Minder routes!!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Elk gemeente bosje krijgt zijn miniroute omdat in de praktijk de meeste mensen een lokaal rondje willen rijden. Wordt dat niet gereguleerd, dan kiest men zelf paden waar ook wandelaars zijn of men de natuur echt verstoord.
Men gaat echt niet allemaal naar de Postbank als je in een groene omgeving woont.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Singletrack Sundays schreef: di 8 september 2020, 20:26 Of juist niet, je kan ook zeggen we hebben een paar gebieden die echt mountainbike waardig zij en leg daar een mooi MTB netwerk aan en laat de rest met rust. zo heb je de drukte alleen in één gebied.
Of zoals nu een beetje gebeurd in elk gemeente bosje een eigen mini route
De volgende discussie die ja dan kan gaan voeren is wanneer een gebied echt mtb waardig is. Zijn hier op het forum al heel veel discussies over geweest en dat heeft nog niet tot een eenduidig beeld geleid.

Sinds ik verhuisd ben en in de buurt woon van bossen waar je vrij mag fietsen is mijn belangstelling voor vaste routes behoorlijk afgenomen. Die zijn hier ook wel in de buurt en zijn leuk voor de afwisseling.
Mij maakt het niet uit of er meer of minder vaste routes komen, zolang ik maar plezier heb in het fietsen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

bert l. schreef: di 8 september 2020, 12:36 Houd die routes. Ik wil niet nog meer bikers op de UHR.
Liefst nog een paar duizend extra naar pak ‘em beet Bant
Heb je al spijt van al je inspanningen rond de totstandkoming van de routes op de UHR? :D

Overigens geef ik zelf de voorkeur aan kwaliteit ipv kwantiteit.
Ik heb 3 "routes" op 5km afstand die ik zo goed als nooit rijd omdat er gewoon te weinig (natuur) beleving in zit in die rondjes van 5km.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

#Bram87: zelf heb ik er helemaal geen last van dat er zoveel routes zijn. Het is alleen zo ontzettend overbodig.
De dichtstbijzijnde route is voor mij 45 minuten rijden. Wil het interessant worden ben ik anderhalf tot twee uren verder. Misschien dat ik niet de mindset heb dat alles maar in de buurt moet zijn. Heb het er graag voor over. Voor kwaliteit kun je verschillende dingen verzinnen lijkt mij. De categorieën zijn bekend toch? Laat een aantal (prominente of betere) XC-/Trail-/enduro-/DH rijders samen met routebouwers en gemeenten in verschillende regio’s in den lande iets moois creëren. Voor ieder wat wils en kwaliteit voor de verschillende disciplines. Misschien meer het Engelse model (trailcentres?). Minder spreiding, meer drukte op bepaalde plekken, maar meer genoegdoening voor de beoefenaars, meer rust voor natuur enz.
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

En voila, opgelost en iedereen tevreden :winkie: :tong
Juh!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mooi voorbeeld : Bij ons hebben we Enkhuizen op een vuilnisbelt waar weinig mensen komen.
Best leuk rondje, helemaal goed.

Om 1 of andere vage reden moesten ze dan ook een rondje in een druk recreatiegebied maken. (Streekbos Bovenkarspel)
Rondje is meestal te nat, en geen ruk aan.
Geeft wel veel weerstand bij andere recreanten.

Moraal : bij ons mag er best een route weg.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Knakworstkweker

Ik ben als ik dit zo lees, blij dat ik in De Peel woon.

Er is hier bos genoeg en eigenlijk ook niet echt weerstand tegen MTB'ers voor zover ik het meekrijg.

Alles binnen 40km:

Nijmegen/ Reichswald
Uden/ Herperduin/ Reek
Gemert/ Helmond/ Deurne/ Vlierden
Venray/ Ijsselstijn/ Overloon
Liessel/ Meijel/ Neerkant
Asten/ Someren/ Lierop
Sint Oedenrode/ Nuenen/ Geldrop
Best/ Waalre/ Valkenswaard/ Maarheze/ Heeze
Schijndel/ Berlicum/ Boxtel/ Liempde

Ik zal er vast wel een paar vergeten, maar ik denk dat de hoeveelheid ook juist een goede spreiding geeft en weinig overlast veroorzaakt.

Het kan dus wel en onze Brabantse gemoedelijkheid maakt ook een hoop goed.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Brabantse gemoedelijkheid? :lol:

Ik daag je uit voor een rondje LDD, of VCD. En dan op toerclubautistentijd zondagochtend 10:00 uur. Nog een paar weken, dan begint de ellende weer.

Nergens, maar dan ook nergens rijden grotere groepen horken rond in clublycra dan in Brabant. En ik ben niet de enige die daardoor deze route's vermijdt op dit tijdstip.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 9 september 2020, 10:16 Brabantse gemoedelijkheid? :lol:

Ik daag je uit voor een rondje LDD, of VCD. En dan op toerclubautistentijd zondagochtend 10:00 uur. Nog een paar weken, dan begint de ellende weer.

Nergens, maar dan ook nergens rijden grotere groepen horken rond in clublycra dan in Brabant. En ik ben niet de enige die daardoor deze route's vermijdt op dit tijdstip.
Eens.... maar dat komt ook mede omdat het makkelijk is om daar te rijden. Weinig uitdaging tenzij je echt hard trapt.
Mijn zoontje van 10 (totaal geen ervaring) vond Cadettenkamp en Vrachelen saai. Dorst vind ie leuk, ook al doet ie er 50-60 min over....
Dat is natuurlijk ideaal voor een club. Zo min mogelijk risico voor de beginners....
Kaasopjepannenkoek schreef: di 8 september 2020, 22:12 De dichtstbijzijnde route is voor mij 45 minuten rijden. Wil het interessant worden ben ik anderhalf tot twee uren verder. Misschien dat ik niet de mindset heb dat alles maar in de buurt moet zijn. Heb het er graag voor over.
Hoe vaak rij je? De meesten zijn oud genoeg om een baan en gezinsleven te hebben, en kunnen die reistijd er niet met grote regelmaat bij hebben.
Zelfs al zou je 1x per week 4 uur kunnen reizen en dan nog biken, dan nog kun je het eigenlijk geen sporten meer noemen...

Voor de recreatieve biker misschien prima, maar voor de sportieve biker gaat m dat niet worden....
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Mark-V schreef: wo 9 september 2020, 11:41 Hoe vaak rij je? De meesten zijn oud genoeg om een baan en gezinsleven te hebben, en kunnen die reistijd er niet met grote regelmaat bij hebben.
Zelfs al zou je 1x per week 4 uur kunnen reizen en dan nog biken, dan nog kun je het eigenlijk geen sporten meer noemen...

Voor de recreatieve biker misschien prima, maar voor de sportieve biker gaat m dat niet worden...
Een baan én een gezinsleven hebben heeft tegenwoordig gelukkig meer met keuzes dan leeftijd te maken toch? :tong :bier:
34 jaar: werken en een studie HBO verpleegkunde, maar behalve vriendin geen gezin. Studie naast werk maakt dat ik ook minder tijd heb om te mtben. Maar net als jou haal ik erg veel plezier uit het fietsen in de stad om zo de skills te oefenen en dan op de trails toe te kunnen passen. Voor mij betekend dat op dit moment vaak 2 à 3 keer per maand mtben op een trail. Ik schaar mijzelf denk ik dan ook onder de recreatieve rijders. Alhoewel ik het idee heb dat de meesten hier op het forum recreatieve rijders zijn? Wat is eigenlijks de definitie van een sportieve biker? Strava hunters? Ik fitness 1 á 2 keer in de week, mag nog graag wielrennen voor de cardio...is ook sportief en sporten op de mtb toch?
Maar das weer een andere discussie die waarschijnlijk ook al 100 keer de revue gepasseerd is... 8)
Juh!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: wo 9 september 2020, 16:17 Een baan én een gezinsleven hebben heeft tegenwoordig gelukkig meer met keuzes dan leeftijd te maken toch? :tong :bier:
34 jaar: werken en een studie HBO verpleegkunde, maar behalve vriendin geen gezin. Studie naast werk maakt dat ik ook minder tijd heb om te mtben. Maar net als jou haal ik erg veel plezier uit het fietsen in de stad om zo de skills te oefenen en dan op de trails toe te kunnen passen. Voor mij betekend dat op dit moment vaak 2 à 3 keer per maand mtben op een trail. Ik schaar mijzelf denk ik dan ook onder de recreatieve rijders. Alhoewel ik het idee heb dat de meesten hier op het forum recreatieve rijders zijn? Wat is eigenlijks de definitie van een sportieve biker? Strava hunters? Ik fitness 1 á 2 keer in de week, mag nog graag wielrennen voor de cardio...is ook sportief en sporten op de mtb toch?
Maar das weer een andere discussie die waarschijnlijk ook al 100 keer de revue gepasseerd is... 8)
Ik bedoel het ook niet vervelend, maar zou je puur op die routes terecht kunnen (en niet in de stad of locale trails) dan zijn je mogelijkheden toch vrij beperkt...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mark-V schreef: wo 9 september 2020, 11:41
Hoe vaak rij je? De meesten zijn oud genoeg om een baan en gezinsleven te hebben, en kunnen die reistijd er niet met grote regelmaat bij hebben.
Zelfs al zou je 1x per week 4 uur kunnen reizen en dan nog biken, dan nog kun je het eigenlijk geen sporten meer noemen...

Voor de recreatieve biker misschien prima, maar voor de sportieve biker gaat m dat niet worden....
Eens met deze stelling. Megadruk, met gezin, en met klussen. Het houdt gewoon nooit op.
Soms wou ik dat ik nog lekker vrijgezel was, in een onderhoudsarm huurflatje. :lol:

Ik hanteer graag de volgende regel: Minder tijd onderweg, dan op de track. Meestal lukt dat wel.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

@Mark-V: weet ik wel joh, dat je het niet vervelend bedoelt :wink:
Snap je punt wel :-q
Veel andere perspectieven hoor ik wel.
Juh!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

ik fiets 2à3 keer per maand maar dan trek ik er ook wel een (halve) dag voor uit en kies een route die ik echt de moeit waard vind.
Op fietsafstand heb ik ook nog drie kleine rondjes vanaf mijn huis maar die laat ik meestal links liggen en rij dan liever een rondje door de polder voor conditie.

Ondanks dat ik weinig fiets zie ik het wel echt als sport, maar dan als aanvulling op andere sporten die ik doe.
Paar jaar geleden was ik wel fanatieker, toen 2à3 keer per week waarvan veel over de grens. maar ook toen alleen naar routes die ik echt de moeite waard vond/vind
Nu een beetje klaar met het vele auto rijden en daarom stuk minder op de Mountainbike te vinden.
Have fun!
Rinse.
Knakworstkweker

Giant-E schreef: wo 9 september 2020, 10:16 Brabantse gemoedelijkheid? :lol:

Ik daag je uit voor een rondje LDD, of VCD. En dan op toerclubautistentijd zondagochtend 10:00 uur. Nog een paar weken, dan begint de ellende weer.

Nergens, maar dan ook nergens rijden grotere groepen horken rond in clublycra dan in Brabant. En ik ben niet de enige die daardoor deze route's vermijdt op dit tijdstip.
Dan noem je ook de 5 meest overrated routes van Brabant op.....

Laat me het nuanceren naar 'NOORD-OOST-BRABANTSE gemoedelijkheid'
Plaats reactie