Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mountainbikers houden van de natuur zoals skateboarders van architectuur houden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja maar is wel een beetje zoeken naar, om op een punt te gaan staan waar 3 paden elkaar kruisen,kun je ook op het print Claus plein gaan staan. En dan praten over schreeuwende Mtb'ers. Ik zie meer dieren op de fiets dan als ik ga wandelen. Wij zijn voor hem gewoon een gemakkelijke prooi om op te schieten en z'n punten duidelijk te maken omdat we de opinie al tegen hebben.
Ik hoor hem nooit klagen over loslopende honden en wandelaars, die zieltjes moet hij winnen want daar zit zijn sponseren doelgroep, en hij gaat natuurlijk niet zijn brood uit z'n eigen mond stoten.......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mijn eerste reactie:
VPRO en natuur is als … en Leidscheplein/Binnenhof
Na een twintig minuten lezen kom ik niet verder :-{
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Azurri schreef: ma 27 september 2021, 22:09 Ja maar is wel een beetje zoeken naar, om op een punt te gaan staan waar 3 paden elkaar kruisen,kun je ook op het print Claus plein gaan staan. En dan praten over schreeuwende Mtb'ers. Ik zie meer dieren op de fiets dan als ik ga wandelen. Wij zijn voor hem gewoon een gemakkelijke prooi om op te schieten en z'n punten duidelijk te maken omdat we de opinie al tegen hebben.
Ik hoor hem nooit klagen over loslopende honden en wandelaars, die zieltjes moet hij winnen want daar zit zijn sponseren doelgroep, en hij gaat natuurlijk niet zijn brood uit z'n eigen mond stoten.......
Beetje rare argumentatie en aannames. Hij noemt toch echt een paar valide punten.

Dat er drie paden lopen is precies het probleem. Vanuit het oogpunt van de natuur zijn er in feite drie te veel. Daarbij, dat het Mtb-parcours er uitziet als een achtbaan voor fietsers die toevallig in het bos ligt omdat daar de juiste ondergrond voorhanden was helpt volgens mij ook niet echt voor de beeldvorming. Ik denk echt dat we als mountainbikers bereid moeten zijn een beetje objectiever en kritischer naar onszelf te kijken. Of met betere argumenten komen waarom wat we doen wel kan. En 'dat honden in het bos ook blaffen' of dat soort kreten vind ik niet zo sterk. Zeker niet om te rechtvaardigen dat mtb-ers schreeuwen in de natuur. Je gaat toch ook niet op de trail poepen omdat paarden dat ook doen op het ruiterpad?

Wat mij betreft worden er een heleboel onzinnige rondjes door het bos opgeheven en houden we de uitdagende routes die er echt toe doen over. Ook vrij rijden in natuurgebieden (zoals in het Noord-Holland Duinreservaat) mogen ze mee stoppen. Het voegt niets toe en is alleen maar slecht voor het imago van de sport. Gelukkig zie je wel goede dingen gebeuren, zoals rondom trail-etiquette en stewardship. Mensen leren hoe ook kan is een betere route dan bakkeleien over wat iedereen van elkaar vindt en verkeerd doet. Beetje wederzijds begrip goes a long way.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 23:35Wat mij betreft worden er een heleboel onzinnige rondjes door het bos opgeheven en houden we de uitdagende routes die er echt toe doen over. Ook vrij rijden in natuurgebieden (zoals in het Noord-Holland Duinreservaat) mogen ze mee stoppen. Het voegt niets toe en is alleen maar slecht voor het imago van de sport.
Nu ken ik het Duinreservaat niet en de exacte definitie van natuurgebied (da's voor sommige iedere verzaemling van 3 bomen), maar in de regel voegt vrij rijden wel wat toe waar de routes gewoon te kort blijven schieten... Als je helemaal tot de vaste routes veroordeeld wordt dan is het gewoon slecht voor de sport.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 23:35

Dat er drie paden lopen is precies het probleem. Vanuit het oogpunt van de natuur zijn er in feite drie te veel. Daarbij, dat het Mtb-parcours er uitziet als een achtbaan voor fietsers die toevallig in het bos ligt omdat daar de juiste ondergrond voorhanden was helpt volgens mij ook niet echt voor de beeldvorming. Ik denk echt dat we als mountainbikers bereid moeten zijn een beetje objectiever en kritischer naar onszelf te kijken. Of met betere argumenten komen waarom wat we doen wel kan. En 'dat honden in het bos ook blaffen' of dat soort kreten vind ik niet zo sterk. Zeker niet om te rechtvaardigen dat mtb-ers schreeuwen in de natuur. Je gaat toch ook niet op de trail poepen omdat paarden dat ook doen op het ruiterpad?

Wat mij betreft worden er een heleboel onzinnige rondjes door het bos opgeheven en houden we de uitdagende routes die er echt toe doen over. Ook vrij rijden in natuurgebieden (zoals in het Noord-Holland Duinreservaat) mogen ze mee stoppen. Het voegt niets toe en is alleen maar slecht voor het imago van de sport. Gelukkig zie je wel goede dingen gebeuren, zoals rondom trail-etiquette en stewardship. Mensen leren hoe ook kan is een betere route dan bakkeleien over wat iedereen van elkaar vindt en verkeerd doet. Beetje wederzijds begrip goes a long way.
Hij zoekt de spelden in een hooiberg, als hij 100 meter naar rechts loopt is er geen pad. In dat perceelgedeelte waar hij aan de rand van staat!! zie ik vaak reeën en zijn er veel sporen van wilde zwijnen. Ik had het niet over blaffende honden icm. Schreeuwende mtb'ers. Maar om het bewezen feit dat loslopende honden meer verstoring veroorzaken door het opjagen van wild dan een langsfietsende mtb'er. Als ik schreeuwend door het bos fietste zou ik niet zoveel wild zien onderweg.
Wat jij onzinnige rondjes vind is ook vanuit jou perceptie, voor iemand anders kan dat pad z'n lust en leven zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Met zo veel routes die dicht bij andere paden liggen krijg je veel plekken waar mensen zich gaan ergeren aan mountainbikers. Die berichten hebben we allemaal wel gezien. Hij laat zo’n plek zien. Tja, het is een documentaire dus je krijgt een selectief beeld te zien. Maar het punt dat hij maakt klopt wel: gaat men paden zo verspreiden dat wandelaars, ruiters, fietsers en mtb-ers elkaar niet tegenkomen dan versnippert de natuur. Op de Veluwe zijn ze juist van plan of al bezig om die versnippering tegen te gaan door allerlei paden te sluiten. Dat is volgens mij een goed idee. Stukken ‘echte natuur’ creëren waar mensen niet hoeven te komen waardoor er op andere plekken ruimte is voor recreatie. Daar zullen dan sommige mensen helaas hun lievelingspaadje voor moeten inleveren. Het alternatief is dat we over een tijd alleen nog maar op oude vuilnisbelten kunnen rijden.

Dat honden ook de natuur verstoren is op zich niets tegenin te brengen maar maakt nog geen goed argument voor waarom mountainbiken wel ok is. Dan klinkt het alsof we net iets minder schadelijk zijn dan loslopende honden die herten doodbijten.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

We zijn niet iets minder schadelijk, een hert/reee gaat idd vaak (en vaak ook niet) op de vlucht bij onraad. Het verschil is dat een mtb'er zijn weg vervolgd, Net zoals een wandelaar, die overigens (uit duits onderzoek) meer onrust veroorzaakt in het leefgebied omdat hij langzamer is dus langer in het leefgebied blijft, en meer lawaai maakt.Een (loslopende) hond daarintegen het dier achterna jaagt uit zijn leefgebied en vul zelf maar in.
Geef alle wandelaars/ruiters 1 enkele lus in een bos en sluit alle andere paden af, denk dat ze dan heel snel stoppen met hun donatie aan de natuurorganisaties!!
Het is altijd makkelijk om te wijzen naar anderen en je ogen te sluiten voor je eigen fouten/ gebreken. Waar ik niet tegen kan is om 1 specifieke groep te weren met argumenten die
A;gelden voor meerdere gebruikersgroepen.
B; onjuist/alleen maar aannames zijn.
C; natuurbescherming misbruiken voor je eigen (groeps)
belangen.
Laatst gewijzigd door Azurri op di 28 september 2021, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 22:05 Mountainbikers houden van de natuur zoals skateboarders van architectuur houden.
... en generaliseren doen ze ook, lees ik hier boven. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 23:35
Azurri schreef: ma 27 september 2021, 22:09 Ja maar is wel een beetje zoeken naar, om op een punt te gaan staan waar 3 paden elkaar kruisen,kun je ook op het print Claus plein gaan staan. En dan praten over schreeuwende Mtb'ers. Ik zie meer dieren op de fiets dan als ik ga wandelen. Wij zijn voor hem gewoon een gemakkelijke prooi om op te schieten en z'n punten duidelijk te maken omdat we de opinie al tegen hebben.
Ik hoor hem nooit klagen over loslopende honden en wandelaars, die zieltjes moet hij winnen want daar zit zijn sponseren doelgroep, en hij gaat natuurlijk niet zijn brood uit z'n eigen mond stoten.......
Beetje rare argumentatie en aannames. Hij noemt toch echt een paar valide punten.

Dat er drie paden lopen is precies het probleem. Vanuit het oogpunt van de natuur zijn er in feite drie te veel.

Tja, en dit is precies waarom hoor en wederhoor hier noodzakelijk is. Want waarom liggen er hier 3 paden? Was goed geweest als de terreinbeheerders dat mochten uitleggen.
Voorzetje van mijn kant:
1. Natuur moet ook beleefd kunnen worden door bezoekers, paden zijn daarvoor noodzakelijk. Struinen is namelijk funest voor natuurverstoring.
1a. Er is sprake van zonering in het gebied. Recreatie vindt daar plaats waar natuur niet of minder verstoord wordt. Er zijn ook rustgebieden waar mensen niet/beperkt toegang tot hebben. Of juist hondenlosloopgebieden met minimale natuurwaarde.
2. Gezien de grote hoeveelheid recreanten die ieder op hun eigen manier van de natuur komen genieten, zijn er voor specifieke gebruikersgroepen (voetgangers, ruiters, fietsers) paden beschikbaar. Door deze te scheiden voorkomen we onderlinge conflicten en botsingen. Helaas ontstaan deze door recreatiedruk in het gebied en snelheidsverschillen.
3. Om eindeloze doorsnijdingen van het gebied en de bijbehorende natuurverstoring te voorkomen proberen we de diverse paden niet te ver uitelkaar te leggen.
3a. In en rond rustgebieden verwijderen we actief paden. Het totaal aantal kilometers pad daalt al jaren en de locaties van deze verplaatst zich gestaag naar minder waardevolle randgebieden.

Op locaties met een smalle beschikbare ruimte geeft dit soms op het oog rare effecten met meerdere paden vlak naast elkaar. Maar dat betekent effectief dat er 100m verderop geen verstoring plaatsvind en natuur daar alle rust heeft.


Nu ben ik geen terreinbeheerder, maar heb ik wel interesse in en ben beroepsmatig betrokken bij ecologie en terreinbeheer. Ik weet zeker dat een club als staatsbosbeheer of natuurmonumenten dit nog veel beter kunnen uitleggen en aanvullen.

Waarom deze partijen niet gevraagd worden door bijv tegenlicht om te reageren is mij een raadsel. Nu staat er iemand een halve waarheid te vertellen, terwijl hij dondersgoed weet dat het verhaal veel genuanceerder ligt.

Natuurlijk kunnen wij het verhaal beter vertellen maar dat is ook herhaaldelijk gedaan. Ik herinner me oa diverse stukken van Patrick jansen en Rein Zwaan (sbb) in tijdschriften, kranten en regionale omroepen. Het verhaal is beschikbaar, alleen wil kennelijk niemand het horen...

Dat wederzijds respect ga je niet vinden bij de clubjes zoals "natuurbelang" van deze wereld. Dat zijn effectief one issue partijen, die met name hun manier van natuurbeleving behartigen. Helaas blijken die keer op keer wel gevonden te worden door de media. Die vervolgens liever polariseren dan een genuanceerd stuk op basis van hoor en wederhoor schrijven.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 23:35
Azurri schreef: ma 27 september 2021, 22:09 Ja maar is wel een beetje zoeken naar, om op een punt te gaan staan waar 3 paden elkaar kruisen,kun je ook op het print Claus plein gaan staan. En dan praten over schreeuwende Mtb'ers. Ik zie meer dieren op de fiets dan als ik ga wandelen. Wij zijn voor hem gewoon een gemakkelijke prooi om op te schieten en z'n punten duidelijk te maken omdat we de opinie al tegen hebben.
Ik hoor hem nooit klagen over loslopende honden en wandelaars, die zieltjes moet hij winnen want daar zit zijn sponseren doelgroep, en hij gaat natuurlijk niet zijn brood uit z'n eigen mond stoten.......
Wat mij betreft worden er een heleboel onzinnige rondjes door het bos opgeheven en houden we de uitdagende routes die er echt toe doen over. Ook vrij rijden in natuurgebieden (zoals in het Noord-Holland Duinreservaat) mogen ze mee stoppen. Het voegt niets toe en is alleen maar slecht voor het imago van de sport. Gelukkig zie je wel goede dingen gebeuren, zoals rondom trail-etiquette en stewardship. Mensen leren hoe ook kan is een betere route dan bakkeleien over wat iedereen van elkaar vindt en verkeerd doet. Beetje wederzijds begrip goes a long way.
Het uitgangspunt zou nog altijd moeten zijn dat dingen NIET verboden zijn, ipv standaard wel verboden TENZIJ... En dat geldt niet alleen voor fietsen in de natuur wat mij betreft. Voor zover er natuurlijk natuur is in NL, want alles is aangelegd...

Wat jij onzinnig vindt, vindt de ander juist het summum.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

MVMVML schreef: di 28 september 2021, 09:19
Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 23:35
Wat mij betreft worden er een heleboel onzinnige rondjes door het bos opgeheven en houden we de uitdagende routes die er echt toe doen over. Ook vrij rijden in natuurgebieden (zoals in het Noord-Holland Duinreservaat) mogen ze mee stoppen. Het voegt niets toe en is alleen maar slecht voor het imago van de sport. Gelukkig zie je wel goede dingen gebeuren, zoals rondom trail-etiquette en stewardship. Mensen leren hoe ook kan is een betere route dan bakkeleien over wat iedereen van elkaar vindt en verkeerd doet. Beetje wederzijds begrip goes a long way.
Het uitgangspunt zou nog altijd moeten zijn dat dingen NIET verboden zijn, ipv standaard wel verboden TENZIJ... En dat geldt niet alleen voor fietsen in de natuur wat mij betreft. Voor zover er natuurlijk natuur is in NL, want alles is aangelegd...

Wat jij onzinnig vindt, vindt de ander juist het summum.
Maar zo is het wel toch? Mountainbiken mag nergens in natuurgebieden behalve waar het is toegestaan, dus op fietspaden en mtb-routes. Sterker nog, je mag als wandelaar, ruiter of fietser überhaupt niet van de paden af. De 'verboden behalve waar het wel mag' aanpak lijkt in Nederland toch een beetje de norm. Misschien omdat het hier gewoon te druk is? Als ik in Frankrijk ben mag je overal waar je mag wandelen ook fietsen. Behalve in de beschermde reservaten, daar mag mountainbiken alleen op plekken waar het expliciet is toegestaan. Maar ik moet bekennen dat ik een beetje de locals nadoe en ook op de trailrunningroutes fiets. Ik hou me dan wel netjes aan de overige etiquette en zeg extra vriendelijk gedag 😄
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

StephanR schreef: di 28 september 2021, 08:38


Tja, en dit is precies waarom hoor en wederhoor hier noodzakelijk is. Want waarom liggen er hier 3 paden? Was goed geweest als de terreinbeheerders dat mochten uitleggen.
Voorzetje van mijn kant:
1. Natuur moet ook beleefd kunnen worden door bezoekers, paden zijn daarvoor noodzakelijk. Struinen is namelijk funest voor natuurverstoring.
1a. Er is sprake van zonering in het gebied. Recreatie vindt daar plaats waar natuur niet of minder verstoord wordt. Er zijn ook rustgebieden waar mensen niet/beperkt toegang tot hebben. Of juist hondenlosloopgebieden met minimale natuurwaarde.
2. Gezien de grote hoeveelheid recreanten die ieder op hun eigen manier van de natuur komen genieten, zijn er voor specifieke gebruikersgroepen (voetgangers, ruiters, fietsers) paden beschikbaar. Door deze te scheiden voorkomen we onderlinge conflicten en botsingen. Helaas ontstaan deze door recreatiedruk in het gebied en snelheidsverschillen.
3. Om eindeloze doorsnijdingen van het gebied en de bijbehorende natuurverstoring te voorkomen proberen we de diverse paden niet te ver uitelkaar te leggen.
3a. In en rond rustgebieden verwijderen we actief paden. Het totaal aantal kilometers pad daalt al jaren en de locaties van deze verplaatst zich gestaag naar minder waardevolle randgebieden.

Op locaties met een smalle beschikbare ruimte geeft dit soms op het oog rare effecten met meerdere paden vlak naast elkaar. Maar dat betekent effectief dat er 100m verderop geen verstoring plaatsvind en natuur daar alle rust heeft.


Nu ben ik geen terreinbeheerder, maar heb ik wel interesse in en ben beroepsmatig betrokken bij ecologie en terreinbeheer. Ik weet zeker dat een club als staatsbosbeheer of natuurmonumenten dit nog veel beter kunnen uitleggen en aanvullen.

Waarom deze partijen niet gevraagd worden door bijv tegenlicht om te reageren is mij een raadsel. Nu staat er iemand een halve waarheid te vertellen, terwijl hij dondersgoed weet dat het verhaal veel genuanceerder ligt.

Natuurlijk kunnen wij het verhaal beter vertellen maar dat is ook herhaaldelijk gedaan. Ik herinner me oa diverse stukken van Patrick jansen en Rein Zwaan (sbb) in tijdschriften, kranten en regionale omroepen. Het verhaal is beschikbaar, alleen wil kennelijk niemand het horen...

Dat wederzijds respect ga je niet vinden bij de clubjes zoals "natuurbelang" van deze wereld. Dat zijn effectief one issue partijen, die met name hun manier van natuurbeleving behartigen. Helaas blijken die keer op keer wel gevonden te worden door de media. Die vervolgens liever polariseren dan een genuanceerd stuk op basis van hoor en wederhoor schrijven.
Precies dat bedoel ik :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Somewhere in the world:
Cycling is permitted on private roads and trails in the lowlands, and anywhere in the mountains.
You can ride your bike wherever there is a right of public access.

(...)
When cycling in open country, remember:
- to avoid areas prone to erosion such as bogs and dry rock
- that not all trails are suitable for bikes – choose those that are
- to use trails that are less popular with hikers, in order to avoid arguments
- to make sure you don’t disturb wildlife or livestock
- to slow down when approaching and passing hikers
- to use established rest areas and firepits, and to be especially careful around fire
- not to pitch a tent close to an inhabited house or cabin (no closer than 150 m/500 ft unless local bylaws provide otherwise)
- to respect the interests of people who live and work in the countryside
Zo kan het dus ook. Natuurlijk helpt het als er wat minder mensen per km^2 wonen, maar Nederland is wat dit betreft wel een overgereguleerd kutland vol met zeikerds die graag anderen de maat nemen.

(*serieus emigreren overweegt)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Die regulatie (let wel ik bedoel met reguleren niet verbieden) is in dit drukke landje wel nodig om t leefbaar te houden,helaas!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie