"de nieuwe mountainbikers"

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Knakworstkweker schreef: wo 21 oktober 2020, 19:01 Oke, klaar

Mountainbikers
(Spookrijders - Klokkenluiders)

Het gevolg is waar ik me over verbolg
Op de mountainbike waar ik de bordjes volg
Geërgerd, vol wrok, zo rij ik het bos en de trail weer op
Ze zijn nog lang niet verzadigd, het houdt niet op
.
.
.
Diss je mij dan diss je trail, endure en XC
Je voelt het niet omdat je stijf bent
Ik zie het ook aan hoe je rijdt, je hebt een flowgebrek
Blijf je best doen en check!

Check de jumps, drops, trails, de rijders
De juiste sfeer voor de mountainbikers
Check de jumps, drops, trails, de rijders
Iedereen met skills zijn de mountainbikers



Ik ben er best trots op voor die 1,5 uur die ik erin gestoken heb 8)
:D :-q
Is er een platenbaas in de zaal?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik lees nu een aantal weken dit forum, heb er wel wat van geleerd, maar nog veel meer vraagtekens gekregen. ( en niet alleen door de grote hoeveelheid vaak onbegrijpelijke afkortingen :D )

Als beginnende fietser/ MTB-er heb ik iets als een denk ik een (snelle?) XC/trail fiets. Met SPD :winkie:
Appelscha blauw waar ik 2x in de week (alleen) fiets is een leuke afwisselende singletrack waar het zondags druk is. Daar fietsen de meeste in lycra en vaak vol met reclame. Zelf heb ik niet zoveel met die style en ben dus minder 'strak' gekleed dan in Appelscha gewoon is. Ook de rugzak die ik zelf vaak gebruik is hier een zeldzaamheid. Toch is zo snel mogelijk de track afronden mijn hobby geworden sinds ik Strava heb leren kennen. Ben dus een stravarijder geworden. Elke keer proberen sneller te gaan. Leuk voor conditie en door betere techniek te gebruiken ga ik steeds iets sneller. Dat is mijn uitdaging.

Ook ik haal veel mensen in. Soms 'baal' ik als ik een tijdje achter 'toeristen' moet blijven fietsen , maar dat merkt een ander niet, blijf altijd vriendelijk. Naast door de weeks fiets ik ook wel zondags ( minder om mijn PR's te verbeteren) en vind het inhalen in die drukte waar ik erg handig in ben ook erg leuk, als het maar niet teveel tijd kost.

Ik krijg hier de indruk dat veel mensen niks met strava rijders hebben. Nu vraag ik mij af, hoe is mountainbiken begonnen, waar staat het voor?
Wat is het oorspronkelijke doel van een singletrack? Ik kende een half jaar geleden niet het begrip singletrack, wist niet van het bestaan.

De laatste tijd dacht ik echt dat het echt een baan was die je moet proberen zo snel mogelijk te nemen, net als snelle rondetijden op Circuit Park Zandvoort rijden of met een slee een rodelbaan afgaan. Is een singletrack dan niet in basis bedoeld om zo hard mogelijk te gaan, dat is toch de sport/ uitdaging? Of zijn er verschillende singletracks met verschillende doelen? Zijn de tracks in het midden, zuiden en westen van het land zo dat de snelle tijden daar niet nodig zijn om fun te hebben?
Want de enigste lol die ik in Appelscha kan bedenken is zo snel mogelijk over de singletrack, dan is het spannend, dan bouw je conditie op en heb je techniek nodig. Er zitten geen springheuvels in, weinig echt spannende bochten/ afdalingen of andere moeilijke dingen.
Ga je daar niet snel, lijkt het mij een saaie bedoening om daar elke week te fietsen. En dan heb ik het niet over de natuur, want die is daar echt mooi.

Ik heb een paar weken geleden een clinic gevolgd en zag wel dat er een hele andere MTB wereld in Arnhem/ Nijmegen is. Ik moest voor de clinic mijn spd pedalen afschroeven en kreeg DMR pedalen en scheenbeschermers en moest mijn fietsschoenen verruilen voor een paar gympen. Anders kon ik niet meedoen. :D


Oja, ik kom hierop omdat ik in het begin van dit topic dit soort zinnen las:
Hoezo dan, wat is er mis met zo hard mogelijk in lycra door het bos willen knallen? ..................
Er is helemaal niets mis mee, zolang de openbare route niet wordt gezien als wedstrijdbaan .....
Een groep baggy "enduro"rijders die met zn allen midden voor een jump staan te wachten/kijken is net zo aso als iemand die alleen oog heeft voor zijn rondetijden.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Erwin25 schreef: wo 9 december 2020, 21:02 Ik moest voor de clinic mijn spd pedalen afschroeven en kreeg DMR pedalen en scheenbeschermers en moest mijn fietsschoenen verruilen voor een paar gympen.
Wat een onzin! :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Giant-E schreef: wo 9 december 2020, 21:30
Erwin25 schreef: wo 9 december 2020, 21:02 Ik moest voor de clinic mijn spd pedalen afschroeven en kreeg DMR pedalen en scheenbeschermers en moest mijn fietsschoenen verruilen voor een paar gympen.
Wat een onzin! :lol:
Niet echt. Ik weet niet bij wie hij geweest is maar Robbert van MTBflow wil ook graag dat je met flats rijdt, vnl om de bunny hop goed aan te leren.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

TenZNL schreef: wo 9 december 2020, 21:33
Giant-E schreef: wo 9 december 2020, 21:30

Wat een onzin! :lol:
Niet echt. Ik weet niet bij wie hij geweest is maar Robbert van MTBflow wil ook graag dat je met flats rijdt, vnl om de bunny hop goed aan te leren.
Dus ik moet die flats er nu onder laten zitten :tong
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

TenZNL schreef: wo 9 december 2020, 21:33
Giant-E schreef: wo 9 december 2020, 21:30

Wat een onzin! :lol:
Niet echt. Ik weet niet bij wie hij geweest is maar Robbert van MTBflow wil ook graag dat je met flats rijdt, vnl om de bunny hop goed aan te leren.
TS omschrijft zichzelf als beginner. Die zal niet nu al een trail/enduro clinic volgen, toch?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Giant-E schreef: wo 9 december 2020, 21:30
Erwin25 schreef: wo 9 december 2020, 21:02 Ik moest voor de clinic mijn spd pedalen afschroeven en kreeg DMR pedalen en scheenbeschermers en moest mijn fietsschoenen verruilen voor een paar gympen.
Wat een onzin! :lol:
Verre van...
1) Ik heb dozijnen (zien) leren springen en van degene die het met SPD leerden heeft een substantieel deel het opnieuw moeten leren om echt progressie te kunnen maken (aan je pedalen trekken heeft z'n grenzen), wat veel moeilijker is dan in een keer goed te leren (net zoals bunny-hop wat TenZNL al aanhaalde, wat gewoon een basistechniek is),
2) In welke stand je je pedalen wilt hebben, of je ueberhaupt druk op je pedalen hebt, etc..., heb je met flats 3x sneller door omdat het gewoon genadeloos afgestraft wordt als je het niet goed doet,
3) Je wilt gewoon weten wat je bij punt 2) moet doen zonder SPD omdat het ook met SPD je backup plan is op het moment dat je om wat voor reden uitgeklikt raakt midden in een lastige sectie en niet direct weer kunt inklikken.

... als je het met flats onder de knie hebt dan kun je het met SPD ook gewoon toepassen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef: wo 9 december 2020, 22:52
... als je het met flats onder de knie hebt dan kun je het met SPD ook gewoon toepassen.
Precies, en vice versa niet. :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het probleem met spd is ook dat mensen vaak een blokkade hebben en het zich zo onnodig moeilijk maken.

Meestal rijden die op spd "omdat het zo hoort".

Puur dat alleen is al een reden waarom "wij" willen dat mensen met flats rijden.
Het is gewoon beter voor het leerproces en een kleinere kans op blessures.

Het was al duidelijk dat die mening op dit forum niet gedeeld wordt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Giant-E schreef: wo 9 december 2020, 22:49 Erwin omschrijft zichzelf als beginner. Die zal niet nu al een trail/enduro clinic volgen, toch?
Jazeker wel.
Een cursus volg je om het te leren, als je geen beginner meer bent en dus al ervaren is een cursus minder nodig. :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2135
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Erwin, het gaat maar om één ding bij mountainbiken: plezier hebben

En dat doet elke mountainbiker op een andere manier.
Voor de een is dat zo hard mogelijk door het bos jakkeren, direct naar Strava gaan, pr's bekijken en e-penis-complimenten in ontvangst nemen.
Een ander wil graag ruige lijnen rijden en kijken wat wel en niet haalbaar is op een fiets en weer een ander wil graag (oneerbiedig gezegd) trucjes leren in een stadse omgeving.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Erwin25 schreef: wo 9 december 2020, 21:02 Ik krijg hier de indruk dat veel mensen niks met strava rijders hebben. Nu vraag ik mij af, hoe is mountainbiken begonnen, waar staat het voor?
Het gaat niet om Strava an sich, het gaat om het effect dat Strava op veel mensen heeft. Namelijk dat het rijden van een snelle tijd zorgt voor oogkleppen, alles (en iedereen) moet wijken zodat die tijd niet in gevaar komt.

Mijn mening erover: als je iemand naar Strava vraagt krijg je heel vaak het antwoord "ik gebruik het voor mezelf, zodat ik kan zien hoe het met m'n conditie, progressie, whatever gesteld is". Dat kan. Maar waarom moet dat dan gedeeld worden als je het voor jezelf doet??? :~
Daarnaast worden rondetijden een doel op zich. Je kunt ook hard over een singletrack rijden zonder het te registreren maar dat schijnt voor velen onmogelijk te zijn geworden.

Je begrijpt, ik ben geen Strava-fan :wink:
Ik ben een voorstander van zonder tellertjes door het bos en op je gevoel rijden.

Hoe is mountainbiken ooit begonnen?
Ergens in de seventies, met een stel gasten die met omgebouwde cruisers in een pickup truck een berg op gingen en vervolgens zo snel mogelijk die berg weer af gingen met die fietsen.
Weinig singletracks als ik me niet vergis... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

tiewrap schreef: do 10 december 2020, 00:42 Het probleem met spd is ook dat mensen vaak een blokkade hebben en het zich zo onnodig moeilijk maken.

Meestal rijden die op spd "omdat het zo hoort".

Puur dat alleen is al een reden waarom "wij" willen dat mensen met flats rijden.
Het is gewoon beter voor het leerproces en een kleinere kans op blessures.

Het was al duidelijk dat die mening op dit forum niet gedeeld wordt.
SPD vs Flats zal altijd discussie blijven net als HT vs fully etc....

Hier twee collega’s die begin dit jaar SPD’s kregen bij hun fietsen. Voor hun gevoel is SPD sneller en dat klopt ook als het recht toe recht aan gaat. Maar ze zijn nu paar keer mee geweest waar het minder recht toe recht aan is. En dan wordt het vaker uitgeklikt, snelheid gaat eruit of men stapt af.

Twee weken terug de wat uitdagende stukken gaan oefenen. Had setjes flats bij mij de twee heren extra schoenen. Eerst het stuk gereden met SPD en toen de flats erop. En op paar technische stukken zijn wij gaan oefenen. Toen ik de flats erop zetten ging er opgegeven moment knop om en durfde men toch net iets meer. Afgesproken dat we dit vaker gaan doen.

OP de HT rijd ik hoofdzakelijk met SPD en op de fully met flats. Nu met het natte weer/blubber heb ik lichte voorkeur voor flats ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben een 'oude' MTB-er, al even bezig.
En ik vind het pure cross country rijden het leukst, dus op de bonnefooi mooie trailtjes opzoeken, afgewisseld met veldwegen (en soms noodgedwongen wat asfalt). Vaste routes in Zuid L waar ik rijd waren in het begin leuk om eerst te leren MTB-en, en ik kende de weg absoluut niet, maar naarmate ik gevorderd raakte vond ik het op zoek gaan naar leuke steeds uitdagendere trails het leukst. Ik vind technisch en steil omhoog leuk uitdagend, maar idem naar beneden het allerleukst, en dat laatste het liefst een beetje op snelheid.
De vaste routes in Nl worden steeds leuker, het is erg veel draaien en keren, er is steeds meer flow, en er verschijnen ook steeds technischere routes, een hele verbetering. Maar het puur natuur cross country rijden, met daarin wat mooie technische passages/trails gestopt, dat vind ik toch het mooiste wat er is. Dat geeft mij ook het meeste vrijheidsgevoel en het meeste puur-natuur gevoel.
Op enig moment ben ik ook op Strava terecht gekomen, nadat wat fietsmaten er enthousiast gebruik van waren gaan maken. Hartstikke leuk om te zien waar jezelf geweest bent of waar je maatjes geweest zijn. Wat dat betreft een echt social-fietsers-medium. Ik gebruik het ook om te kijken hoe ik een volgende keer anders kan rijden, waar er nog meer paadjes liggen om te ontdekken. En jawel, ik kijk ook hoe hard ik soms ergens kan. In mijn geval dan vooral naar beneden, bergop ben ik niet van de snelle. Als ik eens echt hard naar beneden rijd dan doe ik dat wel bij voorkeur op bv een doordeweekse dag, als er weinig andere recreanten zijn in het heuvelland. Of als ik weet dat het zicht goed is (geen blaadjes aan de bomen). Op zondagochtend om 11.00 wandeltijd is dat niet zo handig... Ik doe meestal ook geen KOM-pogingen als ik met een groepje onderweg ben (en dat ben ik wel het vaakst). En op afdalingen ben je sowieso altijd gefocust, ook zonder KOM-pogingen gaat het hard en wil je mede-recreanten niet laten schrikken. Goed vooruit kijken dus, maar dat moet sowieso, wil je lijnen goed lezen. En zijn er wandelaars, dan remmen we in principe altijd af. Even op tijd bellen, en een vriendelijk 'dank u wel!' tijdens het passeren. Gaat altijd wel goed. Je kunt Strava dus ook gebruiken 'zonder oogkleppen op'.
En wat de mode- en SPD politie betreft: ik rijd in lycra, met racehelm, met camelbak, met SPD's, op mijn race/marathonfully, en ook op mijn racefietsje. Zelfs afgelegen rustige asfaltpaadjes begin ik steeds meer te waarderen! Ook daar een sterke voorkeur voor snelle afdalingen, met lastige bochten erin, en eventueel obstakels.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

De enige manier om goed bunny hops te oefenen is met Crocs op SPD pedalen, daar zal iedereen het toch wel over eens zijn toch ..... https://www.youtube.com/watch?v=sYCijYLaJpY ..... :winkie:

Spd vs flats is niet echt een discussie, als het op skills "oefenen" aankomt zijn flats altijd de beste keuze, beheers je de skills of wil je alleen maar hard over simpele paadjes (90% vd NL routes) dan zijn spd's ook een prima keuze. Groot deel vd wereldtop EWS en DH rijdt ingeklikt, en dat is niet omdat ze geen skills hebben.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie