Hoe handig is de gemiddelde MTBér anno 2020 ?& wat zijn de laatste knutselprojecten ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bottecchia schreef: di 26 mei 2020, 16:10
Jamis Diablo schreef: zo 24 mei 2020, 12:49 Maar ja, het verdient zichzelf al snel terug en goed gereedschap bederft niet.
Is dat wel zo? Wat moet je in huis hebben om alles zelf te kunnen doen en wat kost dat ongeveer?

Ik doe dus echt helemaal niets zelf maar als ik zie wat ik betaal om m'n fiets te laten onderhouden dan valt me dat zat mee. Volgens mij ben je een fors aantal jaren verder voor je aan het bedrag zit wat je moet investeren in gereedschap. En dat is dan nog los van de tijd die je erin steekt. Als je er plezier in hebt om te sleutelen is dat laatste natuurlijk niet zo'n punt maar ik ga in die tijd liever een rondje fietsen.

Overigens heb ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen die wel veel zelf doen ook veel vaker problemen hebben met hun fiets. Maar die hebben misschien nog niet alle handleidingen gelezen. 8)
Ik zou het juist andersom zeggen. Als ik iets heb kan ik het in de meeste gevallen zelf oplossen, vaak ook onderweg, en dan kan je dus gewoon doorfietsen ipv naar huis om de fietsenmaker te bellen voor een afspraak over drie weken.
Dan ga ik liever een stuk fietsen ;).
En voor het bedrag wat jij noemt koop je online een volledig nieuwe aandrijflijn, banden, remblokken, bleed kit, tubeless kit, en een uitbestede beurt voor je vork.
Is er zelfs nog geld voor een set goede inbussleutels over :p
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 26 mei 2020, 22:50
Mijn indruk is ook dat "fietsenmaker fietsen" meer problemen hebben onderweg.
Dat is dan vooral gebaseerd op de tijd dat ik lid was van een fietsclub, en natuurlijk ook gebaseerd op de prestaties vd lokale fietsenmakers.
Helemaal mee eens. Ik kijk verder dan de datgene wat ik me voorgenomen had om te doen en verhelp ook gelijk alle andere dingen die niet optimaal functioneren of op termijn tot problemen zouden kunnen leiden. Een fietsenmaker werkt op de klok en wordt alleen betaald voor dingen waar hij opdracht voor gekregen heeft.

Daarnaast gaat een “fietsenmaker fiets” alleen naar een fietsenmaker voor een jaarlijkse beurt of als er problemen zijn, je loopt dus altijd achter de feiten aan. Mijn fiets krijgt bij elke schoonmaakbeurt en smeerbeurt aandacht en elke rit is in feite een proefrit waarbij elk detail wat niet optimaal functioneert na afloop wordt aangepakt. Dit, samen met de nodige technische kennis uit opleiding en 40 jaar ervaring zorgen ervoor dat mijn fietsen er altijd perfect bij staan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik lees hier dan toch vooral ook ervaringen in met slechte fietsenmakers of te zuinige klanten.

Als ik m'n mtb wegbreng voor groot onderhoud dan geef ik altijd de opdracht mee om bij enige twijfel een onderdeel te vervangen. Ze kijken dan dus echt alles wat je kunt verzinnen uitgebreid na. Normaliter ben ik met 1 x per jaar ook gelijk klaar. Gaat de fiets mee op vakantie en ga ik daar gekke dingen doen wil ik er nog wel eens een extra controle tegenaan gooien maar dat is meer om zeker te zijn dan dat er van alles moet gebeuren.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar wat doe je dan als er onderweg iets mis gaat? En heb je geen reserve onderdelen mee op vakantie?

En ik bedoel het niet lullig, maar sommige mensen kunnen het ook beter niet zelf doen. Je moet het ten eerste leuk vinden, maar je moet het ook "zien"/kennen. Ik heb vrienden die maar net een band kunnen wisselen (soms ook niet) Die zouden echt niet moeten sleutelen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik doe alles zelf, maar dat is een onhebbelijke eigenschap van mezelf: ik vertrouw de monteurs niet zo, en zelf kan ik het net zo goed of meestal beter. Dus wielen bouwen, vorken, ook mijn auto’s doe ik zelf (motorenrevisie, gewoon onderhoud etc). Heb ook een 4 koloms hefbrug dus dat werkt ook mee.

Zou er niet aan moeten denken dat ik ergens aan het fietsen ben en het niet zelf kan maken.. kost wel wat aan gereedschap, maar dan kan ik het wel allemaal maken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bottecchia schreef: wo 27 mei 2020, 09:38 Ik lees hier dan toch vooral ook ervaringen in met slechte fietsenmakers of te zuinige klanten.

Als ik m'n mtb wegbreng voor groot onderhoud dan geef ik altijd de opdracht mee om bij enige twijfel een onderdeel te vervangen. Ze kijken dan dus echt alles wat je kunt verzinnen uitgebreid na. Normaliter ben ik met 1 x per jaar ook gelijk klaar. Gaat de fiets mee op vakantie en ga ik daar gekke dingen doen wil ik er nog wel eens een extra controle tegenaan gooien maar dat is meer om zeker te zijn dan dat er van alles moet gebeuren.
Ik weet niet hoeveel mensen de fm een carte blanche geven. Lijkt me een heel mooi verdienmodel voor hem.😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bottecchia schreef: wo 27 mei 2020, 09:38 Ik lees hier dan toch vooral ook ervaringen in met slechte fietsenmakers of te zuinige klanten.

Als ik m'n mtb wegbreng voor groot onderhoud dan geef ik altijd de opdracht mee om bij enige twijfel een onderdeel te vervangen. Ze kijken dan dus echt alles wat je kunt verzinnen uitgebreid na. Normaliter ben ik met 1 x per jaar ook gelijk klaar. Gaat de fiets mee op vakantie en ga ik daar gekke dingen doen wil ik er nog wel eens een extra controle tegenaan gooien maar dat is meer om zeker te zijn dan dat er van alles moet gebeuren.
Ik weet ook niet hoeveel kilometer jij fiets per jaar, en hoe vaak je een nieuwe fiets koopt. Want ik heb toch echt zaken (ketting, remblokjes, trapas) die het bij lange na geen jaar volhouden.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

kermit schreef: di 26 mei 2020, 20:35
Bottecchia schreef: di 26 mei 2020, 16:10Overigens heb ik ook wel eens de indruk dat sommige mensen die wel veel zelf doen ook veel vaker problemen hebben met hun fiets. Maar die hebben misschien nog niet alle handleidingen gelezen. 8)
Grappig, mijn indruk is juist andersom :)

Maar zelf sleutelen voor het geld, ach. Vergeleken met veel andere zaken is de fietsenmaker niet zo duur.
Ik vind het echter leuk om te doen, en ik denk dat mijn fietsen er beter bij staan dan veel exemplaren die van de lbs komen. Wat ik al eerder aangaf, niet dat ik een betere monteur ben, maar wel omdat ik er meer tijd en aandacht aan kan schenken want ik hoef niet op de tijd te letten...

Ik denk ook dat als je geen enkele kennis van de fietstechniek hebt je ook minder snel zult merken wanneer er iets niet 100% is. Dan is de kans groot dat je er pas achter komt als er echt iets kapot is, terwijl "de techneut" het probleempje onderweg oplost voordat er echt iets mis gaat.
Dat is ook een voordeel van zelf sleutelen ;-)
Dat in het vet vooral. En je doet het op je eigen tijd, je bent je fiets niet voor onbepaalde periode kwijt. Mocht er onderweg iets voorvallen kan je het dan ook daar zelf repareren. Toch al een paar keer midden in een rit iets moeten fixen over alle jaren, als ik dat ter plekke niet kunnen maken hadden er lange wandelingen tussen gezeten :-D

Ik doe dus ook alles zelf, buiten frames lassen :D Wielen bouw ik wel zelf en dempers/vorken doe ik ook mijn eigen onderhoud. Ik zie dan ook dat die door de fabrikant gemaakt zijn om zelf te kunnen doen. Laatst nog een frats aan de hand gehad met de magura vyron dropper welke niet zelf te onderhouden is. In het vervolg let ik ook bij droppers erop of het door de eindgebruiker te onderhouden valt, zo niet komt het er niet in.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Slechte ervaringen met fietsenmakers heb ik persoonlijk eigenlijk niet, sterker nog, er zit er een in mijn regio die ik zeker zou aanraden als iemand ernaar vraagt (Ventoux). Ben er een aantal jaar zelf veel geweest, maar dat was dan om spullen te kopen en niet voor onderhoud.
Inmiddels weet ik wat onderdelen betreft de weg op internet vrij goed en daar is voor een lbs prijstechnisch gewoon niet tegenop te boksen...

En wielen spaken, tsja. Ik sluit niet uit dat ik het toch nog ooit eens ga proberen maar het lijkt me eerlijk gezegd een vrij saai klusje... :oops:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Probeer nu steeds meer zelf te doen, maar er zijn nog genoeg dingen die ik door fietsenmaker laat doen. Gewoon omdat ik er (nog) niet handig genoeg voor ben. Ook wel angst dat ik het (meer) kaduk maak. Helaas ook niet altijd de tijd om op mijn gemak het zelf te doen. Dus dan is het puur gemak dat de fietsen naar fietsenmaker gaat....

Merk dat ik het ook steeds leuker begin te vinden om kleine dingen zelf te doen. Later dit jaar eens kijken of ergens basis workshops sleutelen kan volgen. Om zo wat meer te leren.... :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bottecchia schreef: wo 27 mei 2020, 09:38 Ik lees hier dan toch vooral ook ervaringen in met slechte fietsenmakers of te zuinige klanten.

Als ik m'n mtb wegbreng voor groot onderhoud dan geef ik altijd de opdracht mee om bij enige twijfel een onderdeel te vervangen. Ze kijken dan dus echt alles wat je kunt verzinnen uitgebreid na. Normaliter ben ik met 1 x per jaar ook gelijk klaar. Gaat de fiets mee op vakantie en ga ik daar gekke dingen doen wil ik er nog wel eens een extra controle tegenaan gooien maar dat is meer om zeker te zijn dan dat er van alles moet gebeuren.
Ik ben geen zuinige klant, maar ben gewoon geen fan van preventief onderhoud (behalve bij vork en demper).
Ik wil pas iets vervangen als het daadwerkelijk versleten is.
Als ik mijn fiets 1x per jaar bij de LBS neer zet voor onderhoud, zal hij alles vervangen wat in zijn ogen minder dan een x periode mee gaat.
Dus remblokjes die 60% zijn versleten, remkabels die nog prima schakelen, balhoofd wat ruwer loopt maar met wat vet nog prima een jaar mee kan, banden die nog prima maanden mee kunnen.
Ieder zijn keus waar hij zich goed bij voelt, maar ik vind dat zonde van geld en materiaal.
Zelfde met lease auto's, heb 20 jaar lease gereden, en bij elke beurt werd alles vervangen waar de lease maatschappij maar goedkeuring voor gaf bij die km stand.
Bijv. remblokken, banden, schijven bij 60k.
Die waren met mij.rustige rijstijl nog lang niet versleten, zeker niet verder dan 50%.
Vind ik echt zonde, maar de lease maatschappij heeft dat ingecalculeerd en betaalt het gewoon.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb hier een handvol fietsen in de schuur staan die tubeless zijn.
In een middelandsezeeklimaat moet daar regelmatig nieuwe latex in.
Ookal fiets je maar op 1fiets tegelijk, het uitdrogen gaat door.
Dat zou dus 20x per jaar een bezoekje aan de fietsenmaker betekenen, alleen al vanwege de latex..

Verder heb ik het tot nu toe alleen over de kwaliteit gehad, nog niet over de prijs.
Verdrietig genoeg kan een nederlandse fietsenmaker zijn spullen niet goedkoper inkopen dan de (advies) verkoopprijs bij de Duitsers. (dit staat los vh fenomeen webshop).
Onderdelen via de fietsenmaker zijn dus duur. De fietsenmaker moet ook leven in Nederland, dus zijn tijd is ook duur.
Je betaalt dus heel veel meer, of je krijgt half werk.
Dit laatste is denk ik het probleem waar je bij fietsenmaker onderhoud tegenaan loopt.

Tenzij je heel diepe zakken hebt en een hele goede fietsenmaker met een blanco cheque.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vraag me af wat dan als onderhoud gezien wordt:
a. 1 a 2 per jaar om lagers te vervangen van een achterbrug, een vork compleet los te trekken, etc... kan ik me wat bij voorstellen...
b. ... maar remmen nalopen, remblokken vervangen, spaken nalopen en natrekken waar nodig, banden vervangen (incl. latex), inspecteren dat geen enkele bout is losgekomen, etc... dan ga je toch nooit van z'n leven met 1 a 2x per jaar redden, da's meer een wekelijkse en tijdens vakanties zelfs dagelijkse aangelegenheid om er voor de volle 100% op te kunnen vertrouwen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

cheeta schreef: wo 27 mei 2020, 13:10 Ik vraag me af wat dan als onderhoud gezien wordt:
a. 1 a 2 per jaar om lagers te vervangen van een achterbrug, een vork compleet los te trekken, etc... kan ik me wat bij voorstellen...
b. ... maar remmen nalopen, remblokken vervangen, spaken nalopen en natrekken waar nodig, banden vervangen (incl. latex), inspecteren dat geen enkele bout is losgekomen, etc... dan ga je toch nooit van z'n leven met 1 a 2x per jaar redden, da's meer een wekelijkse en tijdens vakanties zelfs dagelijkse aangelegenheid om er voor de volle 100% op te kunnen vertrouwen.
Ja als een thuissleuterlaar dat doet moet het elke dag controleren, als de LBS het doet maar 1x per jaar :bier:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Goeie genade, wat een vragen. :lol:
Zal proberen om ze te beantwoorden:
japie carbon schreef: wo 27 mei 2020, 09:52 Maar wat doe je dan als er onderweg iets mis gaat? En heb je geen reserve onderdelen mee op vakantie?
...
Tot op heden heb ik nog nooit een rit moeten afbreken vanwege een defect. Mocht het ooit een keer gebeuren dat ik niet verder kan zal ik er wel uitkomen. Kwestie van zelfredzaamheid en inschatten wat je gaat doen, waar, wanneer, hoe etcetera. Ik zorg er dus wel voor dat het vooraf allemaal in orde is en weet wat ik wel en niet kan. En mocht ik toch ooit een keer stranden heb ik er weer een goed verhaal bij.

Wat ik meeneem op vakantie? Buitenbandje, binnenbanden (met latex), wat spul voor de ketting, camelbag voor eten en drinken en wat klein ehbo spul en voor de vorm een multitool maar nog nooit gebruikt. Moet er wel bij vertellen dat ik al een paar jaar geen exclusieve fietsvakantie heb gedaan. Als m'n fiets het niet zou doen (dus nog nooit gehad) ga ik bijvoorbeeld gewoon lekker een extra dag klimmen.

Op veel locaties is het overigens echt geen enkel probleem om ter plekke iets te laten oplossen of desnoods een fiets te huren. Maar ik heb ook door Tanzania en Kenya gereden. :-)
Mad Wally schreef: wo 27 mei 2020, 10:19 .....
Ik weet niet hoeveel mensen de fm een carte blanche geven. Lijkt me een heel mooi verdienmodel voor hem.😉
Kwestie van vertrouwen. Als een fm daar goed mee omgaat heeft 'ie jarenlang een goede klant. Je kunt dat maar één keer verstieren. Het valt me bij andere commentaren ook wel eens op maar ik merk dat veel mensen kennelijk bij slechte fietsenmakers naar binnen gaan. Ik zal de volgende keer dat ik daar heen ga eens wat lekkers meebrengen want kennelijk is het echt bijzonder als je met fatsoenlijke vakmensen te maken hebt.
I_do schreef: wo 27 mei 2020, 10:22 ....
Ik weet ook niet hoeveel kilometer jij fiets per jaar, en hoe vaak je een nieuwe fiets koopt. Want ik heb toch echt zaken (ketting, remblokjes, trapas) die het bij lange na geen jaar volhouden.
Zo even uit m'n hoofd denk ik dat ik met de mtb ergens tussen de 3000 en 4000km zal rijden. Kan wat meer of minder zijn afhankelijk van de tijd die ik aan andere hobby's kwijt ben. Meeste kilometers op en rondom de heuvelrug. Tijdens vakantie aangevuld met wat ritjes in de Alpen of een plek als Finale Ligure.
cheeta schreef: wo 27 mei 2020, 13:10 Ik vraag me af wat dan als onderhoud gezien wordt:
a. 1 a 2 per jaar om lagers te vervangen van een achterbrug, een vork compleet los te trekken, etc... kan ik me wat bij voorstellen...
b. ... maar remmen nalopen, remblokken vervangen, spaken nalopen en natrekken waar nodig, banden vervangen (incl. latex), inspecteren dat geen enkele bout is losgekomen, etc... dan ga je toch nooit van z'n leven met 1 a 2x per jaar redden, da's meer een wekelijkse en tijdens vakanties zelfs dagelijkse aangelegenheid om er voor de volle 100% op te kunnen vertrouwen.
Ga je ook zo om met je auto ? Zo kom je de tijd wel door. :wink:
Ik voel het prima als er iets niet klopt. Dat is voor mij vroeg genoeg om even verder te kijken of er iets zou moeten gebeuren.

Wat er gebeurd bij onderhoud? Ik kopieer het gemakshalve even van de site:

Schoonmaken van derailleurs, remmen, cassette, pedalen en zadelpen
Nakijken/afstellen van derailleurs, remmen, balhoofd, trapas en derailleurpad
Demonteren/schoonmaken van crank en trapas
Wielen controleren op spaakspanning, speling en slag
Demonteren en schoonmaken van de naven
Schoonmaken en poetsen van het frame
Demonteren van balhoofd en voorzien van nieuw vet
Demonteren en schoonmaken van de zadelpenkop
Banden controleren
Alle bouten controleren op het juiste moment

En dat vul ik dus aan met de opdracht om bij twijfel te vervangen. Als de cassette het nog een maandje zou kunnen volhouden is dat jammer maar dan gaat er toch echt een nieuwe op.
Plaats reactie