Jaja, ik weet het de manual leer je alleen door heeeeeel veel te oefenen. Maar, voor degene die een manual goed beheersen, het omhoog krijgen van het voorwiel lijkt weinig tot totaal geen moeite te kosten (wat ik denk te zien op de youtube). Als ik het probeer dan kost het omhoog krijgen van het voorwiel mij qua gevoel veel moeite. Ik maak de L-beweging (naar beneden en naar achteren) waarbij ik mijn armen gestrekt houd. Ik krijg het voorwiel op zich wel redelijk hoog (nog niet hoog genoeg voor de manual) maar het kost me veel energie/moeite.
Kost het omhoog krijgen van het voorwiel nu eenmaal veel energie en lijkt het heel makkelijk op youtube of doe ik toch nog iets verkeerd?
Manual ...
Ja, je moet doortrekken tot het balanspunt.
En dat is wat eng, want dat ligt verder naar achteren dan je denkt. En zit heel dicht tegen het punt aan dat je achterover kiept.
Heb je de wheelie wel onder controle?
En dat is wat eng, want dat ligt verder naar achteren dan je denkt. En zit heel dicht tegen het punt aan dat je achterover kiept.
Heb je de wheelie wel onder controle?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Combineer je het met, op lage(re) snelheid en in lichte versnelling, een flinke aanzet te geven? Pedaal net voorbij hoogste punt en dan goed trappen.
Het is de combi van je lichaam en versnelling die het mogelijk maakt.
Het is de combi van je lichaam en versnelling die het mogelijk maakt.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Nee.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Je moet/mag niet trappen om manual te starten. Dat is valsspelen, dat is voor wheelie . Als ik begin te oefenen trek ik fiets minstens 5 keer achter elkaar voorbij balance point (=looping out). Dat moet je toch vlot kunnen wil je naar je balance point beginnen zoeken.
Had dit ergens een YT filmpje gezien en heeft mij wel geholpen met wiel beter omhoog krijgen.
https://youtu.be/3cUTakfZT00
Probeer je L vorm nog lager te maken en dan verder naar achter tot minstens aan achterste wielas. Het is meestal omdat je niet laag en ver genoeg de L maakt dat het zo moeilijk omhoog komt.
Had dit ergens een YT filmpje gezien en heeft mij wel geholpen met wiel beter omhoog krijgen.
https://youtu.be/3cUTakfZT00
Probeer je L vorm nog lager te maken en dan verder naar achter tot minstens aan achterste wielas. Het is meestal omdat je niet laag en ver genoeg de L maakt dat het zo moeilijk omhoog komt.
Deze video geeft ook duidelijke uitleg. Helpt het om het proces makkelijker te begrijpen.
https://youtu.be/2YQrXfH-U38
https://youtu.be/2YQrXfH-U38
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Het ligt heel erg aan je fiets. Heb je een relatief lange chainstay en/of stuurpen dan krijg je het voorwiel met de L-techniek lastig omhoog. Zelf vind ik de L-techniek niet het beste maar gebruik vooral je armen alleen als connectie naar je stuur maar gebruik je romp vooral die je naar achter gooit om je stuur omhoog te krijgen, dus je houd je armen ontspannen als touwtjes naar je stuur.
Lastig uit te leggen, woon je ergens in de buurt van de Veluwe? Zo ja, kom dan even langs voor een korte sessie.
Het vergt ook een stukje durf om hard te trekken. Echter met de vinger aan je achterrem als safety kan er weinig gebeuren.
Wheely helpt je alleen om het ballanspunt te vinden maar heeft verder heel weinig met een manuel te maken.
Leuke en ook nuttige skill om te beheersen.
Succes!
Lastig uit te leggen, woon je ergens in de buurt van de Veluwe? Zo ja, kom dan even langs voor een korte sessie.
Het vergt ook een stukje durf om hard te trekken. Echter met de vinger aan je achterrem als safety kan er weinig gebeuren.
Wheely helpt je alleen om het ballanspunt te vinden maar heeft verder heel weinig met een manuel te maken.
Leuke en ook nuttige skill om te beheersen.
Succes!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Zeker, bij een manual wil je veel ruimte hebben om te bewegen. Je zadel zit dan snel in de weg maar hij is wel te doen met je zadel omhoog.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Yup
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
ik zou eigenlijk niet weten hoe je in een manual positie komt zonder dat je het zadel omlaag doet? Tenzij je een van die koters uit landen hier ver vandaan bent die dit soort dingen op half gare stadsfietsen doen die veel te groot zijn
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Inderdaad gaat een zadel wat gezakt is zeker helpen om de "L" te maken, je hebt gewoon meer ruimte. En zoals genoemd, het balanspunt ligt verder dan je denkt.
Oefen met flats. Als je dan over je balanspunt komt en niet snel genoeg bij kunt remmen om weer te zakken, kun je gewoon achter afstappen (wat sowieso handig is om een paar keer bewust te doen om wat vertrouwen te krijgen dat het niet snel fout gaat). Wat ook helpt is een lang stuk vals plat omlaag. Dan kun je een beetje snelheid houden en kun je er meerdere oefenen in 1 'run' zonder te trappen.
Ciao
Jan
Oefen met flats. Als je dan over je balanspunt komt en niet snel genoeg bij kunt remmen om weer te zakken, kun je gewoon achter afstappen (wat sowieso handig is om een paar keer bewust te doen om wat vertrouwen te krijgen dat het niet snel fout gaat). Wat ook helpt is een lang stuk vals plat omlaag. Dan kun je een beetje snelheid houden en kun je er meerdere oefenen in 1 'run' zonder te trappen.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....