Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Die velogrip zou ik niet kiezen eerlijk gezegd.

Zoals ik het kan zien vanaf de foto's hangt je fiets op 1 draaipunt, als je dan tegen een van je fietsen aanstoot, gaat alles bewegen met lakschade e.d. als gevolg.

Ik ga mijn idee niet opdringen, maar die stang is ook menig optie als je bij toertochten e.d. kijkt.

De fiets hangt vrij stabiel en het is stukken makkelijker met ophangen en afhalen.

Enige nadeel is, omdat je voorwiel niet steunt, je stuur om gaat klappen.

Wederom kans op lakschade.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het is al een tijd geleden dat ik een georganiseerde toertocht reed, maar daar moesten de fietsen meestal aan de punt van het zadel, of met het stuur aan een buis/balk gehangen worden.. Dan staan ze toch nog redelijk horizontaal en die ruimte heb ik gewoon niet.
Vandaar het verticaal ophangen.
Het omslaan van het stuur kan eventueel opgevangen worden door een strap door het voorwiel en de onderbuis van het frame te bevestigen.
Die strap kun je dan ook weer gebruiken om je reservebandje mee vast te maken als je op pad gaat.

Ik heb nog even om een ontwerp te maken en uit te werken, we willen pas in juli aan de slag gaan met de schuur (buitenkant schilderen en beton repareren en binnenkant opnieuw inrichten).
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Meegs schreef: ma 16 mei 2022, 13:13 Het beton van de muren is ongeveer 7 cm dik (staat op een plaatje binnenin de schuur), dus hele lange schroeven kunnen er nu ook weer niet in.
7 cm beton is meeeeeeer dan sterk genoeg. :bier:
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

Ik wil graag enkele MTB's en racefietsen verticaal ophangen aan de wand van de schuur.

O.a. van Mottez zijn fraaie rekken te koop (o.a. bij Praxis), maar daar lees ik van dat de tussenafstand van de haken wel erg krap is. Dus ipv 5 zouden er maar 3 fietsen passen.
Afbeelding
Het idee van de fietsen hangend op te bergen met een plankje erboven voor wat toebehoren bevalt me wel.
Daarom besloten er liever zelf een te maken om de tussenafstand en hoogte goed te kunnen bepalen.
Tevens hang ik de fietsen onder 45gr t.o.v. de muur, dan steken ze minder ver uit.
Tevens worden de haken om en om hoog en laag gehangen, zodat de sturen niet precies op dezelfde hoogte hangen (zie ook het Mottez fietsrek).

Voor het ophangen wil ik graag een paar haken (geplastificeerd / met rubber) kopen om de voorwielen in te hangen.
Vraag is: wie heeft hier een goede tip voor waar deze verkrijgbaar zijn.

Tot nu is mijn selectie:

Hornback Alfer fietshaak met rubber en montage flens. Op zich prima, maar liever had ik op de schacht gewoon metrische draad gehad i.p.v. zo'n montageflens.
Afbeelding

Van Simson (en andere merken) zijn deze haken te kopen. Met houtdraad op de schacht. Liever had ik daar metrisch t.b.v. montage:
Afbeelding

Wie heeft nog meer voorbeelden van fietshaken geplastificeerd / met rubber?

Dank,

Bram
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hornbach heeft ook nog een ander model. Daar hangen mijn fietsen al jaren aan (bevalt een stuk beter dan de toch x zo dure BBB die ik ook heb gehad). Geplastificeerd deel gaat wel vrij snel kapot.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou bij zo'n montage zeker geen schroef verbinding willen.
Die gaat geheid een keer los komen.
Beste iets met bout / draadeind waar je een ring en moer op kan zetten.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zit al jaren met 4 schroeven vast. In een bakstenen muur. Zit nog steeds vast. Keilbout kan natuurlijk ook. Dan kun je je er zelf ook aan hangen :wink:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bij mij ook, maar ik reageerde op deze:
Afbeelding

Als je die zo in een houten horizontale plank draait gaat dat niet lang goed.
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

Jamis Diablo schreef: vr 24 juni 2022, 10:09 Bij mij ook, maar ik reageerde op deze:
Afbeelding

Als je die zo in een houten horizontale plank draait gaat dat niet lang goed.
Inderdaad de reden dat ik gewoon een haak met metrische draad wil. Doorsteken in een houten balk en dan met ring/moer vastzetten.

Gr Bram
Peter F900
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00

Waarom niet met steigerbuis een variabele inrichting maken?

Afbeelding

Volledig variabel in alle richtingen/hoogte.
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

Peter F900 schreef: vr 24 juni 2022, 12:18 Waarom niet met steigerbuis een variabele inrichting maken?

Afbeelding

Volledig variabel in alle richtingen/hoogte.
Ook een leuk idee en met steigerbuis + klemmen heb ik al eens eerder wat gemaakt.

Maar voor hier ga ik toch voor een set plankdragers (zwaar) met daarop planken/balk om spullen op te leggen.
En aan die planken/balk dus haken om de fietsen aan op te hangen.

De Hornbach haken 'Alfer' ga ik binnenkort eens in het echt bekijken.

gr. bram
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

trac schreef: do 23 juni 2022, 23:48 Ik wil graag enkele MTB's en racefietsen verticaal ophangen aan de wand van de schuur.

Van Simson (en andere merken) zijn deze haken te kopen. Met houtdraad op de schacht. Liever had ik daar metrisch t.b.v. montage:
Afbeelding

Wie heeft nog meer voorbeelden van fietshaken geplastificeerd / met rubber?

Dank,

Bram
Geen idee wat je bedoelt met "metrisch" maar bij HollandBikeshop zijn deze leverbaar:
Afbeelding
Is dat wat je bedoelt met "metrisch" dat je het met moertjes kan bevestigen?

MVMVML schreef: wo 18 mei 2022, 13:30
Meegs schreef: ma 16 mei 2022, 13:13 Het beton van de muren is ongeveer 7 cm dik (staat op een plaatje binnenin de schuur), dus hele lange schroeven kunnen er nu ook weer niet in.
7 cm beton is meeeeeeer dan sterk genoeg. :bier:
Nog even goed gekeken naar het stickertje in de muur, maar het is geen 7 cm, maar er wordt aangegeven dat er maar 2cm diep geboord kan worden in de muren.
trac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 15 augustus 2017, 23:32

Meegs schreef: ma 27 juni 2022, 10:45
trac schreef: do 23 juni 2022, 23:48 Ik wil graag enkele MTB's en racefietsen verticaal ophangen aan de wand van de schuur.

Van Simson (en andere merken) zijn deze haken te kopen. Met houtdraad op de schacht. Liever had ik daar metrisch t.b.v. montage:

Wie heeft nog meer voorbeelden van fietshaken geplastificeerd / met rubber?

Dank,

Bram
Geen idee wat je bedoelt met "metrisch" maar bij HollandBikeshop zijn deze leverbaar:

Is dat wat je bedoelt met "metrisch" dat je het met moertjes kan bevestigen?
He top zeg!

Dat is nou precies wat ik bedoel.

Zo kun je de haak 'doorsteken' en met bout-moer verbinding (en zelfs met een verlengstuk) monteren m.b.v. een koppelmoer.

Ik had al de Alfer haak van Hornbach bekeken om die om te bouwen door er zelf draad op te snijden (M8), maar dat zou niet hoeven met die haken van de Holland Bike Shop.

gr. Bram
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

7 cm beton is meeeeeeer dan sterk genoeg. :bier:
[/quote]
Nog even goed gekeken naar het stickertje in de muur, maar het is geen 7 cm, maar er wordt aangegeven dat er maar 2cm diep geboord kan worden in de muren.
[/quote]

Das minimaal, maar zou nog steeds geen probleem hoeven zijn denk ik. 2 voetplaten aan de muur bevestigen met messing ankers / spreidpluggen en bouten, die zijn maar een paar centimeter lang.
Je hebt het geluk dat je een pijp van muur tot muur wil hangen, zo lang die er strak tussen past hoef je alleen maar te voorkomen dat die naar beneden kan zakken.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Baron Gijs schreef: wo 29 juni 2022, 10:07 Das minimaal, maar zou nog steeds geen probleem hoeven zijn denk ik. 2 voetplaten aan de muur bevestigen met messing ankers / spreidpluggen en bouten, die zijn maar een paar centimeter lang.
Je hebt het geluk dat je een pijp van muur tot muur wil hangen, zo lang die er strak tussen past hoef je alleen maar te voorkomen dat die naar beneden kan zakken.
Messing pluggen en bakstenen zijn geen vrienden van elkaar.


In elke muur die NIET van beton is, geen metalen pluggen of ankers gebruiken (m.u.v. keilbouten) die kan je overspannen en dan knapt de steen.

Een normale plug wekt prima, wil je extra zeker zijn dan zou ik pluggen uit de sx-serie van fisher gebruiken

Als je een sx8 plug neemt met een schroef van 5mm, dan kom dat echt niet los, ik heb er 2 staanders (2,5m hoog) van 15x5 van een afdak mee vastzitten, die gaan geen kant op.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie