Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

bert l. schreef: zo 1 mei 2022, 20:05 Als er hier zo doorgeneuzeld wordt, dan kan dit topic beter gewoon dicht. Excuses voor deze duidelijke woorden en klare taal. De reden daarvoor lees je hieronder.
...
Werp hier eens wat denkkracht tegenaan en laat de wandelaars/honden/fietsers zaken maar even achterwege. Die zijn al uitgekauwd. Hoe stop je deze trend?
Met kennis van zaken. Dit soort "campagnes" van belangenclubjes kan je maar op een manier weerleggen. Door aan te tonen dat men onjuist is (en soms ook te accepteren dat een zorg terecht is). Zolang er enige ruimte voor twijfel bestaat, zal deze genomen worden. Zie ook bijvoorbeeld de perikelen in Schoorl. De vergunningsverlener is hier uitermate gevoelig voor (meestal sterk risico avers; en hebben vaak omgevingsmanagers die meer zitten op het spoor van de waarheid ligt in het midden; en dat helpt niet zo tegen lobbyclubs...). De Wet natuurbescherming is een prima ding en geeft een vrij goed beeld van wat mag en verboden is. Maar er zit een stukje "interpretatie" in -bij gebrek aan een beter woord-. Voor een oordeel over potentiële effecten en mogelijke maatregelen e.d. is deskundigheid van de soort in zijn omgeving benodigd. Nu trekt de "lobby" graag dat labeltje naar zich toe.

Ik denk dat meer en beter onderzoek naar dit soort soorten benodigd is én de mtb'er daar misschien wel een heel proactieve rol in moet gaan spelen om dat aan te kaarten bij vergunningverleners. En dan dus ook accepteren dat niet altijd alles kan of net even anders moet. Dat is niet heel veel anders dan hoe het nu gaat, maar misschien wordt het nu de makkelijk met een quick-scan afgedaan. Waardoor meer ruimte blijft bestaan. Dat moet dan misschien een tikje zwaarder worden neergezet. Het vervelende is dat met dit soort onderzoeken vaak nogal wat kosten gepaard gaan. (Zakelijk was ik, als projectmanager, zo maar twee jaar aan onderzoek en €200k (voor 25ha) verder voordat men met voldoende zekerheid konden zeggen dat de mitigerende maatregelen afdoende waren.)

Die zandhagedis is wel een gevalletje apart als ik het zo lees. In de basis is de aanleg van de routes potentieel nadelig, maar als ze er eenmaal zijn op deze zandgronden dan is het leefgebied potentieel verbeterd en wordt er actief gebruik van gemaakt. Eigenlijk bewijzen we de soort een dienst, waarvoor we bedankt worden met een sluiting van de routes :o :winkie:
De grote vraag is natuurlijk of en hoe dit opweegt tegen die paar hagedissen die onopzettelijk doodgereden worden en de "gunstige staat van instandhouding" van de populatie. Maar je maakt mij niet wijs dat -in een zorgvuldige afweging- de enige oplossing is om de hele route te sluiten. Er zijn tal van potentiële maatregelen denkbaar (bijv zonering, of specifieke aanleg van zonneplekken of open plekken). Maar dat vergt onafhankelijk onderzoek en een zuivere afweging door de vergunningverlener.
En mocht het wel de harde conclusie zijn dan pleit ik er ook meteen voor om alle andere fietspaden te verwijderen en een aanzienlijke hoeveelheid wandelpaden te sluiten. Klaarblijkelijk is iedere dode zandhagedis er één teveel, en vrijwel alle foto's hiervan zijn op reguliere fietspaden... Gelijke monniken, gelijke kappen (is er al een belangengroep die hiervoor lobbyt?) :bier:

De voornaamste uitdaging die ik zie is het gebrek aan centjes. Kennis is niet zo moeilijk, in den lande zijn er genoeg mensen die dit heel goed kunnen. Maar fact-finding en de ontsluiting hiervan valt nog niet mee.

