Rugzak POC met rugbescherming

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Na een paar VPD kniebeschermers van het Merk POC gekocht te hebben en een beetje aan het rondkijken naar een rugzak, ben ik ook de rugzakken van POC tegen gekomen met daarin de VPD rugprotector. Dit lijkt mij een mooie reden om met een rugzak te gaan rijden in combinatie met het verwijderen van mijn zadeltasje en bidon.

Ik rijd nu nog hoofdzakelijk de 013 route zo’n 1,5 uur maar wil dit in de toekomst gaan uitbreiden naar andere routes wellicht ook buitenland.

Nu is de vraag met wat voor soort maat rugzak rijden jullie de (lokale ) routes in combinatie met een Camelbak ? Iemand ervaring met de rugzakken van POC of zijn er veel betere te koop ?

POC bied deze varianten aan waarbij ik neig naar de kleine van 8 Ltr ipv 13 Ltr .

https://www.pocsports.com/eu/spine-vpd- ... 25100.html

https://www.pocsports.com/eu/spine-vpd- ... lack&cgid=
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

POC maakt kwalitatief goede spullen maar dat doen er natuurlijk wel meer. Als je specifiek een rugzak met protector wil wordt de keuze wel minder. Ik draag een Ergon BE2 ook inclusief een backprotector. Heb voor deze gekozen omdat het zwaartepunt bij deze rugzak op mijn heupen ligt in niet hoog op mijn rug.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is inderdaad meer onder de zon dan POC. Camelbak, Evoc, Ergon en waarschijnlijk nog heel veel anderen maken ook rugzakken met een beschermer erin.

Voor alleen de lokale rondjes zou ik zelf niet specifiek een protector erin willen, maar kwaad kan het zeker niet en last heb je er ook niet van...

Voor wat betreft de maat, dat hangt er erg vanaf wat je allemaal wilt gaan rijden. Een rondje in de buurt vraagt uiteraard minder dan een dagtocht in het hooggebergte. Maar een opmerking ter overweging: een halfvolle wat grotere rugzak draagt prettiger dan een volgepropte kleine rugzak. Daarbij gaat het rugpand bol staan (hoewel dat met een protector erin mee zal vallen) en dat is nooit fijn. En een grote rugzak maak je gewoon klein/op maat met de compressieriempjes.

Ik heb wel wat met rugzakken en ik heb er dan ook meerdere, in grootte van 8 tot 20 liter (die laatste voor Alpen-dagtochten waar dan ook een tweede accu voor de e-mtb in zit). Die van 8 liter gebruik ik veel voor de NL rondjes, maar als er een regenjackie mee moet wordt het al vrij vol allemaal. Als het m'n enige rugzak was zou ik 8 liter te klein vinden, maar als je bij tochtjes in NL blijft kan het wel.

De opgegeven inhoud is wel een indicatie, maar in de ene X liter past toch meer dan in de andere met dezelfde inhoud. Kwestie van efficiënte vakindeling of niet. Hoe groter de rugzak, hoe meer erin kan en hoe belangrijker het draagsysteem wordt. Zulke rugzakken moeten op de heupen gedragen kunnen worden, je wilt al die kg's niet alleen aan je schouders hebben hangen. Dus een brede heupband is dan een must.

Al met al zou ik de 8 liter alleen kiezen als je zeker weet dat je geen langere tochten in wat afgelegener gebied gaat maken (en dat kunnen dus ook de Ardennen al zijn). Ook zou ik verder dan POC kijken, niet omdat POC niet goed zou zijn maar er zijn meer goede rugzakken op de markt.
Je kunt natuurlijk ook wachten met aanschaffen tot je wat duidelijker voor ogen hebt wat je daadwerkelijk gaat rijden. Je bent pas recent begonnen als ik het goed heb, dan hebben velen plannen maar daar worden er ook heel veel niet van uitgevoerd ;-)

Als laatste, gebruik ook even de zoekfunctie, er lopen meerdere topics over rugzakken (meestal in "onderdelendiscussie"). Staat ook vast nuttige info voor je in :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Bedank voor jullie reacties, wellicht is een rugbeschermer idd wat overdreven voor de rondjes op de Nederlandse trails die ik voorlopig rijd. Ik heb inmiddels ook de andere merken bekeken, de evoc is een mooi alternatief zoals het nu lijkt, maar ik ga ook de andere genoemde merken eens bekijken.

Wat betreft de zoekfunctie... als ik rugzak in tik krijg ik alle topics waar t woord rugzak in gebruikt is en dat zijn er heeeeel erg veel. Ik krijg dan niet zo 123 alle topic titels in beeld, vandaar even een nieuwe post. 😉
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kijk ook naar de Osprey zakjes.
Hier een raptor in gebruik en die dingen zijn erg goed oordacht. Als de raptor 14 er niet meer is dan maken ze vast een opvolger.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wij hebben verschillende rugzakken:

Camel back/Dakine 8-12l: ziet er leuk uit maar in de details in mijn beleving steeds net niet. leuk voor rondjes rundumhause maar zou ze niet snel meer kopen
Evoc trail FR 20l: Stevig!, kwalitatief super afgewerkt, veel handige vakjes, zit een rugbeschermer in en regenhoes. De Trail die ik heb is wat te groot voor tochtjes hier, maar in de bergen of bij dagen fietsen een topper die ook nog eens het best op zijn plek blijft zitten.

Ergon 15+2l : ziet er wat simpel/minimalistisch afgewerkt uit, maar is daardoor ook vrij licht en heel erg doordacht en handig qua indeling.
Goed aanpasbaar en de rugzak die ik het meest pak.

Osprey Tallon 22l: weinig vakken, maar dan ook wel superlichtgewicht en zit heerlijk, maar blijft bij mij minder goed op zijn plek zitten.

Persoonlijk heb ik het meest met de Evoc20l en Osprey, maar ondanks dat hij niet eens bij mijn nieuwe fiets kleurt pak ik de Ergon het meest.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar wat is nu het motief om met rugzak te gaan rijden? De rugbeschermer...

Wanneer je de rest in zadeltasje en bidon kwijt kan dan zou ik die vooral lekker laten zitten en er nog eens over nadenken of je echt een rugzak wilt, er zijn toch altijd momenten dat die je in je doen en laten hinderen. En er zijn ook prima losse rugbeschermers.

Als je dan tot de conclusie komt dat een rugzak de enige oplossing is dan nog eens goed afvragen wat je er precies mee wilt doen.

Voor 'backcouintry' dagtochten waarbij je compleet zelfvoorzienend moet zijn is een Evoc FR Trail wat mij betreft een no brainer, maar die zou ik niet meepakken om zondagochtend een toertocht te rijden. Dan is een 10~12L rugzak of zelfs hip pack fijner... Maar nooit te klein, zoals kermit al zei.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Evoc FR Race Lite past verassend veel in / aan. Ik heb er nog nooit tekort aan gehad.

Maar eerlijk gezegd, waarom wilde je dit precies? Als alles nu aan je fiets past is dat toch top?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is een protector-rugzak niet een beetje te veel van het goede op je lokale rondje? Zolang je niet aan het springen, wheelies of manuals trekt is de kans dat je een loop out maakt en op je rug terecht komt erg klein.
Jurf schreef: za 8 augustus 2020, 12:13 Osprey Tallon 22l: weinig vakken, maar dan ook wel superlichtgewicht en zit heerlijk, maar blijft bij mij minder goed op zijn plek zitten.
Je weet dat de Talon eigenlijk een hiking daypak is, niet voor specifiek voor fietsen? Osprey`s biking packs zitten echt heel goed in elkaar.
Ik heb een oudere Viper13 en die vind ik meer doordacht in elkaar zitten dan de Evoc CC 12L die ik ernaast heb. Apart vak voor de drinkzak, geen gepiel met drinkslangen en kleine gaatjes, een gogglepocket waar je ook echt een goggle in kwijt kan en niet alles uitdondert als je de rits opent...Niet dat de Evoc slecht is maar de Osprey is net ff wat beter.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

6jaar geleden was het nog een multisports incl MTB vandaar dat er ook een helm vastzet dinges op zit :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Maar daarom blijft is dus ook niet lekker op z'n plek. Het ding moet bij multi-sporten redelijk uit de verf komen.
De raptor is voor fietsen bedoeld en die blijft wel keurig op z'n plek.
Voor wandelen heb ik 'm net ook gebruikt maar dan is dat dus juist meer behelpen, iets te klein ivm regenkleding en een echte wandelrugzak is dan juist luchtiger ivm verder van de rug afstaan.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb een Evoc Enduro FR
Ben er zeer tevreden over. Zou er zo weer een kopen.
Normaal gesproken zou ik na meer dan 20 jaar Camelbak rijden niet eens naar een ander merk kijken, maar dus toch gedaan.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Elvander : De rugzak heb ik gekocht voordat ik wist dat ik ging MTBen :D , maar als ik ooit nog een MTB rugzak nodig heb dan ga ik zeker weer naar ze kijken :-q .
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

DJMARCO schreef: vr 7 augustus 2020, 15:26 Na een paar VPD kniebeschermers van het Merk POC gekocht te hebben en een beetje aan het rondkijken naar een rugzak, ben ik ook de rugzakken van POC tegen gekomen met daarin de VPD rugprotector. Dit lijkt mij een mooie reden om met een rugzak te gaan rijden in combinatie met het verwijderen van mijn zadeltasje en bidon.

Ik rijd nu nog hoofdzakelijk de 013 route zo’n 1,5 uur maar wil dit in de toekomst gaan uitbreiden naar andere routes wellicht ook buitenland.

Nu is de vraag met wat voor soort maat rugzak rijden jullie de (lokale ) routes in combinatie met een Camelbak ? Iemand ervaring met de rugzakken van POC of zijn er veel betere te koop ?

POC bied deze varianten aan waarbij ik neig naar de kleine van 8 Ltr ipv 13 Ltr .

https://www.pocsports.com/eu/spine-vpd- ... 25100.html

https://www.pocsports.com/eu/spine-vpd- ... lack&cgid=
Als enthousiaste beginneling is het hartstikke leuk om allemaal spullen te kopen voor je nieuwe hobby maar mijn advies = travel light. Ga gewoon eens een paar keer met een rugzak (je hebt vast wel wat in de kast liggen) rijden en denk na over de zaken die je fijn vindt en wat je niet fijn vindt.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

superrob schreef: za 8 augustus 2020, 22:09
DJMARCO schreef: vr 7 augustus 2020, 15:26 Na een paar VPD kniebeschermers van het Merk POC gekocht te hebben en een beetje aan het rondkijken naar een rugzak, ben ik ook de rugzakken van POC tegen gekomen met daarin de VPD rugprotector. Dit lijkt mij een mooie reden om met een rugzak te gaan rijden in combinatie met het verwijderen van mijn zadeltasje en bidon.

Ik rijd nu nog hoofdzakelijk de 013 route zo’n 1,5 uur maar wil dit in de toekomst gaan uitbreiden naar andere routes wellicht ook buitenland.

Nu is de vraag met wat voor soort maat rugzak rijden jullie de (lokale ) routes in combinatie met een Camelbak ? Iemand ervaring met de rugzakken van POC of zijn er veel betere te koop ?

POC bied deze varianten aan waarbij ik neig naar de kleine van 8 Ltr ipv 13 Ltr .

https://www.pocsports.com/eu/spine-vpd- ... 25100.html

https://www.pocsports.com/eu/spine-vpd- ... lack&cgid=
Als enthousiaste beginneling is het hartstikke leuk om allemaal spullen te kopen voor je nieuwe hobby maar mijn advies = travel light. Ga gewoon eens een paar keer met een rugzak (je hebt vast wel wat in de kast liggen) rijden en denk na over de zaken die je fijn vindt en wat je niet fijn vindt.
Precies, niet alles kopen wat je denkt nodig te hebben. Je geeft aan vooralsnog alleen NL rondjes te gaan rijden, dan zijn kniebeschermers ook niet echt nodig.

Ik heb jaren met Camelbaks gereden, maar nu alleen nog maar als ik veel mee moet nemen (verbandspullen, reservemateriaal voor diverse wielmaten e.d.).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie