Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 2 mei 2022, 12:10
Dat Sallandse Heuvelrug verhaal is wel verontrustend vind ik.
Het gaat natuurlijk niet om een wiskundig zwart-wit verhaal maar om een situatie met veel verschillende kanten en belangen. Ik heb geen idee over hoeveel doodgereden dieren het gaat, maar je kunt -zeker als er dat weinig zijn- ook een afweging maken tussen die belangen. Vijf dode zandhagedissen tegen tienduizend (willekeurig getal) fietsliefhebbers per jaar...?
Auto's rijden ook dieren dood. Gaan we daarom heel Nederland autovrij maken? Nee, omdat er talloze belangen veel te groot zijn om dat te doen. Een kwestie van afwegingen maken.

Dat moet ook gebeuren bij mtb-routes. Er zijn (natuur)gebieden waarin geen mtb-routes mogen worden aangelegd, en da's goed. Maar er moeten ook stukken bos/natuur zijn waarin recreatie mogelijk is, in allerlei vormen waarvan mtb-en er een is.

Als we nul kans op door menselijk toedoen dode dieren willen hebben hadden we "iets" eerder aan de bevolkingsgroei-rem moeten trekken... Ik ga er dus vanuit dat meneer Hobo bewust kinderloos is ;-)
Ik fiets er regelmatig en ben nog nooit een doodgereden reptiel tegengekomen. Het verbaast me ook dat bij de plaatjes die er bij zo'n artikel worden geplaatst het altijd een dode hagedis op een verhard fietspad is. Ik twijfel dan ook aan de bewijzen en zou dat graag onderbouwd willen zien. Nu lijkt het eerder een hetze van natuurbeschermers tegen mountainbikers.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bewijs lijkt me inderdaad een belangrijk detail in de discussie.

Helaas worden veel discussies via de media gevoerd en zodra de onderbuik aangesproken is lijkt bewijs een onbeduidende bijzaak te zijn geworden... :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: ma 2 mei 2022, 12:25
kermit schreef: ma 2 mei 2022, 12:10 Ook in een losloopgebied moet je hond onder appèl staan, staat doorgaans ook aangegeven op de borden. Soms wel en soms niet luisteren is niet onder appèl staan, dat is zijn/haar eigen zin doen.
Toevallig staat in het losloopgebied wat ik voor ogen heb dit juist niet op de borden itt andere gebieden bij ons in de buurt. De honden mogen hier echt loslopen en het is dus niet gek als een hond enige 100m van baasje wegrent en met andere honden aan het ravotten is.

Waar ik mij oprecht aan erger is het elke keer herhalen onder appél hebben van je hond. Wie heeft z'n; auto, fiets, vrouw, kinderen, dieren, schoonmoeder etc. ten alle tijde onder appél. Juist ja, niemand. Anders hadden we hier niet 1001 topics over niet goed functionerende ditjes en datjes. 8)

En voor ons persoonlijk geldt. Een hond die ten alle tijde doet wat de baas zegt en vraagt is een robot en niet een dier met eigen instinct en karakter.
Ik heb het zondag ook weer meegemaakt, een wandelaar op een single track (niet gedeeld) met een grote loslopende hond die luid blaffend mee rende. Nu ben ik niet bang voor honden maar ik ken de hond niet en ik weet niet of hij zal bijten of niet en ook als hij niet bijt kan hij voor mijn wiel springen en mij ten val brengen. Ik ben gestopt en heb de hondenbezitter aangesproken op waarom hij op een MTB route wandelde en waarom hij zijn hond niet onder appel had. Zijn enige reactie was maak je niet druk hij doet niks. Daar heb je wat aan :evil:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die valt in dezelfde categorie als de rücksichtslos doorracende bwr-treintjes, de "alleen op de wereld" types...

@Hanjo, ik snap ook wel dat een hond niet altijd en overal als een robot te besturen is.
Maar veel hondenbezitters maken zich er wel makkelijk vanaf als het erom gaat hun hond goed op te voeden en nemen weinig verantwoordelijkheid voor het gedrag van hun hond. En een losloopgebied is geen vrijbrief om er zo mee om te gaan, wat een aantal mensen wel schijnen te denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

hanjovdberg schreef: ma 2 mei 2022, 12:25
kermit schreef: ma 2 mei 2022, 12:10

En voor ons persoonlijk geldt. Een hond die ten alle tijde doet wat de baas zegt en vraagt is een robot en niet een dier met eigen instinct en karakter.
*Moeten we dan in zo'n druk bevolkt land niet het houden van honden verbieden.. .........

*let op dit bericht bevat sarcasme :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

In mijn optiek is het allemaal belangenafweging, veel van de 'sponsors' van dat soort milieu'facisten' zijn in mijn ogen wandelaars en hondenbezitters. Als ze daartegengaan ageren snijden ze zichzelf in de vingers, inkomstenderving. Dus dan maar optreden tegen 'de gezamenlijke vjjand; de Mtb'er. En elke 'klootzak' op de fiets (volgens mij zijn we een dwarsdoorsnede van de Nederlandse populatie,dus t aantal 'klootzakken is evenredig groot als in de rest van de bevolking) die misdraagt wordt gebruikt om het gelijk te halen dat wij de veroorzaker van alle ellende zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nog even terugkomend op mijn vorige bericht, denk ik dat we alleen kunnen overleven als we gedegen mensen(ik niet,daar ben ik niet tactisch genoeg voor en ik heb niet de juiste achtergrond) in onze gelederen de kans geven om onwaarheden te weerleggen, en de zaken helder op tafel te leggen.Zoals bijv. Alex Peters dat namens Stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen dat hier (Nijmegen) doet!!

https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/nieuws/
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Azurri schreef: ma 2 mei 2022, 14:00 In mijn optiek is het allemaal belangenafweging, veel van de 'sponsors' van dat soort milieu'facisten' zijn in mijn ogen wandelaars en hondenbezitters. Als ze daartegengaan ageren snijden ze zichzelf in de vingers, inkomstenderving. Dus dan maar optreden tegen 'de gezamenlijke vjjand; de Mtb'er. En elke 'klootzak' op de fiets (volgens mij zijn we een dwarsdoorsnede van de Nederlandse populatie,dus t aantal 'klootzakken is evenredig groot als in de rest van de bevolking) die misdraagt wordt gebruikt om het gelijk te halen dat wij de veroorzaker van alle ellende zijn.
Ben het helemaal met je eens maar juist daarom reageer ik zo fel op de manier waarop hondenbezitters over een kam worden geschoren. Dan doen we precies hetzelfde. Toevallig hoor ik dus bij diverse groepen aangezien ik dus naast fervent MTB'er ook hondenbezitter ben. Waar we als mtbers voor moeten oppassen is dat we ook zelf niet gaan generaliseren. Ik ken best veel mensen met een hond en een groot deel ervan fietst ook. Dus dat zijn zeker geen milieu fascisten :wink:

En nog even ter verduidelijking ons losloop gebied ligt ver van de MTB route. Het is een stuk heide waar echter wel door sommigen gefietst wordt. Ik zal nooit met de hond op singletracks gaan wandelen. En als ik al in een gebied loop waar een MTB route ligt houd ik de hond kort bij. Maar zo af en toe word ik ook verrast. De hond dan automatisch ook :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mijn reactie was ook zeker niet persoonlijk tegen jou bedoelt. En als je I een losloop gebied fietst(of wandelt)
Kun je dit soort ontmoetingen verwachten. En niks menselijks is mij vreemd😇. Zoals ik al zei ; als je met 1 vinger wijst,wijzen er 3 terug. Als we dat nu eens allemaal zouden beseffen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Azurri schreef: ma 2 mei 2022, 14:41 Nog even terugkomend op mijn vorige bericht, denk ik dat we alleen kunnen overleven als we gedegen mensen(ik niet,daar ben ik niet tactisch genoeg voor en ik heb niet de juiste achtergrond) in onze gelederen de kans geven om onwaarheden te weerleggen, en de zaken helder op tafel te leggen.Zoals bijv. Alex Peters dat namens Stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen dat hier (Nijmegen) doet!!

https://www.mtb-rijkvannijmegen.nl/nieuws/
Exact dit. Dat idee heb ik al eerder geopperd hier, zal niet lang na openen topic zijn geweest. Dat is toen blijven liggen. Dus nogmaals:

“Wat écht helpt? Een goed tegengeluid! Namens het forum ons verhaal laten horen. Van mijn part in een tijdschrift, of elders in de media. Dat stokje geef ik overigens graag door aan communicatief sterke leden met oog voor nuance (niet mijn sterkste eigenschap), ik noem bijvoorbeeld even een Kermit in deze. Maar er zijn d’r vast meer die dit kunnen.”

Zullen we dan ook eens die oeverloze hondendiscussie hier laten voor wat ‘t is? Anders verdwijnt dit streven wederom naar de achtergrond. En willen we hier niet allemaal dat deze trend stopt? Ik bedoel maar… Game on!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Tegen geluid ja.
Graag van iemand met 2 petten op. Die kennis heeft van recreatie/sport en de natuur kant en van beide de vakgebieden de taal beheerst.

(Als Voorbeeld t.a.v. route bouw. Patrick Jansen kan met terreineigenaren om de tafel om voor beide belangen - mtb en natuur/bosbouw -een compromis te sluiten zodat er een mooie route komt. )

De vraag die hier nu ligt is. Hoe ga je met de zandhagedis om om te voorkomen dat er een strafbaar feit gepleegd wordt. aangezien het beestje beschermd is en doden niet mag.

Kennis van het beestje is nodig?

