Meer (zware) ongelukken door Fully's

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

yo-eddy schreef: di 18 februari 2020, 15:38 Krijg het idee dat met steeds capabelere fietsen het aantal ongelukken juist toe neemt de laatste tijd, mensen gaan hun kunnen overschatten omdat de fiets de meeste fouten toch wel verbloemt .... de uitdrukking "passagier van je fiets" wordt steeds meer de norm.
Vroeger (heb je mij weer :-{ ) werd je veel eerder "afgestraft" en moest je techniek bij kleinere "features" al kloppen. Nu hobbelen mensen op hun mega wipkippen overal maar gewoon af bij de gratie van hun fiets ..... het punt waar het mis gaat ligt steeds verder ... maar de consequenties zijn dan wel gelijk een stuk groter.

Kom er maar in ......... :winkie:
Kom eens met cijfers
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Vroeger was de media minder en hoorde je dus ook minder. nu fietsen er een stuk meer dus ook meer ongelukken. en tja je krijgt meer vertrouwen op de juiste fiets. maar dat is ook niet ineens, dat bouw je op.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Van de 45436 leden hebben er nu ruim een dozijn een soort gereageerd. Gezien de soort reacties is een deel van de reageerders herstellende van een ongelukje met een mtb. Een groot deel van het forum is aan het werk de rest ligt mogelijk op de intensive care i.v.m. gebruik van een mtb. :bier:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Denk eerder dat er veel minder ongelukken met fully's zijn.

Het lang en slack trendje van de laatste jaren is zover doorgeslagen dat een fully met meer dan 100mm veerweg al snel de wielbasis van een tandem heeft en een headangle waar een downhillbike van een paar jaar geleden jaloers op is.... : Suprised :

Met de hedendaagse fullies kan je daarom m.i. op veel routes weinig gebeuren en kom je zelfs met 2 vingers in je neus vaak nog makkelijk naar beneden....
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat iedere fiets net zo gevaarlijk is als degene die er op zit.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voorheen lag er in NL nergens op een route of toertocht ook maar een oneffenheid, dus het kon nauwelijks fout gaan. En toch ging het toen al aan de lopende band fout. Wat dat betreft gaat het juist door moderne fietsen op vergelijkbaar terrein vele malen minder fout!!

Ik weet vrij zeker dat je vroeger er niet eens aan dacht te doen wat we nu doen. Tegenwoordig komen de filmpjes van Red Bull Rampage zelfs op het 8-uur journaal voorbij, 25 jaar terug wist 90% van de 'mountainbikers' niet eens dat je met 2 wielen los kon komen.



En ja, uiteindelijk heeft de fiets heeft dat extreme rijden mogelijk gemaakt. En logisch dus dat je meer gaat crashen als je extremer gaat doen. En inmiddels wordt iedereen gedwongen extremer te doen, want jongens als Yo-Eddy eisen zelfs op de meest saaie routes sprongen, drops en steile afdalingen! Dus de oorzaak ligt eerder bij degenen die het terrein ombouwen.



Maar als de schans nu 3 meter hoog is en vroeger 1 meter dan is het effect of je er met een ongeveerde 26" XC-bike vanaf gaat (van die lage) waarschijnlijk hetzelfde als met een enduro van die hoge. Hooguit is het dan omdat je van hoger komt dat het resultaat bij een crash erger is.



Volgens mij bedoelt Yo-Eddy gewoon dat je harder moet werken aan je techniek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Ik denk het een beetje hetzelfde is als motorrijders die alleen met mooi rijden en begint het opeens te regenen of het word het opeens glad door omstandigheden en dan gaan ze opeens vallen of erger.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik had dit ook kunnen beginnen maar ik wil anderen ook de kans geven :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Je was al een keer begonnen, maar t werd zo stil over die ouwe mannen :wink:
Of je nou graag rijdt of liever hard of zoals ik graag je grenzen opzoekt, oefenen en trainen moet gewoon. Naast lol hebben natuurlijk ...
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

yo-eddy schreef: di 18 februari 2020, 15:38 Krijg het idee dat met steeds capabelere fietsen het aantal ongelukken juist toe neemt de laatste tijd, mensen gaan hun kunnen overschatten omdat de fiets de meeste fouten toch wel verbloemt .... de uitdrukking "passagier van je fiets" wordt steeds meer de norm.
Vroeger (heb je mij weer :-{ ) werd je veel eerder "afgestraft" en moest je techniek bij kleinere "features" al kloppen. Nu hobbelen mensen op hun mega wipkippen overal maar gewoon af bij de gratie van hun fiets ..... het punt waar het mis gaat ligt steeds verder ... maar de consequenties zijn dan wel gelijk een stuk groter.
Kom er maar in ......... :winkie:
Mega wipkippen of een mieren plaag.
Met een hardtail eerder afstraffen en alle minder begenadigde goden en puristen de sport uitjagen of laagdrempeliger houden met soms een harde klapper als het echt fout gaat.
Volgens mij is het puur hoe je er tegenaan kijkt wat goed of fout is.
Het glas is half leeg of half fully zeg maar :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: di 18 februari 2020, 20:30 Ik had dit ook kunnen beginnen maar ik wil anderen ook de kans geven :lol:
Precies dit :wink: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Roy zeg je nu dat Fullies harder gaan :winkie:
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ben het er wel mee eens :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

yo-eddy schreef: di 18 februari 2020, 15:38 Vroeger (heb je mij weer :-{ ) ...
.... was alles gewoon beter! :winkie:
Everybody bought a new bike!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmmm, voor het punt dat crashes zwaarder zijn met een fully voel ik me enigszins ervaringsdeskundige.

Ik lijd op gezette tijden aan een gebrek aan inschattings vermogen, noem het zelfoverschatting als je wilt. In NL als ergste wel eens een paar vingers gebroken. In Schotland in de bergen een sleutelbeen (op een geleende hardtail). Maar die keer in de Alpen op mijn 26” Turner met 150mm voor en achter was de crash/dus echt hard. Titanium-plaat-met-13-schroeven-om-de-boel-bij-elkaar-te-houden hard. Ik ga door de controle op een fully harder en rem later, daardoor heb ik als ik in de problemen kom typisch een hogere snelheid. Au.

Na de zware crash een paar jaar bewust met hardtails naar de Alpen gegaan, meer gestuiter, eerder remmen. Echt heerlijk gereden, vertrouwen terug opgebouwd. En intussen ga ik met een capabele 140/120mm moderne trail fully nog zwaardere lijnen nog harder naar beneden. En dat brengt me op het punt van de capabele bikes. Ik rijd echt zwaarder terrein met hogere snelheid, het is dus nog meer zaak om binnen mijn grenzen te blijven.

MTB is een risico sport, Foutjes zijn niet zonder gevolgen. En zelfoverschatting is van alle tijden. Het komt volgens mij in het hier en nu niet meer of minder voor dan “vroeger”. Menselijk gedrag verander langzaam. Dus, als meer mannen met capabele bikes harder de zware trails rijden, en als ook de trails niet veel veiliger zijn en het gedrag niet wezenlijk anders, dan zouden er dus ook meer zwaardere crashes moeten zijn.

Nou de getallen nog.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie