de snelste fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Sowieso is het vrij onzinnig om de voorkeuren van profrijders te zien als ideaal voor de rest van de wereld. Die gasten zijn zó fit en getraind dat ze heel anders kunnen en willen zitten. Heb ook wel eens doorverkochte ex prof racefietsen onderhouden/omgebouwd die door normale mensen waren gekocht. Dan ging zo'n fiets van een 120mm -30 graden stuurpen naar een 80 +20 graden pen, want de vork was natuurlijk ook maximaal ingekort. En hoe vaak ik wel niet mannen met vochtige ogen bij de bikefitter vandaan waren gekomen waar was gebleken dat ze helemaal niet pasten op die toffe ex-prof fiets.
En uiteindelijk gaan alle XCers heus wel op de trailfiets van vandaag rijden. Kijk maar naar het verschil tussen de Olympische fiets van Brentjes in vergelijk met de Lux van MvdP. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

suravida schreef: do 13 mei 2021, 09:24 Sowieso is het vrij onzinnig om de voorkeuren van profrijders te zien als ideaal voor de rest van de wereld. Die gasten zijn zó fit en getraind dat ze heel anders kunnen en willen zitten. Heb ook wel eens doorverkochte ex prof racefietsen onderhouden/omgebouwd die door normale mensen waren gekocht. Dan ging zo'n fiets van een 120mm -30 graden stuurpen naar een 80 +20 graden pen, want de vork was natuurlijk ook maximaal ingekort. En hoe vaak ik wel niet mannen met vochtige ogen bij de bikefitter vandaan waren gekomen waar was gebleken dat ze helemaal niet pasten op die toffe ex-prof fiets.
En uiteindelijk gaan alle XCers heus wel op de trailfiets van vandaag rijden. Kijk maar naar het verschil tussen de Olympische fiets van Brentjes in vergelijk met de Lux van MvdP. ;-)
En toch was het bizar hoe snel Brentjes, Tomac en consorten waren op die fietsen. Ook in de afdaling.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cycleintothewind schreef: do 13 mei 2021, 18:27 En toch was het bizar hoe snel Brentjes, Tomac en consorten waren op die fietsen. Ook in de afdaling.
Als je veel oefent, dus goede techniek ontwikkelt, dan kun je inderdaad ook op zo een oude fiets heel hard gaan. Natuurlijk waren de parcoursen vrijwel altijd een stukje makkelijker, maar die toppers haalden het maximale uit hun materiaal. Het verschil is dat als er eentje van die toppers op een moderne fiets had gereden, dan had hij ze misschien niet direct zoek gereden, maar naast dat een huidige fiets gewoon vrijwel overal sneller is, zorgt die moderne uitvoering ook voor minder vermoeiing (je hoeft minder energie te steken in het sturen, je hoeft je aandacht er minder bij te houden) en daardoor kan de rijder ook verschil maken op het vlakke of op de klimmen.

Maar goed, iedereen rijdt op ongeveer hetzelfde materiaal, toen en nu, dus uiteindelijk maakt het weinig uit.


Het enige voordeel is dat die fietsen ook voor ons stervelingen beschikbaar komen en dat wij er op die moderne fietsen wel een stuk harder op gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lars TB schreef: do 13 mei 2021, 20:28
Het enige voordeel is dat die fietsen ook voor ons stervelingen beschikbaar komen en dat wij er op die moderne fietsen wel een stuk harder op gaan!
Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor normale stervelingen is veel te winnen in de conditie, maar onderschat niet de invloed van de fiets.

In 1997 was Schoorl mijn huisrondje en ik reed elke zondag ochtend 1,5 getimed rondje. Perfectly happy op mijn 26" hardtail met 65?mm veerweg voor. Toen stapte ik over op een pro-flex fully met hele 75mm (in de folder) veerweg voor en achter. Ik reed nog steeds 1,5 rondje elke week en gemiddeld was ik toch echt minuten sneller. Van mijn PR ging meer dan 5 minuten af.

De meeste tijdwinst boekte ik in het laatste deel van de ronde. Ik kon langer full power blijven geven en die power kwam op de ruwere stukken ook beter aan de grond. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43
Lars TB schreef: do 13 mei 2021, 20:28
Het enige voordeel is dat die fietsen ook voor ons stervelingen beschikbaar komen en dat wij er op die moderne fietsen wel een stuk harder op gaan!
Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Je ziet in veel takken van sport dat bepaalde innovaties een grote verbetering in prestatie opleveren. Denk bijvoorbeeld aan de klapschaats en carbon platen in hardloopschoenen. Ik denk dat de overstap van 26” naar 29” een significant verschil in prestatie oplevert met dezelfde conditie. Ik weet niet precies wanneer het grote publiek overging op grotere wielen, maar dat mensen harder gaan op modernere fietsen is wel aan de orde denk ik.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: do 13 mei 2021, 20:28 [ Het verschil is dat als er eentje van die toppers op een moderne fiets had gereden, dan had hij ze misschien niet direct zoek gereden, maar naast dat een huidige fiets gewoon vrijwel overal sneller is, zorgt die moderne uitvoering ook voor minder vermoeiing (je hoeft minder energie te steken in het sturen, je hoeft je aandacht er minder bij te houden) en daardoor kan de rijder ook verschil maken op het vlakke of op de klimmen.
Dat rondje in Atlanta waar BB Olympisch kampioen werd had je alleen sneller kunnen rijden op een Cyclocrosser ;)
De ontwikkeling van fietsen en parcours loopt synchroon, zie ook DH


Ik denk ook dat de huidige generatie jongere fietsers makkelijker eens "iets anders" in een training zal uitproberen dan de conservatieve racefiets generatie van vroeger, ook John Tomac reed natuurlijk ook op onmogelijke fietsjes met een dropbar, dat was toch wel "lef" om zo van de norm af te wijken als wereldtopper.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43 ...
Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Natuurlijk.
Maar die conditie heb je (min of meer) zelf in de hand.
De fiets wordt gemaakt door iemand anders.
Altijd fijn als de inspanningen van een ander ook een positieve bijdrage leveren.

Je kunt de overwinning niet kopen, maar je kunt wel verliezen door verkeerd of slecht materiaal ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43
Lars TB schreef: do 13 mei 2021, 20:28
Het enige voordeel is dat die fietsen ook voor ons stervelingen beschikbaar komen en dat wij er op die moderne fietsen wel een stuk harder op gaan!
Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er in conditie meer te boeken valt dan in de fiets.
Conditie vraagt wel meer onderhoud dan een fiets.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Iedereen weet toch dat de snelste fiets de fiets is die het meeste plezier heeft.

verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.

Gisteren op de korte stijle klimmetjes van de Drunense duinen voelde het wel efficient, maar je bent over de hele route gezien alsnog veel trager. En heel veel geschikter voor de gravel dan daar wordt het niet.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cees82 schreef: vr 14 mei 2021, 08:40
Rayb81 schreef: vr 14 mei 2021, 01:43 Maar is dat wel zo?
Dat je op een fiets uit 2021 een stuk sneller bent dan op eentje uit 2011?
Ik denk dat de overstap van 26” naar 29” een significant verschil in prestatie oplevert met dezelfde conditie. Ik weet niet precies wanneer het grote publiek overging op grotere wielen, maar dat mensen harder gaan op modernere fietsen is wel aan de orde denk ik.
Inderdaad is dat een heel duidelijk voorbeeld: de verandering in zithouding en de controle over de fiets was een enorme stap en vrijwel iedere 'amateur' riep dat 'ie stukken sneller ging, onderbouwd door tijdmeting!


Dat het verschil voor profs kleiner was zag je aan het feit dat Nino Schürter nog jarenlang op 27,5" rond bleef rijden, tot zijn sponsor dat niet meer wilde.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

I_do schreef: vr 14 mei 2021, 11:49 Iedereen weet toch dat de snelste fiets de fiets is die het meeste plezier heeft.

verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.

Gisteren op de korte stijle klimmetjes van de Drunense duinen voelde het wel efficient, maar je bent over de hele route gezien alsnog veel trager. En heel veel geschikter voor de gravel dan daar wordt het niet.
Tussen een 15kg wegende fully en een gravelbike zit een wereld van verschil (dat verschil heet overigens een efficiente hardtail). Maar vooral ook de techniek van de fietser. Op routes zoals de Drunense duinen, of buiten Limburg de meeste NL routes, zou het nagenoeg niet moeten uitmaken kwa snelheid of je op een fully of gravelfiets rijdt als je techniek goed is. Misschien moet je nog even aan de gravelbike wennen ? Met een fully kan je namelijk best wel wat techniekfoutjes maskeren of corrigeren. Met een gravelbike ga je sneller compenseren als je dat niet gewend bent en dat kost je je snelheid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 14 mei 2021, 22:05 Tussen een 15kg wegende fully en een gravelbike zit een wereld van verschil (dat verschil heet overigens een efficiente hardtail). Maar vooral ook de techniek van de fietser. Op routes zoals de Drunense duinen, of buiten Limburg de meeste NL routes, zou het nagenoeg niet moeten uitmaken kwa snelheid of je op een fully of gravelfiets rijdt als je techniek goed is. Misschien moet je nog even aan de gravelbike wennen ? Met een fully kan je namelijk best wel wat techniekfoutjes maskeren of corrigeren. Met een gravelbike ga je sneller compenseren als je dat niet gewend bent en dat kost je je snelheid.
Dat is ook het hele punt, een goede fiets maakt je sneller!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Lars TB schreef: vr 14 mei 2021, 22:16
Stunning schreef: vr 14 mei 2021, 22:05 Tussen een 15kg wegende fully en een gravelbike zit een wereld van verschil (dat verschil heet overigens een efficiente hardtail). Maar vooral ook de techniek van de fietser. Op routes zoals de Drunense duinen, of buiten Limburg de meeste NL routes, zou het nagenoeg niet moeten uitmaken kwa snelheid of je op een fully of gravelfiets rijdt als je techniek goed is. Misschien moet je nog even aan de gravelbike wennen ? Met een fully kan je namelijk best wel wat techniekfoutjes maskeren of corrigeren. Met een gravelbike ga je sneller compenseren als je dat niet gewend bent en dat kost je je snelheid.
Dat is ook het hele punt, een goede fiets maakt je sneller!
En een goede fietser al helemaal :wink:
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Stunning schreef: vr 14 mei 2021, 22:05
I_do schreef: vr 14 mei 2021, 11:49 Iedereen weet toch dat de snelste fiets de fiets is die het meeste plezier heeft.

verder kan ik alle weightweenies en efficientie-van-hardtail-affionados uit persoonlijke ervaring teleurstellen. Ik fiets nu al een maand op mijn gravelbike op allerhande MTB routes, en ik ben vrijwel altijd en overal langzamer dan op mijn +-15 kg wegende full suspension, waar wel een lockout op zit, maar die ik nog nooit heb gebruikt.

Gisteren op de korte stijle klimmetjes van de Drunense duinen voelde het wel efficient, maar je bent over de hele route gezien alsnog veel trager. En heel veel geschikter voor de gravel dan daar wordt het niet.
Tussen een 15kg wegende fully en een gravelbike zit een wereld van verschil (dat verschil heet overigens een efficiente hardtail). Maar vooral ook de techniek van de fietser. Op routes zoals de Drunense duinen, of buiten Limburg de meeste NL routes, zou het nagenoeg niet moeten uitmaken kwa snelheid of je op een fully of gravelfiets rijdt als je techniek goed is. Misschien moet je nog even aan de gravelbike wennen ? Met een fully kan je namelijk best wel wat techniekfoutjes maskeren of corrigeren. Met een gravelbike ga je sneller compenseren als je dat niet gewend bent en dat kost je je snelheid.
Mmm, LDD is wel echt een route voor een fiets met vering. Te veel oneffenheden. Alleen een prof met een niet standaard cx fietsen rijdt hier het hardst. Maar ja, Toon Aerts is best snel. En pro tubes rijdt toch echt even anders dan wij gewend zijn..
Plaats reactie