Wat is er besloten en waarom is het zo besloten. Door bevoegd gezag.

Er is veel mogelijk in Nederland t.a.v. milieu/natuurbeheer. Er is altijd een dillemma. De wildviaducten, dassentunnels touwbruggen zijn niet 1 dag gebouwd.

Hoever ga je met natuurbeheer voor 2 soorten ( zandhagedis en hazelworm) als hele regionale recreatie gebieden afgesloten worden.

Is er zonering mogelijk van mtbroutes/ leefgebied van de zandhagedis?

Werkt op bepaalde locaties in het bos waar het wemelt van die beestjes een verhoogd mtb pad op een plankier?

Heeft de zandhagedis ergens een hekel aan zodat die ergens anders gaat opwarmen. Het beste plekje is het asfalt of harde zand.
Als het besproeien van het pad met een bepaalde geurstof in een bepaalde periode werkt. Mooi toch.

Voor dit soort vragen is onderzoek nodig. Wat is er al bekend over de zandhagedis en wat moet nog onderzocht.

Dan kun je met argumenten aan de slag. Om oplossingen te bedenken en uit te voeren.

Zoals ik het lees is het niet alleen een MTB probleem maar ook een tourfiets, MKB probleem. NTFU, ANWB MetaalUnie, horeca Nederland etc..zijn hier grote partijen in die geluid kunnen maken. ( misschien hebben ze het al gedaan??)
De direct betrokkenen zijn al bezig.

Het is geen regionaal Salland probleem de zandhagedis is verder verspreid.Wellicht is landelijk ook iets te bereiken. Petitie ???

Dit voorjaar 1 aangereden exemplaar gezien en vorig jaar meerdere hagedissen en een hazelworm. Het is ook maar net wat je ziet c.q op let. En nee ik ben niet opzoek!

Mijn 2 centen...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Constructieve bijdrage, daar hebben we wat aan. :-q

Inderdaad, de NTFU. Waar zijn die in deze trend? Die hebben een eigen tijdschrift, toch? Of komen die alleen op voor ‘t belang van de wielrenner?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 2 mei 2022, 12:25
kermit schreef: ma 2 mei 2022, 12:10 Ook in een losloopgebied moet je hond onder appèl staan, staat doorgaans ook aangegeven op de borden. Soms wel en soms niet luisteren is niet onder appèl staan, dat is zijn/haar eigen zin doen.
Toevallig staat in het losloopgebied wat ik voor ogen heb dit juist niet op de borden itt andere gebieden bij ons in de buurt. De honden mogen hier echt loslopen en het is dus niet gek als een hond enige 100m van baasje wegrent en met andere honden aan het ravotten is.

Waar ik mij oprecht aan erger is het elke keer herhalen onder appél hebben van je hond. Wie heeft z'n; auto, fiets, vrouw, kinderen, dieren, schoonmoeder etc. ten alle tijde onder appél. Juist ja, niemand. Anders hadden we hier niet 1001 topics over niet goed functionerende ditjes en datjes. 8)

En voor ons persoonlijk geldt. Een hond die ten alle tijde doet wat de baas zegt en vraagt is een robot en niet een dier met eigen instinct en karakter.
Hanjo, vanuit jouw standpunt heb je helemaal gelijk :kiss:
(Ik vrees alleen dat niet veel mensen jouw standpunt delen)

Maar loslopende honden zijn idd niet het grootste probleem (tot ze aan je been hangen)
Afbeelding
50kg en 20kg. Gelukkig voor de rest vd wereld hebben ze training gehad.

Platgereden reptielen zijn natuurlijk erg sneu, niet leuk, moet voorkomen worden.
Maar ook auto's rijden dieren dood.
En bosbouwmachines.
En inderdaad, natuurbranden, al dan niet aangestoken, doden ook dieren.
Gaan we die ook verbieden/afschaffen?
Nee dus.
Maar wie gaat dat duidelijk maken aan de provincie en aan het AD?
Het valt me op dat het telkens/ heel vaak het AD is (of een sub krantje uit dezelfde koker) waarin deze anti-mtb hetze wordt aangezwengeld.

Ik ben blij dat ik hier een hele dag kan rijden zonder iemand tegen te komen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

kermit schreef: ma 2 mei 2022, 12:35 Bewijs lijkt me inderdaad een belangrijk detail in de discussie.

Helaas worden veel discussies via de media gevoerd en zodra de onderbuik aangesproken is lijkt bewijs een onbeduidende bijzaak te zijn geworden... :-{
Het is de trend van tegenwoordig.En de media doet er graag een schepje bovenop. Alles voor de clicks. Het word tijd dat we in Nederland weer normaal gaan doen ipv overal massahysterie te creëren zonder enkele onderbouwing behalve onderbuikgevoelens.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als mtb'er "moet" je ook je abonnement op het AD opzeggen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie