Melk in de autoband?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik probeer te begrijpen waarom een MTB-er eigenlijk niet tubeless zonder melk kan rijden, en waarom iedere auto tubeless rijdt, maar geen melk gebruikt.
Ik zou kunnen bedenken dat mtb-banden dunner zijn en daardoor sneller geperforeerd worden (en misschien ook poreuzer zijn), maar heeft een beetje melk in een autoband dan ook niet genoeg voordelen?
Of andersom, als ik zware downhill banden (b.v. Continental Der Kaiser) gebruik, heb ik dan de melk nog nodig om kleine gaatjes e.d. te dichten?
Ik kan me voorstellen dat een band als Der Kaiser veel minder snel lek gaat dan een licht rollend XC-bandje.....
Natuurlijk kan ik het allemaal zelf uit gaan proberen, maar er zal vast iemand zijn die er eerder over nagedacht heeft, dus om nu opnieuw de band...uh het wiel uit te vinden... :winkie: :bier:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Auto band is toch wel wat dikker (denk ik)
Met een auto ga je niet express offroad om enige lekkage te riskeren.
Ik denk dat de band nog best tubeless gemonteerd zou kunnen worden. De melk is enkel voor de kleine lekkages. Wellicht een goed plan wat in de band van de auto te gooien als er een schroef/ spijker in gezeten heeft😅
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Toen Tubeless voor de MTB werd geïntroduceerd hadden we echte Tubeless banden. Dus luchtdicht geen melk en stug.

Ongeveer tegelijkertijd kwam NoTubes met velgen/ rimstrips zodat er met vouwbanden en melk gereden kon worden. Voordeel licht, soepel en in het conservatieve fiets wereldje snel geaccepteerd.

Nu hebben we eigenlijk een combinatie van de twee. Een hiel en velg zoals de UST banden, de wangen en andere opbouw van een vouwband.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een autoband heeft aan de binnenzijde een relatief dikke laag halobutyl rubber die zorgt dat die redelijk lucht vasthouden.
Er zijn ook MTB bnaden geweest (UST) die in principe ook een innerlliner hadden, edoch die werden als te zwaar bevonden (zoals hierboven al gezegd)

Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar als je band luchtdicht blijft na montage zonder melk (lukt vaak genoeg tegenwoordig), kun je er prima mee fietsen!


Edit: typo
Laatst gewijzigd door Lars TB op za 16 mei 2020, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: za 16 mei 2020, 21:22 Maar als je band luchtdicht blijft na montage zonder merk (lukt vaak genoeg tegenwoordig), kun je er prima mee fietsen!
Melk bedoel je? :P - Maar idd, dat had ik dus met mijn Der Kaisers ook. De eerste test was zonder melk en bleef luchtdicht...
Maar ik snap ook dat dat zeker niet met iedere band zal gaan.

Alleen ik zie er dan eigenlijk ook wel voordeel in om mijn autobanden te vullen met melk. Off road is niet de enige plek waar je flats krijgt. Sterker nog, ik heb nog nooit offroad een lekke band gehad, alleen maar op straat (spijkers, stukken ijzer, snakebites, etc).
Nu rij ik ook wel meer op straat, maar toch....

Achteraf zou ook kunnen toch? Dus eerst zonder melk rijden en als ie dan lek is, melk er in en oppompen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: za 16 mei 2020, 21:37 Melk bedoel je? :P -

Achteraf zou ook kunnen toch? Dus eerst zonder melk rijden en als ie dan lek is, melk er in en oppompen?
Melk idd...


Je kunt ook spuitbussen kopen waarmee je je lekke autoband vult!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: za 16 mei 2020, 21:41 Je kunt ook spuitbussen kopen waarmee je je lekke autoband vult!
Klopt, heb je voor de fiets ook, maar naar mijn weten is dat eenmalig en daarna kun je de banden weggooien....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Een autoband gaat in principe alleen lek door een spijker of schroef die door de ply en gordels gaat en er ook gelijk weer uitgetrokken wordt. Glas, doornen etc komt daar eigenlijk nooit doorheen. Moderne auto's met TPMS sensoren daar moet je nooit wat bij in spuiten, ook niet zo'n bus dichtvloeistof. Dan kun je die sensor ook afschrijven.

Mocht je meer zekerheid willen en door kunnen rijden met een lekke band zonder eerst te wisselen dan moet je run flats eronder doen. Die hebben versterkte wangen waardoor de band op de velg blijft als hij lek raakt.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Dat hebben de meeste nieuwe auto's standaard bij i.p.v. een reservewiel ( optioneel ).

Melk word al jaren gebruikt bij auto en laatste jaren ook bij motorbanden.

Ben er persoonlijk geen fan van op auto's en motoren.. hoop rotzooi en als het op je velg zit is het soms lastig verwijderen en het is geen wondermiddel. Band word bij mij alle kanten opgedrukt en weet niet wat die melk in auto/motorbanden daarmee doet.
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In mijn kruiwagen wiel hielp het lekdicht te maken ... nu als reserve wiel had nl al een nieuwe gekocht :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef: za 16 mei 2020, 14:44 Een autoband heeft aan de binnenzijde een relatief dikke laag halobutyl rubber die zorgt dat die redelijk lucht vasthouden.
Ja en nee. De inner-liner, bij ons gewoon voering genoemd, is idd een mengsel van zogenaamd halobutyl rubber maar het is geen relatief dikke laag. De lagen die eronder zitten, de ply en gordels zijn ongeveer even dik maar van een verschillend mengsel.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

In een wibterband van de auto zit al een jaar een berg schwalbe melk in. Lekker band op parkeerplaats waar ik heen was om te fietsen, melk erin, en met de fietspomp opgepomt
Bird Aeris 9 blurple
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Mark-V schreef: za 16 mei 2020, 21:37
Lars TB schreef: za 16 mei 2020, 21:22 Maar als je band luchtdicht blijft na montage zonder merk (lukt vaak genoeg tegenwoordig), kun je er prima mee fietsen!
Melk bedoel je? :P - Maar idd, dat had ik dus met mijn Der Kaisers ook. De eerste test was zonder melk en bleef luchtdicht...
Maar ik snap ook dat dat zeker niet met iedere band zal gaan.

Alleen ik zie er dan eigenlijk ook wel voordeel in om mijn autobanden te vullen met melk. Off road is niet de enige plek waar je flats krijgt. Sterker nog, ik heb nog nooit offroad een lekke band gehad, alleen maar op straat (spijkers, stukken ijzer, snakebites, etc).
Nu rij ik ook wel meer op straat, maar toch....

Achteraf zou ook kunnen toch? Dus eerst zonder melk rijden en als ie dan lek is, melk er in en oppompen?
Als je je autoband vult met melk(of een andere vloeistof die in zo'n spuitbus zit die bijna elke auto tegenwoordig heeft omdat er geen reservewiel meer is) moet je in 99 van de 10 gevallen je band daarna ook vervangen.

Dit komt omdat een autoband iets sneller ronddraait da neen fietsband en die melk zodanig aan de binnenzijde van de band gaat vastkoeken dat dat onbelans kan veroorzaken(hoeft niet)
Mijn ervaring is dat wij een autoband altijd vervangen nadat ermee gereden is met dat spul erin.
Het is slecht voor de band.
Het is moeilijker je lek te vinden na gebruik
Het is echt vies spul als je je band demonteert van je velg om de band van binnenuit te repareren.
Als het op je velg komt laat het vlekken achter.

Maar wat is dan het voordeel om je band ermee te vullen van je auto?
Je zou dan nog beter voor Seal banden kunnen gaan(ik heb alleen ervaring met continental seal banden dan)
maar dat werkt echt top. Zit gewoon een soort teer laag in de wang en loopvlak van de band. Als je door een spijker rijdt dan dicht de band vanzelf het lek. Ook als je de spijker/schroef eruit zou trekken.
Plaats reactie