Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2613
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: vr 14 januari 2022, 12:50 Zou het ook mee kunen spelen dat oa. Ierland een stuk minder dichtbevolkt is. . .....?
Dat is meestal de reden dat er minder gereguleerd is en niet zozeer de reden waarom mensen toleranter zijn. Het moeten samenwerken is juist iets wat mensen tolerant maakt. Zo is het samen spelen van kinderen enorm belangrijk voor de ontwikkeling. Wanneer alles in regels is vastgelegd dan ontstaat de verwachting dat mensen zich daaraan houden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: vr 14 januari 2022, 10:59Ik denk dat je het percentage fietsers onderschat die weinig tot geen rekening wensen te houden met andere bosgebruikers. Wat uiteraard vooral op de drukke momenten speelt, want veel "ontmoetingen".
Volgens mij is dat percentage niet veel anders ten opzichte van andere groepen bosgebruikers die denken alleen op de wereld te zijn, waarvan een deel tegelijkertijd niets fout kan doen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mijns inziens is dat de reden waarom er minder hoeft gereguleerd te worden omdat er minder(storende) ontmoetingen zijn. Onze maatschappij wordt steeds individueler, en door de drukte en omstandigheden (covid) is men steeds vlugger geprikkeld en minder bereid om naar de standpunten van een ander te kijken. Individualisme en zelfredzaamheid heeft onze regering al jarenlang hoog in het vaandel staan. En Nederland kiest hiervoor via de stembus. Een socialer samenleving met meer respect voor elkaar zou in mijn opinie een verademing zijn. Als we nu eens (met z'n allen naar de grotere verbanden zouden kijken.
Maar nu gaan we een te politieke kant op,ik laat t hierbij.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

(Eensch ;-))

Ik denk dat recreatiestromen scheiden een gevolg is van het onvermogen van velen om rekening met anderen te houden en geen oorzaak. En de volksaard speelt wellicht ook een rol, Nederlanders zijn nogal veeleisend. Alleen noemen we dat dan wat positiever individualistisch ingesteld :-)
Zit inderdaad ook bij niet-fietsers, je ziet op allerlei gebied een nogal egoïstische mentaliteit.

Drukte speelt natuurlijk een rol. Ik kom jaarlijks een week in de Franse/Italiaanse Alpen op uiterst rustige paden en daar hebben we nog nooit een probleem met wie dan ook gehad. Wandelaars gaan zonder morren een stapje aan de kant en je rolt er stapvoets langs met een vriendelijke groet, klaar. Het is voor de meeste mensen ook niet storend als er drie bikers in een ochtend langs komen.
Hele andere insteek als elk weekend die honderden bikers hier waarvan de helft met -voor hen hele belangrijke- rondetijden bezig is.

Ben het wel eens met dat het mogelijk zou moeten zijn om gezamenlijk de paden te delen, maar ik vrees dat dat een gepasseerd station is, in elk geval in drukke gebieden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

kermit schreef: vr 14 januari 2022, 13:21 (Eensch ;-))

Ik denk dat recreatiestromen scheiden een gevolg is van het onvermogen van velen om rekening met anderen te houden en geen oorzaak. En de volksaard speelt wellicht ook een rol, Nederlanders zijn nogal veeleisend. Alleen noemen we dat dan wat positiever individualistisch ingesteld :-)
Zit inderdaad ook bij niet-fietsers, je ziet op allerlei gebied een nogal egoïstische mentaliteit.

Drukte speelt natuurlijk een rol. Ik kom jaarlijks een week in de Franse/Italiaanse Alpen op uiterst rustige paden en daar hebben we nog nooit een probleem met wie dan ook gehad. Wandelaars gaan zonder morren een stapje aan de kant en je rolt er stapvoets langs met een vriendelijke groet, klaar. Het is voor de meeste mensen ook niet storend als er drie bikers in een ochtend langs komen.
Hele andere insteek als elk weekend die honderden bikers hier waarvan de helft met -voor hen hele belangrijke- rondetijden bezig is.

Ben het wel eens met dat het mogelijk zou moeten zijn om gezamenlijk de paden te delen, maar ik vrees dat dat een gepasseerd station is, in elk geval in drukke gebieden.
Afgelopen week een flink stuk wezen wandelen in het buitengebied van Breda (Mastbos,Vloeiweide, Pannenhoef). Als ik daar dan complete gebieden zie waar letterlijk álle paden volledig naar de kl*te zijn gereden door mtbers waarbij de 'bermen' ook worden meegepakt omdat er een plas ligt en er letterlijk niet meer te lopen valt over stukken van honderden meters, dan begrijp ik dat de gemiddelde bosbezoeker echt z'n buik vol heeft van alles wat er op 2 wielen door een bos gaat. Sterker nog: zelfs ik als enthousiast fietser deel dan die mening.
Vanuit die optiek geredeneerd begrijp ik het dan ergens nog wel als de terreineigenaren de boel dichtgooien voor fietsers en deze verwijzen naar de vaste routes. De nuance in deze is dan wel dat in West Brabant de concentratie tourclubs erg groot is, en dat die 50ers allemaal op zondag, weer of geen weer 'moeten' fietsen en dat dat in de winter gebeurt op een 26'' bike met V brakes. Helaas straalt dat wel negatief af op de sport als geheel.
In die zin gaat het hier dan niet om drukte, maar om simpelweg het vernielen van de infrastructuur. Is dat egoisme of staan mensen er onbewust niet voldoende bij stil?

Wat doen we daaraan? Vrij weinig, behalve de KNWU, de vakhandel en de media verzoeken om toch echt niet medio oktober te beginnen met de winterspecials waarbij de mtb gepromoot wordt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik liep dit weekend met de hond (aan de lijn :wink: ) een lus van zo'n 8 km door bos en heide achter Landal Coldenhove en ik heb mij er over staan verbazen dat er letterlijk niet 1 paadje is waar je geen noppensporen ziet.
Ik heb ook wel een beetje daar met een dubbel gevoel naar zitten kijken. Ik snap de motivatie om daar lekker door het gebied te rijden en te ontdekken volledig, maar deze constatering op de paden was ook wel een beetje ontnuchterend. Overigens geen mountainbike gezien, alleen maar de nieuwe gravelhypebikes. Dat gaat "ons" ook niet helpen, want die fietsers zoeken waarschijnlijk nog meer dan wij de wandelpaden op en het zijn gewoon domweg weer grotere aantallen fietsers die (semi)terreinwaardig zijn.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

daniel1975 schreef: vr 14 januari 2022, 14:37 gravelhypebikes
Over hypes gesproken, waar zijn al die fatbikes gebleven? :winkie:
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

MVMVML schreef: vr 14 januari 2022, 15:29
daniel1975 schreef: vr 14 januari 2022, 14:37 gravelhypebikes
Over hypes gesproken, waar zijn al die fatbikes gebleven? :winkie:
Dikke banden zijn uit. Dunne banden zijn in. Beetje tegenovergestelde van de meeste mensen hun gewicht tijdens corona. :bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Cycleintothewind schreef: vr 14 januari 2022, 15:38
MVMVML schreef: vr 14 januari 2022, 15:29
Over hypes gesproken, waar zijn al die fatbikes gebleven? :winkie:
Dikke banden zijn uit. Dunne banden zijn in.
Wie zei dit ook tegen zijn vrouw vannacht? :o
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2947
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Har77 schreef: vr 14 januari 2022, 13:52
kermit schreef: vr 14 januari 2022, 13:21 (Eensch ;-))

Ik denk dat recreatiestromen scheiden een gevolg is van het onvermogen van velen om rekening met anderen te houden en geen oorzaak. En de volksaard speelt wellicht ook een rol, Nederlanders zijn nogal veeleisend. Alleen noemen we dat dan wat positiever individualistisch ingesteld :-)

Drukte speelt natuurlijk een rol.

Ben het wel eens met dat het mogelijk zou moeten zijn om gezamenlijk de paden te delen, maar ik vrees dat dat een gepasseerd station is, in elk geval in drukke gebieden.
Afgelopen week een flink stuk wezen wandelen in het buitengebied van Breda (Mastbos,Vloeiweide, Pannenhoef). Als ik daar dan complete gebieden zie waar letterlijk álle paden volledig naar de kl*te zijn gereden door mtbers waarbij de 'bermen' ook worden meegepakt omdat er een plas ligt en er letterlijk niet meer te lopen valt over stukken van honderden meters, dan begrijp ik dat de gemiddelde bosbezoeker echt z'n buik vol heeft van alles wat er op 2 wielen door een bos gaat. Sterker nog: zelfs ik als enthousiast fietser deel dan die mening.
Vanuit die optiek geredeneerd begrijp ik het dan ergens nog wel als de terreineigenaren de boel dichtgooien voor fietsers en deze verwijzen naar de vaste routes. De nuance in deze is dan wel dat in West Brabant de concentratie tourclubs erg groot is, en dat die 50ers allemaal op zondag, weer of geen weer 'moeten' fietsen en dat dat in de winter gebeurt op een 26'' bike met V brakes. Helaas straalt dat wel negatief af op de sport als geheel.
In die zin gaat het hier dan niet om drukte, maar om simpelweg het vernielen van de infrastructuur. Is dat egoisme of staan mensen er onbewust niet voldoende bij stil?

Wat doen we daaraan? Vrij weinig, behalve de KNWU, de vakhandel en de media verzoeken om toch echt niet medio oktober te beginnen met de winterspecials waarbij de mtb gepromoot wordt.
Ik woon en rij omgeving Bergen op Zoom, dus ook West Brabant. In mijn omgeving herken ik dit een stuk minder:
- meeste paden zijn in redelijke staat, veel zandgrond dus kan wel wat hebben
- kapotte paden ook door wandelaars en mn voertuigen
- wandel en fiets drukte is zeker buiten de popie jopie zone's bij de horeca en klimbos enz best beperkt - op vrijdag kom je bijna niemand tegen, maar zelfs in het weekend is het meestal niet druk met MTB-ers - een jaar geleden Covid piek reed ik af en toe in file, nu nooit meer

De situatie op de LDD bij mooi weer ken ik, hoewel ik er bijna nooit kom (1x per 2-3 jaar of zo). Die routes en wandelzones bij die restaurants kan je evt op andere manier vormgeven of omleggen. Blijft onverlet dat het er soms veel te druk is. Wandelaars doen echt zorgvuldig hun best om niet uit te kijken. En dan heb je altijd problemen. Teveel mensen = problemen.

Komen we terug bij wat al vaker is gezegd: de situatie is per gebied verschillend en recreatiedruk nabij grotere steden (Breda) is groter. Waar ik bang voor ben is dat er bij een paar klachten een automatische standaard reflex van beheerders volgt: scheiding en eigen routes, en betalen. Het is niet altijd overal druk, scheiding en vaste routes niet altijd overal nodig.

Kan me bv compromis voorstellen: in het weekend zeker na 11:00 verplicht op de vaste routes, dit alleen in drukke gebieden, daar door de week vrij rijden. Nu is er een lompe alles-of-niets oplossing die 80% van de tijd niet nodig is. Hoe krijg je zoiets er door, zelfs als proef?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Als plezier - en niet Strava - leidend is, dan is het allemaal niet zo moeilijk. Beste remedie tegen chagrijnige gezichten blijft gewoon een vriendelijk "Goedendag" en even in je remmen om er vervolgens rustig langs te rijden. Vandaag op Schaarsbergen weer wat wandelaars en hardlopers tegengekomen en die allemaal vriendelijk terug groeten. Ook de honduitlater - die haar hond even speciaal bij zich riep toen ik eraan kwam - bedankt. Kwam nog een gezin met kleine kinderen op de MTB tegen. De kinders gingen op aangeven van papa netjes aan de kant. Ik heb ze bedankt en een hele leuke dag gewenst. We delen het bos met elkaar en dat gaat prima.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben tot nu het met iedereen eens :-D ......maar zelf rij ik pas 4 jaar en gelukkig met heel veel plezier :-q en ook ik ben....je kunt je het niet voorstellen 2x op het fietspad tegengehouden door wandelaars :(( die dus blijkbaar, ook zich het fietspad toe-eigenen :cry: :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29844
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wel iets meer dan 4 jaar Mario, time flies when you don't know what you're doing :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 16 januari 2022, 21:27 Wel iets meer dan 4 jaar Mario, time flies when you don't know what you're doing :wink:
:lol: :lol: :lol: ja dat is helemaal waar 5jaar :o :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok...

Ik denk dat de Anti-MTB trend is ontstaan door de enorme populariteit van het MTB-en en het gedrag van naar ik schat z'n 20% van de gebruikers.
Door de populariteit zijn er erg veel mtb-ers. Waar je z'n 10 jaar geleden nog rustig alleen kon rijden op een route rij je nu, zeker in de weekenden in een treintje op de opengestelde achtbanen met een grote snelheid. Mensen zien dit en hebben moeite met het aanzicht van een totaal geprepareerde baan in "hun" geliefde "wilde" natuur. Dat stoort ze. Daar begint het al. Als er dan ook nog gekken zich niet aan de regels houden en toch besluiten "vrij" te rijden is het hek van de dam en krijg je een anti-mtb lobby.
Ik snap die mensen wel. Ik loop ook regelmatig in het bos met mijn kind of hond en zie dan sporen van banden op plekken waar je dat echt niet moet willen. Dan erger ik mij ook. Helemaal als ze dan mijn kind z'n beetje omver rijden. Zo iemand knuppel ik dan het liefst het bos uit!
Ik snap ook dat je geen fan bent van de routes en vrij wilt rijden. Mijn zegen heb je ook als je oplet waar je rijdt en wanneer je rijdt.

Echter zijn er toch echt mensen die enkel aan zichzelf denken en het dus verzieken. Jammer maar helaas. Ik hou ook niet van de vaste routes....prima maar vrij rijden kan niet wanneer ik tijd heb dus besluit ik niet meer te fietsen zodat een meerderheid die dat wel kan waarderen niet verder in het nauw wordt gedreven.
Voor een ieder die denkt maar te kunnen doen wat hij/zij/het wil en zich niet aan de regels houdt....denk even verder dan enkel je eigen belang!
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Plaats reactie