Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Er moet ook minimale wandel snelheid komen :-q om zo de natuur het minst te verstoren :roll:
Want zo als het er nu aan toegaat....dat kan en mag niet langer op deze manier :(
Deze arme wildernis dieren stoppen met hun dagelijkse bezigheden zoals, eten, jagen, slapen, nest bouwen, enz, enz.....wanneer er wandelaars in de buurt zijn :-{
Er moet onmiddellijk worden ingegrepen en het verstoren van het wild geminimaliseerd worden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

MVMVML schreef: ma 21 november 2022, 12:29 Niet kijken als je je bloeddruk laag wil houden

https://youtu.be/sQZwrPqSp5Q
Bijna aan de beademing; ik stel voor dat we allemaal in camouflage kleding gaan rijden. That will be fun….
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
chocopinda
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 november 2022, 17:21

Ik snap wel dat je geen paden kris kras door de bossen wilt hebben. Dieren moeten een rust plaats hebben. Het zou mooi zijn om een balans te vinden. Zoals bijvoorbeeld een kern in het bos waar niemand mag komen, en daarbuiten recreatie. Ik ben 1 keer in Nijmegen wezen mtben, mijn ervaring is dat mtb paden langs andere paden lopen, dat is goed. Maar dat zal niet overal zo zijn.
Het laatste voorstel van de meneer in het filmpje zou een mooie oplossig zijn. Maar dan moeten we wel even met de pet rond.
Bikepark Mook is gruwelijk. Shout out naar hun.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er is een leuk en oud rapport van Patrick Janssen wat over natuurverstoring en invloed op dieren gaat, zie onder. Gesteld wordt dat snel bewegende objecten zoals MTB-ers weinig onrust geven bij de bosdiertjes. Juist langzamere wandelaars zijn verstorend (doet misschien denken aan sluipend roofdier).

Wetenschappelijk gezien is er niet veel hard bewijs voor de beweringen van de natuur klagers. Meest is perceptie en gevoel. Een natuurtoets is cruciaal, maar sowieso is hier nog heel veel grijs gebied. Dit is m.i. de beste verdediging tegen natuurklagers. Daarnaast is de intensiteit en frequentie van de mtb-ers iha erg laag, en wordt deels over bestaande paden gereden.

Veel grotere invloed hebben bijvoorbeeld loslopende honden. En die zijn er helaas nog veel te veel (ach hij bijt niet hoor). Dat hoort bij wandelen. Ergo wandelen in de natuur ook verbieden dan.

En zouden paardepoten de levendbarende hagedis die ligt te zonnen op het ruiterpad niet vertrappen?

Nog niet genoemd maar de reguliere en regelmatige bosbouw door grootschalig ingrijpen met enorme dieselmachines? Zouden de diertjes dat fijn vinden?


https://www.ntfu.nl/assets/files/660/Pr ... liteit.pdf
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Wat ze alleen vergeten in de reportage om te vermelden dat loslopende honden de natuur nog meer verstoren. Zie twee klagers op beeld met hond niet aan de lijn ;)
Daarnaast heeft niemand het er over dat in de situatie voor aanleg van de routes mountainbikers op alle wandelpaden reden (gedoogd/toegestaan?)
Zouden ze dan weer terug naar deze situatie willen?
Have fun!
Rinse.
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

De oplossing is blijkbaar simpel: als er nieuwe natuur aangelegd wordt dankzij mountainbikers, dan zijn we vrienden.

Volgens mij spelen er een aantal zaken waar we zelf invloed op hebben en zaken die buiten onze invloedssfeer om gebeuren:
-De perceptie: veelal aangewakkerd door 'felle pakjes' en hoge snelheid. Maar vergeet ook vooral niet rijden in grotere groepen en (dan) naar elkaar roepen (op een verder rustige zondagochtend). Ja, sorry, maar dan ben je gewoon een asociaal die geen rekening houdt met wat een ander op dat moment in het bos zoekt. Hoe kleiner deze groep wordt, hoe beter de perceptie naar ons toe is. Dus als jij en ik voortaan alleen in stilte en alleen (of met 2) gaan fietsen, is er geen haan die er naar kraait.
-De perceptie voordat we uberhaupt het bos in zijn: iedereen kent de parkeerplaats van Amerongen op zondagochtend. Het lijkt daar een grote fietsendrager expositie, omdat iedereen om 12u weer thuis bij moeders de vrouw (m/v/o) moet zijn. Dit soort beelden voedt het vooroordeel wat er al over ons is. Stel dat iedereen op die route met de fiets was gekomen (en dat kan tegenwoordig omdat er al zo ontzettend veel routes in NL liggen), kun je je voorstellen hoe anders het beeld dan is.
-De besluitvorming: waar tegengestelde belangen spelen, is het aan de (lokale) overheid om daar een besluit in te nemen. En daarbij moet een zorgvuldig proces voor doorlopen wordt, met de wet als belangrijkste kader. Nogal wiedes dat partijen die vermoeden dat dit niet zo netjes gebeurd, ermee naar de rechter stappen. Dat is hun goed recht en zou ook voor ons een prioriteit moeten zijn. Immers, als de plaatselijke route 'wel eventjes geregeld' wordt, is het een kwestie van aftellen totdat je door iemand terug gefloten wordt. Nu spelen we vooral de kaart 'maar wij moeten toch ook ergens fietsen'. Draai dat om, 'wij willen graag een route, maar wel op een plek waar flora en fauna niet of minimaal verstoord wordt'. Ik weet dat Patrick en consorten al jarenlang zo in de wedstrijd zitten, maar de overgrote meerderheid wil 'gewoon door het bos crossen'. Pas als je beseft dat de natuur een wezenlijk onderdeel, of eigenlijk de kern van onze hobby is, dan heb je een gezamenlijke basis om met de natuurbescherm partijen gelijk op te trekken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Uiteraard ben ik helemaal met je eens, maar ik ben wel benieuwd of er sprake kan zijn van een gemeenschappelijke basis bij een deel van de klagers. Jaren geleden met de UHR vrijwilligers in Amerongen op de markt gestaan om het hoe en waarom uit te leggen van de routes (scheiden van stromen, tegengaan zwerven door het bos, zoveel mogelijk langs de randen etc) en een deel van de mensen die daar kwamen klagen begrepen het toen, maar een even zo groot deel was gewoon van mening dat we hún bos uit moesten. Kan je nog zo goed je best doen om een gemeenschappelijke basis te vinden (wij stond daar ook in eerste instantie als natuurliefhebbers die toevallig fietsten) maar sommige mensen zijn gewoon niet voor rede vatbaar helaas....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

suravida schreef: ma 21 november 2022, 17:40 Uiteraard ben ik helemaal met je eens, maar ik ben wel benieuwd of er sprake kan zijn van een gemeenschappelijke basis bij een deel van de klagers. Jaren geleden met de UHR vrijwilligers in Amerongen op de markt gestaan om het hoe en waarom uit te leggen van de routes (scheiden van stromen, tegengaan zwerven door het bos, zoveel mogelijk langs de randen etc) en een deel van de mensen die daar kwamen klagen begrepen het toen, maar een even zo groot deel was gewoon van mening dat we hún bos uit moesten. Kan je nog zo goed je best doen om een gemeenschappelijke basis te vinden (wij stond daar ook in eerste instantie als natuurliefhebbers die toevallig fietsten) maar sommige mensen zijn gewoon niet voor rede vatbaar helaas....
Dat zie je toch ook bij die Dirkmaat en hoe hij praat en beweegt? Die staat 0 open voor discussie. Daar kan je 500.000 argumenten tegenover gooien dan nog zegt hij: nee jullie moeten weg.

En over de boter op het hoofd van de dame met de (loslopende) keffer ga ik maar niet eens beginnen. Is compleet nutteloos.
Laatst gewijzigd door MVMVML op di 22 november 2022, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Oh jee , straks ook nog de " verstoringsfaktor " :o de Wolf en dan :-{
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Bij sommige wandelaars is het de perceptie. Met toertocht in Limburg ergens een paar weken geleden. Ruimte zat maar er loopt een wandelaar over het pad en zijn vrouw liep er langs in het gras. Ruimte genoeg om daar door het gras te gaan naar de vrouw liep er. Ik bel 150m tevoren. Man gaat in het gras en begint begint te praten, iets met weer aan de kant gaan .....
1. Ik wilde door het gras, om aan de kant te gaan had ik niet gevraagd, maar ik kan alleen bellen als waarschuwing, bv zo werkt dat op de weg ook
2. Ik was niet de enige, over een afstand van 200m zal deze man vaak uitgeweken hebben. Maar mtb-ers konden gemakkelijk er langs door het gras, als de vrouw niet door het gras liep.
3. Er hingen pijlen.....dan is er iets..... Ga dan niet tussen de fietsers lopen.... Doe ik ook niet bij grote groep wandelaars.

Je kan het nooit goed doen bij een grote groep...... Zelfs niet in ruim van tevoren te bellen .
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik woon in het Gooi aan een stuk 'natuurboulevard' aan het IJsselmeer. Dat stuk is met vele borden en hekken aangewezen voor alleen wandelaars. Kan je niet missen.

Ja hoor, loop ik daar vandaag met de honden te wandelen (want ook nog eens losloopgebied), word ik tot 2x toe door zo'n k*t gravelaar zowat omver gereden :evil:

Inmiddels kan dit topic naar de prullenbak verwezen worden, want de MTB'ers rijden allemaal keurig op de vaste routes is mijn ervaring en zijn het juist de gravelboys die overal rondzwerven, want ze zijn op avontuur :roll:

Anti GRAVEL: Hoe stoppen we de trend ?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Stunning schreef: di 22 november 2022, 21:33 Ik woon in het Gooi aan een stuk 'natuurboulevard' aan het IJsselmeer. Dat stuk is met vele borden en hekken aangewezen voor alleen wandelaars. Kan je niet missen.

Ja hoor, loop ik daar vandaag met de honden te wandelen (want ook nog eens losloopgebied), word ik tot 2x toe door zo'n k*t gravelaar zowat omver gereden :evil:

Inmiddels kan dit topic naar de prullenbak verwezen worden, want de MTB'ers rijden allemaal keurig op de vaste routes is mijn ervaring en zijn het juist de gravelboys die overal rondzwerven, want ze zijn op avontuur :roll:

Anti GRAVEL: Hoe stoppen we de trend ?
Vraag mij af welk stuk je bedoelt? En sinds wanneer ligt 'tGooi aan het IJsselmeer? Overigens is vrij mtb/gravel 'n op alle wandelpaden in het GNR al jaren toegestaan.

Daarentegen staat daar wel tegenover dat je een bepaalde etiquette aanhoud.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Sabai schreef: di 22 november 2022, 21:38
Stunning schreef: di 22 november 2022, 21:33 Ik woon in het Gooi aan een stuk 'natuurboulevard' aan het IJsselmeer. Dat stuk is met vele borden en hekken aangewezen voor alleen wandelaars. Kan je niet missen.

Ja hoor, loop ik daar vandaag met de honden te wandelen (want ook nog eens losloopgebied), word ik tot 2x toe door zo'n k*t gravelaar zowat omver gereden :evil:

Inmiddels kan dit topic naar de prullenbak verwezen worden, want de MTB'ers rijden allemaal keurig op de vaste routes is mijn ervaring en zijn het juist de gravelboys die overal rondzwerven, want ze zijn op avontuur :roll:

Anti GRAVEL: Hoe stoppen we de trend ?
Vraag mij af welk stuk je bedoelt? En sinds wanneer ligt 'tGooi aan het IJsselmeer? Overigens is vrij mtb/gravel 'n op alle wandelpaden in het GNR al jaren toegestaan.

Daarentegen staat daar wel tegenover dat je een bepaalde etiquette aanhoud.
Ja, op het GNR wel idd.

Maar dit stuk hoort niet bij het GNR. Ligt ter hoogte van de Hollandsche Brug.

Btw. 't Gooi ligt al sinds eeuwen aan het IJsselmeer hoor, of Gooimeer, als je echt een mierenn**ker bent dan :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik denk dat gravellaars en komoot gebruikers wel een aardige duit in het negatieve zakje hebben gedaan de afgelopen jaren
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

We liggen allemaal te greinen over “die anderen” zoals ik voorheen meldde zouden we afgelopen weekend verbaliserend optreden tegen MTB’rs die zich niet aan de duidelijke heldere voorschriften zouden houden…..
Welnu zaterdag en zondag in het Geuldal in totaal 68 dames en heren op de bon geslingerd….
Let wel!! DUIDELIJKE overtredingen!! Daarbij regelmatig een grote bek met zelfs bedreigingingen!
Hoezo we keren de anti-MTB trend??!!
For the record, gezien het “succes” hebben we besloten aankomende maand in ieder geval de extra surveillance voort te zetten.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Plaats reactie