Welke MTB bij onbeperkt budget?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar zijn atelier bouwt nog steeds frames onder zijn naam volgens mij. En anders kan je bij zijn broer bij DeAnima ook wel mooi spul krijgen. Verder helemaal eens met Daniel :-q
Al heeft Zonoskar met Unno ook wel een mooie op zijn verlanglijst staan. :kiss:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvk schreef: do 13 februari 2020, 19:54 Toch wel jammer dat verschillende mensen aangeven weg te willen uit Nederland (of veel tijd buiten Nederland door te brengen) maar blijkbaar denken dat dit onbeperkt budget vereist.
Ja grappig, ik was het meest in buitenland toen ik het minste geld had :bier:

Ben best blij in NL, en om alles in te ruilen tegen een beetje meer zon en een mooiere MTB omgeving gaat mij wat ver.

Binnen NL zou ik niet graag ver van MTB mogelijkheden wonen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

yo-eddy schreef: do 13 februari 2020, 20:03
nielsvk schreef: do 13 februari 2020, 19:54 Toch wel jammer dat verschillende mensen aangeven weg te willen uit Nederland (of veel tijd buiten Nederland door te brengen) maar blijkbaar denken dat dit onbeperkt budget vereist.
Ja grappig, ik was het meest in buitenland toen ik het minste geld had :bier:

Ben best blij in NL, en om alles in te ruilen tegen een beetje meer zon en een mooiere MTB omgeving gaat mij wat ver.

Binnen NL zou ik niet graag ver van MTB mogelijkheden wonen.
Ik kan dit één op één overnemen en dan klopt het ook nog. :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

nielsvk schreef: do 13 februari 2020, 19:54 Toch wel jammer dat verschillende mensen aangeven weg te willen uit Nederland (of veel tijd buiten Nederland door te brengen) maar blijkbaar denken dat dit onbeperkt budget vereist.
Ik ben div keren bezig geweest met verhuizen en werk in het buitenland tot huis, baan opgezegd en spullen gepakt voor de boot aan toe maar elke keer als we op het punt stonden te gaan gebeurde er weer wat waardoor het uiteindelijk niet doorging.
Tot nu toe heeft de planning dat ik naar een land zou emigreren die landen geen goed gedaan:
Costa Rica: extreme orkanen en land platgelegd (2005)
Kaapstad: Riots en bergen doden in de Townships 2000,
Maui Hawaii: 2011: fiscal cliff en faillissement ziekenhuis.
Nigeria 2014: Ebola uitbraak en politieke onrust.
Op een gegeven moment is dat dan ook wel prima en berust je er maar in he ;)
Momenteel zit mijn vrouw die van ons twee met afstand de kostwinster is met werk gebonden aan Nederland.
Door beiden een prima baan hebben we veel mogelijkheden om vakanties en lange weekenden in het buitenland door te brengen wat niet .veel minder zou lukken als we in het buitenland met een veel minder betaalde baan zouden moeten doen.
Afwegingen dus.
Maar zou ik nou stoppen met werken dan zou ik maar weinig in NL zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
PaganiProductions

Met een normaal Budget is mijn Alma tot nu mijn droomfiets.
En misschien een kaal frame kopen Carbon of Titanium en natuurlijk een xc hardtail want because hardtail en allemaal opbouwen met de duurste en bester onderdelen die in kan vinden een versie met een Verend voorvork en eentje met een Vaste voorvork of Lauf vork erin.........
Zo iets als de fiets van Mike hall
https://www.youtube.com/watch?v=UtCboD4tQ8I&t=90s
En zou natuurlijk ook een Van Nicholas kunnen doen.
Dit vind ook een erg mooie gravelbike
Afbeelding
En ik denk ook 2 fully's erbij natuurlijk ook in xc spec kom ik nog op terug.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Jurf schreef: do 13 februari 2020, 22:17 Ik ben div keren bezig geweest met verhuizen en werk in het buitenland tot huis, baan opgezegd en spullen gepakt voor de boot aan toe maar elke keer als we op het punt stonden te gaan gebeurde er weer wat waardoor het uiteindelijk niet doorging.
Tot nu toe heeft de planning dat ik naar een land zou emigreren die landen geen goed gedaan:
Costa Rica: extreme orkanen en land platgelegd (2005)
Kaapstad: Riots en bergen doden in de Townships 2000,
Maui Hawaii: 2011: fiscal cliff en faillissement ziekenhuis.
Nigeria 2014: Ebola uitbraak en politieke onrust.
Op een gegeven moment is dat dan ook wel prima en berust je er maar in he ;)
Momenteel zit mijn vrouw die van ons twee met afstand de kostwinster is met werk gebonden aan Nederland.
Door beiden een prima baan hebben we veel mogelijkheden om vakanties en lange weekenden in het buitenland door te brengen wat niet .veel minder zou lukken als we in het buitenland met een veel minder betaalde baan zouden moeten doen.
Afwegingen dus.
Maar zou ik nou stoppen met werken dan zou ik maar weinig in NL zijn.
Goed verhaal :-q A.u.b. geen plannen maken om naar Vancouver te verhuizen, wij zijn niet voor aardbevingen verzekerd :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Van de zomer geweest en jullie hebben het overleefd :winkie:
Maar zou daar ook best in de omgeving kunnen wonen :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi draadje enne, waar zal ik beginnen?

Allereerst ga ik voor een aantal bikes voor verschillende toepassingen, een "quiver". Ik kwam naar MTB van het windsurfen daar is dat gemeengoed. En als je mijn topics in SYS soms ziet, ik breng dat aardig in praktijk. Je kunt ook zeggen "ik heb een stevig N+1 probleem" 8) Maar dat was niet altijd zo. Meer dan 20 jaar geleden ging ik echt voor mijn droomfiets. En als ik het hier opschrijf is het best wel voor de hand liggend.

Mijn droomfiets is de 1997 Santa Cruz Heckler.

In 1996 was ik voor het werk in Calgary en liep daar een MTB winkel binnen. De baas zelf stond er net zijn nieuw aangekomen frame uit te pakken: een Santa Cruz Tazmon, met de glimmend gepolijstte (ball burnished) swingarm. Schitterend. Ik heb toen voor 600$ zijn "oude" Proflex Beast frame en Vector vork gekocht en naar NL meegenomen. Maar het zaadje was geplant en 2 jaar later ruilde ik bij Gert Stappenbelt de Beast in op een geheel custom opgebouwde Heckler.

In Trans Red en met (tegen meerprijs) de gepolijstte swingarm natuurlijk. Niet onbeperkt budget maar wel mijn best gedaan: Pace RC36 carbon vork, handgespaakte wielen op WCS naven, SRAM 9.0SL schakelspul, Onza barends, SPD pedalen en HOLA remmen met Avid grepen, USE zadelpen etc etc. Alleen bij de cranks sloeg de kruideniersmentaliteit toe, Shimano LX (ja echt waar) waar Santa Cruz zelf in die periode White Industries monteerde.

De volgende 7-8 jaar lang was het mijn bike voor alles, en 6 van die jaren woonde ik in Oman in het midden Oosten. Tot 600hm om de hoek waar ik woonde, tot 3000m Jebel Al Akhdar op 3-4 uur rijden. Wel met temperaturen rond de 40 graden grote delen van het jaar, soms warmer. Heel weinig foto's gemaakt. In zijn tijd was dit de de perfecte allrounder. Met kleine ingrepen stevig genoeg voor de bergen, snel genoeg voor XC in NL.

1e build met NL XC specs, hier wel op de berg in Oman (3000m+) Op de afdaling na deze foto smolten mijn remblokken :o
Afbeelding
Na een jaar in de rotsen de update met Bomber vork, stevige pedalen en zadel en vooral: bredere Geax banden op lagere druk
Afbeelding
Terug in NL een complete rebuild met nieuwe poedercoat, Crossmaxen en schijfremmen. Brede banden zijn gebleven.
Afbeelding
10 jaar en verschillende builds later (waaronder een Rohloff versie), terug in Retro XC outfit (met White Industries cranks :wink: )
Afbeelding

There can be only one. Wel, heel eerlijk, de MTB is wel stevig vooruitgegaan sinds 1997.
Mijn moderne bike die deze rol vervult is de Ibis Ripley, echt in alles veel beter dan de Heckler.
En binnekort komt er iets nieuws......

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Wiel-Maat schreef: do 13 februari 2020, 18:28
Mrr schreef: do 13 februari 2020, 15:26

:-D ja mss wel..

Bizar lang he.. en daar kan nog bijkomen :o
Ja das echt lang als er nog bij kan komen ook... :-{

Die hebben daar bij Orbea dan wellicht een te kleine productielijn voor dit model ...of er is gewoon bizar veel vraag naar.
Frames worden gemaakt in Portugal voor een Spaans bedrijf.. dat zijn geen giga fabrieken zoals in china, en denk dat de mentaliteit mogelijks ook ietsje relaxter is :D

Achja uiteindelijk vergeet je die wachttijd maar of hij er perfect uiziet en presteert blijft je bij (zeg ik dan tegen mezel, zenuwachtig als wat, dagelijks naar de countdown kijkend)
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

daniel1975 schreef: do 13 februari 2020, 19:17
Mrr schreef: do 13 februari 2020, 12:09 Zo ongeveer wat hierboven staat..

De ideale fiets heb ik net besteld, dus ik klaag niet :D *Orbea Oiz M10 TR* verwacht ik ergens begin juni.. Maar als geld geen rol speelt, wel der zijn nog 2 niveaus hoger, dus dezelfde dan maar een Oiz LTD TR als alleskunner.

En als geld echt geen rol speelt heb ik wel een lijstje voor je:

Oiz LTD TR - als alleskunner
Orbea Alma M-Team - voor de minder ruige races
S-Works Epic fsr 29 - als ruig terrein racer
S-Works Enduro 2020 - echt heel idioot doen
En dan nog iets hardtail, speels voor wat schpielerei.. der kom ik nog ff niet aan uit. Een Laufey ofzo

Racefietsen derbij? Natuurlijk!
Canyon Ultimate CF Evo Disc 10.0 LTD als trainingsfiets
Canyon Aeroad of Orbea Orca Aero als korte wedstrijdfiets of langere trainingsritten.
Cervelo P5X als full ironman wedstrijdmachine

Geweldig spelletje dit :winkie:
Lol, onbeperkt budget en dan met clichees aan komen zetten zoals Canyon en $pesh.
Ga dan lekker aan het custom materiaal. Een Canyon van 10k ziet er hetzelfde uit als 1 van 1500,-
Pegoretti, Festka, Legend: mooi handgebouwd op maat gemaakte frames in design naar keuze. Dan heb je tenminste ook iets wat 10k waard is (imho).
Moet ik veranderen van droomfiets omdat ik onbeperkt budget heb? :~ (atn. retorische vraag:) En waarom zijn die fietsen "clichees" ? Speciaal gn doen om speciaal te doen is mr ... speciaal denk ik dan :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef: do 13 februari 2020, 19:54 Toch wel jammer dat verschillende mensen aangeven weg te willen uit Nederland (of veel tijd buiten Nederland door te brengen) maar blijkbaar denken dat dit onbeperkt budget vereist.
Ik voel me toch een beetje aangesproken.
Terecht, want ik begon er over.

Tja, de vraag gaat over een fiets, maar spreekt ook van een onbeperkt budget.
Die droomfiets ga je waarschijnlijk niet aan de muur hangen om naar te kijken terwijl het buiten weer eens stormt en regent in het weekend...
En die droomfiets maakt de vaste route van Surhuisterveen ook niet veel spannender.
Dus als het budget echt onbeperkt is, dan behoort een leven elders misschien ook wel tot de mogelijkheden.
(Daar is overigens geen onbeperkt budget voor nodig!)
Jullie in NL hebben het niet slecht. Verre van dat, anders liep het hele land leeg.
(het CBS heeft daar trouwens interessante cijfers over)
Dus als je alle voors en tegens op een hoop gooit, en je hebt het lef, dan kan die droomfiets waarschijnlijk elders z'n rondjes maken.
Het is tenslotte een Mountainbike ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

of ik nu een fiets van 40 of eentje van 10000 euro ik zou er gewoon erop gaan rijden alleen de fiets ergens neer zetten zou een probleem kunnen worden.
Persoonlijk zou ik een fiets van het frame af willen laten bouwen
Bijvoorbeeld een Orbea Alma frame
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-omr
Vind een Van Nicholas Titanium mtb´s ook erg mooi
https://www.vannicholas.com/mountain-bikes
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

daniel1975 schreef: do 13 februari 2020, 19:17
Mrr schreef: do 13 februari 2020, 12:09 Zo ongeveer wat hierboven staat..

De ideale fiets heb ik net besteld, dus ik klaag niet :D *Orbea Oiz M10 TR* verwacht ik ergens begin juni.. Maar als geld geen rol speelt, wel der zijn nog 2 niveaus hoger, dus dezelfde dan maar een Oiz LTD TR als alleskunner.

En als geld echt geen rol speelt heb ik wel een lijstje voor je:

Oiz LTD TR - als alleskunner
Orbea Alma M-Team - voor de minder ruige races
S-Works Epic fsr 29 - als ruig terrein racer
S-Works Enduro 2020 - echt heel idioot doen
En dan nog iets hardtail, speels voor wat schpielerei.. der kom ik nog ff niet aan uit. Een Laufey ofzo

Racefietsen derbij? Natuurlijk!
Canyon Ultimate CF Evo Disc 10.0 LTD als trainingsfiets
Canyon Aeroad of Orbea Orca Aero als korte wedstrijdfiets of langere trainingsritten.
Cervelo P5X als full ironman wedstrijdmachine

Geweldig spelletje dit :winkie:
Lol, onbeperkt budget en dan met clichees aan komen zetten zoals Canyon en $pesh.
Ga dan lekker aan het custom materiaal. Een Canyon van 10k ziet er hetzelfde uit als 1 van 1500,-
Pegoretti, Festka, Legend: mooi handgebouwd op maat gemaakte frames in design naar keuze. Dan heb je tenminste ook iets wat 10k waard is (imho).
Onbeperkt budget en dan met clichés aan komen zetten als een paar aan elkaar gelaste ronde buizen uit een primitief materiaal :p
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat het voor mij dan toch een Projekt 12 Vertigo zou worden.

Waarom?
- Een Fully erbij zou een logische keuze zijn.
- het frame wordt helemaal voor jouw lichaam op maat gemaakt.
- Ik houd van staal.
- afmontage zoals ik zelf wil, alles is mogelijk.
- iedere kleur is mogelijk.
Het vakmanschap van Michiel

Ik zou er dan graag voorop een vette Fox 36 in laten zetten. 130 mm is zat. Achterdemper heb ik te weinig verstand van. Verder graag een 12 speed groep met 34 tands voorop. Cranck mag er wel mooi uit zien, en geen press-fit.
Versnellingsgroep mag voor mijn part SLX zijn. Maar ik wil wél een shifter waarbij ik een stuk of 4 versnellingen minstens tegelijk terug kan schakelen.
De remmerij ook graag van Shimano, zuigertje meer en maatje grotere schijven mag.
Dan graag handgespaakte velgen met een interne breedte van zo rond de 30 mm; iets minder mag ook. Qua naaf iets wat gewoon goed is en eenvoudig te onderhouden is, ik denk dat het dan Hope zou worden.
Verder natuurlijk een dropperpost, al was het maar voor het op- en afstappen. :lol:
En WP bandjes natuurlijk.
Verder zo stealth mogelijk uitgevoerd. Schreeuwerige decalls op velgen en vering hoeft voor mij echt niet.
Stuur en stuurpen zie ik nog wel.
Zadel wordt een Selle Italia flow gel met zo'n gat erin, omdat ik daar erg prettig op fiets.

Dat is het wel zo'n beetje.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog een optie als je budget groot genoeg is:
Koop het KNMI op voor een beter weerbericht :winkie:
Hoe is t met Dennis?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie