mentaliteit mountainbikers bij pech?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik ben een keer tijdens een marathon in een afdaling gestopt omdat iemand riep dat hij technische hulp nodig had. Heb hem geholpen met mijn minitool van 40.- Euro. Afgesproken dat hij deze bij de organisatie inlevert zodat ik deze kon ophalen. Nooit meer terug gezien. Sindsdien stop ik wel nog (ook in een marathon) maar geef mijn tool (als daarom wordt gevraagd) niet meer uit handen.

Zelf een keer pech gehad in een andere marathon. Toen twee keer lek gereden en ik had alleen maar 1 biba mee, geen reparatieset. Ik stond langs her parcours en vroeg bikers die langskwamen of ik een biba mag hebben. Na 20 minuten stopte iemand gelukkig en gaf me een biba. De race was al lang gegeten koek, maar ik kon verder rijden tot aan de finish. Ik was er heel blij mee.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: ma 22 maart 2021, 10:03 Mijn voorlaatste biba geef ik weg. Mijn laatste is voor mij en geef ik niet weg.
Materiaal meenemen is een keuze.
Materiaal thuislaten ook.
Keuzes hebben gevolgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 maart 2021, 23:30
bert l. schreef: ma 22 maart 2021, 10:03 Mijn voorlaatste biba geef ik weg. Mijn laatste is voor mij en geef ik niet weg.
Materiaal meenemen is een keuze.
Materiaal thuislaten ook.
Keuzes hebben gevolgen.
Ik moet zeggen dat ik vaak aanbied, maar dat het toch nog toe nooit nodig was. Wel pas iemand gehad die vroeg of ik een imbus bij me had terwijl ik inhaalde. Maar toen was ik al anderhalf uur bezig met een PR van 2 uur, en vond ik dat belangrijker dan stoppen. Komt niet vaak voor, maar toen toevallig wel. Voel me daar ook niet slecht over, je bent verantwoordelijk voor jezelf, en als je mazzel hebt wordt je geholpen.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Even door dit draadje heen gebladerd. Ik vind het wel grappig wat je zoal leest en ik kan voor vele standpunten wel begrip opbrengen.

Ik ben er wel voorstander van om even te stoppen en te vragen of mensen hulp nodig hebben. Als iemand fysiek ergens last van heeft, dan stop je natuurlijk altijd. Ik heb wel eens tijdens een Duitse marathon mijn wedstrijd afgebroken om iemand naar de EHBO post te krijgen. Dat vind ik echt geen probleem.

Echter, zoals de afgelopen tijd op Schoorl waarbij ik soms per rondje wel 10 mensen zie staan met; gebroken ketting, ketting klem tussen crank en frame, lekke band, enz. enz. Dan kom ik toch op een punt dat ik niet meer help. Ik heb zelf ook weinig tijd om te fietsen en als ik dan even lekker 3 rondjes wil rijden en ik moet korte tijd daarna weer thuis zijn, dan denk ik wel eens van; loop maar even terug naar de verhuur waar je de fiets gehuurd hebt.
Laatst gewijzigd door Cycleintothewind op di 30 maart 2021, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is ook begrijpelijk. Als je leuke ritje dreigt te veranderen in een soort ANWB-wegenwacht werkdag ga je natuurlijk grenzen aan je goedheid stellen ;-)
Zou ik ook doen.

Ik ben dit draadje toen gestart omdat het me gedurende die betreffende rit zo opviel. Ik heb toen door omstandigheden meerdere malen langs de route gestaan om wat te moeten fixen/anders afstellen (het was niet mijn eigen fiets), het was een behoorlijk drukke middag en werkelijk niemand vroeg of ik hulp nodig had (op een toevallig langsrijdende automobilist na!)
En ik vroeg me daarna af, zijn er meer bikers met zulke ervaringen of zijn we -hopelijk- toch wat socialer en was die middag gewoon een slechte steekproef :D

Maar ik ben in principe ook van mening dat je zelfredzaam moet zijn als je een rit gaat maken, in elk geval voor de meest voorkomende problemen (lekke band, losgelopen boutje, gebroken ketting e.d.). Dus ik heb die spullen bij me en ook maar zelden hulp nodig, maar ik word desondanks toch blijer van mensen die even informeren of alles oké is dan van mensen die stug doorstoempen en doen alsof ze niks gezien hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Heel goed dit .

Het verbaasd me toch wel dat er ook nu nog zo weinig gevraagd wordt. Ik vraag het altijd, zelfs als er meerdere mensen omheen staan. Ik heb altijd van alles en nog wat bij me als ikde trainingsrugzak om heb en ik heb toch al aardig wat mensen kunnen helpen met een tywrap of keting pons kwiklink enz.
ooit mijn aler eerste ronde een los zittende stem gehad op het parcours en dan kun je echt niet meer verder zonder gereedschap .. aan het eind van het parcours hielp iemand me met zijn mini tool ..
vanaf dat moment heb ik mezelf beloofd om altijd wat mee te brengen en altijd mensen te helpen.

Ehbo set heb ik ook bij me maar geen pijnstillers. . die ga ik nu toevoegen .. Slim.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Afbeelding

:winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

MacReal schreef: do 22 april 2021, 14:10 Afbeelding

:winkie:
Heb je ook van die zijwieltjes?
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Net over naar klasje 2 .. dus zonder zijwieltjes !!
dat is wel even geleden .. op de cube fully die reedt als een tank !
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

jeroentune schreef: do 22 april 2021, 14:52 Net over naar klasje 2 .. dus zonder zijwieltjes !!
dat is wel even geleden .. op de cube fully die reedt als een tank !
Maart 2017 volgens het archief :bier:

Pijnstillers is wel een goede inderdaad.
Doet me er gelijk aan denken dat ik mijn recent gebruikte warmte deken even moet aanvullen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie