Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind het überhaupt wel vreemd dat die wielrenner op het fietspad fietst, doen ze in groepsverband ook nooit. :tong
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

MVMVML schreef: vr 17 juni 2022, 13:06
baron062 schreef: vr 17 juni 2022, 13:02 Ik zeg: meer ruimte voor fietsers en andere fietspad gebruikers. Fietspaden gewoon 3m breed ipv 1.8m, dan heeft iedereen wat meer de ruimte. Als dat ten koste van mijn koekblik moet: prima!
Nou, dat is nogal een flink klusje om in de praktijk te realiseren.......
Zeker, maar wegdek zal af en toe vernieuwd moeten worden, en fietspaden worden nog steeds nieuw aangelegd. Als je dan in die 1.8m modus blijft hangen....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Verkeersregels

Als skater heb je dezelfde regels als een voetganger. Je hoort dus op de de stoep te skeeleren, pas als er geen stoep meer is mag je op het fietspad. En zodra er geen fietspad, voetpad of stoep meer is: mag je op de rijbaan. De ANWB heeft hiervoor de gedragscode SLAB bedacht (Slim, Legaal, Alert en Beleefd). Denk dus goed om andere weggebruikers (en houdt 1,5 meter afstand)"

Zie je fietsertje fout....maar ik ga vooralsnog gejurkt de deur uit a.s Zondag :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

baron062 schreef: vr 17 juni 2022, 13:02 Ik zeg: meer ruimte voor fietsers en andere fietspad gebruikers. Fietspaden gewoon 3m breed ipv 1.8m, dan heeft iedereen wat meer de ruimte. Als dat ten koste van mijn koekblik moet: prima!
Het idee is goed, maar hier in de praktijk al de effecten gezien. Door het bredere pad gaan mensen ook breder fietsen. Ze blijven nu breeduit met z'n tweeën naast elkaar fietsen. Zelf onlangs meegemaakt dat ik twee ebikers op leeftijd met aan beide kanten van hun stuur spiegels in probeerde te halen op een asfaltweg van twee personenauto's breed; het lukte gewoon niet. De beste mensen waren lekker aan het genieten van de omgeving, maar vooral niet bewust van bepaalde onderdelen in die omgeving
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Er moeten rijstroken op dat fietspad bij. Als een soort snelweg. Met dezelfde regels ook.

Er zijn ook van die fietswegen waar je als automobilist te gast bent. Daar letten mensen vaak beter op.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het besef verkeersdeelnemer te zijn op wegen en paden is zwaar gedevalueerd. Gunnen is een werkwoord.

Een stap opzij van de wandelaar had de hele situatie geheel veranderd, mits mogelijk. Dat ie dat had moeten doen zeg ik niet.

Zelf anticipeer ik daar wel op. De racer wijkt te weinig uit door tegemoet komend verkeer. Even meekijken waarom?

Overigens als er in de berm gewandeld kan worden is dat wel de plek waar de wandelaar in 1e instantie behoort te wandelen.

Dit gedrag speelt ook de routes onderling ( de mtb-ers). pauzeren treuzelen verzamelen en andere triviale reden om stil te staan op of strak op de route/ rijlijn vindt ik asociaal gedrag; de andere mountainbiker die lekker aan het karren is kan een opmerking krijgen. Gun elkaar het plezier en houdt vrij baan. Ga in de berm socializen
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

bouwpakket schreef: vr 17 juni 2022, 13:27
baron062 schreef: vr 17 juni 2022, 13:02 Ik zeg: meer ruimte voor fietsers en andere fietspad gebruikers. Fietspaden gewoon 3m breed ipv 1.8m, dan heeft iedereen wat meer de ruimte. Als dat ten koste van mijn koekblik moet: prima!
Het idee is goed, maar hier in de praktijk al de effecten gezien. Door het bredere pad gaan mensen ook breder fietsen. Ze blijven nu breeduit met z'n tweeën naast elkaar fietsen. Zelf onlangs meegemaakt dat ik twee ebikers op leeftijd met aan beide kanten van hun stuur spiegels in probeerde te halen op een asfaltweg van twee personenauto's breed; het lukte gewoon niet. De beste mensen waren lekker aan het genieten van de omgeving, maar vooral niet bewust van bepaalde onderdelen in die omgeving
Dat soort excessen zal je ook hebben, maar op een smal fietspad is dat schering en inslag, dus het kan alleen maar verbeteren. Laten we eens beginnen met naast elkaar fietsen te verbieden!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... niet alleen niet naast elkaar fietsen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De observatie dat de wielrenner met deze actie niet echt aan imagoverbetering heeft bijgedragen klopt natuurlijk. Hij had het anders kunnen en moeten doen als je de regeltjes in acht neemt, en ook als je gewoon fatsoen als leidraad hanteert. In beide opzichten zat hij fout. En ik ben ook bang dat Oli's opmerking klopt dat dit voor het imago van alle sportieve fietsers geen goede zaak was.
Maar misschien had ook de wandelaar en/of Oli iets anders kunnen doen, ik was er niet bij en dan is het lastig oordelen.

Of Oli daar wel of niet mocht skeeleren doet niet ter zake, zoals ik al zei: dat een ander fout zit geeft je nog niet het recht die persoon (of een ander) dan maar in gevaar te brengen.

Maar met het steeds maar weer terugkomen op "die wielrenners" doen we hier niets anders dan de boze wandelaar: alles over één kam scheren. Zelfs als 75% van de mensen op een racefiets zich met regelmaat asociaal gedraagt is er nog steeds 25% heel fatsoenlijk bezig!

Ik zie het op het forum en zeker ook in dit topic steeds maar terugkeren: wijzen naar groepen in plaats van verantwoordelijke individuen. De wielrenners, de stravaridders, de natuurbeschermers, de beginners, de e-bikers, etc. etc. En natuurlijk altijd naar een groep wijzen waar we zelf niet bijhoren :roll:

Als je van algemene imagoschade af wilt, begin eens bij jezelf en koppel een asociale actie aan de betreffende persoon en niet meteen aan een groep waar hij/zij toevallig bij hoort. Of baal je zelf niet van het feit dat jij als je netjes gedragende mountainbiker ook gekoppeld wordt aan hufterig gedrag van anderen?
Nou dan, trek je conclusie en denk aan het aloude spreekwoord "verbeter de wereld en begin bij jezelf". Geen idee of dat van Confucius was of van m'n overoveroverovergrootmoeder maar er zit wel wat in ;-)


Enne, hele goeie post wat mij betreft. De wielrenner heeft zich aso gedragen, maar dat neemt niet weg dat de andere partijen wellicht ook wat anders hadden kunnen doen: (nogmaals, ik was er niet bij. Het is dus geen oordeel maar een algemeen geldende opmerking).
Flow&Co schreef: vr 17 juni 2022, 10:15 De verkeersregels zijn er om je te helpen met het veilig deelnemen aan het verkeer. Maar verkeersregels beschermen je niet tegen fouten van anderen. Ook niet als jij je eraan houd. Verkeersregels alleen zijn niet voldoende.

Ik wil de fout van de wielrenner niet goed praten ofzo maar eeh, aan de linkerkant van een pad lopen heeft als doel dat je tegenliggers aan ziet komen en aan de kant kunt gaan als dat nodig is. Als je daar niets mee doet, wat doe je dan aan de linkerkant van een pad?

Iets soortgelijks vind ik ook voor jou als skater gelden. Je ziet de wielrenner aankomen, je ziet zelfs al aankomen dat je tegelijk bij die wandelaar aankomt, maar je doet er verder niets aan om die situatie te voorkomen. Je anticipeerde niet, en de wandelaar ook niet.

Nogmaals, wandelaar en skater hielden zich aan de verkeersregels en de wielrenner zat fout. Volgens de regels.
Maar dat je je aan de regels houd en gelijk hebt wil niet zeggen dat je verder niets hoeft te doen om je veiligheid te waarborgen. Veilig verkeer is een samenwerking en er zijn altijd mensen die een fout maken. Of dat nou expres gaat of niet. Daar dien je rekening mee te houden. Voor je eigen veiligheid maar ook voor een ander.



Eigenlijk is dit een mooie demonstratie van de kern van het verhuftering/afschuif/rubberentegel probleem:
We wijzen naar anderen en duiken in de regels, maar daar zit het probleem niet. En de oplossing ook niet.

We leven in een wereld met steeds meer regels. Regels zijn binair van aard. Dus ik gelijk, jij fout. 1-0. Zwart-wit. De wereld is echter een grijs gebied. Die regels helpen ons door het grijze te navigeren door zwart en wit duidelijk te maken. Dat is hartstikke mooi en ook echt nodig in een drukke wereld. Probleem is alleen dat we blind op de regels gaan navigeren. De wereld lijkt hierdoor zwart-wit, maar dat is niet zo.

We gaan te binair denken en kunnen niet meer zonder regels navigeren in het grijze gebied. Als zich een situatie voordoet die niet gedekt is door de regels moeten we even zonder navigatie, even nadenken en zelf een route uitstippelen. Vervelende situatie natuurlijk, dus we dekken dat weer af met nog meer regels, nog ingewikkeldere binaire code. Die dekt steeds meer af, maar nooit alles. Zeker foutjes van mensen niet.

De code is nu zo uitgebreid dat we er blind op vertrouwen en iedere situatie met gestrekt been instappen. We denken helemaal niet meer na over wat we doen. Als het dan fout gaat gaan we op elkaar schelden als een getrouwd stel met een verouderde kaart in de tomtom. Als het echt fout gaat, wordt naderhand wordt de ingewikkelde binaire code erop nageslagen, want glitch in de matrix.

Regels zijn er om je te helpen, maar iedereen maakt foutjes. Houd dat in je achterhoofd en doe er ook wat mee. Uiteindelijk zijn er dan minder regels nodig en zul je zien dat er meer kleuren in de wereld zijn dan alleen grijstinten.

Live and let live.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat denken in groepen komt doordat we altijd wijzen naar anderen. Ook als je wijst naar een ander individu.
Want als je wijst, dan moet je ook met argumenten komen en het mooiste is als je daar een wet of een verkeersregel bij kunt pakken.
Regels gelden niet voor individuen maar voor groepen, en zo ben je weer op groepsniveau aan het denken.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

baron062 schreef: vr 17 juni 2022, 13:50
bouwpakket schreef: vr 17 juni 2022, 13:27
Het idee is goed, maar hier in de praktijk al de effecten gezien. Door het bredere pad gaan mensen ook breder fietsen. Ze blijven nu breeduit met z'n tweeën naast elkaar fietsen. Zelf onlangs meegemaakt dat ik twee ebikers op leeftijd met aan beide kanten van hun stuur spiegels in probeerde te halen op een asfaltweg van twee personenauto's breed; het lukte gewoon niet. De beste mensen waren lekker aan het genieten van de omgeving, maar vooral niet bewust van bepaalde onderdelen in die omgeving
Dat soort excessen zal je ook hebben, maar op een smal fietspad is dat schering en inslag, dus het kan alleen maar verbeteren. Laten we eens beginnen met naast elkaar fietsen te verbieden!
Naast elkaar fietsen is alleen toegestaan als de situatie dat toestaat.
In de praktijk dus eigenlijk meestal niet als je ander verkeer tegenkomt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 17 juni 2022, 13:54
Ik zie het op het forum en zeker ook in dit topic steeds maar terugkeren: wijzen naar groepen in plaats van verantwoordelijke individuen. De wielrenners, de stravaridders, de natuurbeschermers, de beginners, de e-bikers, etc. etc. En natuurlijk altijd naar een groep wijzen waar we zelf niet bijhoren :roll:
Dat is leuk gezegd, maar wanneer bepaalde groepen herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertonen dan ga ik toch generaliseren. Niks menselijks is mij vreemd :kiss:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Flow&Co schreef: vr 17 juni 2022, 13:40 Er moeten rijstroken op dat fietspad bij. Als een soort snelweg. Met dezelfde regels ook.

Er zijn ook van die fietswegen waar je als automobilist te gast bent. Daar letten mensen vaak beter op.
Nog meer regulering. Ja dag 🙈
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zeg..... Staken helpt altijd :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mario070 schreef: vr 17 juni 2022, 13:11

....maar ik ga vooralsnog gejurkt de deur uit a.s Zondag :wink:
Liegbeest :evil: , zondag bij jouw om de hoek klaar gestaan á la paparazzi met mn Camera , maar geen gejurkte kerel gezien ...... :o












:winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie