Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

awinkel schreef: za 17 juli 2021, 23:04 ATB zeggen wielrenners die af en toe op een MTB stappen en de pensioengerechtigde leeftijd allang bereikt hebben. :D
Jij rijdt hier in Nederland door en over de mountains dan?

Wat maakt het nou uit hoe het genoemd wordt?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Daarom start ik mijn rondje Amerongen ook altijd op de Bergweg, en mijn rondje Schoorl in Bergen. Dan hoef ik me niet schuldig te voelen dat ik het over mtben heb. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

suravida schreef: zo 18 juli 2021, 20:57 Daarom start ik mijn rondje Amerongen ook altijd op de Bergweg, en mijn rondje Schoorl in Bergen. Dan hoef ik me niet schuldig te voelen dat ik het over mtben heb. :winkie:
Nice!! Ik start vaak LDD groen bij Giersbergen
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bergschenhoek is mijn thuisbaantje dus ook voor mij is de term “mtb” gerechtvaardigd. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik begrijp best dat MTB-ers/ATB-ers/racefietsers/whatever niet zo'n goede naam hebben. En ik denk dat velen zelf niet doorhebben hoe ze ook bijdragen aan dat imago.

Gisteren zat ik vijf minuutjes te pauzeren naast een (verhard) fietspad dat langs een met dit soort mooie dagen druk bezocht terras/boscafé loopt. De mountainbikeroute ter plekke loopt ook een klein stukje over datzelfde fietspad (voor degenen die er bekend zijn, het stuk fietspad dat voor de Rustende Jager door loopt).

Het was zondag, rond het middaguur, met prachtig weer, dus het was er druk. Mensen die van/naar het terras lopen, soms zonder om zich heen te kijken (ja, dat is niet slim). Honden aan soms te lange lijnen, kleine kinderen, schuifelende oudjes. Maar ook fietsers, op gewone fietsen, ouderen op e-bikes, en uiteraard racefietsers die er passeren en mtb-ers die de route aan het rijden zijn. Sommigen zoeken een plekje voor hun fiets om het terras op te kunnen, en letten daarbij ook niet altijd goed op wat er om hun heen gebeurd.

Wat mij opviel was de snelheid waarmee het gros van de mtb-ers en racefietsers denkt door die onoverzichtelijke drukte te moeten rijden. Je kunt twee keuzes maken: of je rijdt even stapvoets en geeft weer gas als je honderd meter verderop het bos induikt. Of je gebruikt de aanwezigen als bewegende pilonnen waar je "lekker zwierig" omheen slalomt.
Methode twee is veruit de populairste. Maar dan wel gaan zeuren dat ons imago niet geweldig is... :roll:

En ja, ik snap ook dat het irritant is als iemand niet goed oplet met het wegzetten van z'n fiets of oversteken naar de parking. Erger ik me ook aan. Maar dat geeft je nog niet het recht om 'm dan maar van de sokken te rijden.
Voor een sportieve fietser voelt 20km/h wellicht niet snel, maar dat is het wel in zo'n situatie.

Eerst maar eens even aan zelfreflectie doen voor je naar anderen gaat wijzen kan voor sommigen geen kwaad (voor niemand eigenlijk ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik zat daar vorige week een bakje koffie-to-go te drinken aan de kampeertafel, toen viel me exact hetzelfde op. Nu is het wellicht een van de drukste knooppunten in het land als het gaat om alles dat samenkomt, maar toch, of juist daarom.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Overigens zou ik dan denken, laat die mtb-route achter het café doorlopen om dergelijke situaties zoveel mogelijk te vermijden (volgens mij was dat vroeger ook zo?)
Maar er zullen wel commerciële belangen meespelen, de RJ verkoopt ook graag koffie met gebak aan bikers ;-)

Maar hoe dan ook, even rustig aan doen is altijd de beste optie dan.
En iedere biker weet dat recordrondjes op dergelijke tijdstippen sowieso geen goed idee zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Voor een groot deel van de racefietsers en mtb-ers is het rijden van een zo hoog mogelijk km/h (Strava)gemiddelde een doel op zich geworden.

In mijn ogen ligt daar toch echt de oorzaak van al dat nietsontziende gejakker. Gisteren op Den Treek ook weer veel haastige treintjes, die opvallend genoeg wel een stuk verderop weer staan uit te hijgen. (Uiteraard Strava op pauze.)
Waarop 5 minuten later het irritante inhaaltafereel zich weer herhaalt. :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het ging niet echt op topsnelheid tussen de mensen door hoor, maar wel zodanig snel dat ik me heel goed kan voorstellen dat mensen zich eraan ergeren. Sterker nog, ik erger me er ook aan :D

Ik ben trouwens ooit eens zowat van m'n sokken gereden door een scootmobiel, die kwam letterlijk "volle bak" recht op me af gereden toen ik met wat collega's stond te ouwehoeren naast de ingang van een supermarkt. Moest echt opzij springen :o :D
Kan me niet voorstellen dat het opzet was (geen enkele aanleiding toe) maar dan moet er toch sprake zijn geweest van een verregaande black-out of zo.
Anyway, sinds die ervaring ben ik natuurlijk fervent scootmobielhater :D :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zo ken ik een oma....die met d'r scootmobiel vol de gevel van de Appie ramde :-{ en zowat de ruit ook nog kopte :o je zou d'r idd maar staan of je fiets geparkeerd hebben :((
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ze zouden scootmobielroutes moeten aanleggen🤣🤪
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Altijd oppassen met dat soort wensen hardop uitspreken, je weet maar nooit... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het zou vast en zeker in een behoefte voorzien.
Jaartje geleden op de MTB klim bergweg Amerongen eentje gesignaleerd die de klim als afdaling gebruikte, dus nota bene tegen de rijrichting in.
Ik weet niet hoe oud Tsibiti inmiddels is?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10863
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er geldt geen minimum leeftijd voor de scootmobiel. Tsjibiti mag er eentje rijden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Azurri schreef: ma 19 juli 2021, 14:54 Ze zouden scootmobielroutes moeten aanleggen🤣🤪
Niet alleen route's :D ook Parkeerplaatsen, oplaadstation en wasstraten met gratis stofzuigen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie