MTB-ers en high(er)-end audio

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Rega, die staat nog hoog op mijn "wil ik nog eens bezitten" lijstje. Ook een Naim zou ik wel eens willen horen op mijn set.

Maar is mis allemaal foto's :o

Een sys zonder pica's is als een pizza zonder tomatensaus..

Kom op met die pareltjes
Laatst gewijzigd door Patrick_V op za 7 november 2020, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Vroegah (hoor mij, ben vooraan in de 40) heel veel zelf gebouwd. Met name met Visaton speakers, die kon ik tegen inkoop aankomen. Speakers, versterkers, DAC's, actieve crossovers, de hele zooi zelf gebouwd.

Uiteindelijk een gepimpte set Visaton Couplet gehad als frontspeaker, een gepimpte set Visaton Fontana als rearspeakers en een Peerless subwoofer. Een Rotel surround decoder als voorversterker en Ucd monoblokken als eindversterkers.

Uiteindelijk weer lekker back-to-basic en een Visaton setje staan met een mooi Peerless subje. Harman Kardon receiver erbij en dat bevalt prima. Ik ben de fase voorbij dat ik het het waard vind om de woonkamer vol te hebben staan (vinden de kinderen ook niet leuk). Dat is zelfs zover gegaan dat de set speakers die eigenlijk bedoeld waren als rearspeakers naar de zolder zijn gegaan voor op mijn thuiswerkplek (waar dit jaar de nodige uren zijn doorgebracht).

Wat er nu staat klinkt prima, gaat makkelijk boven standje burenruzie als het moet, sub klinkt retestrak (gesloten ipv BR) en het is allemaal niet te groot. Verder dan speakers gaat het niet meer, ik ga geen versterkers meer bouwen of zitten pimpen. De tijd die gaat zitten in het ontwerpen en bouwen van versterkers breng ik liever door met mijn kinderen of op de fiets.
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Niet echt high end maar toch net iets beter dan een "normale" hifi set. Ik heb een Naim unitiqute 2 met NAp100 versterker. Weergevers zijn Neat acoustic SX1 met allemaal Chord kabels. Voor het geld superset.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Laatst wat van mijn 'oude' muziek op zo een hyper setup gedraaid. Werkt niet.


Dus maar gewoon een stapeltje Denon en nette Dali speakers.


Was ooit wel op weg naar het specialere spul, maar eigenlijk is dat een heel raar wereldje. Besef kwam net op tijd. Geld heb ik sindsdien maar aan fietsen verkwist :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Klopt, ze hadden mij bijna ook :evil:

En als je dan denkt dat ik nu voor onder de €600 een prima set hebt staan, wel beide tweedehands natuurlijk. Het hoeft niet veel meer te kosten :-q

Maar zo'n dikke Naim of Rega komt er ooit nog wel eens. Als de Kids uit huis zijn ofzo :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja leuk, aber das war einmal.
M'n zelfgebouwde zelfontworpen klasse A-versterker, 2xmono, staat nog in de schuur, naast mn zelfgebouwde luidsprekers. Alleen de cd's staan nog in de huiskamer.
Worden nog wel eens afgespeeld op een eenvoudig homecinema setje.

De Dali luidsprekers staan in de serre, aangesloten op een chinees klasse D versterkertje, daar worden nog wel eens mp3tjes op afgespeeld.

High-end audio is een wereldje waar heel veel heel dure brodjes aap worden verkocht.
Dus daar is de link met fietsen :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Lang geleden Harman Kardon (toen ze nog kwaliteit maakte) met Infinity zuilen, daarna Marantz met Monitor Audio en nu “simpele” KEF LS50 Wireless. De KEF’s zijn even eenvoudig als briljant al zeg ik het zelf :bier:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik hou vooral van ouderwetse audiosetjes.
Een NAD 3240PE met Infinity Kappa zuilen en een Technics pickup doen het hier prima.
Geen audiofiele oren aan mijn hoofd dus ik heb geen kabels nodig die bij maanlicht door engelen zijn ondergepiest (van meer dan100euro de meter ofzo).
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ja NAD is ook veel geluid voor je geld!

Ik ben ooit aangestoken met een NAD C326BEE als een eerste "niet radio tv winkel" merk door beter geluid. En van daaruit is het wel begonnen.
In die NAD's zit wel echt muziek.

Het is ook wel waar je ze aan koppelt. De match versterker-luispreker is wel "key" voor een goede beleving.

En goed geluid is in mijn boekje het verschil tussen alle instrumenten kunnen onderscheiden (high-end) en een versterker die er voor zorgt dat je mee zit te bewegen in je stoel zonder je het door hebt :bier:

Eerstgenoemde produceert geluid.... de tweede muziek :D
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Poehee... Ben best lang onderweg geweest naar mn droom setje, maar nu komt het opeens eng in de buurt.

Ooit begonnen met een Lowther hoornluidspreker kit. 1 speaker, geen filter, net niet de mooie versterker er bij, klein studentenkamertje. Het werkte niet maar was wel heel bijzonder, te schreeuwerig maar toch heel realistisch, het heeft me een verslaving opgeleverd waar ik al 30 jaar niet van af kom. Me ook al snel gerealiseerd dat zelf bouwen de enige manier was om niet onmundig veel geld uit te geven. Zonder verstand van zaken een klasse A versterkertje opgebouwd, om 12 uur 's nachts voor het eerst de stekker er in en poef, hele studentenhuis donker. De volgende dag 5 man te laat bij de uni :lol:
Dat heb ik daarna maar opgegeven, maar wel een aantal luidsprekers gebouwd, een Lenco platenspeler in een massieve plint gebouwd met een eigen toonarm er op. Laatste setje was een experimentje waarmee alleen ik zelf blij was, vrouw en kinders konden er niks mee en dan wordt t toch een eenzame hobby. Dus nu toch maar met een zak geld gaan spelen, en er voor zorgen dat er iets komt waar het hele gezin blij van wordt.

Paar maanden geleden een NAD streamer/voorversterker gekocht. Klinkt erg goed, is met een klein beetje gezond verstand te bedienen, ook door vrouw en kinders. Een als je wilt pielen is er nog zat aan te ontdekken. De eindversterker was er al een tijd, Forte 4a, een 50 watt klasse A versterker. Altijd handig om een beetje electrisch bij te verwarmen als je van het gas af wil. Vorige week het laatste puzzelstukje er bij gevonden, een setje 30 jaar oude Klipsch Heresy luidsprekers. De tandjes, wat een verschil. Dit is waar ik 25 jaar geleden van droomde : Mn ogen dicht doen, en het gevoel hebben dat je in Paradiso staat, vooraan tegen het podium, met een geweldige band voor je neus. Dus helaas, het ideaal van een zelf gebouwde droom set niet gehaald, maar wel mn droom geluid bij elkaar gesprokkeld. Leven is goed !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat klinkt goed :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor wie nog iets high-enderigs had staan, vervolgens zijn geld in fietsen stak, en de oude set wil upgraden icm overstappen naar Streamen, zonder kapitalen kwijt te moeten zijn aan een hele nieuwe high-enderige set ('want dat steken we tegenwoordig liever in fietsen'): ik kan de Bluesound Node van harte aanbevelen.
Met 1 apparaat (een gewone interlink en stabiele Wifi) luister je Spotify etc op een kwalitatief betere en nog muzikalere manier dan voorheen met CD's. En je hebt meteen internetradio. Je bedient alles vanaf je mobieltje op de bank. Je kunt ook je TV etc ermee koppelen.
Beste prijs-kwalitatieve audiofiele upgrade ooit geweest, en weer geheel bij de tijd.
Internet staat vol met lovende reviews, ik heb er zomaar 1 recente uitgepikt: https://www.whathifi.com/reviews/bluesound-node-2021
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ha Ha tof om te lezen. Vrienden van mij waren ook zo als jij. Mij heeft het niet gegrepen, goed geluid waarderen heb ik wel geleerd.

Je hebt een toppertje gekocht zo te lezen. Die Klipsch is de langst en nog steeds in productie zijnde luidspreker.

Je verhaal doet me denken aan een band presentatie in studio de Plantage. Wat een geluid in die zaal. Mesmerizing ( Nnederlandse term schiet me niet te binnen) Zo transparant en zuiver. Stevig volume maar je kon redelijk makkelijk met elkaar praten als je zou willen.

Veel plezier ervan.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

corex schreef: vr 9 december 2022, 10:11 . Die Klipsch is de langst en nog steeds in productie zijnde luidspreker.
Ik schrok mij de tandjes wat zo'n oud setje nog kost!
Bicycle, bicycle, bicycle
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

aurelius schreef: vr 9 december 2022, 10:00 Voor wie nog iets high-enderigs had staan, vervolgens zijn geld in fietsen stak, en de oude set wil upgraden icm overstappen naar Streamen, zonder kapitalen kwijt te moeten zijn aan een hele nieuwe high-enderige set ('want dat steken we tegenwoordig liever in fietsen'): ik kan de Bluesound Node van harte aanbevelen.
Met 1 apparaat (een gewone interlink en stabiele Wifi) luister je Spotify etc op een kwalitatief betere en nog muzikalere manier dan voorheen met CD's. En je hebt meteen internetradio. Je bedient alles vanaf je mobieltje op de bank. Je kunt ook je TV etc ermee koppelen.
Beste prijs-kwalitatieve audiofiele upgrade ooit geweest, en weer geheel bij de tijd.
Internet staat vol met lovende reviews, ik heb er zomaar 1 recente uitgepikt: https://www.whathifi.com/reviews/bluesound-node-2021
Exact wat ik recent gedaan heb, node icm een dikke eindversterker die ik al had. Dit werkt super met ARC. Mooie voor versterker / dac ertussen wordt het wel mooier van maar niet perse nodig..
Plaats reactie