Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Ik denk dat de anti-MTB trend al is ontstaan op de weg. Groepen fietsers die denken dat de weg van hun alleen is en niet even rekening houden met andere weggebruikers. Paar negatieve ervaringen met zo'n groep of uberhaupt je moeten aanpassen omdat je een groep anders passeert dan een enkeling en het roept een negatieve associatie op. Die associatie verplaatst zich nu naar het bos richting iedereen met 2 wielen en een helm, ongeacht of het in groepsvorm is of niet. Wielrenners kunnen sowieso in de ogen van een hele groep mensen al niets goed doen. Mountainbikers en wielrenners zijn daarnaast in de ogen van zulke mensen allemaal hetzelfde.

Overigens zijn alle groepen irritant, of het nu wielrenners, mountainbikers, wandelaars, hondenbezitters, hardlopers, fietsende scholieren of iets anders zijn, je moet erop anticiperen als je een dergelijke groep tegenkomt en je mogelijk even aanpassen. Dit vermogen om aan te passen lijkt wel steeds minder te worden bij mensen. Groepen versterken dit ook nog vaak.

Daarnaast is het ook gewoon verwachtingsmanagement. Als je op een fietspad wandelt kan je als wandelaar verwachten dat je veel fietsers tegenkomt en dat jij je even moet aanpassen. Als je op een voetpad fietst kan je verwachten dat er veel wandelaars zijn en je soms even moet aanpassen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik begrijp het niet :~
Nederland is een fietsland :-q en dan met zo'n anti fiets cultuur, nee kan het niet geloven :(
Iedereen in NL heeft wel een directe familie lid die op een sportieve fiets zit....en dan zou je daar op z'n minst ook iets van moeten horen/vernemen....denk ik dan :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien ligt het toch gewoon aan de mentaliteit van de mountainbikers.

Ik lees vooral heel veel afkeuring over o.a.

Bosbeheer
Landeigenaren
Wandelaars
Hardlopers
Honden
Natuurliefhebbers
Strava rijders
Wielrenners

Het lijkt er een beetje op dat de mtb community helemaal niet zo tolerant is als we misschien denken.

We mogen god op onze blote knietjes danken over wat we allemaal ter beschikking hebben gekregen in de laatste 15 jaar in een enorm klein landje als Nederland.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vergeet ook niet de afkeuring jegens:

- Mensen op een te dikke mtb voor de trails waarop ze rijden
- Bikers die ipv actiefoto's alleen maar foto's van hun fiets in het bos online zetten
- Bikers die in het buitenland gaan fietsen (En dan vooral in bikeparks!)
- Mensen die veel geld aan een mooie fiets willen spenderen

Maar inderdaad, zo af en toe vraag je je af of al die mountainbikers wel zo tolerant zijn. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

suravida schreef: wo 19 januari 2022, 21:55 Vergeet ook niet de afkeuring jegens:

- Mensen op een te dikke mtb voor de trails waarop ze rijden
- Bikers die ipv actiefoto's alleen maar foto's van hun fiets in het bos online zetten
- Bikers die in het buitenland gaan fietsen (En dan vooral in bikeparks!)
- Mensen die veel geld aan een mooie fiets willen spenderen

Maar inderdaad, zo af en toe vraag je je af of al die mountainbikers wel zo tolerant zijn. :roll:
Kijk dat is precies wat ik bedoel. Sarcasme ipv opbouwende kritiek. Jammer.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

suravida schreef: wo 19 januari 2022, 21:55 Vergeet ook niet de afkeuring jegens:

- Mensen op een te dikke mtb voor de trails waarop ze rijden
- Bikers die ipv actiefoto's alleen maar foto's van hun fiets in het bos online zetten
- Bikers die in het buitenland gaan fietsen (En dan vooral in bikeparks!)
- Mensen die veel geld aan een mooie fiets willen spenderen

Maar inderdaad, zo af en toe vraag je je af of al die mountainbikers wel zo tolerant zijn. :roll:
Ah de stropop en de oude koe wordt weer van stal gehaald:

- Vraagstelling: "Is de mtb community tolerant naar de buitenwereld" wordt om zeep geholpen door
het stellen van een andere vraag over tolerantie in de mtb community naar elkaar.

- strekking van reacties in andere topics aangehaald om eigen statement te kwalificeren.

Zo'n reactie voegt niet veel toe aan het topic. En maakt het mtb- forum niet vitaler.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wie niet vies is van een beetje sarcasme moet ook zelf kunnen incasseren.
Hand in eigen boezem is prima en terecht wederwoord ook.
Maar we blijven lief voor elkaar.
Kusje er op, zand er over en liedjes bij het kampvuur.
Uiteindelijk houden we er allemaal van om op een fietsje door het bos te rijden, daarom zitten we hier op het forum.
Niet om elkaar digitaal de hersens in te slaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tolerante natuurliefhebbers anti MTB activisme.

Het is van ons, en niet van jullie verrekte MTB-ers! Wij bepalen wat er met de gladde slang en 3tenige levendbarende hagadis gebeurt!
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 januari 2022, 00:13 Wie niet vies is van een beetje sarcasme moet ook zelf kunnen incasseren.
Hand in eigen boezem is prima en terecht wederwoord ook.
Maar we blijven lief voor elkaar.
Kusje er op, zand er over en liedjes bij het kampvuur.
Uiteindelijk houden we er allemaal van om op een fietsje door het bos te rijden, daarom zitten we hier op het forum.
Niet om elkaar digitaal de hersens in te slaan.
Maar goed, back on topic.

En ik ben zelf zeker kritisch op de mtb cultuur, zeker op het forum. Echt probeer ik deze de afgelopen maanden wat te temperen maar ik word maar wat graag herinnerd aan toen ik nog "durfde" uit te spreken.

Maar als de regel is dat je alleen wat mag aankaarten als je er zelf nooit debet aan bent geweest dan kun nooit ergens wat meer van vinden en zeker niet uitspreken.

Volgens mij zijn we dan niet goed bezig.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Crapton schreef: do 20 januari 2022, 08:32 Tolerante natuurliefhebbers anti MTB activisme.

Het is van ons, en niet van jullie verrekte MTB-ers! Wij bepalen wat er met de gladde slang en 3tenige levendbarende hagadis gebeurt!
Jammer ik ben geen lid van de Telegraaf. Dus ik kan het niet lezen.

Maar het stukje er onder geschreven is jou interpretatie van de inhoud begrijp ik?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

maverick76 schreef: do 20 januari 2022, 08:44
Jammer ik ben geen lid van de Telegraaf. Dus ik kan het niet lezen.
Ik ook niet, maar om nou te zeggen dat ik dat jammer vind :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

maverick76 schreef: do 20 januari 2022, 08:40 Echt probeer ik deze de afgelopen maanden wat te temperen maar ik word maar wat graag herinnerd aan toen ik nog "durfde" uit te spreken.
Als ik dan bij deze wat opbouwende kritiek mag geven: Probeer het wat harder. Ik heb het idee dat recentelijk je weer wat dwars zit en je dat hier weer komt uiten. De dingen die ik aanhaal heb ik je in ieder geval eens stuk recenter dan de afgelopen maanden zien uiten. Mag natuurlijk, maar zoals TSTM zegt kan de bal de bal dan worden gekaatst.

On topic: On antwoord te geven op de vraagstelling in de titel: Niet. Als iets me de afgelopen 2 jaar (nog meer..) heeft geleerd is dat een groot deel van de Nederlanders alleen maar aan zichzelf denkt en van mening is dat ze overal recht op hebben maar nergens plichten. Dan kan ik nog zo aardig zijn naar mijn mede bosgebruikers toe, afremmen, groeten, op ontspannen wijze uitleggen dat men op een pad loopt dat bij een mtb route hoort etc, maar mijn inspanningen worden volledig vergeten op het moment dat er een paar egoïsten lekker op tempo langs andere bosgebruikers jakkert. Betekend dat dat ik ophoud met mijn beste beentje voor te zetten in het bos? Absoluut niet, maar ik heb geen enkele verwachting dat de Anti trend (waarmee ik élke anti trend bedoel, niet alleen anti mtb) te stoppen is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

In het onderste gedeelte text kan ik het helemaal vinden en denk ik er ook precies zo over.

Het er boven laat ik wijselijk "links" liggen.
Laatst gewijzigd door maverick76 op do 20 januari 2022, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mad Wally schreef: do 20 januari 2022, 09:18
maverick76 schreef: do 20 januari 2022, 08:44
Jammer ik ben geen lid van de Telegraaf. Dus ik kan het niet lezen.
Ik ook niet, maar om nou te zeggen dat ik dat jammer vind :-{
Ik hield het netjes. Ieder z'n krant natuurlijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

..."Hoe stoppen we de trend".

Na 104 pagina's-, 1559 antwoorden- en 75057 keer te zijn bekeken....
Plaats reactie