Minder routes!!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Gisteravond keek ik naar een fragment van 'de Monitor' welke onder andere ging over de druk die recreanten (wandelaars, fietsers, mtbers, kampeerders, metaalzoekers etc...) op onze beschikbare natuur leggen. Een tijdje geleden las ik ook al iets over zeldzame zandsalamanders die helaas worden aangereden op bv de route van Holten. Pleidooi is om het aantal beschikbare routes, paden, wegen, gebieden te reduceren en om de focus te verleggen van kwantiteit naar kwaliteit. Zo kijk ik ook met verbazing naar het aantal mtb routes in Nederland. Op mtbroutes.nl staan onderhand om en nabij 225 routes. Het grootste gros van deze routes is mijns inziens niet eens mtb waardig. Een van de laatste uploads van André van Mtb Challenge gaat over een route in Bant. Als ik dit kijk dan denk ik bij mijzelf: waar zijn we hier in godsnaam mee bezig? In de laatste editie van 'UpandDown' stond een mooi overzicht van de Nederlandse 'bikeparken'. Van de 20 zijn er een paar die de moeite waard lijken. Anderen...tja.
Hoog tijd om te kijken naar kwaliteit boven kwantiteit. Iedereen is hier bij gebaat: mtbers, overige recreanten, natuur. Reduceer die 225 routes naar 100, 75 of 50 routes. Aantal routes specifiek toeleggen op een aantal disciplines en de rest wellicht 'algemene' mtb routes maken en daar iets gaafs van maken. Als je kijkt naar een aantal routes op de UHR, Reichswald, Salland of Zuid Limburg waar dan kan ik mij niet voorstellen dat mensen zitten te wachten op weer een suffe route in Schubberkutterveen.
Juh!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar wat als je nou in Schubbekutteveen woont en je hebt geen zin om lang in de auto te gaan zitten voordat je kan fietsen?

Ik geef ook de voorkeur aan de UHR of Nijmegen, maar ben toch wel blij met die paar polder/vuilnisbeltrondjes hier in de buurt om s'avonds nog even een rondje te kunnen trappen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Daarnaast zijn er genoeg MTBers/BWR's die de uitdagingsloze rondjes wel prettig vinden. Ze voorzien zo in een behoefte.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Ik vermoed dat dit zichzelf gaat oplossen :-?

Kwaliteit ipv kwaniteit zullen een hoop met je eens zijn.
Routes sluiten op plekken waar die net geopend zijn zal ook weerstand geven.

Dus voorzie een 'gezond' debat en hoop dat voor en tegenstanders inzien dat mtb'en de fase van buitenspelen voorbij is en dat wij allemaal met elkaar moeten samenleven in de publieke ruimte.

Kwestie van tijd waarbij iedereen wat water bij de wijn moet doen.....
Knakworstkweker

Kaasopjepannenkoek schreef: di 8 september 2020, 11:42 Gisteravond keek ik naar een fragment van 'de Monitor' welke onder andere ging over de druk die recreanten (wandelaars, fietsers, mtbers, kampeerders, metaalzoekers etc...) op onze beschikbare natuur leggen. Een tijdje geleden las ik ook al iets over zeldzame zandsalamanders die helaas worden aangereden op bv de route van Holten. Pleidooi is om het aantal beschikbare routes, paden, wegen, gebieden te reduceren en om de focus te verleggen van kwantiteit naar kwaliteit. Zo kijk ik ook met verbazing naar het aantal mtb routes in Nederland. Op mtbroutes.nl staan onderhand om en nabij 225 routes. Het grootste gros van deze routes is mijns inziens niet eens mtb waardig. Een van de laatste uploads van André van Mtb Challenge gaat over een route in Bant. Als ik dit kijk dan denk ik bij mijzelf: waar zijn we hier in godsnaam mee bezig? In de laatste editie van 'UpandDown' stond een mooi overzicht van de Nederlandse 'bikeparken'. Van de 20 zijn er een paar die de moeite waard lijken. Anderen...tja.
Hoog tijd om te kijken naar kwaliteit boven kwantiteit. Iedereen is hier bij gebaat: mtbers, overige recreanten, natuur. Reduceer die 225 routes naar 100, 75 of 50 routes. Aantal routes specifiek toeleggen op een aantal disciplines en de rest wellicht 'algemene' mtb routes maken en daar iets gaafs van maken. Als je kijkt naar een aantal routes op de UHR, Reichswald, Salland of Zuid Limburg waar dan kan ik mij niet voorstellen dat mensen zitten te wachten op weer een suffe route in Schubberkutterveen.
Reichswald heeft geen routes, godzijdank.

Een van de weinige plekken binnen de 40 km vooe mij waar je niet voor de voeten gereden wordt.

Zonde is dan wel dat er weinig technisch aan zit of je moet het bikepark van licht verzet bij De Diepen gaan rijden.

Gps-loze fietsers komen meestal niet in het Reichswald (of ze kennen er de weg) en dat houdt een hoop irritatie buiten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Houd die routes. Ik wil niet nog meer bikers op de UHR.
Liefst nog een paar duizend extra naar pak ‘em beet Bant
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Minder routes is OK zolang overblijvende routes maar op fietsafstand van mijn huis liggen :lol: ikke-ikke-ikke

Alle gekheid; voor échte kwaliteit wil iedereen wel een uurtje in de auto zitten.
Hoe leuker, beter de route, hoe meer de auto bereidheid.
Volop stof tot discussie over wat wij bikers dan verstaan onder kwaliteit en leuk.
Helderheid en handhaving van regels voor gebruikers kan in elk geval helpen tegen het stukje ergernis dat er ook is, regels zoals:
- gebruikersgroepen splitsen zoals dat nu gebeurd maar daaraan ook toegangsverboden voor andere gebruikers toevoegen
- openingstijden reguleren
- druk grote groepen aanpakken
- dreigende schade kwetsbare flora & fauna kan omleggen of gedeeltelijk sluiten routes inhouden
Qua Patet Orbis
Knakworstkweker

Algeheel MTB-vignet invoeren wat vignethouders het recht geeft heel de dag/ nachtbgebruik te maken van de routes.

2 tijdsvensters op een dag, op van die k*ttijden dat je vignetloos op de routes mag.
Van 11.30 tot 13.30 en van 16.30 tot 18.18.30 of zo

Flink handhaven, is er zo een berg mee inkomsten en is er een hoop recreatie verdwenen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Topic nr 100 over wel of geen routes.
@TS: wat voor last heb jij van routes die in jouw ogen niet routewaardig zijn? Misschien beleven anderen er wel plezier aan?

Even een linkje naar de docu: https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendin ... -de-natuur

Ik vind dat we best lekker bezig zijn, maar dat de grens in zicht is, in ieder geval voor de Veluwe. Hoe gaaf ik MTB ook vind, van mij hoeft niet door elk perceel een trail te lopen. Er moet ruimte blijven voor recreanten en andere dieren dieren en andere recreanten.
Als je ziet wat er komt kijken bij onderzoeken en vergunningen voordat een route er eenmaal ligt, zou ik niet weten waarom je routes weg zou moeten halen. Als er niemand rijdt, heeft ook niemand er last van.

Als je kijkt naar de situatie over de grens, moet je eigenlijk altijd op je hoede zijn/een excuus hebben/hopen dat Herr Förster een goede bui heeft. In de praktijk gaat dat meestal wel goed, maar toch is het wel relaxed om in NL te mogen rijden, op routes die bovendien bij veel mensen in de smaak vallen.

Als er zoveel NLse MTB-ers zo ontevreden zijn met hoe het hier gaat qua routes....sorry, maar is het dan niet gewoon tijd om een andere hobby te zoeken of te verhuizen? Ik zou het liefst ook elke dag even de A Line meepakken nadat de kids op school zijn gebracht maarja, die ligt 8000km verderop....en ja, dit zou ook mijn boodschap naar de andere recreanten zijn: MTB-routes worden pas na uren (jaren?) onderzoek en vergunningen aangelegd. Als je het vervelend vindt dat er andere recreanten in het bos zijn, dan is het hoog tijd om een andere hobby te zoeken.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Van mij mag het wel wat minder.
Zeker in een land(schap) wat er niet heel geschikt voor is.

Ik denk dat het zichzelf ook wel oplost, in de jaren 80 had elke woonwijk zijn eigen BMX baantje, ga eens tellen hoeveel daar van over zijn.
Have fun!
Rinse.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Als je de druk op de natuur wil verlagen kun je ook juist meer routes aanmaken. Hoe meer routes, hoe minder mensen per route. Die routes richt je zo in dat je kwetsbare natuur vermijdt (dat gebeurt nu toch ook al?) en het probleem is al minder.
Niet iedereen hoeft elke route leuk te vinden, hoe meer routes hoe meer keus en hoe groter de kans dat er leuke routes voor jou bij zijn.
Als je naar minder routes met meer kwaliteit gaat, dan krijg je de discussie wat dan een kwalitatief goede route is. Voor dat we daar uit zijn, zijn er al weer vijf routes extra aangelegd. :-D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

modderfietser schreef: di 8 september 2020, 18:16hoe meer routes hoe meer keus
... keuze waar tussen? Of je hetzelfde type route in A of in B fietst?


Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een heel grote groep is die 'kwaliteit' als de afstand van hun schuur tot de route en terug definieren. En dus een route dichtbij moeten hebben en niet een route die misschien eigenlijk beter bij hun aansluit een dorp (~10km?) verderop, daar wonen al weer hele andere mensen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn dichtsbijziijnde route is 20km verder (Dorst).
Omdat dat meer een knikkerbaan dan een mtbroute is (ieder zijn smaak) ben ik er amper op te vinden.
Een bikeparkje zoals Gorinchem ligt nog iets dichterbij (16,5km) maar daar ben je ook al snel uitgekeken als je daar 6-7x per week moet gaan rijden.
Om die reden heb ik mijn heil elders gezocht en ben ik veel meer op straat te vinden (geen wielrennen) en rij ik vrij het bos in.

Dus hoe definieer je kwaliteit? Het moet uitdagend zijn, veel ttf, lang maar tegelijkertijd het liefst in meerdere kortere stukken te rijden (voor als je een keer wat minder tijd hebt), niet om de haverklap afgesloten omdat het weer te droog of te nat is.
En niet te ver weg, zodat ik er 6-7 dagen per week kan rijden.

Maar, een ander zal kwaliteit misschien weer definiëren als mooie natuur, rust, veel afwisselend landschap, etc...
En dan voor de afwisseling misschien wel zoveel mogelijk op verschillende plaatsen.

Daar gaan we niet uit komen, vrees ik...

Een (gratis) verplicht vignet vind ik wel een goed idee. Daarbij gekoppeld een verklaring waarbij je èn kennis neemt van de risico's van de sport en wat er van je verwacht wordt qua gedrag ter plaatse.
Daarop is te handhaven en maakt het nog steeds net zo toegankelijk voor de mensen die ècht willen.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Veel van die routes zijn ontstaan om het "wild" fietsen in de bossen te voorkomen. Het klopt inderdaad dat niet alle routes even uitdagend zijn maar ook voor de mindere routes is een doelgroep die hier met veel plezier gebruik van maken.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

modderfietser schreef: di 8 september 2020, 18:16 Als je de druk op de natuur wil verlagen kun je ook juist meer routes aanmaken. Hoe meer routes, hoe minder mensen per route. Die routes richt je zo in dat je kwetsbare natuur vermijdt (dat gebeurt nu toch ook al?) en het probleem is al minder.
Niet iedereen hoeft elke route leuk te vinden, hoe meer routes hoe meer keus en hoe groter de kans dat er leuke routes voor jou bij zijn.
Als je naar minder routes met meer kwaliteit gaat, dan krijg je de discussie wat dan een kwalitatief goede route is. Voor dat we daar uit zijn, zijn er al weer vijf routes extra aangelegd. :-D

Of juist niet, je kan ook zeggen we hebben een paar gebieden die echt mountainbike waardig zij en leg daar een mooi MTB netwerk aan en laat de rest met rust. zo heb je de drukte alleen in één gebied.
Of zoals nu een beetje gebeurd in elk gemeente bosje een eigen mini route

Mijn voorkeur zou de eerste optie zijn, Ja het liefst heb ik ook dat dat gebied in mijn achtertuin is maar we beoefenen nou eenmaal een sport in Nederland waar Nederland eigenlijk helemaal niet goed geschikt voor is.
Daar hoort IMHO nou eenmaal bij dat je soms moet reizen, als ik wil surfen zal ik ook naar zee moeten en als ik wil snowboarden naar de bergen, duiken doe ik ook niet in de sloot achter mijn huis ;)
Dus kwaliteit boven kwantiteit.

Om een praktijk voorbeeld te geven; ik zou veel liever zien dat er een uitbreiding komt op te route van Schoorl of Spaarnwoude dan dat er hier in NH nog routes bij gaan komen in Purmerend, Amsterdam Heerhugowaard etc
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie