Boskap

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ieder jaar zie ik het in verschillende bossen weer terugkomen, de boskap. Ik zie bossen constant uitgedund worden en er komt nauwelijks herplanting voor terug. Ik begrijp heel goed dat een zieke Es gekapt moet worden ivm essentaksterfte, maar de rest van de bomen kun je toch laten staan.

Het is zo zonde om in dichte bossen open vlaktes te zien verschijnen, om nog maar niet te spreken over het kapot rijden van de MTB tracks.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om geld uit (volgens onderstaand artikel is de winst zelfs jaarlijks 13 miljoen), als boskap geld zou kosten zou Staatsbosbeheer ze natuurlijk mooi laten staan. Of alleen het hoognodige doen.

Mijn begrip hierin wordt met het jaar minder, als ik veel herplanting zou zien zou ik wel begrijpen, maar dat is dus vaak niet het geval. Volgens een artikel op nu.nl verliest Nederland jaarlijks 3.000 (kap) - 1.600 (herplanting) = 1.400 hectare aan bos.

Wie herkent deze frustratie ook?

https://www.trouw.nl/nieuws/stop-met-ka ... r~b5f98cc0

https://www.nu.nl/provinciale-statenver ... keren.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even verplaatst naar de lounge, topic past beter hier.

En ik herken de frustratie wel.
Maar heb me niet in de achtergronden verdiept, dus kan er weinig over zeggen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Nee, geen enkele frustratie.

Ow ja, toch wel iets....
Namelijk het tegenwoordige verschijnsel dat vrijwel iedereen aan de zijlijn alles beter schijnt te weten dan degenen die er beroepsmatig verantwoordelijk voor zijn, er voor opgeleid zijn en er hun werk van hebben gemaakt. En dat dan ook allemaal nog beter weten met maar een fractie van de informatie en kennis en zonder ook maar enige verantwoordelijkheid op dat vlak.

Niets persoonlijk hoor, ook niet specifiek op dit vlak maar gewoon een waarneming in het algemeen.
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 9 januari 2021, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

KTManiac schreef: za 9 januari 2021, 20:16 Nee, geen enkele frustratie.

Ow ja, toch wel iets....
Namelijk het tegenwoordige verschijnsel dat vrijwel iedereen aan de zijlijn alles beter schijnt te weten dan degene die er beroepsmatig verantwoordelijk voor zijn, er voor opgeleid zijn en er hun werk van hebben gemaakt. En dat dan ook allemaal nog beter weten met maar een fractie van de kennis en zonder ook maar enige verantwoordelijkheid op dat vlak.

Niets persoonlijk hoor, ook niet specifiek op de vlak maar gewoon een waarneming in het algemeen.
We wonen in Nederland, daar is het redelijk normaal om openlijk kritisch te zijn.
Staatsbosbeheer is verantwoordelijk voor het het meeste bos in Nederland, hun doelstelling is:
Beheer ofwel in stand houden, herstellen en ontwikkelen van bossen, natuurgebieden en het landschap in de gebieden van Staatsbosbeheer.

Als ik teruglees dat Nederland sinds 2013 ieder jaar bos verliest, doet Staatsbosbeheer niet goed zijn werk. Een betere informatievoorziening op de plek van de boskap zou denk ik echt wel een goede eerste stap zijn, nu hangt er vaak een A4tje met: let op boskap in de periode X.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Dizer schreef: za 9 januari 2021, 20:27 We wonen in Nederland, daar is het redelijk normaal om openlijk kritisch te zijn.
Doe ik toch ook? :wink:
Maar, effe serieus: Zou er Staatsbosbeheer eens over aanschrijven als je graag wat meer info wilt mbt het kapbeleid.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het is een heel verhaal over diversheid van boomsoorten, de ene kan goed met de ander samen. Sommige soorten zijn juist weer heel dominant. Daar zoeken ze een balans in en elke paar jaar word alles weer onder de loep genomen of men wel goed bezig is. Hier rond Garderen word er wel heel veel nieuw gepland overigens.

Ook heeft het met geld te maken, subsidies zijn ingetrokken vanuit de overheid dus Staatsbosbeheer moet nu zelf weer voor de centen zorgen waar hout opbrengst een groot deel van uitmaakt.

Maar het is niet zo dat men maar lukraakt kapt tot er straks geen boom meer staat en word verkocht aan een aannemer. Zeker niet met nieuwe afspraak dat de EU 2 miljard bomen moet/wil planten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Tja, hier is een heleboel over te zeggen en schrijven. De wereld is niet zo eenvoudig dat niet meer kappen dé oplossing is. Dat levert weer diverse andere problemen op. Maar dat er zorggedragen moet worden dat de hoeveelheid bos niet achteruit gaat lijkt mij niet meer dan logisch. In deze afname cijfers zitten tal van nuances, verklaringen en oorzaken, maar als ik het me goed herinner is dit jaar in ieder geval de trend gebroken en is er meer bos bijgekomen. Laten we dat volhouden :)

Onderstaand artikel vond ik wel een mooi kijkje in de keuken van bosbeheer. Geeft ook mooi inzicht in de nuances en problemen.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~be1a888f/
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Goed nieuws: er komen meer bomen aan: https://rtvd.nl/ASui
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Geeft een aardig wat genuanceerder beeld dan de 2 links uit de openingspost.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik zou als eerste het boek "12 boslessen" lezen. Dat geeft een goed beeld van bosbeheer.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Sommige dingen verbazen mij ook. Vorig voorjaar en dus echt tijdens de broedperiode was Natuurmonumenten aan het prunus rooien compleet met mini-graver. (Prunus is een exoot die bestreden wordt) Dit was aan de rand van het Hulshorster zand waar Hazelworm, Hagedis en de Levendbarende Hagedis voorkomt.
Destijds heb ik die mensen er ook op aangesproken. Hun antwoord was dat ze volgens protocol te werk gingen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat er nu ineens veel gekapt moet worden betekent dat er de afgelopen tientallen jaren geen evenwichtig beheer is gevoerd. Dit zie je vaak als het belangrijk gevonden wordt, ineens met ‘efficiënte machines’, veel bos weg te halen. Ook zie je dan veel natuurschade en teleurstellende landschappen.
Bomen en hebben afhankelijk van het soort tussen de 20 en 80 jaar nodig om enige omvang van betekenis te krijgen. Dat maakt het lastig om een “niet veranderd bos” te krijgen.
Lekker fietsen!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

kan niet meer schreef: za 9 januari 2021, 23:27 Sommige dingen verbazen mij ook. Vorig voorjaar en dus echt tijdens de broedperiode was Natuurmonumenten aan het prunus rooien compleet met mini-graver. (Prunus is een exoot die bestreden wordt) Dit was aan de rand van het Hulshorster zand waar Hazelworm, Hagedis en de Levendbarende Hagedis voorkomt.
Destijds heb ik die mensen er ook op aangesproken. Hun antwoord was dat ze volgens protocol te werk gingen.
Werken tijdens het broedseizoen kan (en mag) ook gewoon. Je moet alleen strak volgens een goedgekeurd protocol werken. Meestal wordt het niet gedaan in verband met de publieke perceptie, maar met de juiste waarborgen hoeft dit geen probleem te zijn.

Van de beschermde soorten zijn er kwetsbare periode vastgesteld. Daarom dient altijd vastgesteld te worden op welke soorten evt effect op zou kunnen zijn. Het grote publiek kent alleen het broedseizoen voor de vogels, maar effectief is op iedere dag van het jaar wel een kwetsbare periode voor een soort. Kennelijk heeft natuurmonumenten hier beoordeeld (door een ecoloog) dat het verantwoord was.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Persoonlijk heb ik een beetje moeite met deze instelling, ik zie hele vegetaties volledig aan gort gereden worden door groot bosbouw materieel en dat zou dan een overwogen besluit zijn omdat er geen zeldzame/unieke/specifieke of anderzijds van belang zijnde planten, insecten of dieren zouden zijn.
In mijn beleving is Nederland daarvoor te klein geworden en mag er best wel wat beter gekeken worden naar de natuur- en recreatiewaarden van gebieden.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ook Peter schreef: za 9 januari 2021, 23:51 Persoonlijk heb ik een beetje moeite met deze instelling, ik zie hele vegetaties volledig aan gort gereden worden door groot bosbouw materieel en dat zou dan een overwogen besluit zijn omdat er geen zeldzame/unieke/specifieke of anderzijds van belang zijnde planten, insecten of dieren zouden zijn.
In mijn beleving is Nederland daarvoor te klein geworden en mag er best wel wat beter gekeken worden naar de natuur- en recreatiewaarden van gebieden.
NIMBY


De natuur in andere landen is minder belangrijk
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie