Hoe comfortabel is een (hardtail) frame nou echt?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik kwam dit verhaal tegen van een youtuber die altijd wel rake zaken aanhaalt en ook zeker weet waar hij het over heeft.

Het gaat over framemateriaal en of dit nou werkelijk (zo veel) invloed heeft op het comfort van de fiets.
Wat hij zegt heb ik eigenlijk ook altijd wel gedacht maar hij legt het nog wat duidelijker uit.

https://youtu.be/Lb4ktAbmr_4
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maverick76 schreef: do 7 mei 2020, 19:20 Ik kwam dit verhaal tegen van een youtuber die altijd wel rake zaken aanhaalt en ook zeker weet waar hij het over heeft.

Het gaat over framemateriaal en of dit nou werkelijk (zo veel) invloed heeft op het comfort van de fiets.
Wat hij zegt heb ik eigenlijk ook altijd wel gedacht maar hij legt het nog wat duidelijker uit.

https://youtu.be/Lb4ktAbmr_4
Je mag het komen proberen hoor, ik heb een duidelijk verschil tussen een alu en stalen bike, die verder qua onderdelen gelijk zijn (wielen zelfs onderling uitgewisseld met exact dezelfde banden en bandenspanning).
En je zit niet op het zadel, dus dat telt niet mee ;)

Maar eerlijk is eerlijk, een street trials bike heeft een totaal andere geo dan een roadbike, en die zal misschien juist wel meer flexen....
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

We hebben het hier ook over “zittend” comfort dus fietsend comfort. Maar ook in een trials diamant frame kan er simpelweg weinig flexen door de driekhoeksconstructie laat staan bij zo'n klein en overbuild/sterk frame. Dus dan moet het echt aan de geo, componenten liggen die je dit doen ervaren. Of tussen de oren natuurlijk. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De discussie onder de video is interresant.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je bepaalde info weg laat, dan lijkt het wel te kloppen... :roll:


Hij zegt op pakweg 7.50 het enige juiste. Maar gaat daar de hele video niet op in. In het commentaar kom je dat al snel weg tegen:
"There was a study a few years back on fatigue to feet and legs, which included micro-injuries caused by vibrations and shock. The cumulative damage and fatigue can be very substantial in some situations (long off-road touring, for example).
I have bikes made of different materials and designed for different purposes. I've noticed a lot of compliance — but not VERTICAL compliance — in some of the steel frames. It is more like torsional compliance. I can feel a major difference going over sharp bumps and rough surfaces at times.
It's the sort of flex you can experience when you're off the bike, and putting one foot on a pedal at the six o'clock position, and then repeatedly applying a lot of your weight to that pedal, especially when the bike is held at an angle away from you. Other things are flexing also, but the frame flex is very substantial in some bikes when doing this.
I haven't thought much about how this plays out while riding, but I have noticed a "spring" in some steel frames that is other than vertical, and yet very attractive. It makes for a lively, desirable, and more comfortable ride."
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb het zelf nooit ervaren in stalen frames ook niet de high end frames. Rijdersgewicht speelt hierin wel een grote rol denk ik.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het type zadelpen kan ook het ander uitmaken...

https://mbaction.com/product-test-niner-rdo/
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het zal hem uiteindelijk meer in trillingsdemping zitten dan in daadwerkelijke verticale flex. Maar ik me nog goed de eerste rit op een Cannondale Flash 26" herinneren, met 1.9 banden, en die voelde toch echt een stuk minder hard dan mijn eigen alu Cannondale met 2.3 banden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

maverick76 schreef: do 7 mei 2020, 22:42 Ik heb het zelf nooit ervaren in stalen frames ook niet de high end frames. Rijdersgewicht speelt hierin wel een grote rol denk ik.
Gewicht maakt niet uit als het frame maar bij het gewicht past. Ik weeg 70 kg maar voel dat zeker wel op mijn eigen fietsen. Stap ik op de overbuild stalen traveller van mijn vader (gemaakt om 50kg extra bepakking te kunnen dragen) dan voel ik ook geen compliance.

Oftewel: als je een stalen 16" frame van 2,5kg maakt zal de gemiddelde rijder dat niet als comfortabel ervaren.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou nooit zo comfortabel als een fully natuurlijk. Ik reed laatst weer eens op een hardtail en had gelijk pijn in m'n reet/onderrug :-?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: do 7 mei 2020, 22:19 Als je bepaalde info weg laat, dan lijkt het wel te kloppen... :roll:


Hij zegt op pakweg 7.50 het enige juiste. Maar gaat daar de hele video niet op in. In het commentaar kom je dat al snel weg tegen:
"There was a study a few years back on fatigue to feet and legs, which included micro-injuries caused by vibrations and shock. The cumulative damage and fatigue can be very substantial in some situations (long off-road touring, for example).
I have bikes made of different materials and designed for different purposes. I've noticed a lot of compliance — but not VERTICAL compliance — in some of the steel frames. It is more like torsional compliance. I can feel a major difference going over sharp bumps and rough surfaces at times.
It's the sort of flex you can experience when you're off the bike, and putting one foot on a pedal at the six o'clock position, and then repeatedly applying a lot of your weight to that pedal, especially when the bike is held at an angle away from you. Other things are flexing also, but the frame flex is very substantial in some bikes when doing this.
I haven't thought much about how this plays out while riding, but I have noticed a "spring" in some steel frames that is other than vertical, and yet very attractive. It makes for a lively, desirable, and more comfortable ride."
Ja, zo gedetailleerd had ik het filmpje nog niet gekeken, maar dit klinkt voor mij ook logisch.
maverick76 schreef: do 7 mei 2020, 22:42 Ik heb het zelf nooit ervaren in stalen frames ook niet de high end frames. Rijdersgewicht speelt hierin wel een grote rol denk ik.
De mensen (waaronder DaanJ) die al wat langer street trials rijden in NL bevestigen het verschil ook, ook al zijn zij echt niet allemaal even zwaar. Ik heb nog even het verschil in geo zitten bekijken tussen mijn 2 bikes, maar bij mijn stalen frame staat de vork iets rechter dan bij het alu frame (welke slacker is).
In dat geval zou ik juist verwachten dat de geo het dempen tegenwerkt omdat je haakser op de lengterichting van de vork landt.
Maar ook bij freestyle BMX-en kom je vooral staal tegen, en die krengen zijn helemaal gebouwd om veel misbruik te kunnen weerstaan.
Zeker met bandenspanningen van rond de 4 bar is de enige demping die je hebt, dat wat uit het frame en je cranks komt (buiten je eigen lichaam natuurlijk).
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Beetje simpel en kort door de bocht, die video. Uiteraard is er nauwelijks verticale flex, nogal logisch en niets nieuws. Het gaat juist om laterale flex in een frame, dat is van grote invloed op comfort en efficientie, en dat verschilt nogal, qua buizenlayout, -materiaal en -dikte.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik sprak laatst de eigenaar van Liberte cycles in Wageningen die een super highend frame had laten maken door Herse afgezanten voor een flinke duit. En zelfs hij voelde eerlijkhezegd weinig/geen verschil tussen zijn productiestalen frame.

Maar het frame was wel verdomd mooi en licht en ja daar betaal je voor.

Misschien ben ik gewoon “ongevoelig” voor dit soort nuances. Net als stijfheden van qr en steekassen of handgebouwde wielen versus productie wielen. Ik voel het verschil gewoonweg niet.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik geloof dat het stukje tekst dat Lars aanhaalt wel klopt. En ik heb zeker verschillen gevoeld bij verschillende (hardtail)frames die ik gehad heb of nog heb. Terwijl ik net als jij (Maverick) ook niet echt verschillen voel als het om wielsets of steekassen gaat.

Opvallend was bijvoorbeeld de overstap van een alu Santa Cruz Chameleon (26") naar een stalen Ragley Blue Pig (ook 26"). De SC was korter en behoorlijk massief gebouwd, 2kg voor een alu hardtail in maatje S is niet licht.
De Ragley was ook niet licht, maar wel langer en van staal en dat gaf toch een minder "bonkerig" gevoel over de hobbels.

Die werd helaas in elkaar gedrukt toen hij achterop de fietsendrager stond, en als vervanger heb ik toen een 29er opgebouwd, een stalen Cotic Solaris. De grotere wielen hadden ook een merkbaar effect op het comfort, waarschijnlijk zoveel dat eventuele verschillen in het frame daardoor niet meer merkbaar waren. Toch had ik ook op de Solaris nog een duidelijke voorkeur voor het rijden met een verende zadelpen (Cane Creek Thudbuster).

Deze CC pen had ik in 2003 gekocht en is in veel van mijn frames gebruikt, zelfs op een titanium Airborne had ik daar behoefte aan (frame van ongeveer 1.650gr in maatje S).

En toen kwam de Snowdon...
Dat is echt de eerste hardtail waar ik de behoefte aan die verende zadelpen niet meer heb! Nee, het is natuurlijk geen fully. Maar het is ook geen "bonkerige" fiets, ik weet zeker dat een rechtstreekse overstap van die oude Chameleon op dit frame een wereld van verschil is (als het om comfort gaat, maar uiteraard ook in andere opzichten).
Het zal de combinatie van bepaalde flex zijn met de andere manier waarop staal met trillingen omgaat in vergelijking met alu wat dit frame relatief comfy maakt.

Ter info, dit alles voor een piloot van 1.70m en 69kg.

Ik voelde in elk geval merkbare verschillen in comfort tussen deze vier, in oplopende zin.
Voor de volledigheid ook de materialen erbij vermeld:
- SC Chameleon: 26" alu, 2.000gr.
- Ragley Blue Pig: 26" staal, 2.700gr. (merkloos crmo).
- Cotic Solaris: 29" staal, 2.050gr. (Reynolds 853 voorkant, merkloos crmo achterdriehoek).
- Snowdon MKiv: 29" staal, 2.270gr. (volledig Columbus Zona).

Waarbij de iets zwaardere Snowdon dus nog een voelbaar stapje vooruit was tov de Solaris.
Misschien flext-ie wel meer, maar als dat zo is is het resultaat dus positief, zonder dat ik er negatieve effecten van ervaar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MVMVML schreef: vr 8 mei 2020, 08:59 Nou nooit zo comfortabel als een fully natuurlijk. Ik reed laatst weer eens op een hardtail en had gelijk pijn in m'n reet/onderrug :-?
Volgende keer even zadel monteren :wink:

Ik voel wel degelijk verschil tussen mijn vorige alu gravel racer en de Ti die ik nu heb.
Waar dat exact in zit kan ik niet duiden, maar de Ti is wat minder stuiterig.
En de wielsets en banden zijn vergelijkbaar.
Bij een MTB met 2.4 banden en voorvering merk ik het verschil niet tussen mijn stalen Honzo en de vorige alu HT.
Nou is die Honzo natuurlijk geen hi-tec staal.
Ik denk dat het bij MTB's vooral gevoeld kan worden bij hogere snelheden en dan vooral in de mate waarin het materiaal mee geeft en terug veert.
Als je tests op bijv. Pinkbike leest, merken die wel verschil tussen de materialen en het gebruik daarvan bij gelijk materiaal.
Maar die testers rijden wel even een stuk meer op de limiet dan 99% van ons.
Dus maakt het voor ons gewone stervelingen veel verschil op een MTB met brede velgen en banden?
Dat denk ik niet.
Plaats reactie