Show your (Trail)dog

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk Bert :-q
Het toeval wil dat mijn labrador, een zeer fanatieke traildog, Bert heette. :-D
Zijn voorganger was een golden retriever en die heette Ollie.
Nu twee beaucerons die helemaal wild worden zodra ik de fiets pak.
Kortom, nog geen hond gehad die niet van mountainbiken hield.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Meet Rico

Is lekker lui , maar is super enthousiast als we richting bos gaan , eerst met de fiets ( gejat, tweede bike gescheurd) nu gewoon joggen .
Helaas is het vaak dan een " blindganger " heeft ook al de nodig bosdiertjes te pakken gehad ....
Die kleine op de achtergrond is net 9 maanden die moet nog ff afkijken bij dr broer :)

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Onze traildog is wat te oud (9) aan het worden voor flink te trailen (oke, ik rijdt misschien ook wat te hard) maar die rent liever nog wat achter de ganzen aan tijdens het uitlaten.
Zijn jongere (volle zus (zelfde ouders, heel toevallig) van 5,5 gaat steeds vaker alleen mee zonder die ouwe sjokslof.
Weinig jachtinstinct en dat is maar goed ook, komen hier meerdere keren per week wel herten enzo tegen.

Goede bewaking van de boodschappen:
Afbeelding

Joga oefeningen met Mary:
Afbeelding

Slootwater testen:
Afbeelding

Ronde Buulse Bergen afgelopen jaar.
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het is alweer even geleden dat ze mee is geweest (inmiddels 9,5 jaar oud, dat vergeet ze zelf alleen af en toe), maar de keren dat ze mee mag vindt ze wel fantastisch.
Afbeelding

Lekker enthousiast en energiek, maar na een flinke wandeling loopt ze een of twee dagen wat rustiger tegenwoordig ;)
Afbeelding

Ras? Geen idee. Er zit wat herder en (denk ik) ook wat wolfshond in. We hebben haar nu een goede vijf jaar geleden gekregen via adoptie, omdat haar vorige baasje haar te oud vond worden. (adoptie uit Rusland)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

Wel een vraagje voor de ervaren traildog eigenaren, hoe hebben jullie je hond geleerd om mee te kunnen met mtb-en?

Mijne is nu nog te jong om te rennen (althans om een fiets bij te houden) maar als hij wat ouder is wil ik hem graag meenemen, maar ik heb nog niet echt een idee hoe ik dit het beste met hem kan oefenen?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

terrean schreef: do 2 december 2021, 20:25 Wel een vraagje voor de ervaren traildog eigenaren, hoe hebben jullie je hond geleerd om mee te kunnen met mtb-en?

Mijne is nu nog te jong om te rennen (althans om een fiets bij te houden) maar als hij wat ouder is wil ik hem graag meenemen, maar ik heb nog niet echt een idee hoe ik dit het beste met hem kan oefenen?

Ik dat dat het ook een klein beetje ligt aan het soort / ras , dat ze " geboren" renners zijn , die van mij igg wel , ook met de sneeuw en een slee vindt het geweldig om je dan voort te trekken , ik het begin ben ik eerst voorzichtig met hem gaan fietsen , dus rustig tempo en hij in "draaf" tempo er naast , en zo dit telkens uitgebouwd naar langere afstanden . Maar pas gedaan na 18 maanden, toen de dierenarts het verantwoord vindt , de Malamute moet nog even wachten , ongeveer 3 maanden , hopelijk geeft de dierenarts dan ook akkoord .

Maar soort ras en bouw van de hond werken daar zeker in mee ...

suc6
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op do 2 december 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Niet.
Onze vorige hond bewaakte de koeken en het gereedschap als we op Amerongen aan het werk waren. Ze bleef liggen en je kon op 1cm langs haar heen rijden. Ze ging ook wel mee naast de fiets, maar dat kan pas vanaf de leeftijd van een jaar. Maar dan met de stadsfiets en rechts naast me aan de riem. Los meelopen naast de mtb is nogo. Het mag maar op hele kleine stukjes, nl. daar waar de trail door een losloopgebied gaat.

De nieuwe hond is nog maar 5 maanden. Die is nog in opleiding en moet als eerste leren niet achter mtb-ers aan te gaan. We oefenen dat bij Elst op de route Am in het losloopgebied. Het gaat soms goed :evil:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

terrean schreef: do 2 december 2021, 20:25 Wel een vraagje voor de ervaren traildog eigenaren, hoe hebben jullie je hond geleerd om mee te kunnen met mtb-en?

Mijne is nu nog te jong om te rennen (althans om een fiets bij te houden) maar als hij wat ouder is wil ik hem graag meenemen, maar ik heb nog niet echt een idee hoe ik dit het beste met hem kan oefenen?
Zeker niet voor ze 1 jaar zijn, en bij grote honden nog later. En beginnen met aan de lijn naast de fiets, bij mijn herder deed ik elke keer een klein stukje vanaf 9 maanden, maar dan niet laten rennen. Een klein drafje is goed genoeg. Bij mijn hond werkt een voor fietser ook goed,bekend of onbekend, als ze ze maar kan inhalen :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ja, wat Snelle Buffer zegt. Het ras werkt zeker mee of niet.

Zal je een Border Collie hebben, dan gaat het je zeer zeker lukken. Maar met mijn ras hond bijvoorbeeld, zal het Cesar Milan himself nog niet eens lukken. De neus van mijn hond maakt altijd overuren en waarschijnlijk na 1 meter op de trail ben ik haar al kwijt. Ze is een gedreven jager en met succes, dat instinct zal het winnen van een MTB ritje samen :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn vorige hond mocht wel regelmatig mee, maar ook kleine stukken.
Ik had hem geleerd dat als ik mijn voeten stil houd, hij achter me moest blijven. Wel zo handig bij snelle afdalingen enzo, aangezien hij toch altijd harder kon lopen dan ik afdalen.
Verder vooral een kwestie van grenzen aangeven en hem leren wat voor jou praktisch is.
Deel van de MTB route waar ik woonde was losloop gebied, dus dat deel reden we meestal. Omhoog of omlaag met minstens 10%, dus daar was het praktisch dat hij bij afdalingen achter me bleef. Met klimmen maakte het niet zo veel uit, omdat dan het tempo toch laag lag.

De huidige hond is iets minder baas gericht en kiest haar eigen weg. Geen sterk jacht instinct, maar soms ben je haar gewoon even kwijt als je niet oplet. Komt wel weer boven water, maar niet handig met meefietsen.
Als je roept komt ze altijd weer vlot, dus loslopen kan prima als ik zelf aan de wandel ga.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Johan !!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Stevens Fatbike & Xtrail mud9

Ook ,maar weer eens een foto plaatsen van onze 2 traildogs voor de Fatbike

Afbeelding


En nog eentje met 12 voor de kar ,maar dat is weer een heel andere dimensie ,maar allemaal afstanden van 18 km (en verder )
Afbeelding
Maar pas gedaan na 18 maanden, toen de dierenarts het verantwoord vindt , de Malamute moet nog even wachten , ongeveer 3 maanden , hopelijk geeft de dierenarts dan ook akkoord .
met 1 jaar mogen ze al wedstrijden lopen en met 18 maanden ook longtrail dus de langere afstanden
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Oh super gaaf !

Mijn Finse Lap doet dit soort werk ook graag en Finse Lappen worden dan vaak door mensen ingezet voor Cani Cross wedstrijden. Cani Cross is hardlopen met je aangelijnde hond voor je.

Ook wel eens met de slee geprobeerd en dan één van de kinderen erop. Maar ze is hier net te licht voor.

Als ik dat op de MTB zou doen, zou ze het wel leuk vinden denk ik. Haal ik ook weer eens wat PR's op de diverse Strava segmenten :bier: :winkie:
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

Stunning schreef: do 2 december 2021, 23:12 Ja, wat Snelle Buffer zegt. Het ras werkt zeker mee of niet.

Zal je een Border Collie hebben, dan gaat het je zeer zeker lukken. Maar met mijn ras hond bijvoorbeeld, zal het Cesar Milan himself nog niet eens lukken. De neus van mijn hond maakt altijd overuren en waarschijnlijk na 1 meter op de trail ben ik haar al kwijt. Ze is een gedreven jager en met succes, dat instinct zal het winnen van een MTB ritje samen :wink:
Geen BC maar een aussie, maar die zijn ook niet bepaald lui aangelegd :P
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

terrean schreef: vr 3 december 2021, 17:10
Stunning schreef: do 2 december 2021, 23:12 Ja, wat Snelle Buffer zegt. Het ras werkt zeker mee of niet.

Zal je een Border Collie hebben, dan gaat het je zeer zeker lukken. Maar met mijn ras hond bijvoorbeeld, zal het Cesar Milan himself nog niet eens lukken. De neus van mijn hond maakt altijd overuren en waarschijnlijk na 1 meter op de trail ben ik haar al kwijt. Ze is een gedreven jager en met succes, dat instinct zal het winnen van een MTB ritje samen :wink:
Geen BC maar een aussie, maar die zijn ook niet bepaald lui aangelegd :P
Aussie gaat graag met je mee en leert ook makkelijk. Vooral oppassen met te warm weer. Of zorgen dat ie af en toe even de sloot in kan (GMA)
Veel plezier gewenst i.i.g. !
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

terrean schreef: vr 3 december 2021, 17:10
Stunning schreef: do 2 december 2021, 23:12 Ja, wat Snelle Buffer zegt. Het ras werkt zeker mee of niet.

Zal je een Border Collie hebben, dan gaat het je zeer zeker lukken. Maar met mijn ras hond bijvoorbeeld, zal het Cesar Milan himself nog niet eens lukken. De neus van mijn hond maakt altijd overuren en waarschijnlijk na 1 meter op de trail ben ik haar al kwijt. Ze is een gedreven jager en met succes, dat instinct zal het winnen van een MTB ritje samen :wink:
Geen BC maar een aussie, maar die zijn ook niet bepaald lui aangelegd :P
Ik ken de Aussies wel. Mijn fokster fokt naast Finse Lappen ook Aussies en die gingen ook wel eens mee naar nestwandelingen. Qua energie zijn die twee rassen wel aan elkaar gewaagd :wink:
Plaats reactie