Hier en in bijvoorbeeld de eerdere reactie uit Nijmegen, lees ik de nodige kennis al terug. Kan een startpunt zijn om eens wat koppen bij elkaar te steken.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Oh en laten we vooral niet vergeten dat het hele systeem in Nederland zo is ingericht om activiteiten mogelijk te maken. Typisch met wat randvoorwaarden en hoepeltjes om door te springen, maar een harde definitieve nee is zeldzaam.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 mei 2022, 20:42 Als mtb'er "moet" je ook je abonnement op het AD opzeggen :bier:
Is er nog iemand die dat prul clickbait festijn leest? :bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Welke routes zijn het nu eigenlijk precies? Holten en Nijverdal?

Maar bv Rijssen en Lochem niet?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

MVMVML schreef: di 3 mei 2022, 08:48 https://www.destentor.nl/opinie/stellin ... ~a037d913/


Even stemmen. We staan er goed voor :wink:
Done. :-q
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Als we in de betreffende zones de boel zo kunnen inrichten dat de zandhagedis zich liever begeeft naar een strook mul zand net naast de singletrack, dan los je het probleem misschien ook op. Dus aan weerszijden stroken met mulle zandbakken op enige afstand van de route. Ik kan me voorstellen dat ze daar liever liggen dan op een harde strook van 'onze' track. (Goed excuus om leemhoudend zand op onze route te storten om 'm goed hard te houden).
Géén idee of dit wat is, ik ben geen reptielenkenner, maar het gaat me om het idee dat wij als partij wellicht onderdeel kunnen zijn van de oplossing i.p.v. alleen aan de probleemkant staan.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Smithy schreef: di 3 mei 2022, 12:51 Als we in de betreffende zones de boel zo kunnen inrichten dat de zandhagedis zich liever begeeft naar een strook mul zand net naast de singletrack, dan los je het probleem misschien ook op. Dus aan weerszijden stroken met mulle zandbakken op enige afstand van de route. Ik kan me voorstellen dat ze daar liever liggen dan op een harde strook van 'onze' track. (Goed excuus om leemhoudend zand op onze route te storten om 'm goed hard te houden).
Géén idee of dit wat is, ik ben geen reptielenkenner, maar het gaat me om het idee dat wij als partij wellicht onderdeel kunnen zijn van de oplossing i.p.v. alleen aan de probleemkant staan.
Nu maak je de fout aan te nemen dat dit soort dingen op rationele gronden besloten worden en er een praktische oplossing mogelijk is. Dat is niet zo, dit is pure emotie. Daar rustig, genuanceerd en praktisch iets tegenover zetten werkt helaas niet meer als de emotie-karavaan al vertrokken is. :-{
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Nou liggen hier in Drenthe/Overijssel/Gelderland nou niet bepaald de platgereden zandhagedissen voor het oprapen. Sterker nog: nog nooit gezien. Ook de veelvuldig voorkomende adder niet, ja één keer….in 18 jaar….
mountainbiken: It's ok to be crap
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

MVMVML schreef: di 3 mei 2022, 13:00
Smithy schreef: di 3 mei 2022, 12:51 Als we in de betreffende zones de boel zo kunnen inrichten dat de zandhagedis zich liever begeeft naar een strook mul zand net naast de singletrack, dan los je het probleem misschien ook op. Dus aan weerszijden stroken met mulle zandbakken op enige afstand van de route. Ik kan me voorstellen dat ze daar liever liggen dan op een harde strook van 'onze' track. (Goed excuus om leemhoudend zand op onze route te storten om 'm goed hard te houden).
Géén idee of dit wat is, ik ben geen reptielenkenner, maar het gaat me om het idee dat wij als partij wellicht onderdeel kunnen zijn van de oplossing i.p.v. alleen aan de probleemkant staan.
Nu maak je de fout aan te nemen dat dit soort dingen op rationele gronden besloten worden en er een praktische oplossing mogelijk is. Dat is niet zo, dit is pure emotie. Daar rustig, genuanceerd en praktisch iets tegenover zetten werkt helaas niet meer als de emotie-karavaan al vertrokken is. :-{
Dat geldt voor de lobby-club, maar zeker niet voor de vergunningverlener (in dit geval de provincie).
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Smithy schreef: di 3 mei 2022, 12:51 Als we in de betreffende zones de boel zo kunnen inrichten dat de zandhagedis zich liever begeeft naar een strook mul zand net naast de singletrack, dan los je het probleem misschien ook op. Dus aan weerszijden stroken met mulle zandbakken op enige afstand van de route. Ik kan me voorstellen dat ze daar liever liggen dan op een harde strook van 'onze' track. (Goed excuus om leemhoudend zand op onze route te storten om 'm goed hard te houden).
Géén idee of dit wat is, ik ben geen reptielenkenner, maar het gaat me om het idee dat wij als partij wellicht onderdeel kunnen zijn van de oplossing i.p.v. alleen aan de probleemkant staan.
Prima plan. Van wat ik van zandhagedissen weet, klinkt het zeer aannemelijk.

Nu alleen nog even bevoegd gezag overtuigen dat deze maatregel werkt (lees: onderzoeken en aantonen). Het goede gesprek tussen gebruiker(s) en bevoegd gezag is nodig om tot een betere relatie en resultaat te komen. Nu voelt dit te eenzijdig.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

StephanR schreef: di 3 mei 2022, 15:04
MVMVML schreef: di 3 mei 2022, 13:00
Nu maak je de fout aan te nemen dat dit soort dingen op rationele gronden besloten worden en er een praktische oplossing mogelijk is. Dat is niet zo, dit is pure emotie. Daar rustig, genuanceerd en praktisch iets tegenover zetten werkt helaas niet meer als de emotie-karavaan al vertrokken is. :-{
Dat geldt voor de lobby-club, maar zeker niet voor de vergunningverlener (in dit geval de provincie).
Nou, die zijn gewoon heel gevoelig voor 'het sentiment'. En als je tegenwoordig iets erin gooit met 'natuur/duurzaam/bedreigde diersoort/overlast' dan is de beeldvorming en daarmee het sentiment al snel gezet. Paar clickbait-artikelen in de media erbij hoe verschrikkelijk erg het allemaal wel niet is en hoppa: ze kunnen bijna niet anders meer.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Zoals dus in Vledder gebeurt is: provincie geeft vergunningen af voor aanleg MTB route, dat gaat ook allemaal beginnen en dan ineens is er een inwoner die hier over valt. Foto van platgereden hazelwormen in de krant en hoppa! Een of andere natuurbeschermingsvereniging met blijkbaar genoeg geld begint even een rechtzaak en de provincie blijkt nalatig te zijn geweest....
Een deel van de nog steeds afgesloten route (een kilometer of 18 is te rijden en overigens best wel mooi aangelegd), ligt notabene in een stuk bos dat een paar jaar geleden gekapt is! Waar waren die mensen toen? Met de kap zijn er wel wat meer diertjes gesneuveld, ontheemd, etc.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: di 3 mei 2022, 15:33 Een deel van de nog steeds afgesloten route (een kilometer of 18 is te rijden en overigens best wel mooi aangelegd), ligt notabene in een stuk bos dat een paar jaar geleden gekapt is! Waar waren die mensen toen? Met de kap zijn er wel wat meer diertjes gesneuveld, ontheemd, etc.
Maar dat was voor milieuvriendelijke bio-massa en het voorkomen dat dat vieze gas opgestookt werd, dus dan is het goed. :-q Oh nee wacht, sinds een pennenstreek vorige maand is biomassa opeens niet milieuvriendelijk meer en gas weer wel. :roll: :lol:
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

MVMVML schreef: di 3 mei 2022, 15:24
StephanR schreef: di 3 mei 2022, 15:04
Dat geldt voor de lobby-club, maar zeker niet voor de vergunningverlener (in dit geval de provincie).
Nou, die zijn gewoon heel gevoelig voor 'het sentiment'. En als je tegenwoordig iets erin gooit met 'natuur/duurzaam/bedreigde diersoort/overlast' dan is de beeldvorming en daarmee het sentiment al snel gezet. Paar clickbait-artikelen in de media erbij hoe verschrikkelijk erg het allemaal wel niet is en hoppa: ze kunnen bijna niet anders meer.
Sentiment speelt zeker een rol. Maar het is niet het einde van het verhaal. Case in point: Schoorl. Is het makkelijk je hier tegen te verweren? Absoluut niet! Het kost ook vreselijk veel tijd en energie, maar het kan wel. Er moet wel iemand die handschoen oppakken (en daar -vaak letterlijk- jaren van zijn leven in investeren).

Het verspreiden van dit soort concepties helpt dan ook weer niet, het wordt langzaam een soort self-fulfilling prophecy :bier:
Plaats reactie