Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

suravida schreef: wo 18 maart 2020, 19:25 Volgende week echt alles wat niet noodzakelijk is dicht lijkt me dan ook onafwendbaar...... Gelukkig heb ik dan net genoeg materiaal bij elkaar om de komende 3 weken geheel solitair door te kunnen bouwen. Maar mensen lijken het echt niet te snappen, en zó moeilijk is het nou tóch ook weer niet....
Gelukkig snapt de Rustende Jager het wel:

Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heel bizar.
Snappen mensen het nu niet of willen ze het niet snappen?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Rayb81 schreef: do 19 maart 2020, 01:02 Heel bizar.
Snappen mensen het nu niet of willen ze het niet snappen?
Allebei denk ik.
Kop in het zand steken dan is het net of het probleem er niet is.
Is met veel dingen dat het eerst goed mis moet gaan voor mensen er echt van gaan leren.
Probleem is in dit geval alleen dat er vertraging op het schrikeffect zit.
Als je iemand ben die altijd te hard auto rijd en daardoor een ongeluk krijg dan komt de "je bent lomp bezig geweest" boodschap direct binnen.
Nu ga je gewoon weer lekker naar huis of er niets aan de hand is, maar op afstand verliest wel iemand z'n moeder/vader/kind door jou toedoen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De Haags markt is nog nooit zo druk geweest, parken puilen uit. Die lockdown komt een dezer dagen nog wel, dan is het de komende maanden ook weer over met het gefiets.

Maar robzoz niemand verlies zijn vader moeder kind door jou toedoen. Je verliest het door het toedoen van een virus. Ik voel me ook een stuk minder verantwoordelijk dan bij een ongeluk hoor. Als we mensen gaan vervolgen voor het besmetten van anderen dan zijn we echt klaar als maatschappij.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 07:59 Maar robzoz niemand verlies zijn vader moeder kind door jou toedoen. Je verliest het door het toedoen van een virus. Ik voel me ook een stuk minder verantwoordelijk dan bij een ongeluk hoor.
Dat is dus precies wat ik bedoel.
Maar het is hetzelfde als iemand aanrijden en zeggen "dat deed ik niet, dat deed de auto."

Jij (geldt voor ieder mens) zit achter het stuur van je lichaam en kiest er voor de risicovolle route te nemen met alle gevolgen van dien.

Zo'n lockdown zit niemand op te wachten en is ook helemaal niet nodig, maar als iedereen er op uit gaat als of het een stralende zondag is dan vraag je er zelf om.
Kwestie van vooruit denken, maar de mens is hebberig en wil nu die vrije tijd en gezelligheid, dat je straks een maand thuis zit en de bijkomende financiele schade zijn zorgen voor later. :roll:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Onzin, je stelt nu de verantwoordelijkheid van te hard rijden gelijk aan het mogelijk dragen van een virus. Ik ben het met je eens dat het idioot is dat een park vol zit, maar ik zie de maatschappij gewoon afglijden naar een situatie waarbij mensen er verantwoordelijk voor worden gehouden corona te hebben en verspreiden. Die gedeeltelijke maatschappelijke reactie vind ik veel enger dan dat virus zelf. Thierry en Grietje staan voorop.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 08:29 Onzin, je stelt nu de verantwoordelijkheid van te hard rijden gelijk aan het mogelijk dragen van een virus. Ik ben het met je eens dat het idioot is dat een park vol zit, maar ik zie de maatschappij gewoon afglijden naar een situatie waarbij mensen er verantwoordelijk voor worden gehouden corona te hebben en verspreiden. Die gedeeltelijke maatschappelijke reactie vind ik veel enger dan dat virus zelf. Thierry en Grietje staan voorop.
Ja oké, daar is wel wat nuance op z'n plaats.
Je kiest er inderdaad niet zo bewust voor als te hard rijden.

Scheelt ook nog dat mijn leven standaard al een redelijk sociaal isolement is (kies ik zelf voor, ben geen mensen mens) en dan is het een stuk makkelijker om tegen een ander te zeggen "doe eens niet !"
Maar dat is hetzelfde als een niet fietser die tegen mij zegt, "stop eens met fietsen dat is nergens voor nodig."
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wel/niet veroordelen... vaak is het onwetendheid, niet-beseffen. Kan geen kwaad mensen eraan te herinneren en te blijven uitleggen.
Ik herhaal 'm nog eens, de kern van de boodschap in deze fase is dit, noodkreet van een collega:
aurelius schreef: wo 18 maart 2020, 12:07 Uit het dagboek van een jonge SEH-arts:

“Op het moment dat ik mijn autootje veilig in mijn parkeervak zet thuis en de sleutel omdraai na een lange heftige dienst springen de tranen in mijn ogen. Tranen van ontlading, verdriet en onmacht in deze tijd. De eerste Corona verdachte patiënt die ik heb opgevangen op de spoed is nu, een paar dagen later, overleden. Dat hakt erin. Nu is het menens.”
.
Een klein stukje uit mijn dagboek als jonge dokter in deze crisis.
.
Ik wil jullie oproepen jullie ogen niet te sluiten voor jullie verantwoordelijkheid. Niet meer te roepen dat het alleen om oude en zwakke mensen gaat. Niet zelf feestjes, bijeenkomsten of bootcamps gaat organiseren nu ze door de overheid zijn platgelegd. Niet iedere avond bij een andere vriend of vriendin gaat eten/op de koffie/gamen en zo alsnog het virus verspreid en de zorg druk vergroot.
.
Het gaat er niet om dat jij of die ene gezonde sterke boom van een kerel vriend van je dat virusje wel aankan. Het gaat erom dat we de snelheid van verspreiding zo laag mogelijk houden zodat we iedereen die het nodig heeft wel de juiste zorg kunnen bieden. Zodat wij als zorg professionals de Corona, maar ook de “gewone” patiënten zorg kunnen bieden die ze nodig hebben. Dat er bedden op afdelingen en IC’s beschikbaar blijven. Dat we beademingsapparatuur hebben. Dat we genoeg personeel over houden. Het gaat er niet om dat jij even twee dagen wel of niet snottert. Het gaat erom dat er geen mensen dood gaan omdat jij je gains of sociale contact belangrijker vond.
.
Dus alsjeblieft, volg de richtlijnen van het RIVM op; Mijd sociaal contact. Ik snap dat je je verveelt, het ongelofelijk heftige maatregelen zijn, je liever samen bent. Maar please deze maatregelen zijn er niet voor niets.
.
Liefs,
Irma, ANIOS Spoed Eisende Hulp“.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 08:29 Die gedeeltelijke maatschappelijke reactie vind ik veel enger dan dat virus zelf.
De gouverneur van de regio Veneto, Luca Zaia, stelde dinsdag nog dat het traceren van de bewegingen van individuen aan de hand van hun mobiele telefoon een “uitstekende oplossing” kan zijn, al gaf hij wel toe dat dit mogelijk een probleem geeft op vlak van privacy.
Dit bedoel ik dus.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als iedereen begrijpt waarom sociale contacten mijden nodig is, en ernaar handelt, dan is een lock down niet nodig, laat staan het traceren van mobiele telefoons.
Dus: help iedereen eraan hinderen dat/waarom sociale contacten mijden nu zo belangrijk is.
Help bij 'flatten the curve'.
Het gaat erom dat we de snelheid van verspreiding zo laag mogelijk houden, zodat we iedereen die het nodig heeft wel de juiste zorg kunnen bieden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Is er eigenlijk een enigzins realistisch beeld hoe lang we dat zouden moeten volhouden bij het huidig aantal IC bedden? Ik begrijp dat je niet weet hoeveel procent ziek wordt van corona maar je ziet wel dat het vaak een heel gezin is. Als 50% ziek wordt en X% raakt op de IC, zijn we met flatten the curve dan niet een jaar binnen aan het zitten?
Waar woke is, is vuur
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hier in het dorp is het kennelijk geen issue... er is gewoon markt?!

Superveel mensen op superweinig ruimte die over elkaars kaas heen niezen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 13:21 Is er eigenlijk een enigzins realistisch beeld hoe lang we dat zouden moeten volhouden bij het huidig aantal IC bedden? Ik begrijp dat je niet weet hoeveel procent ziek wordt van corona maar je ziet wel dat het vaak een heel gezin is. Als 50% ziek wordt en X% raakt op de IC, zijn we met flatten the curve dan niet een jaar binnen aan het zitten?
Als we naar minimale slachtoffers willen tot er een vaccin is wel.
Maar dat is uiteraard niet haalbaar zonder (overdreven) terug naar de stenen tijd te gaan dus zullen er afwegingen gemaakt moeten worden, financieel vs emotioneel.

Nu wordt er al gekeken of het het waard is om iemand op de IC te leggen of niet.
Vandaar het hoog aantal 50-ers op IC.
Die zijn rationeel gezien zinniger om in leven te houden dan iemand van 80 of met een zeer slechte gezondheid.

(Bron: https://www.nu.nl/coronavirus/6038645/d ... op-ic.html )
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 13:21Is er eigenlijk een enigszins realistisch beeld hoe lang we dat zouden moeten volhouden.
We bevinden ons op onbekend terrein in een onbekend spreekwoordelijk land met een door een virus veroorzaakte ziekte die kortgeleden is ontstaan door een sprong van dier naar mens, dus het simpele antwoord is 'nee'.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 11:52
Makkelijk schreef: do 19 maart 2020, 08:29 Die gedeeltelijke maatschappelijke reactie vind ik veel enger dan dat virus zelf.
De gouverneur van de regio Veneto, Luca Zaia, stelde dinsdag nog dat het traceren van de bewegingen van individuen aan de hand van hun mobiele telefoon een “uitstekende oplossing” kan zijn, al gaf hij wel toe dat dit mogelijk een probleem geeft op vlak van privacy.
Dit bedoel ik dus.
Kijk, dat is ook een probleem in dit soort situaties, want dit is gewoon misbruik maken van situaties en mogelijkheden :(
Gesloten