Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Rumour has it that Meegs owns Teenage Mutant Ninja Turtles.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

kermit schreef: vr 28 januari 2022, 16:20
Meegs schreef: vr 28 januari 2022, 14:45 Misschien moet ik maar eens met mijn schildpadden gaan wandelen in het bos, die bijten ook graag. Eens kijken wat zo'n hondeneigenaar en hond daarvan vinden.
Inmiddels zijn ze volwassen en bijten dus goed hard en laten niet echt snel los.
Ik denk dat zelfs ik nog in staat ben die schildpadden voor te blijven Meegs ;-)
(op mijn analoge bike).

Dat komt toch anders over als een hond die sneller rent dan ik kan fietsen :D
Maar een hond snuffelt graag aan dingen.. mijn schildpad hoeft niet snel te zijn, alleen een goede kaakreflex... en die hebben ze wel :wink:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Joepie de schreef: vr 28 januari 2022, 16:33 Rumour has it that Meegs owns Teenage Mutant Ninja Turtles.
:lol: :winkie: :bier:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Marcobiker schreef: vr 28 januari 2022, 10:26
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 28 januari 2022, 01:47Sinds 1 januari verboden in NL, maar dit ding werkt heel goed om slecht gedrag van je hond te corrigeren.
Is die er ook in kinder-uitvoering? :D
Op aanvraag beschikbaar bij de Kinderbestrijdingsdienst. Deze houdt kantoor naast het gebouw van de Dierenbestrijding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon in China te bestellen. :bier:
Er wordt wel gefluisterd dat de Chinese overheid dan via 5G je kinderen (of je hond) kan corrigeren :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 28 januari 2022, 23:24 Gewoon in China te bestellen. :bier:
Er wordt wel gefluisterd dat de Chinese overheid dan via 5G je kinderen (of je hond) kan corrigeren :o
Dat doet de EU toch al via Pfizer? Heeft Von der Leyen speciaal zo geregeld via SMS-jes. Daarom nu kindervaccinatie. Echt waar, geloof het of niet.

Maar het ging geloof ik over "hoe stoppen we de trend". Na 100+ pags zijn we weinig opgeschoten behalve knuffelen van wandelaars.

Beleidsmakers en zeker NM zitten op een spoor en zijn daar niet van af te brengen. Teveel mensen voor te weinig "natuur". Waarom er niet wat meer flexibiliteit kan zijn in beheer snap ik niet, door de week is er bijna niemand dan kan je toch best fietsen in de natuur op de wandelpaden?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Crapton schreef: Beleidsmakers en zeker NM zitten op een spoor en zijn daar niet van af te brengen. Teveel mensen voor te weinig "natuur". Waarom er niet wat meer flexibiliteit kan zijn in beheer snap ik niet, door de week is er bijna niemand dan kan je toch best fietsen in de natuur op de wandelpaden?
Dan dus ook doordeweeks de wandaars op de MTB routes...?
Ja, doei !
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Crapton schreef: za 29 januari 2022, 10:38 Beleidsmakers en zeker NM zitten op een spoor en zijn daar niet van af te brengen. Teveel mensen voor te weinig "natuur".
Daar is dan ook geen speld tussen te krijgen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Joepie de schreef: za 29 januari 2022, 11:19 Dan dus ook doordeweeks de wandaars op de MTB routes...?
Heb ik dat ergens voorgesteld? Het is niet symmetrisch, zoals je best weet.

Er zijn veel veel meer wandelpaden dan MTB trails, en bovendien zijn dat meestal ruime brede paden (ook gebruikt door beheerders voor hun terreinvoertuigen). Me dunkt dat het dan bij weinig drukte van wandelaars door de week mogelijk moet zijn iets MTB vrijheid terug te krijgen en niet zo krampachtig te handhaven. Conflicten met wandelaars zullen er wegens weinig drukte niet zijn.

Aanvullend als diverse studies laten zien dat MTB-ers net zoveel (of weinig) invloed hebben op de beestjes in het bos als wandelaars, en minder dan wandelaars met honden en zeker veeeeeeel minder dan wandelaars met loslopende honden wat is dan het probleem?

Het is de vraag of dit bij beheerders ergens ooit bespreekbaar is, of bv in bepaalde zones bepaalde tijden. In de PWN duinen was het ook zo voor 10:30 meen ik mocht je fietsen. Dus het bestaat wel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij geldt die regel in het PWN gebied nog steeds. Waar is volgens jou sprake van 'krampachtig handhaven'? Ik zit al een kwart eeuw op de mtb, rijd meestal door de week en ik ben in die kwart eeuw nog nooit een handhaver tegen gekomen. Niet buiten de routes in 'vrije' gebieden en ook niet op plaatsen waar ik eigenlijk niet mocht fietsen. Ik heb wel eens een gesprekje met een andere bosgebruiker maar heb dat altijd positief af weten te ronden. Ik zie de 'anti-mtb trend' vooral in de media en dan vooral omdat het schrijven over conflicten betere clickbait oplevert, in de praktijk heb ik er niet of nauwelijks last van. Het scheiden van gebruikersgroepen in drukke gebieden en op drukke tijden vind ik overigens nog steeds een goed idee. Een ruimere openstelling buiten die tijden zou ik ook toejuichen maar ik denk dat men bang is dat mensen dan ook buiten die tijden op die plekken gaan fietsen. Ik denk ook dat die vrees terecht is.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Joepie de schreef: za 29 januari 2022, 11:19


Dan dus ook doordeweeks de wandaars op de MTB routes...?
Volgens mij zijn de Mtb routes niet verboden voor wandelaars, en mogen ze er altijd lopen!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

George schreef: za 29 januari 2022, 12:20 Volgens mij geldt die regel in het PWN gebied nog steeds. Waar is volgens jou sprake van 'krampachtig handhaven'? Ik zit al een kwart eeuw op de mtb, rijd meestal door de week en ik ben in die kwart eeuw nog nooit een handhaver tegen gekomen. Niet buiten de routes in 'vrije' gebieden en ook niet op plaatsen waar ik eigenlijk niet mocht fietsen. Ik heb wel eens een gesprekje met een andere bosgebruiker maar heb dat altijd positief af weten te ronden. Ik zie de 'anti-mtb trend' vooral in de media en dan vooral omdat het schrijven over conflicten betere clickbait oplevert, in de praktijk heb ik er niet of nauwelijks last van. Het scheiden van gebruikersgroepen in drukke gebieden en op drukke tijden vind ik overigens nog steeds een goed idee. Een ruimere openstelling buiten die tijden zou ik ook toejuichen maar ik denk dat men bang is dat mensen dan ook buiten die tijden op die plekken gaan fietsen. Ik denk ook dat die vrees terecht is.

In de meeste gebieden kom je - zelfs in het weekend - zodra je 2 km van de parkeerplaats bent geen wandelaar meer tegen. Inderdaad, het gros dat je dichtbij de parkeerplaats tegenkomt zegt vriendelijk hallo. Pas op voor 60 plussers met los lopende honden (vooral waar dat eigenlijk niet niet mag); die gaan uit protest voor je liggen. :D
Mijn voorstel: gewoon de fietspaden volgen totdat je op veilige afstand van de boomers bent en dan vrij fietsen. :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik meld me even. 60-plus met hond. Roept u maar
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

bert l. schreef: za 29 januari 2022, 18:30 Ik meld me even. 60-plus met hond. Roept u maar
Dus jij gaat met je hond Mtb'en en hij rent dan konstant achter wandelaars aan............🤣👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Marcobiker schreef: vr 28 januari 2022, 10:26
Joepie de schreef: vr 28 januari 2022, 09:29Is er dan niemand die vindt dat we een heel grote kuil moeten graven en daar alle honden én hun baasjes in moeten bulldozeren?
Jawel. Ik had die kuil zelfs al gegraven. Maar helaas waren de hondenbezitters me voor en was de kuil al strak afgevuld met MTB-ers.
Hier moest ik echt keihard om lachen! :D

Overigens vervelend voor al die overlastgevende joekels, dat zij het verkeerd doen omdat ze een prutsbaas hebben die te lam was om met z'n/haar hond op cursus te gaan. Ook al is het een losloop gebied, het is gewoon nooit oké wanneer een hond opspringt naar iemand of naar lange haren van m'n dochter hapt terwijl die gewoon door het bos loopt.
Als je je hond formaat labrador met de tanden bloot grommend naar me toe laat rennen terwijl ik relaxed een banaantje sta te eten langs de kant en dan niet meer uit weet te brengen dan: " ja Bello moet altijd zo schrikken van fietsers met helmen. Ah lieve schat niet meer doen hoor", nou dan is mijn spreekwoordelijke klomp meerdere malen gebroken. Die helmangst heb ik vaker aan de hand gehad trouwens. Voed. Je. Beest. Op.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie