Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Mooi stukkie.. waar stond dat in?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Met het grofwild gaat het ook helemaal niet slecht. Er zijn genoeg herten, reeën en een overschot aan zwijnen.
De problemen zitten bij kwetsbare vogelsoorten en sommige reptielen. Die problemen worden misschien wel meer veroorzaakt door milieuveranderingen en teveel stikstof in de lucht dan door onze aanwezigheid in de natuur.
Wij zijn wel de veroorzaker van die veranderingen.
"This species has amused itself to death"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

MVMVML schreef: do 13 januari 2022, 14:45 Afbeelding

Gaat de goede kant op!
Kan wel zijn maar ondertussen mogen we met beroep op natuurverstoring en sociale conflicten niet meer vrij rijden. Gaat die boswachter mooi niet terugdraaien, dit is juist precies wat hij wil.

Leuk stukje maar nietszeggend en tot geen enkele wijziging in beleid leidend.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Crapton schreef: do 13 januari 2022, 19:40Leuk stukje maar nietszeggend en tot geen enkele wijziging in beleid leidend.
Is wat jij wil nog wel haalbaar in NL?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Poldertoerist schreef: do 13 januari 2022, 15:58 Mooi stukkie.. waar stond dat in?
Was onderdeel van een artikel in de Gooi- en Eemlander
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bouwpakket schreef: do 13 januari 2022, 19:53
Crapton schreef: do 13 januari 2022, 19:40Leuk stukje maar nietszeggend en tot geen enkele wijziging in beleid leidend.
Is wat jij wil nog wel haalbaar in NL?
Wat mij betreft wel.

Er is een probleem gemaakt dat er op veel plaatsen niet is. En een slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Vaste routes maken, maar vrij rijden gewoon laten, evt met uitsluiting van kleine zeer drukke zones. Overal waar je mag wandelen met honden enz mag je ook fietsen, en al zeker over de brede paden.

De meeste mensen gaan gewoon over die vaste routes. Een aantal locals zullen andere paden kiezen maar dat is een beberkte minderheid. Zo krijg je zowel concentratie op die vaste routes, maar toch bij drukte de mogelijkheid tot enige spreiding en minder belasting van de vaste routes.

Maar hoe kan je praten met terreinbeheerders die "scheiding recreatiestromen" op hun voorhoofd hebben staan? Ik zie met name Natuurmonumenten als intolerant en een lastige club, vignet eisers.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Voeg daar nog eens de gezonde regeldruk aan toe waar wij Nederlanders zo van houden, oh, en vooral de uitzonderingen hierop. En vervolgens dit niet kunnen handhaven :~
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wat mij betreft wel.

Er is een probleem gemaakt dat er op veel plaatsen niet is. En een slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Vaste routes maken, maar vrij rijden gewoon laten, evt met uitsluiting van kleine zeer drukke zones. Overal waar je mag wandelen met honden enz mag je ook fietsen, en al zeker over de brede paden.

De meeste mensen gaan gewoon over die vaste routes. Een aantal locals zullen andere paden kiezen maar dat is een beberkte minderheid. Zo krijg je zowel concentratie op die vaste routes, maar toch bij drukte de mogelijkheid tot enige spreiding en minder belasting van de vaste routes.

Maar hoe kan je praten met terreinbeheerders die "scheiding recreatiestromen" op hun voorhoofd hebben staan? Ik zie met name Natuurmonumenten als intolerant en een lastige club, vignet eisers.
Hoe meer naar het westen hoe drukker het is/wordt. Omgeving Harderwijk en meer naar het oosten mag dit nog steeds maar wel een zonering op stapel die vanaf 2023 wordt ingesteld.
Daarom heb ik ook liever dat de mtb`ers met superslecht weer de route even ontzien omdat je hier alle kanten op kan.
Dus het beste is om te verhuizen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Poldertoerist schreef: do 13 januari 2022, 15:58 Mooi stukkie.. waar stond dat in?
Geen idee :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Crapton schreef: do 13 januari 2022, 19:40
MVMVML schreef: do 13 januari 2022, 14:45 Afbeelding

Gaat de goede kant op!
Kan wel zijn maar ondertussen mogen we met beroep op natuurverstoring en sociale conflicten niet meer vrij rijden. Gaat die boswachter mooi niet terugdraaien, dit is juist precies wat hij wil.

Leuk stukje maar nietszeggend en tot geen enkele wijziging in beleid leidend.
Nu ja, het is igg wat positieve feedback ipv het constante gehamer dat MTBen zo verschrikkelijk natuurvernietigend zou zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Crapton schreef: do 13 januari 2022, 20:58
bouwpakket schreef: do 13 januari 2022, 19:53
Is wat jij wil nog wel haalbaar in NL?
Wat mij betreft wel.

Er is een probleem gemaakt dat er op veel plaatsen niet is. En een slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Vaste routes maken, maar vrij rijden gewoon laten, evt met uitsluiting van kleine zeer drukke zones. Overal waar je mag wandelen met honden enz mag je ook fietsen, en al zeker over de brede paden.

De meeste mensen gaan gewoon over die vaste routes. Een aantal locals zullen andere paden kiezen maar dat is een beberkte minderheid. Zo krijg je zowel concentratie op die vaste routes, maar toch bij drukte de mogelijkheid tot enige spreiding en minder belasting van de vaste routes.

Maar hoe kan je praten met terreinbeheerders die "scheiding recreatiestromen" op hun voorhoofd hebben staan? Ik zie met name Natuurmonumenten als intolerant en een lastige club, vignet eisers.
Ik denk dat je het percentage fietsers onderschat die weinig tot geen rekening wensen te houden met andere bosgebruikers. Wat uiteraard vooral op de drukke momenten speelt, want veel "ontmoetingen".

Volgens mij had ik deze situatie al een heel end terug in dit topic een keer geschetst: afgelopen zomer op een zondag rond het middaguur. Ik zat een kwartiertje te pauzeren tegenover het terras van De Rustende Jager. Een boscafé langs de LDD route waar ook een verhard fietspad voorlangs loopt en een parking tegenover ligt. Dus echt een gekrioel van mensen, te voet, op de fiets, met en zonder honden. De mtb-route loopt ook voorlangs dat terras, volgt daar 50m het verharde fietspad.
Bizar om te zien met wat voor snelheden veel mtb-ers daar doorheen denken te moeten slalommen. Natuurlijk, er lopen ook wandelaars/terrasbezoekers die amper doorhebben dat ze een fietspad oversteken en dus niet opletten e.d. Maar is dat reden om er rakelings langs af te jakkeren? Zo je irritatie spuien, da's kleutergedrag. En -voorzichtige schatting- het ging zeker om meer dan de helft die daar zo weinig rekening met de situatie hield.

Er is een reden waarom dat recreatiestromen-scheiden denken ontstaan is. Als iedereen altijd in volle harmonie de bospaden gebruikt had was er helemaal geen aanleiding toe geweest. En natuurlijk speelt drukte een grote rol, als er maar drie bikers per dag passeren is er geen reden tot aparte routes en andere paden uitsluiten voor mtb-ers.
Maar dat is in grote delen van ons land geen realiteit, ik denk dat je in wat drukkere streken niet ontkomt aan het grotendeels scheiden van wandelaars, bikers en ruiters. En zolang er maar een route geboden wordt die interessant genoeg is heb ik daar ook niet veel moeite mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 14 januari 2022, 10:59
Crapton schreef: do 13 januari 2022, 20:58

Wat mij betreft wel.

Er is een probleem gemaakt dat er op veel plaatsen niet is. En een slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Vaste routes maken, maar vrij rijden gewoon laten, evt met uitsluiting van kleine zeer drukke zones. Overal waar je mag wandelen met honden enz mag je ook fietsen, en al zeker over de brede paden.

De meeste mensen gaan gewoon over die vaste routes. Een aantal locals zullen andere paden kiezen maar dat is een beberkte minderheid. Zo krijg je zowel concentratie op die vaste routes, maar toch bij drukte de mogelijkheid tot enige spreiding en minder belasting van de vaste routes.

Maar hoe kan je praten met terreinbeheerders die "scheiding recreatiestromen" op hun voorhoofd hebben staan? Ik zie met name Natuurmonumenten als intolerant en een lastige club, vignet eisers.
Ik denk dat je het percentage fietsers onderschat die weinig tot geen rekening wensen te houden met andere bosgebruikers. Wat uiteraard vooral op de drukke momenten speelt, want veel "ontmoetingen".

Volgens mij had ik deze situatie al een heel end terug in dit topic een keer geschetst: afgelopen zomer op een zondag rond het middaguur. Ik zat een kwartiertje te pauzeren tegenover het terras van De Rustende Jager. Een boscafé langs de LDD route waar ook een verhard fietspad voorlangs loopt en een parking tegenover ligt. Dus echt een gekrioel van mensen, te voet, op de fiets, met en zonder honden. De mtb-route loopt ook voorlangs dat terras, volgt daar 50m het verharde fietspad.
Bizar om te zien met wat voor snelheden veel mtb-ers daar doorheen denken te moeten slalommen. Natuurlijk, er lopen ook wandelaars/terrasbezoekers die amper doorhebben dat ze een fietspad oversteken en dus niet opletten e.d. Maar is dat reden om er rakelings langs af te jakkeren? Zo je irritatie spuien, da's kleutergedrag. En -voorzichtige schatting- het ging zeker om meer dan de helft die daar zo weinig rekening met de situatie hield.

Er is een reden waarom dat recreatiestromen-scheiden denken ontstaan is. Als iedereen altijd in volle harmonie de bospaden gebruikt had was er helemaal geen aanleiding toe geweest. En natuurlijk speelt drukte een grote rol, als er maar drie bikers per dag passeren is er geen reden tot aparte routes en andere paden uitsluiten voor mtb-ers.
Maar dat is in grote delen van ons land geen realiteit, ik denk dat je in wat drukkere streken niet ontkomt aan het grotendeels scheiden van wandelaars, bikers en ruiters. En zolang er maar een route geboden wordt die interessant genoeg is heb ik daar ook niet veel moeite mee.
Juist dat scheiden van de recreatiestromen en al het reguleren zorgt ervoor dat we niet meer gewend zijn op een fatsoenlijke manier met elkaar om te gaan. In Nederland heb je voorrang en dus verwacht je dat je het krijgt, neem je het en ben je boos/verontwaardigt als je de ander het niet verleent. In andere landen zoals bijvoorbeeld Ierland is de verkeerssituatie veel minder overzichtelijk en zijn er veel meer situaties waarbij je rekening met elkaar moet houden. Mensen vinden dat normaal en er is dan ook nagenoeg geen agressie in het verkeer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zou het ook mee kunen spelen dat oa. Ierland een stuk minder dichtbevolkt is. . .....?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie