Schoenhoezen voor flat schoen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Zijn er ook schoenhoesen voor flat schoenen.?
Mijn flats zijn niet waterdicht namelijk.
Wie weet welke hoesen er geschikt zijn.
Knakworstkweker

niet dat ik weet

waterdicht modelletje scoren of waterdichte sokken?
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Bor de Wolf schreef: ma 19 oktober 2020, 20:41 Endura Mt500 plus.

https://www.cyclestore.co.nl/endura_mt5 ... xzEALw_wcB
Heb deze ook maar gaan zeer moeilijk aan en uit. Ik heb uiteindelijk Five Ten Elements EPS gekocht en sindsdien nooit meer koude en/of natte voeten gehad. Draag ze trouwens het hele jaar door zo lekker zitten ze :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De meeste overschoenen gaan snel stuk op flatpedals, zijn niet ontworpen om die scherpe pinnen te weerstaan :)

Van een paar vrienden hoor ik enthousiaste verhalen over (waterdichte) Sealskinz sokken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik rijd het hele jaar met m'n "gewone" flatpedal schoenen, in de winter met wat dikkere sokken dan in de zomermaanden. Ik heb niet heel snel last van koude voeten op de fiets. Wordt het echt koud (rond het vriespunt) trek ik een paar lage wandelschoenen aan. Dat rijdt weliswaar iets minder (grip op het pedaal is minder goed) maar voor die enkele keer kan ik daar wel mee leven.
En als het zeiknat is ga ik het bos niet in, iets met respect voor de trails en mijn eigen materiaal :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Voordat ik m'n five tens binnen had, heb ik de regenhoesjes gebruikt die ik bij het regenpak voor woon-werk verkeer heb gekocht. :-?
Ziet er niet uit maar het werkt wel. Of is dat echt not done? De onderkant is open dus gaat ook niet stuk op de pennetjes van de pedalen.
Zoiets:
Afbeelding

Deze variant kende ik nog niet, misschien te kort maar gezien de prijs kun je het eens uitproberen:
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tarwetijger schreef: di 20 oktober 2020, 10:48 Voordat ik m'n five tens binnen had, heb ik de regenhoesjes gebruikt die ik bij het regenpak voor woon-werk verkeer heb gekocht. :-?
Ziet er niet uit maar het werkt wel. Of is dat echt not done? De onderkant is open dus gaat ook niet stuk op de pennetjes van de pedalen.
Zoiets:
Afbeelding

Deze variant kende ik nog niet, misschien te kort maar gezien de prijs kun je het eens uitproberen:
Afbeelding
Not done? Dat maakt toch niet uit? Ik denk dat het geen écht lang leven beschoren is en waarschijnlijk schuurt het ook langs de crank, bij zand en modder.

Ik gebruik zelf die sealskinz bij echte nattigheid. Maar eigenlijk pak ik dan liever de gravelracer. Die sealskinz zijn best dik en dan zit de schoen niet zo lekker meer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Kapitein Iglo schreef: di 20 oktober 2020, 10:53 Not done? Dat maakt toch niet uit?
Mij maakt het niet uit nee. Maar ik verbaasde me er even over dat er een hele reeks overschoenen te koop is voor MTB/race van 50-60-70 euro terwijl die suffe dingen van een tientje het werk - je voeten droog en warm houden - in mijn beleving net zo goed doen.
Ik denk dat het geen écht lang leven beschoren is en waarschijnlijk schuurt het ook langs de crank, bij zand en modder.
Ik heb ze gebruikt bij een clinic in de regen. Het viel me alles mee hoe goed ze bleven zitten.
Gaan ze toch stuk, och dan kosten ze maar een tientje. :tong
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Helemaal mee eens hoor. Zo rij ik in de winter als het heeft gesneeuwd met gamaschen. Die overbruggen het stuk tussen schoen en broekspijp van de lange endura singletrackbroek. Hbe ik wel nodig met die lange stelten van me.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef: di 20 oktober 2020, 10:53 Ik gebruik zelf die sealskinz bij echte nattigheid. Maar eigenlijk pak ik dan liever de gravelracer. Die sealskinz zijn best dik en dan zit de schoen niet zo lekker meer.
Ik heb 3 soorten: warm -, mid weather en extreme cold. Het verschil in dikte is behoorlijk. De Warm weather is net zo dik als een gewone sok, de Extreme`s zijn ongeveer zo dik als 2paar skisokken.

Meestal draag ik de WW`s tot een graad of 8-10, daaronder de MW`s. De extreme komen alleen uit de kast alleen bij temps onder het vriespunt.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Op mijn "woon-werk-en alle omstandigheden dat ik niet met mijn andere fietsen weg kanfiets", heb ik ook flatpedals en die fiets gebruik ik dus echt in weer en wind. Mijn ervaring is dat overschoenen eventjes helpen. Het aller irritantste is het moment dat je het eerste straaltje water je schoen in voelt lopen... daarna helpen overschoen vooral om je voeten wat warmer te houden.

Maar stuk gaan ze allemaal. ik heb maar een paar ritten nodig om ze aan flarden te rijden. Ook die regenpak overschoenen. Die hebben nog een ander nadeel. Wat ik trouwens ook ervaren heb bij een setje Shimano overschoenen dat de stof aan een paar pinnetjes blijft haken als je snel wil afstappen... en dat verwacht je op zo'n moment niet. Beetje het effect van vergeten los te klikken... En dat gebeurde precies op de momenten dat je het vooral niet wil.

Dan zijn van die sokken denk ik toch de betere optie..
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb die sokken en bevalt prima. Ik gebruik ze vaker dan mijn regenjack. Bij nat weer maar ook bij kou doe ik ze aan. M’n schoenen (van Afton, vlakke zool maar met SPD) zijn redelijk warm maar hebben ventilatieopeningen waardoor ik ‘s winters toch steenkoude tenen had. Met die sokken is dat voorbij. En bij regen maakt het toch net het verschil doordat je voeten droger blijven. Al ademen ze wel minder dus je voeten zullen niet helemaal droog blijven (zweet) maar je blijft in ieder geval warm. Aanrader dus.
P-J
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 28 september 2007, 20:49

Ooit wel eens gedacht aan plastic boterhamzakjes over je sokken in je schoenen? Kost niets en houdt je zeker 2 uur langer warm. Deden we vroeger al met schaatsen maar het lijkt wel of alleen mensen uit het Noorden het kennen.... Buitenkant van je schoenen goed inspuiten met impregneermiddel of bijenwas.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

juliska schreef: ma 19 oktober 2020, 18:38 Zijn er ook schoenhoesen voor flat schoenen.?
Mijn flats zijn niet waterdicht namelijk.
Wie weet welke hoesen er geschikt zijn.
Als je niet al te grote voeten heb dan heb ik hier nog een nieuw setje Endura MT500 L/XL hoezen voor flats (ik denk max maat 43)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Sealskinz :-q
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie