Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Is er in het onderzoek dan ook meegenomen dat er op zondagochtend elke 10 seconden een mountainbiker langskomt :lol:
Have fun!
Rinse.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Zolang je maar doorrijdt. Zodra je stopt word je ervaren als gevaar.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar gaat het nu om een Duitse samenvatting/interpretatie van het volgende onderzoek...?

Papouchis, C. M., F. J. Singer, et al. (2001). Responses of desert bighorn sheep to increased human recreation. Journal of Wildlife Management 65 3: 573-582.
https://www.fs.usda.gov/nfs/11558/www/n ... 481280.pdf
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

O dat is wel heel inhoudelijk. :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hier wordt het een en ander verduidelijkt? en staat een link met een PDF met bronvermeldingen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vergelijkbaar onderzoek door Patrick Jansen (ja die) uit 2004. Er is ook een recent onderzoekje van Stadsbos013 uit 2020.

En er is nog veel meer, alleen al door het napluizen van de literatuurverwijzingen.

Er zijn in NL eerder sociale conflicten dan dat de natuur wordt verstoord of kapotgemaakt. Dieren ervaren niet zoveel overlast van MTB-ers. Nee het zijn de groen-bruin geklede oudere wandelaars (annex natuurbezitters) of de gewoon kort-gelonte wandelende hufters die zich druk maken over MTB-ers.

Terreinbeheerders gebruiken graag het natuurverstorings element om MTB-ers te weren, dus zonering en vaste routes. Sociale conflicten met een degelijk logboek bestaan naar mijn info/ervaring gewoon niet of nauwelijks.

Met groeten naar wandelaars verander je helemaal niets, dus ik bel en ben beleefd maar ga geen wandelaars knuffelen.

Probleem is dat er teveel (soms vervelende) mensen in NL wonen en te weinig natuur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

:-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2113
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Het ligt allemaal aan de gravelrijders. Die gasten rijden letterlijk overal, zien eruit als een mountainbiker en gedragen zich als wielrenner :D :lol: :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:o
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Crapton schreef: wo 12 januari 2022, 20:23 Vergelijkbaar onderzoek door Patrick Jansen (ja die) uit 2004. Er is ook een recent onderzoekje van Stadsbos013 uit 2020.

En er is nog veel meer, alleen al door het napluizen van de literatuurverwijzingen.

Er zijn in NL eerder sociale conflicten dan dat de natuur wordt verstoord of kapotgemaakt. Dieren ervaren niet zoveel overlast van MTB-ers. Nee het zijn de groen-bruin geklede oudere wandelaars (annex natuurbezitters) of de gewoon kort-gelonte wandelende hufters die zich druk maken over MTB-ers.

Terreinbeheerders gebruiken graag het natuurverstorings element om MTB-ers te weren, dus zonering en vaste routes. Sociale conflicten met een degelijk logboek bestaan naar mijn info/ervaring gewoon niet of nauwelijks.

Met groeten naar wandelaars verander je helemaal niets, dus ik bel en ben beleefd maar ga geen wandelaars knuffelen.

Probleem is dat er teveel (soms vervelende) mensen in NL wonen en te weinig natuur.
Ja, stelletje hufters die niet-mountainbikers.

Waar ging dit topic okalweer over? :~
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Crapton schreef: wo 12 januari 2022, 20:23 ....
Probleem is dat er teveel (soms vervelende) mensen in NL wonen en te weinig natuur.
Tja de natuur begon in 2020 met een "oplossing" voor "teveel mensen" (niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd) maar die "teveel mensen" willen liever lekgeprikt worden dan dat ze de natuur hun gang willen laten gaan. :roll:

Of mag ik dat niet zeggen?
:bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: wo 12 januari 2022, 18:29
Azurri schreef: wo 12 januari 2022, 17:37

Dat onderzoek is al langer bekend, maar mooi dat t in een overzichtelijk grafiekje staat.
Jammer dat de overlast van (loslopende) honden er niet bij staat, dat is mijns inziens erger dan wandelaars en mtb'ers samen. En dat terwijl uit recentelijk onderzoek is gebleken dat wandelende hondenbezitters de meeste overlast ervaren van andere gebruikers........
Je kunt het onderzoek thuis dupliceren. Ga maar eens naar het park waar de eendjes en de ganzen zitten. Eerst ga je te voet, daarna een keer op de fiets, daarna met een aangelijnde hond en vervolgens met een loslopende hond.

Per keer is de afstand dat ze stoppen met eten en opkijken (alert) en de afstand dat ze weggaan (flight) verschillend. Met de fiets word je gewoon totaal genegeerd.
Ja apart eigenlijk. Dat ze een hond als grotere bedreiging zien snap ik wel, maar een snel aankomende fietser lijkt mij als dier bedreigender dan een langzame wandelaar. Maar misschien is het puur de tijd. Fietser komt snel, maakt misschien iets meer lawaai dan een wandelaar (zodat ze die al van ver horen en het minder schrikkerig is) en als de fiets er dan is, is hij ook weer veel sneller weg en daarmee de waargenomen bedreiging ook.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: do 13 januari 2022, 09:41
bert l. schreef: wo 12 januari 2022, 18:29 Je kunt het onderzoek thuis dupliceren. Ga maar eens naar het park waar de eendjes en de ganzen zitten. Eerst ga je te voet, daarna een keer op de fiets, daarna met een aangelijnde hond en vervolgens met een loslopende hond.

Per keer is de afstand dat ze stoppen met eten en opkijken (alert) en de afstand dat ze weggaan (flight) verschillend. Met de fiets word je gewoon totaal genegeerd.
Ja apart eigenlijk. Dat ze een hond als grotere bedreiging zien snap ik wel, maar een snel aankomende fietser lijkt mij als dier bedreigender dan een langzame wandelaar. Maar misschien is het puur de tijd. Fietser komt snel, maakt misschien iets meer lawaai dan een wandelaar (zodat ze die al van ver horen en het minder schrikkerig is) en als de fiets er dan is, is hij ook weer veel sneller weg en daarmee de waargenomen bedreiging ook.
Ik kan me voorstellen dat iets wat snel beweegt en niet op je af komt als niet bedreigend wordt ervaren. Een langzame wandelaar is meer van het tempo “sluipen”.
En wat betreft het geluid, zolang ik niet freewheel maak ik heel weinig geluid. Daarom ga ik ook ruim om wandelaars heen omdat ze anders behoorlijk schrikken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Beesten zijn slimmer dan we meestal denken.
Op het schietterrein van 't Harde loopt ook veel wild. Daar is het niet altijd stil maar uit ervaring weten ze dat ze daar niets te vrezen hebben van een auto of een tank.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

kan niet meer schreef: do 13 januari 2022, 10:52 Beesten zijn slimmer dan we meestal denken.
Op het schietterrein van 't Harde loopt ook veel wild. Daar is het niet altijd stil maar uit ervaring weten ze dat ze daar niets te vrezen hebben van een auto of een tank.
Deze ga ik onthouden :-q
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie