Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Marcobiker schreef: ma 4 januari 2021, 11:49 Kom ik net dit tegen in een Facebook-wandelgroep waar ik lid van ben :D :
Afbeelding
Misschien een idee voor die mensen om niet op de MTB-routes te wandelen?
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Het mag duidelijk zijn dat er nooit een 100% oplossing gaat komen. Daarvoor zijn er te veel verschillende belangen/meningen/denkbeelden en te veel mensen op een beperkte ruimte. Alleen al in de groep MTB-ers op dit forum is er geen echte gemeenschappelijke noemer te vinden. En dat is een groep die een meer dan gemiddelde belangstelling heeft voor onze mooie sport. Maar binnen die groep zijn er grote verschillen in (levens)ervaring, voorkeur voor wijze en plaats van fietsen etc. En dan is er uiteraard nog een grote groep buiten het forum die gewoon gaat fietsen op "onze" routes, zonder zich te verdiepen in de "mores" en do's and dont's. En zoals je in alle situaties ziet (denk aan het verkeer) zijn er altijd mensen die zich nergens iets van aantrekken, of niet in de gaten hebben dat ze domme dingen doen. Die laatste groep ga je nooit bereiken, wat je ook aan inspanning doet.

En ook bij de wandelaars, vogelaars, natuurliefhebbers, ruiters en andere gebruikers tref je weer een doorsnee van de samenleving aan. En ook daar uiteraard mensen die vinden dat het te druk is. En dat de anderen zich moeten aanpassen.

Duidelijk mag zijn dat je een hoop gedoe kunt vermijden als je niet op de piektijden gaat rijden. Iedereen weet inmiddels toch wel dat je op zondagochtend beter wat anders kunt gaan doen? En ga je wel, accepteer dan gewoon dat je niet helemaal je eigen plan kunt trekken.
Laatst gewijzigd door JoopO op ma 4 januari 2021, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kan niet meer schreef: ma 4 januari 2021, 14:11 Shortcuts -die ik veel zie ontstaan- zijn uit de boze wat mij betreft. ( en ja dat schrijf ik wel toe aan de kom-jagers)
Wat ik niet snap is dat dit niet meer wordt verhinderd met boomstronken, afwateringsgaten of een berg snoeiafval.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

38x10 schreef: ma 4 januari 2021, 09:45 Natuurlijk moeten snellere rijders zich aanpassen. Vergelijk het met skiën, daar heeft de langzamere skier ook voorrang (pdf). Altijd.
Nooit geskied dus kende de regel niet. Andere kennen deze regel ook niet.... :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mad Wally schreef: ma 4 januari 2021, 14:58
kan niet meer schreef: ma 4 januari 2021, 14:11 Shortcuts -die ik veel zie ontstaan- zijn uit de boze wat mij betreft. ( en ja dat schrijf ik wel toe aan de kom-jagers)
Wat ik niet snap is dat dit niet meer wordt verhinderd met boomstronken, afwateringsgaten of een berg snoeiafval.
Op de vaste routes gebeurt dat ook wel.
In de gebieden waar je vrij kan rijden is er geen onderhoud en is het geen doen.
Zoals ik eerder aangaf; ik had een track achter mijn huis langs maar je moet het 1 keer heel goed doen want anders blijf je aan de gang. Het is heel hardnekkig.
"This species has amused itself to death"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dit soort artikelen helpen niet echt om onze indruk van wielrenners positief te beïnvloeden ... :-{ :roll:

https://www.bicycling.com/nl/stijl/g254 ... et-pakken/
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Knakworstkweker schreef: ma 4 januari 2021, 14:43Blijkbaar zijn er veel gebruikers hier die de gezonde discussie buiten dit forum niet hebben (of niet kunnen winnen) en een beetje te serieus ingaan op alles om hun gram te halen.
Ik verbaasde me meer over de ongezonde discussie die ik hier steeds zie ontstaan. Sorry dat ik daar niet duidelijk genoeg voor jou over was.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

hanjovdberg schreef: ma 4 januari 2021, 15:47 Dit soort artikelen helpen niet echt om onze indruk van wielrenners positief te beïnvloeden ... :-{ :roll:

https://www.bicycling.com/nl/stijl/g254 ... et-pakken/
Laatste punt van de opsomming:
"Ons land is inmiddels bezaaid met een groot aantal echte mountainbike-parcoursen. De één nog mooier dan de ander en het aanbod wordt elke maand nog groter. Het is een fantastische manier om nieuwe stukken te leren kennen, zonder dat je tot last bent van andere mensen die van het bos genieten. "

Mmmm. Lijkt me dat ze daar weinig voeling hebben met de rest van de maatschappij.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

JoopO schreef: ma 4 januari 2021, 16:28
hanjovdberg schreef: ma 4 januari 2021, 15:47 Dit soort artikelen helpen niet echt om onze indruk van wielrenners positief te beïnvloeden ... :-{ :roll:

https://www.bicycling.com/nl/stijl/g254 ... et-pakken/
Laatste punt van de opsomming:
"Ons land is inmiddels bezaaid met een groot aantal echte mountainbike-parcoursen. De één nog mooier dan de ander en het aanbod wordt elke maand nog groter. Het is een fantastische manier om nieuwe stukken te leren kennen, zonder dat je tot last bent van andere mensen die van het bos genieten. "

Mmmm. Lijkt me dat ze daar weinig voeling hebben met de rest van de maatschappij.
Ja helaas reclame maken als het al tering druk is. Maar veel van die nieuwe trail wappies zijn helemaal geen Castelli reetfietsers... en ook niet op Strava laat staan op een MTB forum.

In een podcast met SBB boswachter de wijsheid gehoord dat je aantal Strava rijders x 2.5 moet doen om de werkelijke trailbelasting te bepalen. Dwz 60% van de huidige trail users is NON Strava, en dat kan je merken.


Aanvullend: https://www.bicycling.com/nl/stijl/g351 ... elrenners/ puntje 5, 7 en 11. Natuurlijk geldt niet niet voor MTB-ers.

Er is wel trailrespect bij reetfietsers - onderaan: https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... om-vignet/
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 4 januari 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Even terug naar de vraag:
Giant-E schreef: wo 30 december 2020, 10:41 Ik maak me dus zorgen, en ben bang voor een kettingreactie. Hoe kunnen wij nou, als mtb-ers, deze trend stoppen?
Al vaker genoemd: een media campagne. Niet gericht op wandelaars of mtb-ers, maar op de bosgebruikers. Zo gaan wij met elkaar om in het bos. Of zoiets. En dan via allemaal verschillende media en platformen.

Of een filmpje met de dezelfde boodschap dat viraal gaat.

Of zelf een filmpje maken vergelijkbaar met de Belg die een kind een knietje gaf, maar dit keer dat wandelaars een kind op de mtb molesteren. Als iemand een beetje handig is met deepfake kunnen we bepaalde anti-mtb-ers hier zelfs een rol in geven.

Een andere optie is om een speelplek te creëren in het bos, niet te ver van de parkeerplaats en met zicht op een stuk van de mtb route. Dit in het kader van onbekend maakt onbemind. Als je dan mtb-ers ziet, dan wordt het ook logischers dat je ze ook op andere plekken in het bos wel ‘s ziet.
Met een infobord er bij met uitleg van gescheiden paden, hoe we met elkaar omgaan, etc. Leest vast niet iedereen, maar wordt vast beter gelezen dan een bord bij een parkeerplaats.
Het kan er ook voor zorgen dat kinderen enthousiast worden van mtb-en en dat er dus iedereen gaat mtb-en en als iedereen gaat mtb-en is niemand anti mtb. (Er is dan hooguit wat onderlinge irritaties tussen de mtb-ers). :-D

Of accepteren dat waar het druk is, er onderlinge irritatie is en een anti beweging. MVMVML heeft een pagina of 10 geleden daar al een succesvolle aanpak voor beschreven.

Zelf woon ik in een dunner bevolkt deel van NL met genoeg bos en heide in de buurt. Hier merk ik weinig van anti mtb. In de buurt van een vakantiepark wel ‘s chagrijnige wandelaars die niet in de kant wouden op een breed pad op de mtb route. Dat is al weer jaren geleden, dat ik dit nog weet zegt wat over de frequentie van dit soort voorvallen.

Nou hou ik niet van mtb-ers vlak voor of achter mij (behalve mijn fietsmaat) of wandelaars op de route en het lukt mij goed om dit te vermijden. Afgelopen zondag om 9:00 uur vertrokken. Eén hardloopster laten schrikken. Ze stond stil op de mtb route met de rug naar me toe, had oortjes in waardoor ze m’n bel niet hoorde, en schrok toen ik voorzichtig voorbij reed. Verder alleen vriendelijke wandelaars en honden tegengekomen en begroet.
Na afloop op strava gekeken en op alle segmenten had ik een pr gereden.
Nou had ik maar één segment, genaamd viaduct terwijl ik daar door een tunnel reed en het was de eerste keer dat ik dat segment reed.
Ik vind het leuk om zo ver mogelijk te fietsen zonder strava segment, hoewel dat pas achteraf te zien is. Meestal is dat ook een goede indicatie van de te verwachten drukte.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Jurriaan schreef: ma 4 januari 2021, 15:04
38x10 schreef: ma 4 januari 2021, 09:45 Natuurlijk moeten snellere rijders zich aanpassen. Vergelijk het met skiën, daar heeft de langzamere skier ook voorrang (pdf). Altijd.
Nooit geskied dus kende de regel niet. Andere kennen deze regel ook niet.... :bier:
1. Skiën is geen MTB-en, dus...

2. Verder vreemde redenatie. Ik zou zeggen de trage geeft voorrang aan de snellere, net zoals we voorrang geven aan de trein op de overweg. Zorg maar dat je aan de kant bent. Op de snelweg mag je ook niet langzamer dan 60 km/u, en dat is al levensgevaarlijk.

Snelheidsverschillen zullen altijd bestaan, maar als je rijdt als een slak kan je beter een landbouwweg of breed bospad pakken, of zelfs meehobbelen met de grijze e-bikende meute op t fietspad. Heerlijk relaxed van de natuur genieten op je eigen tempo, geen gebel, geen geschreeuw. Probleem met wandelaars ook meteen opgelost.

Zo nu kan het topic wel dicht.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: ma 4 januari 2021, 18:37 Ik zou zeggen de trage geeft voorrang aan de snellere ... Zorg maar dat je aan de kant bent.

maar als je rijdt als een slak kan je beter een landbouwweg of breed bospad pakken
Dat lijkt me de juiste mentaliteit :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hij zit gewoon een beetje te stoken, kennelijk ging het gisteren niet zo goed met de Strava score :winkie:
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

38x10 schreef: ma 4 januari 2021, 09:45 Natuurlijk moeten snellere rijders zich aanpassen. Vergelijk het met skiën, daar heeft de langzamere skier ook voorrang (pdf). Altijd.

Ik zie meer vergelijkingen overigens......

https://m.youtube.com/watch?v=XPZDEWBzneY

Nu hetzelfde zure gejank in het bos, als op de piste toen ik in de jaren 90 ging boarden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Crapton schreef: ma 4 januari 2021, 18:37 Snelheidsverschillen zullen altijd bestaan, maar als je rijdt als een slak kan je beter een landbouwweg of breed bospad pakken, of zelfs meehobbelen met de grijze e-bikende meute op t fietspad.
Dus exclusief voor de snelle jongens wat jou betreft?

Voorbeeldje hoe het ook kan:

Afgelopen zaterdagmiddag na 1 uur gestart en met een fietsmaat Zeisterlitz gereden. Bewust de zondagmorgen vermeden, om de verwachte drukte te ontzien.
Toch bleek al snel dat 't aardig druk was, en vooral rondom het Beauforthuis heb ik 't nog nooit zo bizar druk gezien. Ook veel groepen nog, dat was helemaal opvallend.
Knop gelijk omgezet: Op de zeldzaam rustige stukken lekker doorgereden, zelf overal netjes en soms met veel geduld familie's en coronabikers ingehaald, en best wel voldaan weer naar huis gereden.

Geen pr's nee, lekker belangrijk ook... Maar even serieus: Is dat nu écht zo belangrijk om je middag te laten verpesten? Want ga je je ergeren aan die drukte, ga je net als in een file, elders tijd terugwinnen door gehaast (of zelfs asociaal) gedrag. Ik zeg niet dat jij zo rijdt, maar ik zie dit helaas bijna wekelijks voorbijkomen.
Plaats reactie