schreeuwen doe ik hooguit uit angst🤣 niet om iemand aan de kant te jagen!!
Als er iemand schreeuwend van angst de berg af komt spring ik wel uit voorzorg opzij 😆
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Azurri schreef: di 28 september 2021, 10:34
De afdalingen waar ik t over had, weet ik zeker dat niemand(ook niet lopend) mij tegemoet zou kunnen komen :wink: Hooguit kruipend op handen en voeten, :winkie:
En schreeuwen doe ik hooguit uit angst🤣 niet om iemand aan de kant te jagen!!
Dan is het niet heel relevant natuurlijk. Zie de opmerking van Cheeta, als we het over stijle trails en bikepark achtig spul hebben dan stop ik als klimmer gewoon omdat iedereen aan het rijden is voor de afdalingen en niet voor het klimmen. Dan is een stukje lopen ook zo erg niet meer. Als we het over 2-richtings XC routes hebben is het meteen een ander verhaal en ga je als je afdaalt gewoon even aan de kant, of je neemt een creatieve route. Als ik iemand een zanderig technisch klimmetje op zie komen dan zou ik nooit gaan schreeuwen dat hij maar rechts het zand in moet.
Waar woke is, is vuur
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Schreeuwen zondermeer nooit!!😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Schreeuwen zondermeer nooit,tenzij uit angst!! :D
Zie boven!! :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Azurri schreef: wo 29 september 2021, 13:23 Schreeuwen zondermeer nooit,tenzij uit angst!! :D
Zie boven!! :wink:
Mensen die uit boosheid schreeuwen, zijn daaronder vaak bang. Maar omdat ze de weg in hun emoties niet kennen, gaan boos doen en schreeuwen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie